AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #1 Skrevet 2. januar 2016 Jeg har lest på en del nettaviser osv, og det er skremmende hvor mye feilinformasjon det er ute å går... Jeg preker til menigheten, men vil gjerne høre hva dere andre tenker. A) Første er jo at folk tror Uber er Taxi eller pirattaxi... Uber er hverken av de. Taxi er en tjeneste som henvender seg til allmenheten, gjerne på offentlig plass. Hvem som helst kan sette seg inn i en Taxi. Pirattaxi er personer som tilbyr tjeneste lignende taxi på offentlig plass mot allmenheten. Dette er klart ulovlig iht norsk lov. Uber er et lukket system, der det kreves medlemskap/registrering for å kunne delta. Hvem som helst (allmenheten) kan ikke bare sette seg inn i en Uber-bil. Dermed er det per definisjon ikke tilgjengelig til allmenheten. Det samme gjelder dersom man er medlem på en lukket facebook-gruppe for samkjøring. Hva som skal til for å bli medlem er totalt irrelevant, men faktum er at det ikke er tilgjengelig for allmenheten. Jeg ber dere medlemmer her inne, ikke omtal Uber som taxi.. Om dere snakker med noen så heller si "Jeg sitter i uberen", ikke "Sitter i taxi". Sistnevnte sprer bare enda mer feilinformasjon. B) Det finnes nok noen som ikke betaler skatt og mva, men de finnes overalt. Jeg tror at de fleste sjåfører ønsker å gjøre det riktig. C) Sikkerhet - Trygger med taxi enn med Uber? 1) Motstandere av Uber prøver svartmale med at "Du vet ikke hvem som kjører bilen".. Jeg kan trygt si at jeg IKKE kjenner noen taxisjåfører, så ... Skal jeg la være å sette meg inn der også? 2) Taxisjåfører krever vandelsattest.. Gjett igjen, Uber krever samme vandelsattesten som taxisjåfører. 3) Ref Brennpunkt sin dokumentar "Hvem kjører deg hjem?" per 24.03.2015 finnes det per dags dato minst 1 voldtektsmann som kjører taxi, som er anmeldt ikke bare 1, men 2 ganger, blant annet med DNA bevis der saken ble henlagt.. Mannen kjører fortsatt taxi i Oslo. 4) Ubersjåfører har alt å tape på dårlig rating.. Taxisjåfører, not so much. (Kommer ann på hva saken gjelder selvfølgelig) Slibrige kommentarer ville nok aldri gitt en taxisjåfør sparken, men det ville gitt en uber sjafør så lav rating at h*n hadde blitt kastet ut av systemet. Uber er helt klart tryggere enn Taxi. D) Det er også store feilopplysninger om forsikringer osv. Uber har en forsikring som gjelder for passasjerer formidlet av deres tjeneste. E) Jeg ser det som en selvfølge at passasjeren setter seg foran om de bruker UberPop. Spesielt i disse usikre tider der Uber er under lupen hele tiden.. Tenk litt selv, hadde DU satt deg i baksetet om kompisen din spurte om du ville være med et sted? Tror neppe det. F) Jeg har også snakket med diverse folk som kjører Uber, og det fremstår som at mange passasjerer tror at rating 4 er "Intet å bemerke" og at 5 er "Bedre enn man kan forvente". Hvordan er det egentlig mulig å gi mindre enn 5 dersom turen var helt OK til en pris som er halvparten av taxi? G) Tingretten sier handlingen er ulovlig men frikjenner sjåføren siden det han gjorde ikke var ulovlig? Er det bare jeg som stusser på denne? Alt som ikke er ulovlig, må per definisjon anses å være LOVLIG. H) Taxisjåfører er noe av de verste råkjørerne jeg har sett. Politiet ser en annen vei når det gjelder taxier, blant annet med bruk av tåkelys på kveld/natt, mens en privatperson ville blitt stoppet og fått bot umiddelbart.. Bare følg med på hvordan taxier kjører neste gang dere er ute.. 1. De driter totalt i trafikklys, kjører gjerne på rødt.. (Over den hvite stripen er per def. å kjøre på rødt.) 2. De skal gjerne gli midt ut i krysset før det engang er grønt. Ref ovenfor. 3. Hastigheten er minst 20kmh over fartsgrense, viktig å komme seg fort ned igjen til holdeplass. 4. Snu på trang vei? Selvfølgelig, de er jo taxi... Sperre resten av trafikken? Det driter de i, de er jo taxi, så de "må jo" få lov å stoppe hvor som helst for å slippe av/hente passasjer, og snu der det passer dem. Gjerne over dobbel sperrelinje. 5. Kjøre ekstra lange omveier når passasjer er beruset og skal hjem fra byen. Om du har lest så langt som dette, så takk for at du tok deg tiden til det. Er interessert i å høre om din erfaring med Uber, og hvorvidt du evnt er uenig med det jeg skriver over. Anonymkode: e1887...a0f 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #2 Skrevet 3. januar 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva som skal til for å bli medlem er totalt irrelevant, men faktum er at det ikke er tilgjengelig for allmenheten. ... Uber er helt klart tryggere enn Taxi. Takk for at du tok deg bryet! Uklart hva som er motivasjonen her? Uansett, det er en god del vrøvl her. Du definerer hva som er "irrelevant", men det er ikke slik de funker. Uber er tilgjengelig for allmennheten. Det er tjenestens grunnidé. Står du i taxikø, forgjeves, tar det få minutter å melde deg inn og få kontakt med en Uber-taxi. Hvorfor er det enkelttilfeller når voldtektsmenn kjører Uber, men ikke når de kjører taxi? Tror du ikke det fins måter å omgå rating mm på, i verste fall? Og så en bombastisk konklusjon på tynt grunnlag? Underlig innlegg. Anonymkode: 966ed...82e 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #3 Skrevet 3. januar 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du tok deg bryet! Uklart hva som er motivasjonen her? Uansett, det er en god del vrøvl her. Du definerer hva som er "irrelevant", men det er ikke slik de funker. Uber er tilgjengelig for allmennheten. Det er tjenestens grunnidé. Står du i taxikø, forgjeves, tar det få minutter å melde deg inn og få kontakt med en Uber-taxi. Hvorfor er det enkelttilfeller når voldtektsmenn kjører Uber, men ikke når de kjører taxi? Tror du ikke det fins måter å omgå rating mm på, i verste fall? Og så en bombastisk konklusjon på tynt grunnlag? Underlig innlegg. Anonymkode: 966ed...82e Det er irrelevant hvor lang tid det tar å melde seg inn.. Det er også totalt irrelevant hva som skal til for å melde seg inn. Det er kun medlemmer av kriminelle organisasjonene som sammen utgjør taxinæringen som mener slikt vrøvl. OG det er fordi de er redde for å miste sin "mafiabeskyttede" lille operasjon.. Faktum er, og det kan du ikke nekte for?, at man MÅ være registrert for å kunne benytte seg av tilbudet til Uber. Eller mener du kanskje at man får kontakt med en Uber-bil uten å være registrert? Det er da per definisjon IKKE tilgjengelig for allmenheten selv om registreringen er det. Om man f.eks må registrere seg for å få tilgang til et forum på nettet, så er IKKE forumet offentlig tilgjengelig.. Man må registrere seg først. Man får jo ikke kontakt med en Uber-bil (Det er ikke taxi, slutt å spre feilinformasjon) uten å være medlem. Taxi er en tjeneste som leveres til allmenheten, noe Uber ikke gjør. Du må jo helt klart være tilknyttet taxibransjen... Mafiavirksomhet og familiebedrift med absolutt null konkurranse, ikke rart konkurransetilsynet er keene på å fjerne reguleringer.. Kanskje man endelig hadde fått litt konkurranse. Er jo ganske feil når det er taxibransjen selv som styrer hvem som får ledig løyve, og hvem som får kjøre taxi. Det er faktisk så bemerkelsesverdig at det bør danne mistanke om korrupsjon. Anonymkode: e1887...a0f
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #4 Skrevet 4. januar 2016 Den 3.1.2016 at 8.29, AnonymBruker skrev: Uansett, det er en god del vrøvl her. Anonymkode: 966ed...82e La meg sitere Yrkestransportloven for deg... Sitat § 4.Løyve for persontransport med motorvogn (1) Den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, må ha løyve. Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass. Som vi her kan lese, gjelder det i utgangspunktet at man skal ha løyve om man skal drive med persontransport. Det samme man driver persontransport mot vederlag på lignende måte som drosje når om tilbud er rettet mot allmenheten på offentlig plass. Uber er ikke rettet til allmenheten på offentlig plass, og er da i henhold til norske lover ikke løyvepliktig. Det vil da si at Uber er lovlig. Anonymkode: e1887...a0f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #5 Skrevet 5. januar 2016 På samme måte som det er lovlig å annonsere pirattaxidriften sin på Facebook. Uber krever vandelsattest, men siden den skal leveres digitalt er det ikke noe problem å "rette" litt på den før man sender den inn. Anonymkode: 6bd1f...995
