Gå til innhold

Hjelp! Durelyd, holder på å bli gal.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet inn i ny leilighet for noen mnd siden. Men jeg kan ikke huske at lyden var der da, jeg tror det startet for noen uker siden. 

Det er en durelyd, type lav basslyd, som man kun hører når det er helt stille. Vi hører den i en del av leiligheten, og spesielt på soverommet og i stua. Jeg holder på å bli gal og sliter nå helt sinnsykt mye med å sove. Har tatt tida på lyden og den varer ca 1,5 sekunder og er 28 sek 'av' før den begynner igjen. 

Jeg har sjekket ALT i leiligheten, men finner ingen kilde. Finner heller ikke noe varmepumpe ute på veggen der hvor lyden kommer fra. Hva kan dette være? Noen som vet? 

Anonymkode: f1c5b...2dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Varmtvannsbereder/røyr, varme i gulv.

Hva med å bruke ørepropper

Anonymkode: 9f311...e40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varmtvannsbereder/røyr, varme i gulv.

Hva med å bruke ørepropper

Anonymkode: 9f311...e40

Takler ikke ørepropper, får vondt i ørene. Men er vell verdt et forsøk for en natt med god søvn. 

Områdene i leiligheten hvor vi hører duringen er ikke i nærheten av varmtvannstank eller varmekabler. Jeg skjønner altså ingenting av denne lyden. :( 

Skrevet

Dette kan være støy fra en transformator, f eks i en forsterker, PC, TV. Eller at noen elektriske dingser står for tett til hverandre. Koble alt du har av utstyr i leiligheten fra strømnettet og se om lyden forsvinner. Hvis ja, kobler du en og en enhet til strømnettet igjen for å finne synderen. Trafostøy er en lavfrekvent lyd som kan komme i faste intervaller.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Mons skrev:

Dette kan være støy fra en transformator, f eks i en forsterker, PC, TV. Eller at noen elektriske dingser står for tett til hverandre. Koble alt du har av utstyr i leiligheten fra strømnettet og se om lyden forsvinner. Hvis ja, kobler du en og en enhet til strømnettet igjen for å finne synderen. Trafostøy er en lavfrekvent lyd som kan komme i faste intervaller.

Vil man høre denne lyden høyere hvis man kommer nærmere den? Fordi jeg har prøvd å sitte atme pcen å lytte, men hører ingenting. Vi har nå tatt kontakten på alt av TV, spillkonsoller osv. Men den er fortsatt der. Jeg tror faktisk ikke jeg kommer til å klare og bo her hvis det skal være slik. 

AnonymBruker
Skrevet

Det høres nesten ut som at det kommer fra veggen eller taket. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil man høre denne lyden høyere hvis man kommer nærmere den? Fordi jeg har prøvd å sitte atme pcen å lytte, men hører ingenting. Vi har nå tatt kontakten på alt av TV, spillkonsoller osv. Men den er fortsatt der. Jeg tror faktisk ikke jeg kommer til å klare og bo her hvis det skal være slik. 

Det er vanskelig å retningsbestemme lavfrekvente lyder. Prøv å slå av hovedsikringen i tilfelle du har glemt noen komponenter. Lyden kan også komme utenfra. Noen trafostasjoner i nærheten, f eks.

Du kan jo også snakke med naboen i tilfelle de har samme problemet. Kanskje vaktmester eller styret har hørt om problemet.

• Liker 2
Skrevet

Sikker på at det ikke er kjøleskapet som durer?

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det er ikke kjøleskapet. 

Nå har jeg prøvd å sove i fire timer. Jeg kastet tilslutt inn årene og hentet ørepropper, det hjelper ikke! Det må jo være en slags vibrasjon i huset? 

Jeg har nå hjertebank og vil bare flytte. Dette startet rett før julaften ca. 

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det er ikke kjøleskapet. 

Nå har jeg prøvd å sove i fire timer. Jeg kastet tilslutt inn årene og hentet ørepropper, det hjelper ikke! Det må jo være en slags vibrasjon i huset? 

Jeg har nå hjertebank og vil bare flytte. Dette startet rett før julaften ca. 

Ok. Pust rolig. Dette høres, helt ærlig, ut som noe som kommer fra en av naboene. Og vedkommende er da (vil en anta) ikke hjemme. Og det betyr at når vedkommende returnerer fra juleferie så vil lyden opphøre. Dersom den ikke gir seg til mandag så foreslår jeg at du kvinner deg opp og går til naboene en etter en og spør om de i løpet av julen har lagt merke til denne lyden/vibrasjonen. Er du heldig så klarer dere å finne kilden i fellesskap.

