Gå til innhold

Hva må jeg tenke på, kjøpe leilighet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er enslig og vil kjøpe meg en leilighet. Har en inntekt på 17000,-

Jeg lurer på hvordan deres utgifter ser ut, serlig om noen bor i firemansbolig.
For tiden leier jeg en leilighet der strøm, internet og tv er inkludert.
Det er to liligheter til salgs vegg i vegg som jeg er interessert i, og de har "canal digital" står det. Erfaringer på pris?

Anonymkode: d0f40...500

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva koster leilighetene? Hva har du fått i lån? Du har en ganske beskjeden inntekt å betjene ett evt. lån med.

Anonymkode: d051e...776

• Liker 1
Skrevet

Egenkapital og lån er vel det du må ha. Om du ikke har råd til å kjøpe uten lån.. :) 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, HanneAa skrev:
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva koster leilighetene? Hva har du fått i lån? Du har en ganske beskjeden inntekt å betjene ett evt. lån med.

Anonymkode: d051e...776

Jeg har ikke sølkt lån enda, jeg vil ha et ca budsjett å kunne ta med til banken.
Har en del egenkapital og en far som kanskje kan hjelpe.
Leiligheten ligger på 169000

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å ta med budsjett til banken. Hadde bare spurt om lån så raskt som mulig, siden leiligheten tydeligvis ligger ute

Anonymkode: dfabf...89e

Skrevet

Hvis du skal kjøpe en leilighet til 1 690 000kr så må du ha rundt 250 000kr i egenkapital.

Med 17 000 kr i netto, så tviler jeg på at banken går med på dette.

Er prisen på 1 690 000 inkludert fellesgjeld? Hvor høye er felleskostnadene ?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å ta med budsjett til banken. Hadde bare spurt om lån så raskt som mulig, siden leiligheten tydeligvis ligger ute

Anonymkode: dfabf...89e

Ok. Dette er veldig nytt for meg.
Når jeg setter opp budjett for meg selv, og fører inn nedbetaling på det leiligheten står i, skal det være overkommelig.
Vil ikke bo meg i hjel heller :)

AnonymBruker
Skrevet

1 690 000 for leiligheten? Kommer fellesgjelden utenom? 

Skal du ha lån i banken ser de på totalsummen; salgssum + fellesgjeld

Anonymkode: d8eb2...2e1

Gjest hockeyfrue
Skrevet

Vi har ikke lån å betale ned på, vi betaler kun fellesutgifter + andre regninger, og ligger da på ca 7000 i mnd. Har du sjekket hva fellesutgiftene er på? Det blir plutselig ganske dyrt hvis du skal betale på lån i tillegg, spesielt med kun 17.000 i måneden. 

Dessuten er jeg litt usikker på om du i det hele tatt får lån  med din inntekt hvis du ikke har noe egenkapital eller noen som kan stå som ansvarlig på lånet for deg

AnonymBruker
Skrevet

Du må snakke med banken din, så får du et finansierings bevis på hvor mye du kan få lån på. Deretter kan du by på leiligheter innen den summen. Er det lån + fellesgjeld, beregner banken totalen av dette.

Skrevet

Hvis der er fellesgjeld, husk å sjekk i prospektet om det er avdragsfrihet pt. Har de det, så kan fellesutgifter stige ganske kraftig om noen år.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er enslig og vil kjøpe meg en leilighet. Har en inntekt på 17000,-

Jeg lurer på hvordan deres utgifter ser ut, serlig om noen bor i firemansbolig.
For tiden leier jeg en leilighet der strøm, internet og tv er inkludert.
Det er to liligheter til salgs vegg i vegg som jeg er interessert i, og de har "canal digital" står det. Erfaringer på pris?

Da laster du ned (eller ber om å få tilsendt) salgsoppgaven. Der ser du først på romplanen (tegningen) om romløsningen er ok. Så sjekker du hva bygget er laget av (mur/betong/tre) fordi dette vil si deg mye om hvilke slags lyder som bærer i bygningen. Deretter sjekker du om bygget har hatt skadedyr eller råte eller vannskader I det siste. Så sjekker du når badet er oppgradert og hvem som gjorde det og om det følger våtromsnormer. Så sjekker du byggeår og om bygget er fra før 70 ser du etter om det elektriske er opprinnelig. 

Når du har gjort dette sjekker du hva leiligheten vender mot, og om dette er et område som genererer støy på tidspunkt der du vil ha det stille (feks om du jobber nattevakt er det ikke lurt å ha soveromsvinduet  retning dagstøy som feks en barnehage, en bedrift el.)

Deretter går du inn i  økonomien til sameiget. Må bygget pusses opp? Når starter en å betale avdrag på fellesgjelden? Hva er månedsutgiftene I 2016? Er de medlem av obos eller en større enhet? Hvis ikke: er det medlem av sikringsfondet? Niles årsberetningene og spør deg for om hvilket rykte de har.

Etter at alt dette er sjekket ut (og kun dersom du ikke fant skjelett i skapet ) er det aktuelt med visning for å se om du kunne tenkt deg å bo der. Regn med at de fleste leilighetet har skjeletter som er for omfattende til at du er villig til å kjøpe. Det er normalen.

Anonymkode: 9c058...ce4

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

1 690 000 for leiligheten? Kommer fellesgjelden utenom? 

Skal du ha lån i banken ser de på totalsummen; salgssum + fellesgjeld

Ingen fellesgjeld!

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da laster du ned (eller ber om å få tilsendt) salgsoppgaven. Der ser du først på romplanen (tegningen) om romløsningen er ok. Så sjekker du hva bygget er laget av (mur/betong/tre) fordi dette vil si deg mye om hvilke slags lyder som bærer i bygningen. Deretter sjekker du om bygget har hatt skadedyr eller råte eller vannskader I det siste. Så sjekker du når badet er oppgradert og hvem som gjorde det og om det følger våtromsnormer. Så sjekker du byggeår og om bygget er fra før 70 ser du etter om det elektriske er opprinnelig. 

Når du har gjort dette sjekker du hva leiligheten vender mot, og om dette er et område som genererer støy på tidspunkt der du vil ha det stille (feks om du jobber nattevakt er det ikke lurt å ha soveromsvinduet  retning dagstøy som feks en barnehage, en bedrift el.)

Deretter går du inn i  økonomien til sameiget. Må bygget pusses opp? Når starter en å betale avdrag på fellesgjelden? Hva er månedsutgiftene I 2016? Er de medlem av obos eller en større enhet? Hvis ikke: er det medlem av sikringsfondet? Niles årsberetningene og spør deg for om hvilket rykte de har.

Etter at alt dette er sjekket ut (og kun dersom du ikke fant skjelett i skapet ) er det aktuelt med visning for å se om du kunne tenkt deg å bo der. Regn med at de fleste leilighetet har skjeletter som er for omfattende til at du er villig til å kjøpe. Det er normalen.

Anonymkode: 9c058...ce4

Takk, dette skal jeg ta med meg videre! Utrolig masse nytt å skulle sette seg inn i.
I følge en del over her, er det liten sjangs for at det går for meg å skaffe leilighet (før jeg får meg samboer).
Men er lov å håpe :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...