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #6 Skrevet 5. januar 2016 En haug med kvinner har blitt voldtatt av Uber-sjåfører. https://www.google.no/search?q=raped+by+uber+driver Anonymkode: 6bd1f...995 1
Dodge Skrevet 5. januar 2016 #7 Skrevet 5. januar 2016 Kva med denne saken om ubersvindel. Bilen hadde kjørt rundt i Bronx i 4 timer, men dei som hadde "bestilt" turen var heime i Oslo og sov. http://www.tv2.no/2015/05/18/nyheter/uber/2sitert/blogg/6912416 1
tdm900 Skrevet 6. januar 2016 #8 Skrevet 6. januar 2016 Den 4. januar 2016 at 9.08, AnonymBruker skrev: La meg sitere Yrkestransportloven for deg... Som vi her kan lese, gjelder det i utgangspunktet at man skal ha løyve om man skal drive med persontransport. Det samme man driver persontransport mot vederlag på lignende måte som drosje når om tilbud er rettet mot allmenheten på offentlig plass. Uber er ikke rettet til allmenheten på offentlig plass, og er da i henhold til norske lover ikke løyvepliktig. Det vil da si at Uber er lovlig. Anonymkode: e1887...a0f Allmenheten har mulighet for å bruke UBER for å bli befraktet fra ett sted til et annet, ergo så har de ikke lov til å bedrive den type transport som de gjør!!! Og nå har jo og politiet tatt skiltene av noen biler som kjørte "Ubertaxi" BRA!! Det er tross alt en næring som betaler skatter og avgifter og som driver en lovlig gesjeft som rammes!! 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #9 Skrevet 6. januar 2016 Sorry mac, men jeg mener ikke at Uber er helt stuerent ennå. Joda, de fikk medhold i lagmannsretten, og det finnes sikkert mange gode sjåfører der også, men det essensielle er at de ikke konkurrerer på likt grunnlag. Taxisjåfører må ha løyve i tillegg til vandelsattest, noe Übersjåfører ikke må. Lite sies også om hvilke skatteregler, pensjonsordninger o.l. Übersjåfører må betale inn for, om det er noe i det hele tatt. Den dagen de ordinære taxiselskapene får lov til å drive med like få reguleringer så kan man snakke om at konkurransen blir mer fair, men slik er det ikke nå. Anonymkode: 33a6f...4c7 1
Rosalie Skrevet 8. januar 2016 #10 Skrevet 8. januar 2016 Skrevet av daglig leder i Halden Taxi: Sitat Hva vil Erna fjerne for drosjene i Norge? Jeg registrerer at Erna Solberg mener at Uber og Airbnb er fine greier. Jeg tar som en selvfølge at vår statsminister mener at bedrifter skal ha like konkurransevilkår. Drosjenæringen i Norge har en rekke pålegg. Uber, som hun mener er kommet for å bli, slipper disse. Jeg venter nå spent på hva hun vil fjerne av pålegg for drosjene. Her er noen eksempler på hva hun kan begynne med: Taksameterplikt: Dette gir ikke bare pris til kunden, men der ligger all info om inntekter i drosjen. På denne måten blir alle inntekter oppgitt til beskatning. Et taksameter koster ca 25.000 og montering ca kr 10.000 Justerplikt: Taksameteret blir sjekket og plombert av Justervesenet en gang pr år. Dette igjen for å sikre at alle priser er korrekte, og at alt blir oppgitt til beskating. Dette er en vesentlig kostnad for drosjene hvert år. (ca 27 millioner pr år) Kjøreseddel: Man kan ikke kjøre drosje uten en kjøreseddel. Før denne blir utstedt blir din vandel sjekket, og likeledes din helse. Helsesjekken er vesentlig strengere enn for vanlig førerkort. Dette igjen for å sikre passasjerene. Alkolås: Stortinget har nylig bestemt at alle drosjer i Norge skal utstyres med alkolås. Hvorfor? Jo det hevdes at dette er pga sikkerhet for kunder. Dette blir igjen en vesentlig kostnad for drosjenæringen. En alkolås koster ca kr 10.000,- (8500 drosjer i Norge = 85 millioner ) Dette må også kalibreres en gang pr år. Kjøreplikt: Dagen lovverk sikrer drosje over alt, alltid. Drosjene har kjøreplikt. På dag og natt, kan du få drosje. De er på vakt, gratis. Dette er en helt unik beredskap, som ikke koster samfunnet 5 øre. Du får også en pris, som er bestemt og fast. I Halden er det konkurransetilsynet som bestemmer takstene. Dette slipper Uber. De har ingen kjøreplikt. Kjør når du vil. Og de tar pris akkurat slik de ønsker. På nyttårsaften økte de prisene mange hundre prosent som et eksempel. Bompenger på flyplass: Avinor har nylig vedtatt at drosjer skal betale bompenger for å hente / levere på flyplass. Dette slipper Uber. MVA Drosjene betaler nå 10 % mva på transport. Jeg har aldri hørt om en uber bil som er mva registrert. Skatt på tips: Faktisk er det slik at gir en kunde en sjåfør tips, skal også disse oppgis til beskatning. Sjåføren skal gi tipsen til sin arbeidsgiver, som skal trekke skatt av de, før de utbetales sammen med lønn. Oppgir ikke sjåføren tips, blir han skjønnslignet. Arbeidsgiver skal deretter betale arbeidsgiveravgift på den tipsen sjåføren får!!! Dette er så utrolig, at folk ikke tror på meg når jeg forteller det. Skatt generelt: Halden Taxi er en liten bedrift, med 31 løyver. Totalt bidro allikevel denne lille bedriften med 14,3 millioner i skatter, mva og arbeidsgiveravgift i 2014. Det er vel kjent at Ubers sjåfører hverken betaler skatt eller mva, og selvsagt ikke arbeidsgiveravgift, da ingen er ansatte. Uber konsernet er registrert i utlandet, og bidrar selvsagt ikke med noe til Norge. Hvor skal du hente din lønn fra Erna, dersom alle bransjer skal bli som Uber? Avgiftsreduksjon: I rettferdighetens navn nevner jeg at taxi har noe avgiftsreduksjon ved kjøp av bil. På en del av avgiftene en privatbil betaler, slipper en taxi med 40 % av disse. (Busser betaler 0% og varebiler med grønne skilt betaler 28%) Delingsøkonomi: Å dele på ressurser er klokt. Også samkjøringer selvsagt. Skal du en tur til Oslo, og du har plass i bilen din til å ta med deg personer er dette lurt og bra. Og dere kan spleise på utgiftene. Men annonserer du, på facebook, i avisen eller via en app at du kan kontaktes for å bli transportert fra A til B har dette ingen ting med delingsøkonomi å gjøre. Dette er business, slik som vi driver med i Taxivirksomhet. Da må du drive med samme rammevilkår som vi som driver med taxi. Dette like mye som om du ønsker å drive som rørlegger, snekker eller utføre andre tjenester. Det kan ikke være slik at dersom du registrerer deg i utlandet, lager en app som tjenestene kan bestilles fra, unnlater deg fra alle lover og regler som gjelder i landet. Priser: Det hevdes at taxi er dyrt og Uber er billig. Dette er helt relativt. Uber benytter flytende priser. På nyttårsaften økte de sine priser med flere hundre prosent. Dette pga stor etterspørsel. Det er også uproblematisk å være billig dersom man slipper alle pålegg, skatt, arbeidsgiveravgift og mva. Konkurranse: Halden taxi er overhodet ikke redd for konkurranse. La oss få like konkurransevilkår, så skal vi være bedre både på kvalitet og pris. Jeg lover! Med vennlig hilsen Bent Skogli Daglig leder i Halden Taxi 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #11 Skrevet 8. januar 2016 Ryddig og saklig - super kommentar fra drosjenæringen. Anonymkode: 966ed...82e 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #12 Skrevet 9. januar 2016 6 timer siden, Rosalie skrev: Skrevet av daglig leder i Halden Taxi: Hva holdt taxinæringen på med i Oslo? Svindel. Anonymkode: 4d08b...62d
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #13 Skrevet 9. januar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva holdt taxinæringen på med i Oslo? Svindel. Anonymkode: 4d08b...62d Kilder? Anonymkode: a8ed5...eca
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #14 Skrevet 9. januar 2016 Min erfaring med uber er utelukkende positiv. Spesielt i utlandet. Elsker at jeg slipper å finne nummeret til det lokale taxiselskapet og måtte krungle meg gjennom en samtale med en som nesten ikke kan engelsk for å få en taxi. Tror drosjenæringen hadde gjort lurt i å lære seg hva som gjør uber så populært og brukt noen av triksene selv, heller enn å prøve å stoppe det. Anonymkode: 200a2...de3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #15 Skrevet 9. januar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring med uber er utelukkende positiv. Spesielt i utlandet. Elsker at jeg slipper å finne nummeret til det lokale taxiselskapet og måtte krungle meg gjennom en samtale med en som nesten ikke kan engelsk for å få en taxi. Tror drosjenæringen hadde gjort lurt i å lære seg hva som gjør uber så populært og brukt noen av triksene selv, heller enn å prøve å stoppe det. Anonymkode: 200a2...de3 Enig i det, men så syntes jeg det også gjøres av noen taxiselskaper. Prøvd appen til Oslotaxi? Fikk bil på nøyaktig et minutt forrige gang jeg bestilte der. Ingen kronglete bestillinger via telefon, ingen langvarig samtale med taxisentralen. Det taxiselskapene i Norge bør gjøre er å samarbeide om allokering av turer, f. eks. via felles app for hele Norge slik at det blir enkelt og brukervennlig å bestille taxi uansett hvor man er. Anonymkode: 33a6f...4c7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #16 Skrevet 9. januar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kilder? Anonymkode: a8ed5...eca http://www.dagbladet.no/2009/08/18/nyheter/innenriks/taxi/svindel/7707962/ Det var vel opp til 800 personer. Anonymkode: 4d08b...62d 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #17 Skrevet 15. januar 2016 Den 5.1.2016 at 12.44, AnonymBruker skrev: En haug med kvinner har blitt voldtatt av Uber-sjåfører. https://www.google.no/search?q=raped+by+uber+driver Anonymkode: 6bd1f...995 I Norge??? La oss holde oss til vårt eget land er du snill. Anonymkode: e1887...a0f
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #18 Skrevet 15. januar 2016 Den 5.1.2016 at 12.41, AnonymBruker skrev: På samme måte som det er lovlig å annonsere pirattaxidriften sin på Facebook. Uber krever vandelsattest, men siden den skal leveres digitalt er det ikke noe problem å "rette" litt på den før man sender den inn. Anonymkode: 6bd1f...995 Dette er jo rent pølsevev.. Anonymkode: e1887...a0f
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #19 Skrevet 15. januar 2016 Den 6.1.2016 at 16.06, tdm900 skrev: Allmenheten har mulighet for å bruke UBER for å bli befraktet fra ett sted til et annet, ergo så har de ikke lov til å bedrive den type transport som de gjør!!! Og nå har jo og politiet tatt skiltene av noen biler som kjørte "Ubertaxi" BRA!! Det er tross alt en næring som betaler skatter og avgifter og som driver en lovlig gesjeft som rammes!! Allmenheten har INGEN mulighet til å bruke Uber. Man MÅ registrere seg for å kunne bruke Uber. Uber er ikke taxi... De fleste Uber-sjåfører betaler tross alt skatter og avgifter (moms når man har nådd 50 000 siste 12 mnd) så du har nok ikke peiling på hva du prater om. Anonymkode: e1887...a0f
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #20 Skrevet 15. januar 2016 Den 6.1.2016 at 17.05, AnonymBruker skrev: Sorry mac, men jeg mener ikke at Uber er helt stuerent ennå. Joda, de fikk medhold i lagmannsretten, og det finnes sikkert mange gode sjåfører der også, men det essensielle er at de ikke konkurrerer på likt grunnlag. Taxisjåfører må ha løyve i tillegg til vandelsattest, noe Übersjåfører ikke må. Lite sies også om hvilke skatteregler, pensjonsordninger o.l. Übersjåfører må betale inn for, om det er noe i det hele tatt. Den dagen de ordinære taxiselskapene får lov til å drive med like få reguleringer så kan man snakke om at konkurransen blir mer fair, men slik er det ikke nå. Anonymkode: 33a6f...4c7 Det er fordi utgangspunktet ikke er likt. Man skal selvfølgelig ikke ha like regler for ulikt utgangspunkt. Dessuten er både kjøring via lukket facebook-gruppe og Uber ikke ulovlig iht norsk lov ref Yrkestransportloven §4 1. avsnitt 2. setning. Anonymkode: e1887...a0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå