Gå til innhold

Ser uklart med kontaktlinser for skjeve hornhinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er nå på tredje type kontaktlinser for skjeve hornhinner. De to første var engangslinser, men jeg så så uklart med dem i perioder. Plutselig så jeg klart igjen, og 1 min senere var det uklart. Det viste seg at de ikke satt ordentlig på øyet, men skled litt. Så nå er jeg på min tredje type, denne gangen 14-dagers linser ettersom de kunne bestilles med mer krumming. Tok dem på meg for første gang for 1 time siden, men jeg synes fremdeles ikke jeg ser bra. Teksten er faktisk ganske uklar, nesten som å gå uten verken briller eller linser. Merker ikke at de er på, så det er ikke problemet. Er det slik at jeg trenger tilvenning på disse ,eller burde jeg sett krystallklart med en gang? Nå ha jeg prøv 3 typer men er fremdeles ikke fornøyd. Optikeren snakket om å bruke vanlige linser med styrke istedet hvis denne heller ikke fungerte, så jeg fikk med en prøvepakke på det. Testet det for gøy, men det var ihvertfall ingen suksess. Er det noen som har erfaringer på området og evt. kan gi meg noen tips? Jeg vil så veldig gjerne bruke kontaktlinser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du føler at linsene "sklir ut" slik at du ser tåkete, kan det hende du trenger høyere eller lavere verdier for krumming.
Jeg kan feks ikke bruke lavere verdi for krumming enn 8,7. 
Høres kanskje dumt ut, men er du helt sikker på at du har satt linsene på riktig øye? Og ja, det kan ta så mye som en hel ukes tid tilvenning til ny styrke, selv om mange venner seg raskere til nye styrker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også litt problemer med linser for skjeve hornhinner. Optiker foreslo å kutte ut spesialtiplasning for skjev hinne (jeg hadde dette kun på det ene øyet) og heller bruke progressive linser som korrigerte synet best mulig. 

Nå merker jeg ingenting til at jeg har en skjev hornhinne. 

Anonymkode: 8691a...358

Skrevet

De er nok på riktig øye..optikeren min foreslo også vanlige linser som jeg såvidt prøvde men det funka dårlig. Mulig det er flere muligheter der og? Kan det ta lang tid åb finne riktige linser? Jeg er jo på 3. forsøk nå

Skrevet

Jeg har prøvd linser for skjev hornhinne og langsynthet. Har prøvd Brilleland, Interoptik og Specsavers. Jeg har bare måttet innfinne meg med at linser og mine øyne aldri blir venner. Dessverre.

Jeg har det på samme måte som deg. Linsene sklir, eller det er akkruat som om jeg får et sandkorn på øyet som stikker eller så blir det sånn "vannaktig" så det ser ut som jeg ser gjennom vann. 

Første gang jeg prøvde linser var på 90-tallet. Så på nytt etter noen år, tenkte at teknologien hadde kommet litt lengre. Men for meg finnes det ikke linser som funker. 

Skrevet

Jeg har ikke mye nærsynthet såvidt jeg vet, mest skjev hornhinne, så jeg krysser fingrene for at jeg finner en linse som passer. Her er det som står på brilleseddelen:

V:
D: -0,25
Cyl: -0,75
Axis: 180

H:
D: -0,25
Cyl: -0,75
Axis: 160

Skrevet (endret)
1 time siden, lady90 skrev:

De er nok på riktig øye..optikeren min foreslo også vanlige linser som jeg såvidt prøvde men det funka dårlig. Mulig det er flere muligheter der og? Kan det ta lang tid åb finne riktige linser? Jeg er jo på 3. forsøk nå

Ja, det kan ta litt tid å finne riktig styrke og linsetype om du har litt "uvanlige" øyne.

Jeg har nemlig øyne som er litt utenom normalen, slik at den styrken som optikeren tror jeg skal ha på bakgrunn av den "lyse-på-øyet-for-å-sjekke-krummingen"-testen alltid er litt feil. Så mye som 0,75 til 1,00 diopt. feil på det ene øyet, faktisk.

I fjor (2014) brukte vi seks kontroller, fem forskjellige styrker og nesten fire måneder på å komme frem til at den styrken øynene mine foretrakk, var den styrken jeg skulle ha, og ikke den styrken han mente jeg skulle ha fordi han insisterte på at jeg hadde muskelspenninger i øynene. Men etter tre-fire måneder med så dårlig syn at jeg ikke klarte å lese veiskilt på trygg avstand, innså han at den styrken øynene mine VILLE ha, var den riktige.

Med fjoråret friskt i minne, brukte vi nå sist (sept 15) bare tre kontroller og to linsestyrker før jeg følte jeg så riktig.

Å finne riktig linsetype oppi det hele kan gjøre saken enda verre, særlig om du har litt "flate" hornhinner slik at du trenger en høyere verdi på krumming. Den vanligste verdien er 8,7, og det kan gjøre livet ditt ganske surt om du feks hadde trengt 8,8 i stedet, siden det er ekstremt få linser som har nettopp den krummingen. Som tidligere nevnt kan jeg fint bruke 8,7, men da jeg fikk tilbud om å teste Dailies Total, en ny daglinsetype som var mye tynnere og skulle være såååå mye mer behagelig, måtte jeg legge inn årene fordi de kom utelukkende i krumming 8,6. Linsene sklir av øyet med mindre jeg blunker som en gal hele tiden og da er strengt talt litt av poenget med linsene borte.
Og så kommer jo det faktum at du har noe på øyet inn i bildet. Noen klarer bare ikke å venne seg til å bruke linser fordi de hele tiden føler at de har rusk på øyet.

Edit; Med de linseverdiene du har oppført her, så kan du i teorien bruke vanlige linser med -1,00 på begge øya, men du kvalifiserer også for den laveste hornhinnetilpasningen som eksisterer for daglinser, så jeg ville antatt at styrken skulle passe. Men det hjelper jo ingenting at styrken er riktig hvis ikke linsene ligger riktig på øyet. Noe som fikk meg til å tenke; setter du linsene på riktig vei? Det finnes nemlig rett og vrang på linsene, og du må være sikker på at du får satt dem på på "retta" og ikke på "vranga" for på vranga vil de alltid føles som de holder på å dette ut, uansett.
Linser på retta skal se ut som en perfekt liten bolle når du holder den på fingertuppen din, linser på vranga ser mer ut som en suppetallerken med brede kanter. Slik;
contacts-lens-shape.jpg

Endret av Minya
Skrevet

Takk for innspill men jeg sjekker alltid at de sitter på riktig vei ja. man ser jo fort på fingeren om den er feil vei, det er akkurat som om den vil vrenge seg tilbake da. 

Tror de vanlige prøvelinsene jeg fikk (for de uten skjeve hornhinner) var -1.00 på begge øynene, men det var samme problemet med dem. Mener optikeren sa at hvis man brukte vanlige linser så spilte det ikke noen rolle om de skled litt, det var kun de linsene for skjeve hornhinner som måtte sitte perfekt på. Stemmer det? Isåfall er det jo rart at jeg så like dårlig med de vanlige linsene

Skrevet

Ja de vanlige linsene jeg fikk hadde -1.00 og Bc 8.5 som jeg antar er krumming? 

AnonymBruker
Skrevet

Vanlige linser trenger ikke sitte i ro på øyet. Ikke unormalt at du ser dårlig med de, de er jo tross alt ikke riktig styrke.

Jeg har skjev hornhinne på begge øyenene, men bruker kun torisk linse på et øye. Merker at jeg ser litt dårlig på det øyet med vanlig linse.

En annen grunn til at du ser uklart kan være at det er feil akse på linsene slik at de ikke sitter riktig på øyet.

Hvilken styrke har de toriske linsene dine?

