Gå til innhold

Led-lys: Kan man skade øynene av å se på lysstrålen fra lamper med led-lys?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en lampe med led-lys.

I bruksanvisningen står det bl.a.: "Se ikke inn i lysstrålen".

Hvorfor skal man ikke det? Er det skadelig for øynene? Evt hvordan kan øynene skades av dette?

Anonymkode: f6f15...f3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og noe svært negartivt:

"LED levetid cirka 20000 timer.
IKEA. Modell B1422 Jansjö. LED-belysningen har innebygde LED-pærer. Lyspærene kan ikke skiftes ut.
Lys farge; varmhvit (3000 Kelvin)."

Hvorfor produsere en lampe som har pærer som ikke kan skiftes ut?!

AnonymBruker
Skrevet

Beklager feil lampe i linken. Det er denne klemme-spoten: JANSJÖ Klemmspot, LED IKEA Dank des biegsamen Arms kann der Lichtkegel nach Bedarf ausgerichtet werden.

http://www.ikea.com/de/de/catalog/products/00237248/

Energieverbrauch: 3,0 W.
LED-Leuchtmittel integriert.
LED-Brenndauer ca. 20.000 Std.
Lichtfarbe: warmes Tageslicht (2700 Kelvin).
Kann mit anderen Leuchten aus der gleichen Serie ergänzt werden.
IKEA. Modell V1017 JANSJÖ. Diese Leuchte enthält eingebaute LED-Lampen, die nicht ausgetauscht werden können.

AnonymBruker
Skrevet

En kan skade synet ved å se på alt sterkt lys. Selvsagt. Om denne lampen sender ut "sterkt lys" eller ikke er ikke godt å si. Du sier ikke noe om hvor mange lumen den avgir.

og det med utbyttbarhet gjelder vel 90% av alt LED-lys. Miljøvennlig er et relativ begrep som bare tåper tror på i år. Realiteten er at vi aldri noensinne har produsert så mye billig skrap ment for engangsbruk.

Anonymkode: 4c2ec...617

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En kan skade synet ved å se på alt sterkt lys. Selvsagt. Om denne lampen sender ut "sterkt lys" eller ikke er ikke godt å si. Du sier ikke noe om hvor mange lumen den avgir.

og det med utbyttbarhet gjelder vel 90% av alt LED-lys. Miljøvennlig er et relativ begrep som bare tåper tror på i år. Realiteten er at vi aldri noensinne har produsert så mye billig skrap ment for engangsbruk.

Takk for svar med kloke ord!

Lichtstrom: 75 lm (Betyr det 75 lumen?) og skader det synet?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar med kloke ord!

Lichtstrom: 75 lm (Betyr det 75 lumen?) og skader det synet?

75 lumpen er ingenting å være redd for, har en LED lommelykt med 700 lumen, det er noe å noe å være forsiktig med. 75 gjør overhodet ingenting med andre ord. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Troll! skrev:

75 lumpen er ingenting å være redd for, har en LED lommelykt med 700 lumen, det er noe å noe å være forsiktig med. 75 gjør overhodet ingenting med andre ord. 

Tusen takk! :kghjerte:

AnonymBruker
Skrevet

75 lumen er rimelig kraftig lys, ja. En pære jeg har i taket på stua er feks 25 lm. (Bruksområde behagelig dagliglys) Den jeg har på soverommet er 15. (Diskret og behagelig dempet belysning) 60 lm er type "sterkt arbeidslys til garasjen". Så 75 er som leselamper flest, vil nå jeg tro. Om du stirrer inni enhver leselampe så får du vondt i øynene. Men du får vondt før det er skadelig, og ingen stirrer inni leselyst sitt, så det er ikke noe å uroe seg for. De putter bare den advarselen på så folk ikke skal saksøke dem i ettertid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

75 lumen er rimelig kraftig lys, ja. En pære jeg har i taket på stua er feks 25 lm. (Bruksområde behagelig dagliglys) Den jeg har på soverommet er 15. (Diskret og behagelig dempet belysning) 60 lm er type "sterkt arbeidslys til garasjen". Så 75 er som leselamper flest, vil nå jeg tro. Om du stirrer inni enhver leselampe så får du vondt i øynene. Men du får vondt før det er skadelig, og ingen stirrer inni leselyst sitt, så det er ikke noe å uroe seg for. De putter bare den advarselen på så folk ikke skal saksøke dem i ettertid.

Tusen takk, det var betryggende å høre! :hjerte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...