AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #1 Skrevet 2. januar 2016 2015 har 53 uker. I samærsavtale har far samvær i partallshelger, og ifbm julen så falt det helt naturlig at barna var hos meg i uke 52 grunnet julefeiring hos meg. Nå er det pappa helg, og i prinsippet skal da barna være hos meg neste helg. Far har begynt å krangle på dette fordi ukene bytter om.. dvs at det som i fjor var partall nå er oddetall. Han argumenterer med at turnusen hans er langt opp ut i fra samvær med barna men dette stemmer ikke helt fordi han jobber 3.hver helg og jeg har alt sagt at jeg skal hjelpe han med å tilpasse det her så han kan jobbe helgene sine. Vi har to barn som er på avlastning hver 4.helg og denne avlastningen er lagt opp på oddetallshelger for å unngå hans samværshelger. Jeg har egentlig verken lyst eller mulighet til å bytte om på helgene nå, for meg så er det helt fint som det er og skal det byttes så påvirker det veldig mange fordi også avlastningshjemmene må bytte om i tillegg til at skolen har samværsplan de forholder seg til for å kunne støtte barnet på 11 som er autist. Jeg har full omsorg som dere sikkert skjønner. For meg virker det som om han ikke er villig til å gi slipp på å bytte uke nå fordi kjæresten hans har hatt barnefri samme helg som han mens det nå vil bli motsatt, det er bare spekulasjon fra min side men det er få andre argumenter. Jeg har planlagt en god del alt i 2016 og alt er lagt på partallshelger for det er da jeg hele tiden har hatt barnefri. Jeg har vel ikke tenkt på at det da blir motsatt av i fjor..jeg har bare forholdt meg til oddetall/partall. What to do? Anonymkode: ea369...13e
Pinkee Skrevet 2. januar 2016 #2 Skrevet 2. januar 2016 Står det spesifikt i avtalen at det skal være partallsuker, så er det partallsuker. Ingenting å diskutere det vel? Da må dere evnt få på plass ny avtale som sier annenhver uke. 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #3 Skrevet 2. januar 2016 Står partall i avtalen ja.. Anonymkode: ea369...13e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #4 Skrevet 2. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Står partall i avtalen ja.. Anonymkode: ea369...13e Da er det vel bare å følge den da! Avtalen er jo der for en grunn, slik krangling som dette er én av dem. Anonymkode: b0851...406 8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #5 Skrevet 2. januar 2016 Dersom du bare har dem hver 4 helg så er det vel enkelt å være fleksibel. Anonymkode: c711b...0bf 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #6 Skrevet 2. januar 2016 Jeg har dem da ikke hver 4.helg? Jeg har dem strengt talt hele tiden utover annenhver helg Anonymkode: ea369...13e 2
Strikkemamsen Skrevet 2. januar 2016 #7 Skrevet 2. januar 2016 Kanskje dere kan bytte men at han tar de ekstra de helgene du har planer. På den måten gir dere litt begge to
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #8 Skrevet 2. januar 2016 Det står partallshelger i avtalen Du har vanskelig for å bytte, det er gjerne vanskelig for han også, men det er ikke ditt problem. Er det helger som det går fint å bytte, så kan du jo være fleksibel i de tilfellene. Men du skal ikke trenge å styre med bytting på avlastningshjem bare fordi han ikke har lært seg å lese. Anonymkode: 6944b...981 2
Luckiness Skrevet 2. januar 2016 #9 Skrevet 2. januar 2016 Hver 3 helg blir jo fortsatt hver 3 helg uansett om det er 52 eller 53 uker. Så skjønner ikke helt hvordan dette kan bli krøll? Med mindre han selv har satt seg opp på helger kun i partallsuker eller oddetallsuker da. Uansett burde han selv sjekket kalenderen bedre dersom det er umulig å bytte noe. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #10 Skrevet 2. januar 2016 Her burde eksen din tenkt seg om når dere skrev avtalen. Jeg jobber turnus innen helse, og i vår avtale står det 'annenhver helg ut fra mors turnus' ;-) Anonymkode: 3f2ae...a2a
xinnia Skrevet 2. januar 2016 #11 Skrevet 2. januar 2016 Samarbeid og kommunikasjon- samt svelge en hel flokk med kameler, men for å være helt ærlig så synes jeg faktisk at hans jobbe helger trumfer dine planer for reiser og hygge.. Jobbe må man liksom! 7
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #12 Skrevet 3. januar 2016 Dersom far kun er samværsforeldren så har du faktisk plikt til å stille opp de gangene far ikke kan. Jobber er absolutt en gyldig grunn for å endre opprinnelig avtale . Hvis jeg forsto hovedinnlegget ditt rett så har du ungene kun en helg i måneden? Da burde det være uproblematisk å endre på planene ., Anonymkode: 43da6...8f4 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #13 Skrevet 3. januar 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom far kun er samværsforeldren så har du faktisk plikt til å stille opp de gangene far ikke kan. Jobber er absolutt en gyldig grunn for å endre opprinnelig avtale . Hvis jeg forsto hovedinnlegget ditt rett så har du ungene kun en helg i måneden? Da burde det være uproblematisk å endre på planene ., Anonymkode: 43da6...8f4 Står hun har full omsorg, far har bare en helg eller to, mor 1 og avlaster 1 Anonymkode: b72cf...91a 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #14 Skrevet 3. januar 2016 Jeg også mener at en avtale er en avtale. Om det står at han skal ha i partallsuker så er det jo det som skal fortsette. Samtidig så skjønner jeg at han ønsker barnefri de helgene som kjæresten har barnefri også, ellers vil jo alle helger enten gå med til jobbing eller barn. Anonymkode: 705a0...bf8 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #15 Skrevet 3. januar 2016 Hmm.... Hadde det letteste ikke vært å snakke med eksen før du la opp div planer? Hvis han har gått ut fra den skriftlige avtalen har han ikke gjort noe som er feil sånnsett, han ville ha minst mulige problemer med deg. Står det på skrift at han har partall så må du nesten gå ut fra at han har partall og ikke oddetall. Anonymkode: a4994...31d
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #16 Skrevet 3. januar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: 2015 har 53 uker. I samærsavtale har far samvær i partallshelger, og ifbm julen så falt det helt naturlig at barna var hos meg i uke 52 grunnet julefeiring hos meg. Nå er det pappa helg, og i prinsippet skal da barna være hos meg neste helg. Far har begynt å krangle på dette fordi ukene bytter om.. dvs at det som i fjor var partall nå er oddetall. Han argumenterer med at turnusen hans er langt opp ut i fra samvær med barna men dette stemmer ikke helt fordi han jobber 3.hver helg og jeg har alt sagt at jeg skal hjelpe han med å tilpasse det her så han kan jobbe helgene sine. Vi har to barn som er på avlastning hver 4.helg og denne avlastningen er lagt opp på oddetallshelger for å unngå hans samværshelger. Jeg har egentlig verken lyst eller mulighet til å bytte om på helgene nå, for meg så er det helt fint som det er og skal det byttes så påvirker det veldig mange fordi også avlastningshjemmene må bytte om i tillegg til at skolen har samværsplan de forholder seg til for å kunne støtte barnet på 11 som er autist. Jeg har full omsorg som dere sikkert skjønner. For meg virker det som om han ikke er villig til å gi slipp på å bytte uke nå fordi kjæresten hans har hatt barnefri samme helg som han mens det nå vil bli motsatt, det er bare spekulasjon fra min side men det er få andre argumenter. Jeg har planlagt en god del alt i 2016 og alt er lagt på partallshelger for det er da jeg hele tiden har hatt barnefri. Jeg har vel ikke tenkt på at det da blir motsatt av i fjor..jeg har bare forholdt meg til oddetall/partall. What to do? Anonymkode: ea369...13e Er det rart det er krig i verden, sier jeg. Du selv har lagt planer for 2016 og er ikke villig til å bytte. Hva om far blir syk de helger du har planer? Man må være fleksibel. Det er barna deres. Jobbe må man. Tydelig at Det er ikke bare far som har bommet her,men også du. Og ja...jeg forstår at han vil være med kjæreste den helgen hun har fri, det bør også du ta høyde for Anonymkode: 2853d...f9f 2
Batteri Skrevet 3. januar 2016 #17 Skrevet 3. januar 2016 Har du virkelig bare barna dine én av fire helger i måneden? Hvorfor er de på avlastning? 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #18 Skrevet 3. januar 2016 1 time siden, Batteri skrev: Har du virkelig bare barna dine én av fire helger i måneden? Hvorfor er de på avlastning? Mor har barna 22 av 28 dager, far 4 av 28 dager og avlastningshjem 2 av 28 dager. Det er vel ikke så relevant hvorfor ungene har avlastningshjem, men en pekepinn kan jo være at det ene barnet har autisme. Avlastningshjem er for øvrig ikke noe du får, men noe du søker om og evt. får tildelt om du oppfyller kravene. Til problemstillingen. Står det partallsuker i avtalen, så er det partallsuker. Om far jobber hver tredje uke, går det jo i utgangspunktet ikke opp og sånn vil det fortsatt være uavhengig av partalls/oddetallsuker. Det høres omfattende ut å begynne å endre på avlastningshelger og skole (?), men ikke umulig. Du behøver ikke å være smidig i denne situasjonen men det vil nok utvilsomt gi deg mest goodwill. Men jeg vil si at du har ditt på det tørre når du ikke ønsker å endre samværsavtalen. Kanskje ta en prat sammen på familievernkontoret? Anonymkode: d17a8...6c6 2
Invicta Skrevet 3. januar 2016 #19 Skrevet 3. januar 2016 Jeg hadde vel sagt at vi forholdt oss til avtalen, at en ev. ny avtale kunne settes opp på familievernkontoret, og at dersom det var enkeltdager som skapte problemer kunne jeg forsøke å bytte hvis jeg ble varslet i god tid. For alles del, men spesielt ungene (og en autist, basert på de jeg kjenner) er å vite hva som skal skje viktig. Trygg og forutsigbar avtale er derfor viktigst. 2
mammamy Skrevet 3. januar 2016 #20 Skrevet 3. januar 2016 Vi har også partallsuker og mor oddetall. I år blir det derfor 2 helger hos mor før de kommer tilbake til oss. Ikke noe å lage noe tull av det det vel. En av dere har ungene en ekstra helg og så er dere i samme gjenge igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå