AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #1 Skrevet 2. januar 2016 Det er jeg som fortalte om ting og la ut skjermbilder fra singelgruppene på Facebook i høst. Var veldig usikker på hvilken kategori jeg skulle velge, men det ble denne. Jeg ser at folk legger ut bilder og skriver ting, og får masse positiv respons på det, men de evner rett og slett ikke å forholde seg til det på en ålreit måte. Virker rett og slett som at de ikke vet hvordan de skal gå fram. Mange vil si at "det er jo bare Facebook, det er ikke så viktig", men det stemmer ikke. Man ser hvordan folk oppfører seg på Facebook, og danner seg et bilde av hvordan personen er. Særlig i en Facebook-gruppe for single er det viktig å ikke "drite seg ut". Detter er bare et eksempel (vet ikke hvor bildefunksjonen har blitt av, så det er bare en link): https://gyazo.com/a3e5bc5c1bb199edfc4e68a4b4e4e071 Linn har lagt ut et bilde og skrevet en tekst på to linjer. Fått massevis av likes av kommentarer. Men se hva Lennart skriver, hva Maria skriver og hvordan Linn forholder seg til dette. Hun regelrett ignorer Lennart, men både liker og kommenterer det som Maria skriver. Det er også en annen dust som liker det Maria skriver, som i hvert fall blir veldig spesielt, men han er ikke så glup, stakkars. Man ser dette i veldig mange kommentar-felt hele tiden. Jeg tenker at man ikke burde legge ut noe som helst før man har skjønt hvordan man skal respondere på de svarene man får. Jeg skjønner at det kan bli veldig mye å like og veldig mye å kommentere, men hvis hun ikke engang kan like det Lennart skriver, da sier det ganske mye om henne. Dette skjer ikke bare i singelgrupper, men også på folks vegg. Folk gir komplimenter, stiller spørsmål osv (ikke spørsmål som er uegnet å svare på åpent) og får null respons. Jeg tolker det i hvert fall som at personen helst vil være i fred, og at man ikke trenger å gi noen respons. Kan ikke huske å selv bli ignorert på denne måten, men har sikkert skjedd noen ganger. Jeg blir bare så oppgitt over at andre blir ignorert når de bare var hyggelige og greie. Anonymkode: cfde4...9b8 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #2 Skrevet 2. januar 2016 Antar Lennart er en "kjent raring" i gruppen, og derfor overser hun han med vilje? Maria er venninnen? Er helt enig med deg, og mener hun kunne takket for komplimentet. Ser en del av det samme på Facebook-veggen, "de populære på VGS" får flere likes enn de upopulære. Jeg er bevisst veldig generøs med likes, siden jeg ser det betyr en del for noen.😊 Anonymkode: 29cfa...035 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #3 Skrevet 2. januar 2016 Man overser ikke folk med vilje. Dette er voksne mennesker. Jeg kjenner ikke til Lennart, aldri sett ham noe sted tidligere. Jeg åpnet flere kommentarer og ser at hun egentlig bare har skrevet en generell takk lengre opp, og så er Maria den eneste hun har svart. Da blir det litt annerledes, kanskje hun hadde veldig dårlig tid. Men dette er uansett noe man ser hele tiden, overalt, og noe som folk må reflektere litt mer rundt. Anonymkode: cfde4...9b8
Solstrålen. Skrevet 2. januar 2016 #4 Skrevet 2. januar 2016 Hvis jeg for eksempel får ti kommentarer på et bilde, så svarer jeg heller alle i en samlet melding. Type: tusen takk dere. Enn å svare alle en for en, noe som blir litt kleint. Tror ikke du burde legge så mye vekt på og overanalysere Facebook. Vi kan ikke få med oss alt og svare på alt akkurat som normale samtaler IRL.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #5 Skrevet 2. januar 2016 Jeg er ikke medlem av noen singel-gruppe, men har lagt merke til at noen (få!) bruker kommentarer/likes bevisst for å markere sosial rang, altså at de unngår å svare enkelte, mens andre får et fyldig svar uten at det ligger naturlig i konteksten. Samtidig så tenker jeg at det får være begrenset hvor mye man skal analysere enkelthendelser. Det kan være mange grunner til at Linn ikke orker å svare Lennard, f.eks: - Hun kjenner Maria/er mer interessert i å bli kjent med Maria. - Fordi det er en singelgruppe, så ønsker hun bevisst å ikke sende signaler til de hun ikke er interessert i for å unngå å forvirre dem. - Fordi hun ikke hadde tid til å svare alle eller lese alle kommentarer skikkelig - Lennard har kommentert tidligere, og Linn har ikke lyst til å oppfordre han til å fortsette. Anonymkode: cd55e...e77 8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #6 Skrevet 2. januar 2016 3 minutter siden, Solstrålen. skrev: Hvis jeg for eksempel får ti kommentarer på et bilde, så svarer jeg heller alle i en samlet melding. Type: tusen takk dere. Enn å svare alle en for en, noe som blir litt kleint. Tror ikke du burde legge så mye vekt på og overanalysere Facebook. Vi kan ikke få med oss alt og svare på alt akkurat som normale samtaler IRL. Noen kommenterer på hvert enkelt svar, og det skal man ikke trenge. Man kan for eksempel takke alle "midt i", evt takke alle noen få ganger, sånn ved jevne mellomrom. Men det blir feil å plukke ut noen få som man vil svare, med mindre disse svarene skiller seg litt fra de andre. Kan uansett være greit å like alle svarene som har vært positive. Anonymkode: cfde4...9b8
Solstrålen. Skrevet 2. januar 2016 #7 Skrevet 2. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen kommenterer på hvert enkelt svar, og det skal man ikke trenge. Man kan for eksempel takke alle "midt i", evt takke alle noen få ganger, sånn ved jevne mellomrom. Men det blir feil å plukke ut noen få som man vil svare, med mindre disse svarene skiller seg litt fra de andre. Kan uansett være greit å like alle svarene som har vært positive. Anonymkode: cfde4...9b8 Jeg blir helt svett av å lese det svaret ditt. Jeg kommer til å kommentere det jeg vil, og la vær når jeg ikke har lyst. Hvis man skal drive å kommentere å like etter sosiale forventninger så blir man jo som en like og kommentator robot. Neitakk. 4
Solstrålen. Skrevet 2. januar 2016 #8 Skrevet 2. januar 2016 Et øyeblikk siden, Solstrålen. skrev: Jeg blir helt svett av å lese det svaret ditt. Jeg kommer til å kommentere det jeg vil, og la vær når jeg ikke har lyst. Hvis man skal drive å kommentere å like etter sosiale forventninger så blir man jo som en like og kommentator robot. Neitakk. Og om folk sitter hjemme i stua og overanalyserer, er det ikke mitt problem. 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #9 Skrevet 2. januar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke medlem av noen singel-gruppe, men har lagt merke til at noen (få!) bruker kommentarer/likes bevisst for å markere sosial rang, altså at de unngår å svare enkelte, mens andre får et fyldig svar uten at det ligger naturlig i konteksten. Samtidig så tenker jeg at det får være begrenset hvor mye man skal analysere enkelthendelser. Det kan være mange grunner til at Linn ikke orker å svare Lennard, f.eks: - Hun kjenner Maria/er mer interessert i å bli kjent med Maria. - ikke gyldig grunn - Fordi det er en singelgruppe, så ønsker hun bevisst å ikke sende signaler til de hun ikke er interessert i for å unngå å forvirre dem. - ikke gyldig grunn - Fordi hun ikke hadde tid til å svare alle eller lese alle kommentarer skikkelig - greit, men da er jeg spent på om hun vil skrive noe mer når hun har tid igjen - Lennard har kommentert tidligere, og Linn har ikke lyst til å oppfordre han til å fortsette. - ikke gyldig grunn Anonymkode: cd55e...e77 Anonymkode: cfde4...9b8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #11 Skrevet 2. januar 2016 Jeg kan legge til at dette handler ikke om hvorvidt Lennart blir lei seg, oppgitt eller whatever, men hvilke signaler hun sender til hele gruppa. Jeg ser jo at hun er en litt selektiv type og ikke spesielt hyggelig mot hvem som helst (nå tar jeg bare utgangspunkt i det jeg først trodde var situasjonen, før jeg fikk opp flere kommentarer) Anonymkode: cfde4...9b8
Sofia123 Skrevet 2. januar 2016 #12 Skrevet 2. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: cfde4...9b8 Du bestemmer ikke hva som er gyldig grunn eller ikke. Folk lever ikke etter dine regler. 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #13 Skrevet 2. januar 2016 3 minutter siden, cheshirecat skrev: ....a.b er Lennart..? Haha, nei. Overhodet ikke. Jeg har faktisk aldri skrevet noe sånt i et kommentarfelt i singelgruppene, fordi jeg synes det er helt feil fremgangsmåte. Man må skille seg ut og bli lagt merke til. Gjerne ta kontakt direkte, og ikke bare kommentere under det en person har lagt ut. Og her var det så mange som hadde kommentert at han blir bare en i mengden. Helt bortkastet. Anonymkode: cfde4...9b8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #14 Skrevet 2. januar 2016 Det er forresten en dame som omtrent aldri gir noen respons på de kommentarene som tikker inn på hennes selfies. Og hun kan poste ganske jevnlig. Hun bare poster bildet og ignorerer alt og alle. Kjempesært. Konduktør-dama, hvis noen har skjønt hvilken singelgruppe dette er og er medlem der selv. Anonymkode: cfde4...9b8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #15 Skrevet 2. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er forresten en dame som omtrent aldri gir noen respons på de kommentarene som tikker inn på hennes selfies. Og hun kan poste ganske jevnlig. Hun bare poster bildet og ignorerer alt og alle. Kjempesært. Konduktør-dama, hvis noen har skjønt hvilken singelgruppe dette er og er medlem der selv. Anonymkode: cfde4...9b8 Jeg synes at du høres litt sprø ut for å være helt ærlig... Anonymkode: 02824...635 10
WubWub Skrevet 2. januar 2016 #16 Skrevet 2. januar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan legge til at dette handler ikke om hvorvidt Lennart blir lei seg, oppgitt eller whatever, men hvilke signaler hun sender til hele gruppa. Jeg ser jo at hun er en litt selektiv type og ikke spesielt hyggelig mot hvem som helst (nå tar jeg bare utgangspunkt i det jeg først trodde var situasjonen, før jeg fikk opp flere kommentarer) Anonymkode: cfde4...9b8 De fleste mennesker har ikke de tvangstankene du viser til. De færreste sitter å bruker så mye tid på å overanalysere slik uviktige ting som du har blitt i overkant besatt av. 7
Gjest cheshirecat Skrevet 2. januar 2016 #17 Skrevet 2. januar 2016 Hør her Lennart; hun er ikke interessert. Get over it.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #18 Skrevet 2. januar 2016 Hvorfor skal hun like kommentaren til lennart bare av barmhjertighet? Tydelig at lennart har prøvd å oppnå kontakt med henne før siden han tillater seg å kalle henne vakringen, og når han skriver at kjærligheten kommer til henne når hun vil så mener han jo seg selv og da valgte hun å ikke like fordi hun ikke er interessert i han. Helt på sin plass jeg hadde nok latt være selv også Anonymkode: cfc49...0f5 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #19 Skrevet 2. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal hun like kommentaren til lennart bare av barmhjertighet? Tydelig at lennart har prøvd å oppnå kontakt med henne før siden han tillater seg å kalle henne vakringen, og når han skriver at kjærligheten kommer til henne når hun vil så mener han jo seg selv og da valgte hun å ikke like fordi hun ikke er interessert i han. Helt på sin plass jeg hadde nok latt være selv også Anonymkode: cfc49...0f5 Haha, barmhjertighet? Hvor får du det fra? Hun skal like den kommentaren akkurat som at hun skal like alle de andre hyggelige kommentarene. Og hvorfor er det tydelig at Lennart har prøvd å få kontakt med henne tidligere? Absolutt ingenting som tilsier det. Og man skal være rimelig dum om man tror at det er jeg som er Lennart. Dere som har mener at det er sykt å tenke over disse tingene: jeg bare antar at dere er slike personer som ikke klarer noe så enkelt som å bruke Facebook. Gamle tanter, muligens. Anonymkode: cfde4...9b8 2
Solstrålen. Skrevet 2. januar 2016 #20 Skrevet 2. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Haha, barmhjertighet? Hvor får du det fra? Hun skal like den kommentaren akkurat som at hun skal like alle de andre hyggelige kommentarene. Og hvorfor er det tydelig at Lennart har prøvd å få kontakt med henne tidligere? Absolutt ingenting som tilsier det. Og man skal være rimelig dum om man tror at det er jeg som er Lennart. Dere som har mener at det er sykt å tenke over disse tingene: jeg bare antar at dere er slike personer som ikke klarer noe så enkelt som å bruke Facebook. Gamle tanter, muligens. Anonymkode: cfde4...9b8 Når du er en enkeltperson som mener noe, og alle andre her sier deg i mot, så er det kanskje på tide å innse at du kanskje tar en smuuule feil. Du er nok ganske sykelig opptatt av hvem som gjør hva på Facebook. Påtide å få seg en hobby frøken. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå