Gå til innhold

Hvor mye må jeg veie før jeg kan jogge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvinne, 30 år. 161 cm. Veldig overvektig, holder på å slanke meg. Lurer på om noen har noen tanker rundt hvor mye jeg maks bør veie før jeg kan prøve å jogge, med tanke på belastningsskader osv. Er redd for knærne mine. 

Går og trener andre ting, men ønsker å prøve å jogge litt etterhvert. Vet at jeg ikke kommer til å klare å løpe noe langt eller lenge og at det er noe som må bygges opp, men lurer altså på vekt i forhold til belastning og belastningsskader i forbindelse med jogging. 

Noen som vet eller har tanker om hva vekten bør være før jeg prøver meg? :) 

Anonymkode: 15c3b...5d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva veier du nå og hvordan er treningsgrunnlaget? 
Jeg tenker at du kan bare begynne, med et gå/løpe program. De innebærer lite løping i begynnelsen, og når du klarer å løpe noen minutter sammenhengende så holder du deg til intervaller, og varierer de. Du trenger ikke jogge i timesvis bare du er effektiv når du holder på. Men gode sko er ett must! Knærne vil nok protestere innimellom, men om du holder deg til intervaller og forsiktig, gradvis opptrening går det nok fint. 
Jeg løper bare intervaller, og får gitt det jeg har på kort tid, og kondisen min ble merkbart bedre på kort tid. 
Du bør nok ikke løpe mer enn hver 3.dag i begynnelsen, men husk at elipsemaskiner, sykler og romaskiner og gir god kondisjonstrening, det samme med skigåing og turer i skog og mark. Det skal en del til før en vanlig slanker pådrar seg belastningsskader om en tar det forsiktig i begynnelsen, har gode sko, og ikke løper langt på hardt underlag. Intervaller er gull! 

Anonymkode: 2d31a...495

AnonymBruker
Skrevet

Jeg veier rundt 105 kg og jogger. Har ikke problemer med knærne, men er også bevisst på å legge til rette for å ikke få det. Har heller ikke problemer med lange.og bratte nedstigninger fra fjelltopper, noe mange andre har.

- Jogger aldri på asfalt/brostein/steinheller, alltid på grus/sand.

- Lander ikke på helen, helst på forfoten.

- Har joggesko med god demping og noe støtte ved ankelen, kjøpt på Löplabbet

- Tenker og er bevisst på å stramme og bruke muskulaturen rundt knærne, gir støtte.

- Jogger jeg på mølle, joggerjeg alltid i oppoverbakke på 1-3%.

Alle kan jogge. Er man tung, må man bare passe ekstra på ;-) 

Anonymkode: 089e7...a83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Nå vet jeg ikke hvor mye du veier..
Men med mine (TIDLIGERE) 90 kg så var det ingen problemer med å jogge vertfall. Kanskje ikke til noen hjelp men jaja

Anonymkode: 5a4a1...a60

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du jogge? Det eneste du oppnår med jogging er belastningsskader, intervalltrening og styrketrening er mye bedre for å forme kroppen. Yoga for stressmestring, bevegelighet og for å få koblet hodet på kroppen.

Maten er mye viktigere enn trening uansett, hvis du vil ned i vekt, trening har ingenting å si for vektnedgang, så hvis en slank kropp er målet bør du legge timene på kjøkkenet (ren mat, mye naturlig fett som kokosolje, smør, extra virgin olivenolje, avokado, nøtter, frø, kokosprodukter. Kjøtt, fisk, fjærkre, innmat som lever, hjerte, marg, kraft og rogn), masse grønnsaker, bær og helfete, upasteuriserte melkeprodukter. Spis fermentert mat som surkål, kefir, kombucha, og kimchi.  Litt frukt, søtpotet og mørk sjokolade iblant.

Dropp kornmat, sukker, ferdigmat, halvfabrikata, vegetabilske oljer, soya og alt som er fettfattig/lettprodukter.

Sjekk blogger, bøker og youtube for å lære deg matlaging hvis du ikke kan nok, yoga with Adriene på YouTube er favorittkanalen min for yoga. :)

Vær aktiv med ting som gjør deg glad hver dag. Ikke tving deg selv på trening pga dårlig samvittighet eller fordi du føler at du "må". Skriv lister over dine gode sider og egenskaper og heng den opp så du kan lese det hver dag. Bli glad i deg selv!

Kutt ut giftige relasjoner (familie/venner) som tapper deg for energi, lær deg å si nei, stress ned. Sov godt om natta.

Og ikke jogg. ;)

Anonymkode: f6ed9...743

AnonymBruker
Skrevet

Jeg løp halvmaraton med 30 kg for mye. Du kan bare begynne, men kjøp gode sko på Löplabbet e.l., bygg opp distansen gradvis og lytt til kroppen.

Anonymkode: 2d152...42c

Gjest cheshirecat
Skrevet

så lenge du ikke er så feit at du er avhengig av stokk, rullator,, segway eller lignende kan du jogge... Fra spøk til alvor; kjøp boka "født til å løpe" og ha deg ut å spring!

Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du jogge? Det eneste du oppnår med jogging er belastningsskader, intervalltrening og styrketrening er mye bedre for å forme kroppen. Yoga for stressmestring, bevegelighet og for å få koblet hodet på kroppen.

Maten er mye viktigere enn trening uansett, hvis du vil ned i vekt, trening har ingenting å si for vektnedgang, så hvis en slank kropp er målet bør du legge timene på kjøkkenet (ren mat, mye naturlig fett som kokosolje, smør, extra virgin olivenolje, avokado, nøtter, frø, kokosprodukter. Kjøtt, fisk, fjærkre, innmat som lever, hjerte, marg, kraft og rogn), masse grønnsaker, bær og helfete, upasteuriserte melkeprodukter. Spis fermentert mat som surkål, kefir, kombucha, og kimchi.  Litt frukt, søtpotet og mørk sjokolade iblant.

Dropp kornmat, sukker, ferdigmat, halvfabrikata, vegetabilske oljer, soya og alt som er fettfattig/lettprodukter.

Sjekk blogger, bøker og youtube for å lære deg matlaging hvis du ikke kan nok, yoga with Adriene på YouTube er favorittkanalen min for yoga. :)

Vær aktiv med ting som gjør deg glad hver dag. Ikke tving deg selv på trening pga dårlig samvittighet eller fordi du føler at du "må". Skriv lister over dine gode sider og egenskaper og heng den opp så du kan lese det hver dag. Bli glad i deg selv!

Kutt ut giftige relasjoner (familie/venner) som tapper deg for energi, lær deg å si nei, stress ned. Sov godt om natta.

Og ikke jogg. ;)

Nei, belastningsskader  er ikke det eneste man oppnår med jogging. Belastningsskader  kan man pådra seg ved alle typer trening hvis man ikke gjør det riktig. Kanskje TS vil jogge fordi hun liker det? Jeg jogger det fordi jeg liker det.

Endret av OPIgirl
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg veide omtrent det samme som deg før. Da vekten kom ned på 90 tallet, begynte jeg så smått å jogge litt intervall.  Knærne protesterte litt til å begynne med, men etterhvert som kiloene forsvant, så ble smertene i knærne borte. Nå merker jeg ingenting. 

Anonymkode: f513a...323

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

(klippet)

Og ikke jogg. ;)

Det var mange godt innspill her, men du har etter min mening en interessant holdning til kondisjonstrening.
Trådstarter bør etter din mening ikke jogge/løpe, men heller trene intervaller og styrke.
Men hvordan trene intervall uten jogging/løping?  (Man kan starte med å gå intervaller, men etterhvert vil ikke dette være tilstrekkelig, og man må opp i løpetempo for å få effekt).
Og er ikke kondisjonstrening styrketrening for den viktigste muskelen i kroppen?

Og du sier at trådstarter skal gjøre det som gjør henne glad, og som gir henne noe positivt.  Hva om jogging gjør dette for trådstarter?
Jeg hater trening, men jogging er det jeg hater minst, og derfor er det det jeg gjør.

Anonymkode: 108d7...798

Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Start med å gå, med litt løping innimellom? Og suppler kondisjonstreninga med litt sykkel og svømming, slik at du får variert. 

Skrevet

Jogging trenger ikke gi det belastningsskader selv om du er overvektig. Eller det kan gi deg belastningsskader selv om du er normalvektig. Det viktigste er å begynne gradvis. Starter du opp med jogging/løping hver eneste dag, er du vel nesten garantert å bli overbelastet. Begynn i det små med 1-2 korte økter hvor du veksler mellom å gå og å jogge i uka og ta det derifra. Om du kjenner at det begynner å gjøre vondt i knær eller legger, finn på noe annet en liten periode, før du gradvis introduserer kroppen for joggingen igjen. Kroppen trenger gjerne litt tid på å tilvenne seg nye belastninger og det er derfor man ikke bør kjøre på for fullt med en gang. Uavhengig av hva det er.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var mange godt innspill her, men du har etter min mening en interessant holdning til kondisjonstrening.
Trådstarter bør etter din mening ikke jogge/løpe, men heller trene intervaller og styrke.
Men hvordan trene intervall uten jogging/løping?  (Man kan starte med å gå intervaller, men etterhvert vil ikke dette være tilstrekkelig, og man må opp i løpetempo for å få effekt).
Og er ikke kondisjonstrening styrketrening for den viktigste muskelen i kroppen?

Og du sier at trådstarter skal gjøre det som gjør henne glad, og som gir henne noe positivt.  Hva om jogging gjør dette for trådstarter?
Jeg hater trening, men jogging er det jeg hater minst, og derfor er det det jeg gjør.

Jeg er enig med deg. Det AB 743 skriver, er bare tull. Klart du kan jogge, hvis det er det du liker best! Det er viktig å finne en treningsform man trives med, ellers risikerer man å miste motivasjonen. Jeg hatet også å trene, men fant ut at jogging var noe jeg kunne gjøre. Til å begynne med jogget jeg bare. Etterhvert begynte jeg også med litt styrketrening i form av sit ups og armhevinger. Dette fungerer utmerket for meg.

Anonymkode: f513a...323

AnonymBruker
Skrevet

Styrketrening og yoga er bra det, men man må ikke glemme kroppens viktigste muskel. Kondisjonstrening er styrketrening for hjertet.

Anonymkode: 2d152...42c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jogget da jeg veide 120 kg (er litt høyere enn deg, men ikke mye) og det gikk fint så lenge jeg lyttet til kroppen. Så lenge man veier mye så trenger man som regel ikke å jogge så mye/langt før det likevel er god kondisjonstrening.

Hvis jeg var deg ville jeg gått turer og heller prøvd å småjogge små distanser i disse turene. Det kan være alt fra avstanden mellom to lyktestolper til... rene joggeturer. Men det viktigste er nok at kroppen din er vant til å gå. Om du er helt utrent ville jeg tatt noen gåturer for å "kjenne på formen" før du starter joggingen før du trapper langsomt opp.

Veldig mange overvektige (og her var jeg en av de) vegrer seg for å trene fordi de føler at kroppen ikke tåler det, men husk at bare det å gå en tur (gjerne i motbakker) er stor belastning for en stor kropp og dermed like mye trening som det ville vært for en lettere person å småjogge litt. Og absolutt effektivt.

I dag veier jeg melom 68-70 kg og er normalvektig og relativt sprek, men jeg hadde aldri kommet meg hit hvis jeg ikke hadde begynt et sted. Store klemmer!

Anonymkode: 352b3...bf4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og ikke jogg. ;)

Enig i her. Kroppen utgjør et regnskap. Du må rett og slett få i deg mindre kalorier enn du forbrenner- og du trenger ikke trene for dette..Trening gjør at du får mindre søtsug og holder deg " mett" lenger. Dermed vil trening indirekte få deg til å spise mindre- men det er ikke treningen i seg selv som får deg til å gå ned i vekt. Husk det!Lykke til:)

Hilsen legen

Anonymkode: f2445...386

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å få bra utbytte av intervalltrening må man ha en del rolig langkjøring som grunnlag, ellers vil framgangen stoppe opp ganske raskt. For å forbrenne fettvekt er det best å drive rolig langkjøring. Jeg antar at du er ganske utrent, TS, og da gjør det ekstra vondt å gå rett på intervalltrening. Det er mye lettere å komme i gang hvis du begynner pent, med puls under syreterskel. Ved å trene en del langkjøring blir også hvileforbrenningen din høyere, og det kan fort gi vektnedgang. 

Som treningsform vil jeg anbefale spinningsykkel og/eller svømming. Så lenge du ikke sykler med for tung belastning er det omtrent umulig å få belastningsskade av spinning. Husk vannflaske og håndkle til å tørke svetten.

Det er et ganske ekstremt kostholdopplegg du skisserer her. Hvis det er veldig forskjellig fra det TS pleier å spise, er det liten sjanse for å klare å opprettholde det over tid. Det er fullt mulig å gå ned i vekt med et mer normalt kosthold (som f. eks. inneholder en del kornprodukter, vegetabilsk olje og lettprodukter). Det som avgjør det hele er hvor mye man spiser versus hvor mye man forbrenner. Det er selvsagt lettere å gå ned hvis man spiser mat som gir en langvarig metthestfølelse, men det gjør da grovbrød.

Her er jeg enig. Det viktigste er ikke å trene 2-3 ganger i uka, selv om det også er bra, men å være i litt aktivitet hver dag. Ta trappa i stedetfor heisen, gå rulletrapper, ikke bare stå i dem.

Enig her også. Stabil døgnrytme med nok søvn er veldig viktig.

Og ikke jogg. ;)

Hvis TS liker å jogge er det bare å gjøre det, men helst når vekta har blitt noe lavere. Det er ikke mulig å gi et fastisvar, men med 161 cm i kroppshøyde vil jeg si at man ihvertfall ikke bør jogge før man kommer under ca. 85 kg, helst 80, og da ikke særlig hardt. TS: Du bør innstille deg på treningsformer som ikke gir støtbelastning på leddene. Hvis det er skiføre der du bor er langrenn en fantastisk treningsform.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Intervalltrening på Sykkel inne eller ute :)

Anonymkode: 9dddc...4ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg du må kjenne på selv. Men hvis du har trent en del styrke så regner jeg med det skal gå greit med beina dine. Begynn veldig rolig, jogg 1min og øk med 60-30 sek hver gang du jogger. Jeg fikk prolaps og ble frarådet løping, til slutt gjorde jeg det likevel og jeg ble bra. MEN jeg stratet med 30sek løping, og måtte øke fra der. Man må være tålmodig og lytte til kroppen. 

Anonymkode: 3d801...360

AnonymBruker
Skrevet
Den Friday, January 01, 2016 at 0.09, AnonymBruker skrev:

Kvinne, 30 år. 161 cm. Veldig overvektig, holder på å slanke meg. Lurer på om noen har noen tanker rundt hvor mye jeg maks bør veie før jeg kan prøve å jogge, med tanke på belastningsskader osv. Er redd for knærne mine. 

Går og trener andre ting, men ønsker å prøve å jogge litt etterhvert. Vet at jeg ikke kommer til å klare å løpe noe langt eller lenge og at det er noe som må bygges opp, men lurer altså på vekt i forhold til belastning og belastningsskader i forbindelse med jogging. 

Noen som vet eller har tanker om hva vekten bør være før jeg prøver meg? :) 

Anonymkode: 15c3b...5d3

Det er ikke vekten og tall fra den som avgjør om du kan jogge eller ikke. Du begynner med å gå og å gå raskere og lengre for hver tur du tar, inntil smerter i muskler og ledd ber deg stoppe. Ellers så er dette et spørsmål du bør ta opp med legen din for hele helsetilstanden din er avgjørende for om du kan/bør jogge eller nøye deg med å gå. 

Husk gode joggesko med god demping. 

Anonymkode: dfa57...476

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...