Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke gå altfor i detalj men jeg og mannen skal kjøpe oss hus sammen. Vi har avtale med banken om av vi i EK + utgifter skal betale X kr ved overtagelse av boligen. Men overtagelsesdatoen nærmer seg og pga. julegaver som gikk litt over styr og andre små men uforutsette utgifter (og litt regnefeil fra min side) mangler vi ca 10.000 kr på at vi har X kr. Ja, skikkelig idiotisk av oss og vi er veldig irriterte på oss selv nå.

Alternativene mine for å ha X kr på datoen for overtagelse blir da å enten låne beløpet av familie (lite fristende), spørre om fremskynding av lønn på jobb (lite fristende) eller å ta opp et kredittkortlån på 10.000 kr i ca 2-6 uker (kan garantert betales innen 1. mars og antagelig lenge før).

Det blir litt trangt med penger den første måneden i nytt hus, men det er helt ok.

Spørsmålene er da: er det fullstendig idiotisk, og enda viktigere: kan banken finne ut om dette og nekte oss boliglån fordi vi da har et lån til?

Kredittkortet er i en annen bank.

Anonymkode: 61640...6f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fullstendig idiotisk er det ikke, men siden dere klarte å bomme med 10000kr på -julegavekjøp- er jeg litt spent på hvor gode dere er på å tilbakebetale et kredittlån innen fristen. Dette må dere selv bedømme. 

En annen ting: har dere beregnet flyttekostnader, ny vaskemaskin o.l som kanskje trengs? Eller kommer dette like overraskende på dere? Hvorfor har dere ikke en buffer på 2x månedslønn for å ta unna slike kostnader?

Som du kan se setter jeg noen spørsmål ved sparing og framsyn økonomisk. Det lønner seg lite på sikt å stadig henge etter. 

Anonymkode: a19d3...b00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, banken kan nekte dere lån, og bør gjøre det når dere ikke klarer å styre økonomien deres bedre enn dere nå har vist. Og ja, banken finner enkelt ut av dette, så spill med åpne kort. Hvordan er det mulig å være så uansvarlig? 

Anonymkode: a9c16...909

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ingen problem. Dere får et kontonummer som dere skal overføre pengene til, hvor de kommer fra er ganske likegyldig. Å ha og bruke kredittkort er veldig vanlig så 10.000 kr er det ingen som ser dumt på.

Anonymkode: f5463...880

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ingen problem. Dere får et kontonummer som dere skal overføre pengene til, hvor de kommer fra er ganske likegyldig. Å ha og bruke kredittkort er veldig vanlig så 10.000 kr er det ingen som ser dumt på.

Anonymkode: f5463...880

Var dette jeg tenkte også, banken bryr seg da vel ikke med småsummer brukt på kredittkortet de siste ukene før overtagelse. I hvert fall ikke når det er en helt vanlig sum å bruke rundt juletider. Er nok mange som bruker mye mer enn det.

Anonymkode: 4c1b7...ef9

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var dette jeg tenkte også, banken bryr seg da vel ikke med småsummer brukt på kredittkortet de siste ukene før overtagelse. I hvert fall ikke når det er en helt vanlig sum å bruke rundt juletider. Er nok mange som bruker mye mer enn det.

Jeg er spent på om dere har til dokumentavgift, flyttekostnader og lignende, jeg da? Jeg har flyttet inn i selveier flere ganger og det renner ut penger. Ved et helt hus tenker jeg titals tusen.

For fremtiden: dere er nå stolte eigere av et hus. Med tak, vegger, grunnmur og sanitæranlegg som når som helst kan gå til helvete. Bare noen av desse utgiftene er det mulig å få forsikring mot. Enhver stolt huseier bør derfor ha muligheter for å på kort sikt (en måned eller to) skaffe til veie minst 100 000. Folk flest løser dette ved å øke huslånet. Dersom det ikke er mulig for dere: spar så mye dere kan så raskt dere kan til det er mulig. Ting kommer nemlig med sikkerhet til å gå en galt her i livet. Og da er det mye mer behagelig å være forberedt enn å måte ta opp forbrukslån og ende i krise. 

Anonymkode: ffcc1...6e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen; jeg hadde ikke logget inn i banken etter nyttår da jeg opprettet denne tråden og jeg ser nå at jeg har fått såpass mye renter ved årsskiftet at det dekker det manglende beløpet dersom vi lever sparsommelig de neste ukene. Så da blir det ikke nødvendig å skaffe penger allikevel.

Til siste svarer: beløpet vi manglet 10.000 kr på inkluderte selvfølgelig dokumentavgift etc.

Vi får utbetalt rundt 40.000 kr i lønn en uke etter at pengene skal være på konto, og får også tilbake et ganske stort beløp som vi nå har som depositum så fort vi har flyttet. Vi får hjelp av venner med flyttingen så vi trenger bare å betale bensin og spandere mat (hjemmelagd pizza). Vi har også alt av møbler allerede, inkludert en 6 mnd gammel vaskemaskin, men selvfølgelig kan ting ryke, vi er klar over det. 

I tillegg vil beløpet vi skal betale i renter+nedbetaling på huslånet være mindre enn det vi i dag betaler i leie, pluss at reiseutgiftene våre blir mer enn halvert. Dette med fastrente og relativt kort nedbetalingstid, så det blir lite overraskelser.

Men fortell meg gjerne hva annet jeg har glemt å tenke på også, sånn for sikkerhets skyld! :)

Skrevet

Sjekk at budsjettet deres har med kommunale avgifter (for som leietager så er det huseier som har ansvar for disse), at dersom det er en leilighet i et sameie så er felleskostnadene (forsikring av bygningsmasse, brøyting, vaktmester tjenester og/eller liknende tatt med, at dersom vi snakker om en enebolig så trenger dere en boligforsikring/husforsikring (ikke lenger bare innbo), strøm- og nettleie (dersom det var inkludert i leieprisen), nettkostnad (enten via kabel eller bredbånd), tv utgifter (dersom dere ikke flytter inn i et borettslag/sameie som har en avtale med et selskap).

Reduser årlig km på bilforsikringene dersom dere kjører til/fra jobb og reiseveien nå blir kortere.

Lykke til med ny og egen bolig :)

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen; jeg hadde ikke logget inn i banken etter nyttår da jeg opprettet denne tråden og jeg ser nå at jeg har fått såpass mye renter ved årsskiftet at det dekker det manglende beløpet dersom vi lever sparsommelig de neste ukene. Så da blir det ikke nødvendig å skaffe penger allikevel.

Til siste svarer: beløpet vi manglet 10.000 kr på inkluderte selvfølgelig dokumentavgift etc.

Vi får utbetalt rundt 40.000 kr i lønn en uke etter at pengene skal være på konto, og får også tilbake et ganske stort beløp som vi nå har som depositum så fort vi har flyttet. Vi får hjelp av venner med flyttingen så vi trenger bare å betale bensin og spandere mat (hjemmelagd pizza). Vi har også alt av møbler allerede, inkludert en 6 mnd gammel vaskemaskin, men selvfølgelig kan ting ryke, vi er klar over det. 

I tillegg vil beløpet vi skal betale i renter+nedbetaling på huslånet være mindre enn det vi i dag betaler i leie, pluss at reiseutgiftene våre blir mer enn halvert. Dette med fastrente og relativt kort nedbetalingstid, så det blir lite overraskelser.

Men fortell meg gjerne hva annet jeg har glemt å tenke på også, sånn for sikkerhets skyld! :)

Sånn på generelt grunnlag gjelder det vel å skaffe seg bedre oversikt over totalen, både av inntekter og utgifter. En renteutbetaling bør jo ikke komme som noen overraskelse, selv om det i dette tilfellet var en positiv en. Husk også at sparerenten er på vei i bånn, så det blir neppe noen redning i fremtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...