AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #1 Skrevet 2. januar 2016 Jeg skal kjøpe meg bunad. Jeg kommer fra fitjar, hele min fars familie gjør det. Men min mor som kommet fra Sverige har bodd i hgs halve min barndom, er da da innenfor å få rogalandsbunad? Hun har flyttet tilbake til sverige nå. Men min mormor og min tante bor fortsatt i hgs. Men ingen av dem er født og oppvokst der, de er alle fra Sverige og har flyttet til Haugesund i ettertid. ?? Anonymkode: a89c8...4ef
TaiBella Skrevet 2. januar 2016 #3 Skrevet 2. januar 2016 Det er innafor. Det viktigste er jo at du velger en bunad du liker og vil glede deg til å bruke!
Sølvrosen Skrevet 2. januar 2016 #4 Skrevet 2. januar 2016 Føler du tilhørighet til Haugesund? Har du bodd der? Føler du tilhørighet til Fitjar? Hvis stedet i Sverige familien din kkommer fra hadde hatt en bunad som var like fin som Rogalandsbunaden, ville Rogalandsbunaden fremdeles vært et alternativ? Hvordan tror du at du kommer til å tenke om dette om tjue år? Vurderer du Rogalandsbunaden fordi du ikke liker Sunnhordalandsbunaden? Tenk gjennom disse spørsmålene grundig. En bunad er et dyrt antrekk, så du bør tenke nøye gjennom hvilken du skal velge. Sannsynligvis kommer du bare til å kjøpe denne ene i løpet av livet. Jeg må bare legge til at Sunnhordalandsbunaden var skikkelig fin. Jeg tror ikke jeg har sett den før. 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #5 Skrevet 2. januar 2016 Litt på grensen synes jeg, men så har jeg mer bunadpolititendenser enn gjennomsnittet også. Det avgjørende er vel hvor lenge du har bodd der, føler du deg hjemme i hgs eller er det kun utseendet på bunaden som trekker deg mot rogalandsbunaden? Anonymkode: 920bc...467 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #6 Skrevet 2. januar 2016 1 time siden, Sølvrosen skrev: Føler du tilhørighet til Haugesund? Har du bodd der? Føler du tilhørighet til Fitjar? Hvis stedet i Sverige familien din kkommer fra hadde hatt en bunad som var like fin som Rogalandsbunaden, ville Rogalandsbunaden fremdeles vært et alternativ? Hvordan tror du at du kommer til å tenke om dette om tjue år? Vurderer du Rogalandsbunaden fordi du ikke liker Sunnhordalandsbunaden? Tenk gjennom disse spørsmålene grundig. En bunad er et dyrt antrekk, så du bør tenke nøye gjennom hvilken du skal velge. Sannsynligvis kommer du bare til å kjøpe denne ene i løpet av livet. Jeg må bare legge til at Sunnhordalandsbunaden var skikkelig fin. Jeg tror ikke jeg har sett den før. Skal innrømme at jeg føler meg mest tilknyttet til stord, hvor jeg er født. Men jeg føler meg og knyttet til hgs, på den måten at jeg kjenner byen på en annen måte enn mange andre 😊 jeg har Ikke bodd der, men reiste ned hver helg og sommer ☺ har sett på bunad i Sverige, men finner jo ingen😮 vet egentli ikke om de har det en gang.. Men syns den i Haugesund er finere, det skal jeg innrømme! Men liker sunnhordlandsbunaden og da 😊 Anonymkode: a89c8...4ef
Gjest Tigress Skrevet 5. januar 2016 #7 Skrevet 5. januar 2016 Eg må vel seie at eg synest det er godt utanfor. Og så har eg vanskeleg for å fatte at nokon vil velje rogalandsbunad framfor sunnhordlandsbunad. Og eg har rogalandsbunad sjølv...
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #8 Skrevet 6. januar 2016 Velg den bunaden du liker best, uavhengig av bosted/tilhørighet, osv. Anonymkode: a86ec...efe
Juniper Skrevet 6. januar 2016 #9 Skrevet 6. januar 2016 Det finnes da en hel del vakre svenske bunader! Hvor i Sverige er morsslekten din ifra? Ellers synes jeg Rogalandsbunad er litt tvilsom for deg, men har hørt om værre.
Millimani Skrevet 6. januar 2016 #10 Skrevet 6. januar 2016 (endret) Du bestemmer det selv. Bare du kan avgjøre. Jeg har bodd i vest og nord og sørøst. Jeg har bunad fra min fødeby, selv om det er den byen jeg bodde i kortest tid. Men så kommer også hele pappas familie og deler av mammas familie fra samme by. Derfor har jeg alltid følt veldig nær tilknytning til den byen. Jeg har aldri angra ett sekund på at jeg valgte den bunaden jeg valgte. Med min familie-tilknytning her og der hadde jeg på sett og vis fem mulige valg ang bunad. Sett utifra hvor jeg, mamma, pappa, mormor og morfar, farmor og farfar, og mine oldeforeldre kom fra, og de to andre stedene jeg bodde etter at jeg flytta fra fødebyen. Tilknytning til flere steder, dermed mange muligheter. Her gjelder det å "gå inn i seg selv". Hvor føler man at man har mest tilknytning? Vil man ha bunaden derfra, eller velge en annen? Jeg synes det er flott å ha bunad fra min fødeby. Fordi jeg nå bor et stykke derfra så er det veldig flott å bli lagt merke til, da jeg ikke ser så mange andre enn meg og mine søstre med den bunaden, f.eks. i folkemengder på 17. mai. Endret 6. januar 2016 av Millimani
Millimani Skrevet 6. januar 2016 #11 Skrevet 6. januar 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Velg den bunaden du liker best, uavhengig av bosted/tilhørighet, osv. Anonymkode: a86ec...efe Bør velge bunad utifra tilhørighet! Hvis man f.eks. har bodd i Tromsø, Trondheim og Grimstad, så skal man ikke velge bunad fra Bergen når man ikke har tilhørighet der i det hele tatt. Selv om man synes den bunaden er fin. Det kommer man til å angre på i senere tid. 6
TN Skrevet 6. januar 2016 #12 Skrevet 6. januar 2016 36 minutter siden, Juniper skrev: Det finnes da en hel del vakre svenske bunader! Hvor i Sverige er morsslekten din ifra? Ellers synes jeg Rogalandsbunad er litt tvilsom for deg, men har hørt om værre. Fra lidköping ☺fant ingen på nettet, hat sett.. vet ikke hva og hvor jeg skal lete 😕
Juniper Skrevet 6. januar 2016 #13 Skrevet 6. januar 2016 4 minutter siden, TN skrev: Fra lidköping ☺fant ingen på nettet, hat sett.. vet ikke hva og hvor jeg skal lete 😕 Har møtt ei fra Dalarna som har en flott bunad. Kontakt Läkö slott og hør om noen av de museumsansvarlige har peiling på folkedrakter fra området rundt Lidköping. De har veldig mye autentiske ting der, og er blandt de bedre til å gjenskape historien.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #14 Skrevet 6. januar 2016 53 minutter siden, Juniper skrev: Det finnes da en hel del vakre svenske bunader! Hvor i Sverige er morsslekten din ifra? Ellers synes jeg Rogalandsbunad er litt tvilsom for deg, men har hørt om værre. Har vært på Läkö slott, men om jeg må gå der for bunad kan det no Ikkje vær så vanlig med bunader ser 😕 har de ikke slike bunads butikker der? 6 minutter siden, Juniper skrev: Har møtt ei fra Dalarna som har en flott bunad. Kontakt Läkö slott og hør om noen av de museumsansvarlige har peiling på folkedrakter fra området rundt Lidköping. De har veldig mye autentiske ting der, og er blandt de bedre til å gjenskape historie Anonymkode: a89c8...4ef
Juniper Skrevet 6. januar 2016 #15 Skrevet 6. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Har vært på Läkö slott, men om jeg må gå der for bunad kan det no Ikkje vær så vanlig med bunader ser 😕 har de ikke slike bunads butikker der? Anonymkode: a89c8...4ef Min tanke var nå bare at du kunne henvende deg til de på slottet og spørre om det fantes bunader fra traktene der, og i tilfelle hvordan de så ut. Sånn at du kan ta de bildene (og prisene) med i evalueringene dine av hva du skal velge. Jeg aner ikke hvem som selger slikt i Sverige, eller hva det koster. På Läkö er det jo barokk som er tingen, og overklassemiljø. Dermed lite tradisjonelle bunader. Men siden historikerne der sikkert vet litt mer enn bare sitt felt kan man muligen få opplysninger. Om man gidder. Er du bestemt på at det er Rogaland-bunad du vil ha, så gå for den. Lykke til uansett.
Jolene Skrevet 6. januar 2016 #16 Skrevet 6. januar 2016 Den 2.1.2016 at 18.24, AnonymBruker skrev: Litt på grensen synes jeg, men så har jeg mer bunadpolititendenser enn gjennomsnittet også. Det avgjørende er vel hvor lenge du har bodd der, føler du deg hjemme i hgs eller er det kun utseendet på bunaden som trekker deg mot rogalandsbunaden? Anonymkode: 920bc...467 Enig.
Skogkatten Skrevet 6. januar 2016 #17 Skrevet 6. januar 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært på Läkö slott, men om jeg må gå der for bunad kan det no Ikkje vær så vanlig med bunader ser 😕 har de ikke slike bunads butikker der? Anonymkode: a89c8...4ef Produksjonen av drakter i Sverige er ikke like organisert som det er i Norge, på grunn av mye mindre etterspørsel. Så vidt jeg vet kan man kjøpe materialpakke på Hemslöjden (tilsvarer Husfliden) og enten sy selv eller finne en privatperson som kan sy. Når jeg søker finner jeg en Hemslöjd i Lidköping http://www.hemslojden.se/ de kan kanskje hjelpe deg med å få oversikt over hvilke drakter som hører hjemme i området og eventuelt med å finne noen som kan sy for deg. Eller så finnes det kanskje hjelp å få her: https://www.facebook.com/Folkdrakter.Bygdedrakter/ Om du velger norsk bunad synes jeg du skal gå for Sunnhordland. Å velge Rogaland synes jeg blir litt for mye i grenseland.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå