Gå til innhold

Hvordan venne barnet til egen seng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvordan jeg kan venne en på 16 mnd til å sove i egen seng. Vi har frem til nå samsovet der han har sovet i sprinkelsengen sin men jeg har tatt bort veggen mellom sengen våre slik at han kan gå fritt. De siste ukene ligger han på meg og jeg sover derfor nesten ikke. Tenker derfor å sette på veggen på sprinkelsengen nå. Målet er at han skal sove på eget rom til slutt. 

Kom gjerne med tips til hvordan jeg kan gjøre overgangen enklest mulig. Skrikekurer er uaktuelt! 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare legge han der. Så enkelt som det.

Evt er det pick up, put down som gjelder til det går av seg selv. DU må bestemme det. 

Om du har et annet soverom så er det jo fint om du tar det i bruk i samme slengen.

Anonymkode: e9756...a61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gråting kan det bli, men da bruker du triks med å sitte på en stol gradvis lengre bort fra sengen mens du er "kjedelig", og så rett utenfor døra osv.

Dette kan ta alt fra 1 dag til et par uker.

Det er viktig at du forbereder ham, og er konsekvent men selvsagt viser omsorg.

Det viktige er at du ikke trøster på en måte som bekrefter at "dette er skummelt".

Anonymkode: 81253...bf7

Gjest Dollyådi
Skrevet

Det går over! Nyt det mens du kan. Min eldste datter sov hos meg lenge, noe jeg syntes ble en plage. Nå er hun 16 og syns det er ekkelt når jeg nevner at hun har sover i min seng :-) 

Skrevet

Takk for tips :) 

AnonymBruker
Skrevet

Her gjør vi det gradvis (eller "trapper ned på servicen", som helsesøster så fint sa). Vi gikk fra at hun ble bysset eller ammet i søvn til at hun ble lagt våken i sprinkelsengen på eget rom. Begynte med at jeg lå på en seng helt inntil, med begge armene mine gjennom sprinklene og strøyk på henne, holdt i hånda og sang til henne. Litt gråting da, men ikke mer enn det av og til var når vi bysset henne. Om hun våknet opp om natta la jeg med på sengen ved siden av igjen. Etter hvert kuttet jeg ned på kontakten gjennom sprinklene, og hun fant roen av seg selv. Nå sitter jeg på en stol litt unna sengen, og målet er å kunne forlate rommet før hun sovner. 

Anonymkode: b2d3d...cef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...