Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det er flere der ute som har det som meg i graviditeten...

Jeg har siden uke 6 hatt utfordringer med å sove gjennom natten. Jeg er nå 14 uker på vei og gråter innvendig over mangel på søvn. 

Hver natt må jeg opp å tisse. Jeg går på do RETT FØR jeg legger meg, men våkner mellom 3-4 uansett fordi det presser på i blæra. Når jeg så legger meg for å sove igjen, kan jeg ligge våken i 1-2 timer, og klarer ikke å sovne igjen. Når jeg først sovner igjen, må jeg opp etter kort tid, for da presser det på blæra igjen.

Jeg våkner også av hver minste lyd... Når stebarnet er her, kan jeg glemme å sove. Prøver å legge meg tidlig fordi jeg vet at barnet roper hele kvelden om alt og ingenting, kommer inn om natten av ulike grunner og lager 'problemer' for min søvn og det våkner tidlig uansett hvor mye søvn ungen har fått... Har sovet i 3 timer i natt takket være det og blæra. 

Har nå prøvd å sove igjen i en time, men har ikke sjans til å sove mer, fordi det er lyder fra stua og fordi jeg må PÅ DO IGJEN! 

Æææææææærrrh!!!!! Jeg er så trøtt hele tiden, og klarer ikke å sove!!!! Noen andre som  har det slik og/eller har noen råd for dette? Mangel på søvn gjør meg mannevond og det er ikke lenge før jeg ikke klarer å være hyggelig med noen mer. For meg er det ikke hormoner som gjør at humøret endres hvert 10 minutt. Jeg har ikke fått søvn på to måneder og går snart til angrep på husplantene!! 

Hjelp :cry3:

Anonymkode: a8590...841

AnonymBruker
Skrevet

Ikke det du vil høre, men jeg sov maks 4 timer i døgnet gjennom hele svangerskapet. Ble til slutt så ille at jeg ble delvis sykemeldt og kunne ikke kjøre bil fordi det ikke var forsvarlig. Nå er barnet et halvt år og for å si det så n då har det ikke blitt Noe særlig mer med søvn etter fødsel heller. Du bør finne en måte å takle lite søvn på, for det er meget mulig du ikke er heldig og får en sovebaby.

Anonymkode: 1e699...22c

AnonymBruker
Skrevet

Forstår akkurat hvordan du har det, men jeg har fått ungen. Som våknet hver eneste time på natten, og sov lite på dagen (maks en time da også). Totalt 8 timer søvn i døgnet, tok ungen. Jeg har attpåtil en toåring som er mye syk, oppe på natten og som også er mye hjemme på dagtid pga sykdom, så her ble det minimalt med søvn i 6 måneder... Nå er ungen bare oppe 3-4 ganger om natten, og det er fantaaaastisk... 

Men gud, så trøtt og sliten jeg er. Eneste jeg kan si til deg, er at du må holde ut. Prøv å hvil så fort sjansen byr seg (lettere sagt enn gjort, jeg vet...). Forhåpentligvis vil snart trykket lette på blæra, når livmor kommer høyere opp, så kanskje det blir en bedre periode. 

Og hvorfor kan ikke far legge seg et annet sted når stebarnet er der, så ikke DU får forstyrret søvnen? Evnt. at du kan legge deg et annet sted, om du klarer å sove noe annet sted enn i egen seng (det klarer ikke jeg som gravid). 

Anonymkode: 57a4f...492

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med søvn hele svangerskapet også. Ikke sovet en eneste natt igjennom siden positiv test. Men har hatt fine perioder hvor jeg har sovet noe mer! Nå er det bare noen dager til jeg skal føde (forhåpentligvis) og det er verre enn noen gang. Ikke det du vil høre sikkert. Jeg våkner mange mange ganger og må opp på do. Da jeg går på do ligger jeg våken fra 1-5 timer!! Det har gjort at jeg ligger i senga i i ca. 13 timer hvert døgn for å føle at jeg får noe søvn. Våken noen timer, men klokka 14 er jeg som regel kjempe trøtt, men av en eller annen grunn klarer jeg ikke sove på dagen. Det jeg syns er vanskelig er at uansett hvor trøtt jeg er, så klarer jeg ikke sove. Merkelig greier. Vet at noen har vært hos lege og fått sovemedisiner for å få sove litt. Kanskje det kan være en ide om det er veldig plagsomt for deg? 

Anonymkode: 59c4f...48d

AnonymBruker
Skrevet

Takk for (ikke det jeg vil høre) svar ;)

Sitter på rommet og gråter fordi jeg er så sliten i dag. Kastet opp når jeg kom ut av soverommet, fordi mannen ikke ryddet av bordet som han skulle i går. Fiskeboller i hvitsaus lukter IKKE bra for en gravid dagen etterpå. Så det fikk jeg æren av å ta. :(

Jeg gråter for ingenting og håper virkelig det stemmer at når livmor kommer høyere opp, så gir det seg litt med tissing pm natten. Helt utrolig hvor trøtt man kan være på natten, og likevel ikke klare å sovne etterpå. 

Når folk sier at graviditet ikke er noen sykdom, ikke noe å slenge seg på sofaen for... De kan da virkelig ikke få til å leve et liv på siden av jobb, om man har det slik som dette?? Søvn er essensielt for at jeg skal klare å fungere. 

Noen som eventuelt har noen råd på hvordan jeg skal klare å spise i svangerskapet? Uten søvn er jeg ikke sulten, og jeg klarer ikke å få i meg noe særlig mat, uten at det kommer opp igjen. Hva klarte/klarer dere å holde nede? 

Trøtt og gråtende ts 

Gjest agnesb
Skrevet (endret)

hehe heller ikke det du vil høre, men bare vent til babyen faktisk er ute! :P

neida..

Men det blir nok bedre.. noen sover jo dårlig igjennom hele og ihvertfall mot slutten. Men tipper du får noen fine uker nå om litt og til uke 29-30 kanskej :)
Det med tissing var en evig plage her og, men det bedret seg faktisk litt utover altså.
Prøv å ikke drikk mye på kvelden.

Men må jo og legge til at jeg ser for meg det er litt hormoner i sving her og selvom du selvfølgelig og er helt utslitt. Og den kombinasjonen er ikke god. Prøv å gå deg litt turer på dagen osv så du får litt sollys. Det må til for å produsere nok søvnhormon! :)

Kvamlen og burde jo gi seg snart, men heller ikke garantert. Det går litt hånd i hånd når man ikke får i seg mat og. Da blir man jo mere kvalm.

Jeg levde på fryste druer, kjeks, iste & potetmos frem til uke 17 med andremann. Ekstreeemt dårlig.
Vet hvordan du har det :(

Endret av agnesb
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, agnesb skrev:

hehe heller ikke det du vil høre, men bare vent til babyen faktisk er ute! :P

neida..

Men det blir nok bedre.. noen sover jo dårlig igjennom hele og ihvertfall mot slutten. Men tipper du får noen fine uker nå om litt og til uke 29-30 kanskej :)
Det med tissing var en evig plage her og, men det bedret seg faktisk litt utover altså.
Prøv å ikke drikk mye på kvelden.

Men må jo og legge til at jeg ser for meg det er litt hormoner i sving her og selvom du selvfølgelig og er helt utslitt. Og den kombinasjonen er ikke god. Prøv å gå deg litt turer på dagen osv så du får litt sollys. Det må til for å produsere nok søvnhormon! :)

Kvamlen og burde jo gi seg snart, men heller ikke garantert. Det går litt hånd i hånd når man ikke får i seg mat og. Da blir man jo mere kvalm.

Jeg levde på fryste druer, kjeks, iste & potetmos frem til uke 17 med andremann. Ekstreeemt dårlig.
Vet hvordan du har det :(

Setter veldig pris på at det faktisk kommer ordentlige svar i tråden. :)

Der sa du noe! Kan prøve meg på en smoothie til frokost, lett å få ned og godt. Tenker jeg tar en tur på senteret når jeg får samlet meg, og skaffer en slik smoothie-to go før mandag. 

Skal prøve å tenke over drikkingen, men det virker som om urinen kommer fra intet... Kan drikke minimalt, og likevel må jeg på do. Går i mørket bevisst for ikke å få lys i øynene, men likevel er det null sjanse til å sovne igjen... 

Med alle svarene her inne ser det ikke ut til at dette vil forbedre seg noe særlig fremover, men er selvsagt takknemlig for at jeg skal ha en baby og gleder meg masse til den kommer! Selv om den kommer til å ta ennå mer av søvnen.... Men min mann skal fint  få lov til å slite seg ut litt med baby på dagtid. :)

Kanskje graviditeten er slik den er, for at kvinnen skal ha masse å tenke på, slik at tanken på å føde er mer et 'endelig!!'. Trodde jeg skulle grue meg mot det, men kan ikke vente til graviditeten er over! :)

ts

AnonymBruker
Skrevet

Samme her, når jeg våknet på natten så sto jeg ofte opp og fant på noe koselig. Kopp te og en god bok. Fikk ikke sove igjen en gang uansett. Om jeg var heldig sovnet jeg igjen en liten time.

Lite søvn var første symptomet på graviditet, bare våknet uten at blæra var full.

Anonymkode: 3b3df...649

Gjest agnesb
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Setter veldig pris på at det faktisk kommer ordentlige svar i tråden. :)

Der sa du noe! Kan prøve meg på en smoothie til frokost, lett å få ned og godt. Tenker jeg tar en tur på senteret når jeg får samlet meg, og skaffer en slik smoothie-to go før mandag. 

Skal prøve å tenke over drikkingen, men det virker som om urinen kommer fra intet... Kan drikke minimalt, og likevel må jeg på do. Går i mørket bevisst for ikke å få lys i øynene, men likevel er det null sjanse til å sovne igjen... 

Med alle svarene her inne ser det ikke ut til at dette vil forbedre seg noe særlig fremover, men er selvsagt takknemlig for at jeg skal ha en baby og gleder meg masse til den kommer! Selv om den kommer til å ta ennå mer av søvnen.... Men min mann skal fint  få lov til å slite seg ut litt med baby på dagtid. :)

Kanskje graviditeten er slik den er, for at kvinnen skal ha masse å tenke på, slik at tanken på å føde er mer et 'endelig!!'. Trodde jeg skulle grue meg mot det, men kan ikke vente til graviditeten er over! :)

ts

ja har sånn selv. det er genialt! og med isbiter oppi. Jeg liker ihbrtfall mye bedre å drikke iskalde ting fremfor lunken smoothie :P

ja sant. Dt skal ingenting til før man må tisse. Hos meg kom det heller nästen ikke ut. Kunne gå på do og følte jeg måtte tisse rett etterpå. Plagsomt..

hehe ja du får prøve  hvile det du kan. Det hjelper vel litt nå som hverfdagen begynner igken, da skal vel stebarn på skole/barnehage og mannen på jobb?
Om du jobber og er det lov å sykmelde seg. evt gradert. Så du får sovet ut :)

Skrevet

Må si det er godt å lese at det er flere enn meg som sliter med å sove... Jeg er bare 9 uker på vei, og sliter med å sovne. Og den søvnen jeg får er ekstremt dårlig. Føler meg aldri uthvilt lengre. Jeg er sykemeldt men ikke pga det, men pga kvalme og oppkast, jeg hadde aldri klart å fungere på jobb med så lite søvn som jeg har hatt de siste ukene.

men ett tips til tissingen skal jeg gi deg, lurt å gå på do som du sier rett før du legger deg. Og gjør det. Men jeg har merket at hvis jeg ligger våken i sengen ca 30 min etter jeg har lagt meg så må jeg på do igjen, og da slipper jeg å våkne midt på natta for å tisse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært oppe på natta og tisset siden uke 9 og har også slitt med å ikke få sove etterpå. Når jeg våkner i 5-tiden står jeg ofte bare opp og dusjer og går på jobb, så blir jeg ferdig tidligere også :) Har vært veldig mye trøtt på jobb, men ser på det som trening til babyen kommer - da blir det mye verre, men da trenger jeg ikke jobbe i det minste!

Det som har hjulpet her er å legge seg tidlig! Legger meg ca klokka 21, senest 2130. Har veldig lett for å sovne etter at jeg ble gravid, så da får jeg nok timer på øyet til at det går bra å være våken 1-2 timer om natta.

Anonymkode: bb4a7...979

Skrevet

Jeg er snart ferdig og har ikke hatt en hel natts søvn siden starten pga tissing og nå etter hvert ubehag og vanskelig for å finne gode stillinger. Jeg forsøker å sove litt i løpet av dagen og hvile når jeg kan. Det har gått helt greit, men har vært utrolig sliten periodevis. 

AnonymBruker
Skrevet

Sleit også med dette. Andre trimester ble en deilig pause. Nå i tredje trimester er det på'an igjen, bare med enda flere grunner til at jeg ikke får sove. Jeg ville bedt samboeren sove på sofaen eller dra en madrass inn på ungen sitt rom mens h*n er der. Så slipper du ihvertfall det i tillegg.

Nå for tiden sover jeg meg øyemaske, sånn stor pute som jeg legge beina rundt osv og headset med podcast på. Det funker nogenlunde :P Hvis jeg føler meg så trøtt at jeg faktisk klarer å sove iløpet av dagen så går jeg å legger meg uansett hva jeg egentlig driver med. Da får bare middag/besøk/husarbeid o.l. vente. Prøver å få all den søvn jeg kan. Her er babyen i magen superaktiv hele natta i tillegg så regner nesten med at den blir slik når den kommer ut også.

Anonymkode: f5001...f39

Skrevet (endret)

Det at du ofte får press på blæren, må opp på do og det tar lang tid å få sovne igjen tror jeg ikke du får gjort så mye med. Men din samboer bør hvertfall ta seg av din stesønn, slik du ikke behøver å bli vekket av han også. Er stesønnen din gammel nok, så bør faren forklare hvorfor han ikke til stadighet kan rope osv og dermed vekke deg/dere. Eventuelt om stesønnen behøver mye oppmerksomhet og dere ikke klarer å få ham til å ikke vekke dere...Så får far sove på madrass et annet sted i huset eller på sønnen sitt rom. Og at ved spørsmål på natten skal tas med han og ikke med deg siden du behøver søvn. Det kan hvertfall hjelpe litt. 

Endret av Luckiness
Gjest Runforit
Skrevet

Har vel ikke sovet 100% kvalitetssøvn de siste 15 mnd. (Baby er 5 mnd nå) Jeg og hadde ekstrem blære og måtte opp minst 4 ganger per time gjennom natten og så ble det enda verre når mini begynte å sparke og romstere hver natt mellom 03-05:kaklehone:

Jeg ble flinkere å sove når jeg hadde sjansen med ettermiddagsdupper i hverdagene og så ofte som mulig i helgene når jeg hadde mulighet. Nå som baby er født så har jeg ikke sovet en eneste natt sammenhengende, men jeg klarer meg heldigvis på lite søvn og så er jeg flink å sove med mini når han dupper.

AnonymBruker
Skrevet

Huff, høres ikke greit ut det der. Jeg måtte selv tisse oftere i starten av svangerskapet, men det gav seg litt ut i andre trimester, og kom ikke tilbake før mot slutten. Men da måtte jeg virkelig tisse heeeele tiden, og var oppe mange ganger i løpet av natten. Så her er litt trøst - jeg får sove mer nå med en liten baby enn som gravid. ;) Svangerskapet varer ikke evig, det blir bedre.

Anonymkode: 21fee...d97

Skrevet

Søvnen min har også vært jævlig helt siden uke 4/5 - før jeg engang visste at jeg var gravid. Mitt problem er at jeg sover ekstremt usammenhengende nå som jeg er gravid, og en natt ser vanligvis slik ut:

23: sovner
01: våkner i 3 minutter
03: våkner og er våken i minst en time
0530: våkner igjen og er våken i en time
07/07:30 må stå opp for å gå på jobb - er dritsur og trøtt pga dårlig søvn

Hvis jeg våkner og må tisse skjer det kl 03, eller så våkner jeg av ekstrem sult kl 03. Derfor må jeg være nøye med å spise masse kveldsmat med fett og proteiner for å unngå å måtte spise midt på natten. Hvis jeg glemmer dette eller er slapp med kveldsmaten må jeg spise midt på natten.

Var 20% sykemeldt tidligere i svangerskapet pga dårlig søvn. Jeg ble så sliten og lei at jeg måtte bare få de 20% til å sove på. Det hjalp veldig. Nå bare holder jeg ut :P 

Skrevet

Jeg ville snakket med lege. Hadde det slik selv og fikk foreskrevet phenergan mot søvnplagene. Det fungert veldig fint. Den er også trygg for gravide. 

Skrevet

Jeg hadde det likt som deg fram til ca uke 13. Da kom livmor så høyt å det ikke presset på blæra lengre. Nå er jeg 20 uker og det begynner så smått å presse igjen. Jeg syns heller ikke det hjalp å drikke lite. Det jeg merket at hjalp var rett og slett å kunne sove på morgenen istedet, samt legge meg tidlig slik at jeg tilsammen fikk endel søvn. Kanskje en kortvarig sykemelding kan hjelpe? Det hjalp også å spise litt ekstra før sengetid, en banan eller noe, da jeg også kunne våkne og være sulten. Går også på do "i blinde", altså uten lys og nesten med øynene lukket. Alt for å holde meg i søvnmodus. Håper det roer seg snart for deg :) det er utrolig frustrerende å ikke få sove igjen. 

Skrevet

Legg deg et annet sted, slik at du ikke blir forstyrret av stebarnet. Mannen din må ta seg av ham nå.

Ta en alvorsprat med mannen om at han er nødt til å tilrettelegge for deg nå, rydde opp etter seg og gjør det han kan for at du skal få mest mulig søvn og minst mulig kvalme.

Få nok lys og luft om dagen, det hjelper på nattesøvnen.

Gå eventuelt til legen og be om hjelp der.

Forresten, sannsynligvis får du en pause nå i 2. semester, det blir mindre kvalme og følelsen av å hele tiden måtte tisse reduseres (for mange). I 3. semester blir magen stor og problemet kommer nok igjen, men da er også det ikke så lenge til fødselen.

Og prøv å godta at det blir dårlig med søvn nå. Det går over, og aksept av situasjonen hjelper mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...