Gå til innhold

Hvor kan jeg leve for 4-5 mill på bok?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss si helt hypotetisk.

At man har så mye penger på kontoen sin og har lyst å flytte fra Norge og heller leve resten av livet (jeg er i 30 årene) et annet sted i verden.
Kan godt jobbe litt i ny og ne men vil heller bare gjøre hva jeg vil og prøve å nyte livet.

Hvor kan man egentlig leve da?

Anonymkode: 88727...f59

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger nok betraktelig mer for å kunne leve av rentene, uansett hvor du flytter.

Anonymkode: 75d52...b67

Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Hdde du hatt tyve millioner ville det kanskje ha stilt seg annerledes. Hvis du har 4-5-7 mill, snakk med en økonomisk rådgiver og hør hvordan du best kan gjøre det. 

AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger av hvor sparsommelig du er. Hvis du kutter forbruket til et absolutt minimum er det nok de fleste steder, inkludert Norge. Anbefaler earlyretirementextreme.com, se også forumet der.

Anonymkode: 92b61...0fc

Gjest hockeyfrue
Skrevet

Hvis du har lyst til å nyte livet, som du skriver, er ikke 4-5 millioner nok. Du kan sikkert leve godt i noen år i f.eks Thailand, men pengene tar slutt ganske fort. 4-5 mill er "ingenting", så ville hvertfall tredoblet summen før jeg vurderte å leve på pengene resten av livet. 

Skrevet

Hvis du har 4 millioner på en sparekonto med 3 % rente, tjener du 120 000 kr i året. Det er nok til å leve komfortabelt mange steder i verden, for eksempel i Sørøst-Asia eller Latin-Amerika.

Husk at du som norsk statsborger har gode rettigheter gjennom folketrygden, men rettighetene kan opphøre hvis du bor i utlandet over lang tid. Du vil uansett være avhengig av å ha en god forsikring (vanlig helårs reiseforsikring vil ikke holde) i tilfelle noe alvorlig skjer med deg i utlandet, og du bør også sjekke med Nav om du kan ha frivillig medlemskap i folketrygden. Ingen av delene er gratis, så sjekk det grundig og ta utgiftene med i regnestykket.

Skrevet (endret)

det skulle være fullstendig mulig å leve greit i polen for eksempel på de pengene vis du investerer dem smart. men du kan ikke leve av penger på bankkonto når inflasjon regnes med så får du jo mindre penger verdt år. Men du kunne overlevd ved å sette pengene i et derivat eller fond og bodd et sted levekostnadene er mye lavere som i polen det som er fint med polen eller et annet eu land at det er mye mindre problematisk å fremdeles være frivillig medlem av folketrygden. Jeg anbefaler at du fordeler at du fordeler pengene dine i forskjellige fond og derivater. skagen global og dnb obx er noen av de bedre. Da vil du gjennomsnittlig få 7-8 prosent årlig.

Endret av grinchen
Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger nok betraktelig mer for å kunne leve av rentene, uansett hvor du flytter.

Anonymkode: 75d52...b67

man kan ikke leve av renter uansett når inflasjonen blir regnet med. Dagens renter  gjør det helt idiotisk å spare på bankkonto man får mindre penger hvert eneste år selv om man ikke bruker et øre. Det er derfor de kaller inflasjon den skjulte skatt.

Endret av grinchen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...