Anonymkode: efcbe...b63

Skrevet
11 timer siden, lady90 skrev:

Ja de vanlige linsene jeg fikk hadde -1.00 og Bc 8.5 som jeg antar er krumming? 

8,5 er krummingen ja, BC står for basiscurve. Jeg antar at du burde hatt 8,6 eller 8,7 i stedet siden det føles som om linsene holder på å skli av øynene dine.
Snakk med optikeren din og be om å få prøve linser med både 8,6 og 8,7 for å se om det føles bedre.
Med for sterk krumming vil linsen "løfte" seg ut fra øyet ditt og naturlig nok føre til tåkete syn fordi linsen ikke ligger der den skal. Samme problemet jeg hadde med Dailies Total med 8,6 BC, ble sprø av dem.

Skrevet

Er det kanskje derfor jeg sliter sånn med synet nå? Har kontaktlinser, hvorav den ene er for skjev hornhinne. Sliter med at jeg ser veldig uklart i perioder. Har vært maange runder til optiker, men det eneste de har gjort er å justere styrken...

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

DeVanlige linser trenger ikke sitte i ro på øyet. Ikke unormalt at du ser dårlig med de, de er jo tross alt ikke riktig styrke.

Jeg har skjev hornhinne på begge øyenene, men bruker kun torisk linse på et øye. Merker at jeg ser litt dårlig på det øyet med vanlig linse.

En annen grunn til at du ser uklart kan være at det er feil akse på linsene slik at de ikke sitter riktig på øyet.

Hvilken styrke har de toriske linsene dine?

De toriske har styrke -0,25

Skrevet
2 timer siden, Minya skrev:

8,5 er krummingen ja, BC står for basiscurve. Jeg antar at du burde hatt 8,6 eller 8,7 i stedet siden det føles som om linsene holder på å skli av øynene dine.
Snakk med optikeren din og be om å få prøve linser med både 8,6 og 8,7 for å se om det føles bedre.
Med for sterk krumming vil linsen "løfte" seg ut fra øyet ditt og naturlig nok føre til tåkete syn fordi linsen ikke ligger der den skal. Samme problemet jeg hadde med Dailies Total med 8,6 BC, ble sprø av dem.

På de vanlige er kurven 8,5 og på de toriske 8,6 men har samme problem på begge 

Skrevet
Et øyeblikk siden, lady90 skrev:

På de vanlige er kurven 8,5 og på de toriske 8,6 men har samme problem på begge 

Da kan det hende du trenger 8,7.

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, lady90 skrev:

De toriske har styrke -0,25

Er pwr -1 på de vanlige og -0,25 på de toriske linsene? Tenker i så fall at det er stor forskjell. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er pwr -1 på de vanlige og -0,25 på de toriske linsene? Tenker i så fall at det er stor forskjell. 

Ja men fikk vel -1 på de vanlige for å kompensere mot de skjeve hornhinnene. Kan det stemme? 

Skrevet

Har snakket meg optikeren og jeg har visst prøvd kurve 8.5, 8.6 og 8.8 nå i merkene Dailies og Acuvue men er samme problemet på alle. Hun mener jeg har prøvd alt nå. Finnes det virkelig ikke noe håp for meg?  Trives ikke med briller 

Skrevet

Er øynene dine for flate eller for "spisse" til de krummingene som eksisterer, så er det ikke så mye du kan gjøre.
Så lenge styrken, aksen og sylinderverdiene er riktige skal du i teorien se klart, men så er det noen som bare ikke klarer å venne seg til linser i det hele tatt da. HrMinya er en sånn, han har prøvd seg på linser tre ganger med flere års mellomrom, men klarer ikke å venne seg til å ha noe på øynene, så han bruker bare briller.

Skrevet

Men burde jeg hatt en annen styrke på de vanlige linsene enn -1? De toriske er -0.25. Så nesten dobbelt med styrke -1. 

Ellers merker jeg ikke at linsen er på, så innmari irriterende at jeg ser uklart  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...