june mari Skrevet 2. januar 2016 #1 Skrevet 2. januar 2016 Hei! Driver på med å pusse opp leilighet, og trenger noen råd. I gangen er det en vegg med mønstrete strie/tapet, og en vegg med plater med slike linjer/kanter mellom hver plate. Vurderer om det er bedre å feste på panelplater (med den jobber det medfører i forhold til kontakter, eventuell utlekting osv) eller om jeg skal legge på renovasjonsduk og tapet. Er usikker på om renovasjonsduk vil være tilstrekkelig til å dekke over ujevnhetene, og har allerede sparklet og pusset en god del, det frister ikke..
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #2 Skrevet 2. januar 2016 Hos meg var det lignende malt glassfiberstrie som den du viser på bildet. De som malte hos meg, helsparklet veggene før de la ny tapet over. Anonymkode: 9ac2b...dfc
Leo Skrevet 2. januar 2016 #3 Skrevet 2. januar 2016 Jeg er ganske sikker på at det øverste bildet viser malt såkalt "Koreapanel" og er du heldig er den bare stiftet utenpå de egentlige veggplatene. Jeg ville i hvert fall ha sjekket det først! Glassfiberstrie er forholdsvis enkel å fjerne og det bør du/dere gjøre siden det skal mye til å greie å helsparkle den så bra at det ikke synes gjennom. Personlig er jeg ikke så veldig glad i panelplater (Det kommer til å ende opp som vår tids "Koreapanel" om noen år...). Det kommer også til å koste vesentlig mer siden dere må regne med å måtte ha elektriker til å sørge for at kontaktene blir riktig montert, all listing må gjøres på nytt osv.
june mari Skrevet 2. januar 2016 Forfatter #4 Skrevet 2. januar 2016 TS her. Helsparkling er uaktuelt, da ser jeg mye lysere på å ta vekk gammel tapet og eventuelt legge ny. Er usikker på om det er Koreapanel, har tatt av listverket for å se om jeg kunne finne umalte overflater, og kan se mer ut som sponplater?! Har forsøkt å sparkle lignende sprekker tidligere og for en ufaglært (meg) er det erfaringsmessig så og si umulig å få dette til å bli pent. Da heller jeg mer mot malte panelplater. Det er ikke utenkelig at panelplater er nåtidens Koreapanel, men når det en gang i fremtiden blir fristende å pusse opp får jeg heller gjøre det på ny. Men det er altså ingen som har gode erfaringer med renoveringsduk ol. for å ha under tapet? "Sparkel på rull" ser jeg noen butikker reklamerer med, men må si jeg er skeptisk til om sluttresultatet blir ordenltig.
Kvist Skrevet 3. januar 2016 #5 Skrevet 3. januar 2016 Etter å ha sett i naboens utbrente hus, der gipsveggene er omtrent urørte, den over hundre år gamle panelen er brent og de ganske nye panelplatene smeltet, oppbrent og jævlige er jeg enda sikrere på at panelplater aldri kommer inn i mitt hus. Og naboen er veldig glade for at de forrige eierene ikke rakk å pusse opp hele huset med skiten, da hadde de aldri kommet seg ut av det brennende huset den natta. Og så er panelplater stygt selv om det ikke brenner. Gå for sånn oppussingstapet, det funker finfint over strie. Må males noen strøk da, de suuuuuger til seg maling. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå