Gå til innhold

Sliter sånn med tenåringen min for tiden :(

Hengebuksvinet

Anbefalte innlegg

Han kan bli fly forbannet for ingenting, og havner støtt og stadig i krangler med søsken. Har veldig lite tålmodighet med ene lillesøsteren, men  starter selv plaging/ krangel med henne om hun lar ham I fred. Vil veldig gjerne være voksen, men er samtidig superbarnslig og hissig. I dag har det vært ekstra ille, med en lengre biltur der han skjente og bannet til yngre søsken.

Min første tenåring. Er dette normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mythic

Ja. Hormoner i alle retninger som påvirker humør og handlinger, i tillegg til å være i brytning mellom barn og voksen. Husker du ikke hvordan det var å være tenåring? De har ikke alltid  kontroll over tanker og handlinger, prøver å finne ut av verden, sin rolle og identitet, og er i tillegg under masse press med skole, karakterer, prestasjoner og venner. En forståelsesfull, tydelig og kjærlig mamma klarer å lose tenåringen gjennom det verste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mythic skrev:

Ja. Hormoner i alle retninger som påvirker humør og handlinger, i tillegg til å være i brytning mellom barn og voksen. Husker du ikke hvordan det var å være tenåring? De har ikke alltid  kontroll over tanker og handlinger, prøver å finne ut av verden, sin rolle og identitet, og er i tillegg under masse press med skole, karakterer, prestasjoner og venner. En forståelsesfull, tydelig og kjærlig mamma klarer å lose tenåringen gjennom det verste :)

Da får jeg håpe jeg klarer å være forståelsesfull, tydelig og kjærlig, for jeg var mer på tanken av straff i dag :/ Snakket med han om at det er helt ok med litt tull, men at når han klyper, banner og skjenner blir det dataforbud...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic
17 minutter siden, SS skrev:

Da får jeg håpe jeg klarer å være forståelsesfull, tydelig og kjærlig, for jeg var mer på tanken av straff i dag :/ Snakket med han om at det er helt ok med litt tull, men at når han klyper, banner og skjenner blir det dataforbud...

Konsekvenser er selvfølgelig på sin plass, det er en del av å være tydelig. Snakk med han når han er rolig, og prøv å gjøre avtaler om hva som er akseptabelt og ikke. Vis at du forstår at det ikke er lett å være tenåring, men at det ikke er greit å oppføre seg dårlig mot andre for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mythic skrev:

Konsekvenser er selvfølgelig på sin plass, det er en del av å være tydelig. Snakk med han når han er rolig, og prøv å gjøre avtaler om hva som er akseptabelt og ikke. Vis at du forstår at det ikke er lett å være tenåring, men at det ikke er greit å oppføre seg dårlig mot andre for det.

Takk for gode svar! Var nok en mer stillfaren tenåring jeg, som brukte mest tid på trening og venner. Kjenner tenårene kom litt brått på ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva enn du gjør, aldri, aldri kom med tomme trusler. Å bytte passord på WiFi er en forholdsvis enkel og virkningsfull straff om han oppfører seg sånn igjen. 

Anonymkode: 24361...e9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er helt normalt. De fleste tenåringer har fått sitt rykte av en grunn! Husker meg selv i den tiden, jeg var fæl. Men det trenger ikke bety at du ikke skal sette ham på plass, for det er fortsatt viktig. Hjelper deg bare å takle det bedre, å vite at det er ytterst normalt. :-)

Anonymkode: 93692...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...