Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har testet 50 i VO2 maks (dog på en Garmin Forerunner puls klokke) og lurer litt på om dette er veldig bra? Har sett på en tabell på internett og der står det at dette er veldig bra for en på min alder. Jeg er 31 år og løper 10km på 43 min. Er dette en bra tid? Jeg løper endel, i snitt 40-50km i uka.Jeg har veldig lyst til å begynne å konkurrere, melde meg inn i en friidrettsforening, for å forbedre meg og trene med andre. Men så føler jeg at jeg må forbedre tiden min før jeg gjør det. Har jeg noen sjans til det ift. vO2 maks resultatet mitt?Vet at dette er veldig avgjørende, så lurer litt hvordan jeg evt kan trene opp dette ?

Anonymkode: 3f0e8...81c

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/995561-vo2-maks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første spørsmål: Er du mann eller kvinne? For en mann på 31 år er 50 i O2-opptak en ganske god mosjonist, for en kvinne er det en svært god mosjonist. Nå skal du ikke ta det tallet alt for høytidelig siden det kommer fra en Garmin pulsklokke, men med 43 minutter på 10 km høres det rimelig ut.

Det er ingen grunn til å vente med å melde seg inn i en friidrettsforening, det er jo nettopp på treningene der man lærer hvordan man skal forbedre utholdenheten.

Selv om O2-opptak er en viktig faktor må du huske på at den er ikke alt. Oskar Svendsen fikk påvist verdens høyeste O2-opptak høsten 2013, og samme høst ble han juniorverdensmester på tempo (sykling). Allikevel la han opp; bortsett fra juniorgullet hadde han hatt en dårlig sesong, og som han sa: Det var mange med dårligere O2-opptak enn ham som hadde slått ham. På sykkel er det dog flere faktorer som lagkjøring, taktikk og å kjøre i dragsuget fra andre som teller mye mer enn i løping. Allikevel, det er ikke bare O2-opptak som avgjør hvor fort du løper 10 km. Det er også en del løpsteknikk inne i bildet. Det viktigste er nok likevel å trene slik at du flytter syreterskelen. På 10 km må du ligge under syreterskel mesteparten av veien, og hvis du da kan kjøre en høyere intensitet og likevel ligge under syreterskel vil du få en bedre løpstid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/995561-vo2-maks/#findComment-17510563
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Wiggins skrev:

Første spørsmål: Er du mann eller kvinne? For en mann på 31 år er 50 i O2-opptak en ganske god mosjonist, for en kvinne er det en svært god mosjonist. Nå skal du ikke ta det tallet alt for høytidelig siden det kommer fra en Garmin pulsklokke, men med 43 minutter på 10 km høres det rimelig ut.

Det er ingen grunn til å vente med å melde seg inn i en friidrettsforening, det er jo nettopp på treningene der man lærer hvordan man skal forbedre utholdenheten.

Selv om O2-opptak er en viktig faktor må du huske på at den er ikke alt. Oskar Svendsen fikk påvist verdens høyeste O2-opptak høsten 2013, og samme høst ble han juniorverdensmester på tempo (sykling). Allikevel la han opp; bortsett fra juniorgullet hadde han hatt en dårlig sesong, og som han sa: Det var mange med dårligere O2-opptak enn ham som hadde slått ham. På sykkel er det dog flere faktorer som lagkjøring, taktikk og å kjøre i dragsuget fra andre som teller mye mer enn i løping. Allikevel, det er ikke bare O2-opptak som avgjør hvor fort du løper 10 km. Det er også en del løpsteknikk inne i bildet. Det viktigste er nok likevel å trene slik at du flytter syreterskelen. På 10 km må du ligge under syreterskel mesteparten av veien, og hvis du da kan kjøre en høyere intensitet og likevel ligge under syreterskel vil du få en bedre løpstid.

Tusen takk for tilbakemelding. Jeg er kvinne så litt artig å vite at jeg har god kondis (selv om jeg skal ta VO2 maks resultatet med en klype salt😊). Og jeg vurderer veldig dette med å melde meg inn i en fri idrettsforening, for tror det hadde vært motiverende. Og som du sier så er jo ikke VO2 maks det eneste som er viktig.

Anonymkode: 3f0e8...81c

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/995561-vo2-maks/#findComment-17512639
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...