Gå til innhold

Min mann har hatt kreft....

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Min mann hadde kreft for 14 år siden. Da var han 12 år. Han hadde cellegift og stråling. Og jeg vet at man blir steril...de fleste blir iallefall det...!!

Han fikk for 4 år siden tilbud om å sjekke seg, men vi hadde nettopp truffet hverandre og han ønsket ikke å teste seg da.

Vi gifta oss i sommer, men har prøvd siden april, altså i 7 månder.

Nå tenker vi at vi skal prøve i 1 år før vi søker hjelp...

Huff, jeg begynner iallefall å bli veeldig utålmodig...

Hva gjør jeg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dalwhinnie

Med en slik bakgrunn kan jeg ikke tenke meg at det er noe problem å bli sjekket før det er gått "vanlig" prøvetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Han kan ha blitt steril etter behandlingen, men dette er jo ikke sikkert. Noen blir sterile, noen får nedsatt fertilitet, mens andre igjen er normalt fruktbare. Det at han faktisk fikk et rutinemessig tilbud om å sjekke fertiliteten for noen år siden, tolker jeg også som et tegn på at det slettes ikke er sikkert at han er blitt steril, men at det kan være.

Hva de kan gjøre for dere hvis han har nedsatt fertilitet eller er steril, må nesten legen svare på da dette er snakk om nyanser og forskjellige mulige løsninger.

Uansett vil mitt råd til dere være å kontakt med lege - både for å få tatt en fertilitetstest av han og får å få svar på alle spørsmålene deres. Det er en enkel sak å ta selve testen, så med deres bakgrunn, så ser jeg ingen grunn til at dere skal vente lengre med å kontakte lege.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann hadde kreft for 14 år siden. Da var han 12 år. Han hadde cellegift og stråling. Og jeg vet at man blir steril...de fleste blir iallefall det...!!

Blir de fleste sterile?? Er dette noe du tror eller vet du dette?

Min svoger hadde to typer kreft samtidig, og gikk igjennom cellegift samt at han fjernet en testikkel. Han ble far i overkanten av ett år etter at han ble erklært kreftfri,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten å finne ut av det på er jo å gå til legen, få henvisning til spesialist og ta de nødvendige prøver! De spørsmålene du har med hensyn til fertilitet/infertilitet er det ingen her inne som kan svare på, dere må undersøkes hos gynekolog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han kan sikkert ta ein test, sjølv om deke ikkje har prøvd så lenge som eit år. Veit du om han fekk frose ned sæd før han vart operert?! Det går ikkje an å hente ut sæd frå den testikkelen som det var kreft i, den er jo mest sansynleg operert vekk. Så det han kan gjere er å ta ein sædprøve, som kan fortelje om han kan få barn med den andre testikkelen.

Håpar du fekk eit svar. Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
Veit du om han fekk frose ned sæd før han vart operert?! Det går ikkje an å hente ut sæd frå den testikkelen som det var kreft i' date=' den er jo mest sansynleg operert vekk. Så det han kan gjere er å ta ein sædprøve, som kan fortelje om han kan få barn med den andre testikkelen.[/quote']

Nå har vel ikke trådstarter skrevet noe om at det var testikkelkreft mannen hadde? Og ettersom han ikke var mer enn 12 år gammel da han var syk, så er det vel tvilsomt at det ble frosset ned noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få det sjekket med en gang, så har dere de tankene ut av veien og kan komme dere videre, uansett hva resultatet er. Usikkerhet om sånne ting tærer på humør og energi med alle "hvis" og "om" og "kanskje".

Det kan visst også i enkelte tilfeller foretas kirurgiske inngrep i bitestiklene - men jeg aner jo ikke om din mann er i den gruppen som kan nyttiggjøre seg av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Min mann har også hatt kreft og det var ikke noe problem at han fikk sjekket svømmerene da vi bad om det. Tror ikke lengden på prøvingen har så mye å si, når man har en grunn for testing i tillegg til evnt. lang prøvetid.

Ring legen å forklar hvorfor dere ønsker sjekk så får dere sikkert en henvisning til sædprøve.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke hatt kreft i testiklene, men en annen sted på kroppen, bare så det er sagt.

Han fikk heller ikke tilbud om å fryse ned sæd, så det er ikke gjort.

Vi har snakket om å prøve ett år før vi gjør noe med tanke på testing osv, men nå er jeg blitt litt vel utolmodig.. JEg ønsker at han skal teste seg nå, etter 7 mnd prøving..

JEg opplever at han er livredd for svaret, første gang jeg ser han redd...

Han mener livet blir totalt forandret om prøven viser at han er steril..han kommer til å bli en helt annen person..

Og det han er aller mest redd for er forholdet vår. Han vet at jeg ønsker meg barn, og er redd for å ikke kunne gi meg det.

JEg er jo gift med mannen og elsker han overalt på jord, men han føler at man aldri kan garantere at man fortsatt vil være sammen om prøven er negativ..og det skremmer han...

Han har allikavel sagt at han skal teste seg før jul, men han vil ikke fortelle meg når og hvor før alt er avklart. Det er greit...på en måte...men vil jo bare være der for han, hjelpe han gjennom dette...hm..vanskelig dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...