Anonymkode: 03db7...fa8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I dag snakket jeg med naboer i samme bygg. De ante ikke hva det var eller hvor det kom fra og hadde aldri hørt om det før. Jeg er ganske sikker på at det ikke kommer fra dem pga de har vært bortreist og alt har vært avslått, men vi har hørt denne lyden konstant uansett. Og den er her fortsatt. 

I kveld tok jeg ut kontakten til ALT. Til og med kjøleskapet. Det hjelper ikke i det heletatt. Så vi vurderer å prøve og ta hovedsikringen, men på dette punktet tror jeg ikke det kommer til å fungere. 

Det eneste jeg tror dette kan være nå er varmepumpa til naboen. Men de er i et eget hus for seg selv. Men varmepumpa deres er på veggen mot oss. Det er snakk om 20 meter mellom husene, så det er vell heller usannsynlig? Man hører den dure på veggen når man er ute, men ikke på samme måte som det vi hører. 

Jeg er så fortvilet nå at jeg ikke vet min arme råd. Kl er 2:24 som dere ser og jeg må opp 6. Dette har pågått nå i flere uker. Jeg har en krevende jobb i tillegg. Et stort sukk fra meg. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag snakket jeg med naboer i samme bygg. De ante ikke hva det var eller hvor det kom fra og hadde aldri hørt om det før. Jeg er ganske sikker på at det ikke kommer fra dem pga de har vært bortreist og alt har vært avslått, men vi har hørt denne lyden konstant uansett. Og den er her fortsatt. 

I kveld tok jeg ut kontakten til ALT. Til og med kjøleskapet. Det hjelper ikke i det heletatt. Så vi vurderer å prøve og ta hovedsikringen, men på dette punktet tror jeg ikke det kommer til å fungere. 

Det eneste jeg tror dette kan være nå er varmepumpa til naboen. Men de er i et eget hus for seg selv. Men varmepumpa deres er på veggen mot oss. Det er snakk om 20 meter mellom husene, så det er vell heller usannsynlig? Man hører den dure på veggen når man er ute, men ikke på samme måte som det vi hører. 

Jeg er så fortvilet nå at jeg ikke vet min arme råd. Kl er 2:24 som dere ser og jeg må opp 6. Dette har pågått nå i flere uker. Jeg har en krevende jobb i tillegg. Et stort sukk fra meg. 

Har du sjekket om det er samme intervaller på den støyen som du hører utendørs fra varmepumpa, som den støyen du hører innendørs? Hvis JA, så har du sikkert funnet støykilden :)

Anonymkode: cde77...d6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare 1.5 sekunder på før den er av i 28?

Anonymkode: f20d6...b1d

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare 1.5 sekunder på før den er av i 28?

På soverommet. Men i stua er det 13 sek av og 20 på. 

Det hadde på en måte vært bedre om den var på hele tiden. Fordi nå ligger jeg bare å venter og venter og venter. Høres ut som en vaskemaskin som går rundt i starten av et program, men det er ikke det. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

På soverommet. Men i stua er det 13 sek av og 20 på. 

Det hadde på en måte vært bedre om den var på hele tiden. Fordi nå ligger jeg bare å venter og venter og venter. Høres ut som en vaskemaskin som går rundt i starten av et program, men det er ikke det. 

Merkelig. Kan du evt spørre en elektriker om hva det kan være?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg burde gjøre det. 

Det eneste jeg vet er at jeg holder på å bli gal og jeg vet ikke hvor lenge jeg kan bo her hvis det skal være sånn 24/7. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg burde gjøre det. 

Det eneste jeg vet er at jeg holder på å bli gal og jeg vet ikke hvor lenge jeg kan bo her hvis det skal være sånn 24/7. 

Ja, håper du gjør det.

Er det et nytt eller gammelt hus?

Jeg har ikke greie på slikt, men ettersom det er forskjellige intervaller på lydene på de 2 forskjellige rommene, er det da 2 forskjellige kurser til de 2 rommene?

Å, nå kom jeg på at du har forsøkt å ta ut sikringene...

Hva om du prøver å ta ut hovedsikringen og se om det blir stille da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at det er forskjell fra soverrom til stue? Er dere flere der som hører denne lyden, eller er det kun deg? Jeg forstår godt at du blir helt tussete av dette. Det er rett og slett tortur om man plages av slike durelyder. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå ser jeg du skrev at du bare hadde prøvd med å trekke ut kontaktene. Prøv heller å ta ut sikringene (en kurs i gangen), hør etter lyden, og sett sikringene godt i igjen. Og snakk med elektriker

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I mellomtiden, før støyen blir borte:

Kan du evt sette på litt bakgrunns-lyd som lav musikk/ radio el.l.? slik at støyen ikke høres like lett?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...