SPOCA Skrevet 2. januar 2016 #1 Skrevet 2. januar 2016 Tittelen går altså på hva du spiser. Er du vegetarianer? Eller kanskje spiser du kjøtt? Eller bare fisk? Har du reflektert noe særlig over det, eller tenker du ikke så mye over det? Jeg er selv kjøttspiser, og har vært det så lenge jeg har levd. Jeg spiser riktignok vegetarisk flere ganger i uka, men for min del er det uaktuelt å kutte ut kjøttet. Skal sies, jeg holder meg stort sett til storfe og noe svin, jeg er rett og slett ikke så begeistret for annet kjøtt. Jeg spiser det fordi det er godt. Derimot prøver jeg å spise kjøtt fra dyr som har hatt et godt liv, slik som Grøstad gris eller lignende. Så, hva med dere?
Fotballflue Skrevet 2. januar 2016 #3 Skrevet 2. januar 2016 Jeg spiser alt utenom paprika og lutefisk
strawberry Skrevet 2. januar 2016 #4 Skrevet 2. januar 2016 Spiser egentlig det meste. Er selvsagt noen ting jeg ikke liker (som lutefisk :p), men ikke noe mat jeg bevisst unngår.
Berit Skrevet 2. januar 2016 #5 Skrevet 2. januar 2016 Jeg spiser det jeg tror er det sunneste og mest helsegevinst i. Det er mest vegansk, så vegetarisk, og litt kjøttspiser. Kjøper selv bare kjøtt fra økologiske frittgående dyr som vi vet har et godt liv og blir godt tatt vare på, og som ikke har fått veksthormoner og er fri for antibiotika. Men vi spiser nesten ikke kjøtt. De fleste dager i uken har vi veganske retter. Men somoftest 1 til 2 dager har vi fisk. Spiser noen ganger også egg og fløte. På restaurant bestiller jeg nesten utelukkende noe vegetarisk eller vagansk, eller noen ganger fisk. På fly bestiller jeg alltid på forhånd vegansk. Det er kjempe godt og har da vært veldig fornøyd i forhold til "vanlig" måltid. Siden jeg spiser kjøtt så sjelden, føler jeg det blir litt rart å si at jeg er kjøttspiser, men det er vel det jeg er.
Jerry Lee Skrevet 2. januar 2016 #6 Skrevet 2. januar 2016 Spiser alt, jeg. Vet ikke om det har no' navn...
Gjest Belle âme Skrevet 2. januar 2016 #7 Skrevet 2. januar 2016 Vegetarisk, og innen der berre ting eg liker.
Gjest Tjoppa Skrevet 3. januar 2016 #8 Skrevet 3. januar 2016 Altetende, men spiser lite svin og kylling. Fisk ca 4 dager i uken, storfe og rein resten.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #9 Skrevet 5. januar 2016 Jeg er alteter. Jeg er opptatt av miljø, dyrevelferd, men også helse. For miljøet og dyrevelferdet er veganer det beste alternativet. Men helsemessig har jeg overhodet ingen tro på det. Når man er avhengig av å ta kosttilskudd som b12, er det ikke noe sunt eller naturlig kosthold for meg. Vegeterianer synes jeg er litt meningsløst. Om man spiser/drikker melkeprodukter og egg, lider jo melkekuene og hønsene akkurat like mye, bare at man sløser med ressurser ved å destruere kjøtt i stedet for å utnytte det og spise det. Jeg prøvde meg en stund med å redusere forbruket av kjøtt/fisk/melk/egg, men jeg tåler ikke bønner/belgfrukter, så jeg slet skikkelig med å få i meg nok proteiner, i tillegg til at jeg fikk jernmangel selv om jeg poppet jerntabletter til magen hylte (bokstavlig talt til tider). Så nå spiser jeg litt av alt. Jeg spiser lite rødt kjøtt, holder meg til økologiske egg/fjærfe, går for fisk som er kortreist og/eller msc-merket, og styrer unna alt av rent kjøttfe. Anonymkode: 20852...521
grinchen Skrevet 5. januar 2016 #10 Skrevet 5. januar 2016 Carnivore her! elsker kjøtt liker ikke fisk noe særlig med noen få unntak tunfisk og røkt makrell. Men kjøttet må ha friske grønnsaker til så det blir en god blanding av smaker nam! Er ikke så veldig opptatt av kalorier og jeg tenker at fett i maten er sunt. Kravene mine når jeg går å handler maten min er ingen industrimat lager nesten all maten fra bunnen. Videre at kjøttet er god kvalitet og økologiske grønnsaker (de smaker bedre) med spennende sauser eller krydderier.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #11 Skrevet 6. januar 2016 Veganer. Pga dyrene, miljøet og egen helse. Hva andre er og ikke er bryr meg egentlig ikke så mye, så sant de ikke bor under mitt tak. Anonymkode: a1f75...929
Sølvrosen Skrevet 6. januar 2016 #12 Skrevet 6. januar 2016 Jeg spiser alt (utenom fiskeboller), men jeg prøver å redusere kjøttspisingen av hensyn til miljø, etikk og helse. Mye av kjøttet jeg spiser er fra hjort og økologisk villsau, der dyrene har fått levd et mer naturlig liv og ikke vært en like stor belastning på miljøet som industriprodusert kjøtt. Jeg spiser masse grønnsaker, spesielt i perioden august-november når det meste er ferskt. Jeg spiser også en god del fisk vi fisker selv. Melk drikker jeg lite av, men jeg bruker litt i matlagning. Egg spiser jeg en del av i perioder, men ellers ganske lite. Frukt blir det lite av, dessverre, bortsett fra når jeg kommer i en periode. Da kan jeg spise flere f.eks pærer om dagen, til jeg etter et par uker ikke orker tanken på pærer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå