Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, altruist skrev:

Fordommer? Forskning kalles det.

Adrenalin, action og heltestatus frister politistudentene (Forskning.no)

"Typiske politistudenter er ikke akademikerbarn. De som vil inn i politiet, vil fremstå som helter, de vil kjenne adrenalinet pumpe, og de er veldig glade i praktisk arbeid."

M.a.o., PHS tiltrekker seg bunnslammet i det norske samfunnet.

At politi er spenningssøkende er ikke rart. Man BØR være det for å takle en jobb som politi. 

De jeg kjenner som er politi, var typisk gode i idrett, gikk ofte idrettslinje og var gjennomsnittlig smarte fra en gjennomsnittlig familie. 

Hva er det med dette du mener er bunnslam? Ikke alle kan bli professorer.

Anonymkode: fcab4...5e8

Gjest Blomsterert
Skrevet
37 minutter siden, altruist skrev:

Ja, det er ikke noe problem. De fleste som velger å bli politi gjør det fordi de sliter på skolen, er spenningssøkende av natur og/eller drømmer om heltestatus. Hvem som helst kan bli politi så lenge man oppfyller minimumskravene.

Politistudentene kommer generelt sett fra lavt utdannede familier.

Må du vite hva du skriver om da du.Det er strenge krav til å komme inn.Mulig TS ikke har sjanse faktisk.

Skrevet
9 minutter siden, altruist skrev:

Ja, det er akkurat de egenskapene en politibetjent ikke burde ha.

Hadde det ikke vært for de kom inn på PHS ville de vært parkeringsvakter hele gjengen.

Har du lyst til å fortelle hva du er utdannet som/jobber med selv?

Anonymkode: 3c644...043

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, altruist skrev:

Ja, det er akkurat de egenskapene en politibetjent ikke burde ha.

Hadde det ikke vært for de kom inn på PHS ville de vært parkeringsvakter hele gjengen.

Hvilke egenskaper en politibetjent bør eller ikke bør ha er en helt annen diskusjon. Det du sa var at disse egenskapene kjennetegnet "bunnslammet i samfunnet", noe som er en ganske spesiell uttalelse.

Anonymkode: e83df...b78

Gjest altruist
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såpass ja. Jeg vet ikke hva du anser som "bunnslammet" i samfunnet, men jeg vurderer enten phs eller jus-studie, så det kriteriet ditt om at politi sliter på skolen, går jeg i alle fall ikke under..

Anonymkode: 76298...d55

Så flott. Da er du unntaket, og ikke regelen.

Gjest altruist
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du lyst til å fortelle hva du er utdannet som/jobber med selv?

Anonymkode: 3c644...043

Samfunnsøkonom, UiO. Vi styrer landet.

Skrevet
2 minutter siden, altruist skrev:

Jeg må si det er ganske oppsiktsvekkende at en som "styrer landet" har et slikt syn på folk som gjør praktisk arbeid og som får det landet dere "styrer" til å gå rundt. 

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, altruist skrev:

Og hva har du imot politi?

Gjest altruist
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva har du imot politi?

Jeg har ingenting mot politiet som etat. Jeg beskriver bare hvem de er og hva som kreves.

Skrevet
Et øyeblikk siden, altruist skrev:

Jeg har ingenting mot politiet som etat. Jeg beskriver bare hvem de er og hva som kreves.

Og det vet du fordi du har kjempegod innsikt i alle opptakskravene til phs, oversikt over harde fakta, osv? 

Gjest altruist
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si det er ganske oppsiktsvekkende at en som "styrer landet" har et slikt syn på folk som gjør praktisk arbeid og som får det landet dere "styrer" til å gå rundt. 

Mitt syn ikke oppsiktsvekkende i det hele tatt. Det er kanskje ikke politisk korrekt, men særlig oppsiktsvekkende er det ikke.

Gjest altruist
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det vet du fordi du har kjempegod innsikt i alle opptakskravene til phs, oversikt over harde fakta, osv? 

• Være fylt (eller fylle) minst 20 år i løpet av det året det søkes om opptak
  • Være norsk statsborger innen søknadsfristen 1. mars
  • Ha minimum karakteren 3 i norsk hovedmål (skriftlig) fra videregående skole (snitt av standpunkt og eksamen)
  • Ha gyldig førerkort klasse B innen søknadsfristen 1. mars
  • Oppfylle de medisinske kravene for opptak, så vel som de medisinske kravene for førerkort klasse D
  • Ha plettfri vandel  
  • Bestå fysiske tester
  • Bli funnet personlig egnet for opptak etter vurdering av opptaksnemnd
Skrevet
1 minutt siden, altruist skrev:

Mitt syn ikke oppsiktsvekkende i det hele tatt. Det er kanskje ikke politisk korrekt, men særlig oppsiktsvekkende er det ikke.

Problemet er jo at du fremlegger ditt syn som noe objektivt, ikke som en subjektiv mening du har. 

• Liker 1
Gjest altruist
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo at du fremlegger ditt syn som noe objektivt, ikke som en subjektiv mening du har. 

Synet mitt er bygget på forskning. Jeg har t.o.m. lagt ved kilder. Ikke objektivt, sa du?

Ditt syn er subjektivt.

Skrevet
3 minutter siden, altruist skrev:

Synet mitt er bygget på forskning. Jeg har t.o.m. lagt ved kilder. Ikke objektivt, sa du?

Ditt syn er subjektivt.

Mitt syn er subjektiv, og ditt syn er subjektivt. Alle syn og meninger er subjektive. 

Greia er at det er langt i fra alle som oppfatter politifolk slik du beskriver dem. Som det meste annet her i livet, oppfatter vi de fleste ting ulikt. 

Skrevet
12 minutter siden, altruist skrev:
  • Være fylt (eller fylle) minst 20 år i løpet av det året det søkes om opptak
  • Være norsk statsborger innen søknadsfristen 1. mars
  • Ha minimum karakteren 3 i norsk hovedmål (skriftlig) fra videregående skole (snitt av standpunkt og eksamen)
  • Ha gyldig førerkort klasse B innen søknadsfristen 1. mars
  • Oppfylle de medisinske kravene for opptak, så vel som de medisinske kravene for førerkort klasse D
  • Ha plettfri vandel  
  • Bestå fysiske tester
  • Bli funnet personlig egnet for opptak etter vurdering av opptaksnemnd

Du mener dette er noe alle kan klare? Har du lest feks det som står under "personlig egnet"? 

Skrevet
23 minutter siden, altruist skrev:

Så hvorfor denne nedlatende tonen?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, altruist skrev:

Fordommer? Forskning kalles det.

Adrenalin, action og heltestatus frister politistudentene (Forskning.no)

"Typiske politistudenter er ikke akademikerbarn. De som vil inn i politiet, vil fremstå som helter, de vil kjenne adrenalinet pumpe, og de er veldig glade i praktisk arbeid."

M.a.o., PHS tiltrekker seg bunnslammet i det norske samfunnet.

Siden ingressen fra forskningsartikkelen du beskriver er litt missvisende er det lurt å lese hele artikkelen:

"De siste studiene har vist at hele 70 prosent av norske politistudenter har minst én forelder med høyere utdanning , men vi finner at dette tallet er på 48 prosent. Bare 11 prosent av deltakerne i vår studie har en far med masterutdanning eller mer. Det har dannet seg et inntrykk av at politistudenter kommer fra høyt utdannede hjem, men vår studie viser tydelig at disse studentene ikke er akademikerbarn, forteller Winnæss"

Poenget er at det intrykket som enkelte har av at politistudenter kommer fra utpreget akademiske hjem er feil. De kommer fra helt gjennomsnittlige familier, men hvis du går inn på selve rapporten ser du at andelen med er større enn bl.a. sykepleiere og omtrent lik den som studenter på div. realfaglige bachelorutdanninger har. Politistudenter i Norge skiller seg i så måte fra politi i en rekke andre land der en langt større andel av studentene kommer fra arbeiderklassehjem.

Poenggrensene fra samordna opptak viser forøvrig at poengrensen for politihøyskolen i Oslo var 49.7

Og at politistudenter er interessert i action og spenning  bør ikke komme som noe sjokk. Siden de kun har intervjuet 30 politistudenter i denne studien er det fremdeles rom for at det finner politistudenter som mener noe annet også. Det er en kvalitativ studie og bildet er ikke så entydig som det du beskriver.

• Liker 6
Gjest altruist
Skrevet

"...men vår studie viser tydelig at disse studentene ikke er akademikerbarn."

At politistudentene drømmer om heltestatus bør komme som et sjokk.

Gjest altruist
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du mener dette er noe alle kan klare? Har du lest feks det som står under "personlig egnet"? 

Altså, jeg kjenner mange av politibetjenter og mange politiutdannende. Og felles for de alle er at de er tomsinger hele gjengen. Dette kan følgelig ha en sammenheng med utdanningsnivået, men likevel. Jeg skjønner at mine bekjentskaper ikke er representative for hele politistyrken. Men det sier meg noe om opptakskravene.

Endret av altruist

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...