Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en student på 20 år som sliter med å spare penger. Stipendet går 100% til husleie og mat, og er ofte for lite til det også. Har jobb på siden som tilsvarer mellom 1000,- & 4000,- ekstra i måneden, spørs hvor mye jeg jobber, men problemet er at siden det er ny jobb og jeg ikke er helt inne i alt enda, vet jeg skjeldent hvor mye ekstra jeg får, og sliter da med å lage busjett før pengene er inne og ute igjen..

Nå har det seg slik at jeg er elendig på å spare. I tillegg til å ikke ha så mye i utgangspunktet er jeg en impulsivshopper og har en delvis luksuriøs livsstil. Dvs. jeg bruker ikke 20 000,- på en veske, men jeg liker at skjerfene mine er av sorten Acne, og lommeboken av sorten MBMJ. 

Har BSU som jeg prøver å fylle hvert år, og hvert år er det krampesparing i november/desember, har derfor lagt inn i år at hver gang jeg bruker kortet skal 10,- gå til BSU. 

Liker ikke frokostmat (typ brødskive, smoothies osv.), kan drikke juices, har en blender, men kan ikke leve på det hele livet heller. Siden jeg ikke liker typisk frokostmat, heller ikke typisk "alternativ frokostmat" blir det ofte ting fra kantinen som mat i 10-11-tiden. Og siden jeg aldri har matlyst på morgenen, og lunsj i Norge også er typisk frokostmat, har jeg aldri med meg lunsj.

Så for å summere opp er problemene mine at jeg bruker ekstreme mengder penger på mat, impulskjøp og at jeg "unner meg" en merkevare litt oftere enn i ny og ne. Jeg har 3 sparekontoer, men jeg tar ut pengene igjen når de er inne, og når de 12 gebyrfrie uttakene er brukt opp, betaler jeg 100,- for å ta de ut. Mistet sikkert flere tusenlapper på det i fjor. Har prøvd hele fjoråret å bli flinkere, men kommer ingen vei.. Er jeg lost case, eller er det noen flinke mennesker der ute som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, jeg tror ikke du er "en lost case". :)

Jeg ville satt opp regnskap og budsjett hvis jeg var deg. Dette sverger jeg til selv. Her føres inn alle utgifter, selv når man kjøper en tyggegummi på Narvesen. På denne måten vil du få et mer konkret bilde av hva du faktisk bruker pengene på. Når du har en oversikt over hva du bruker pengene på ville jeg satt meg opp et budsjett med mål for hver måned. 

En måte for meg å holde budsjett er at jeg legger til side penger til utgifter og sparing med en gang jeg får lønn. Sparepenger settes til sparekonto, penger til utgifter settes i egen konto. På denne måten kan jeg overføre hvis jeg trenger pengene til f.eks regninger og mat, men de er da ikke så lett tilgjengelig. På samme tid blir disse pengene også utilgjengelige til fjas og annen moro.

Sett deg en grense for hva som kan brukes til alt annet enn utgifter og mat. Og her må man rett og slett begrense seg, og lære seg at man kanskje må spare til et Acne-skjerf, hvis du ikke har råd til det akkurat den måneden. Selv sparer jeg penger gjennom hele året til nettopp shopping og annet fjas, og da har jeg gjerne en god slump jeg kan bruke til salg, ferier osv. Jeg handler aldri/sjeldent (utover matvarer osv) på annet enn salg. Jeg kan godt kjøpe merker av god kvalitet, men jeg kjøper sjelden eller aldri klærne til fullpris. Jeg tråler nettet for tilbud, og jeg leser meg opp på når man kanskje kan få tak i salgsvarer. Nå skjønner jeg at man kanskje ikke kan få tak i alle varer på salg, men samtidig må man kanskje spørre seg om det er faktisk noe du kan ta deg råd til? 

Jeg har blitt mindre frokostmenneske med årene, med mindre det er varmmat, men jeg spiser en del knekkebrød. Det jeg ofte gjør er derimot å lage litt ekstra når jeg har middager, eller lager andre retter som kan varmes opp, og så spiser jeg dette til frokost. F.eks går det en del i pizzarundsstykker, horn og piroger med ost og skinke (disse kan jo lages grove, med og uten sukker, hvilket som helst fyll osv) som fryses ned, grove vafler, omeletter, eggerøre osv. Du sier du liker juice men ikke smoothies, hva med å lage smoothies av/med en juicesort du liker? 

Ellers ukeshandler vi stort sett alltid. På den måten bruker vi ikke penger på unødige ting, og risikoen for å unngå å bruke ting på ting man egentlig ikke trenger blir mindre. Jeg prøver å begrense handling til et minimum.

Dette med sparekontoer: man finner sparekontoer som ikke har slike uttaksbegrensninger. F.eks Skandiabanken, Bank Norwegian osv. Jeg ville nok vurdert disse til sparingen din. Samtidig, her trenger man også å være litt streng med seg selv og spørre seg selv om det faktisk er nødvendig å ta ut pengene. 

Det er også viktig å være realistisk. Ikke sett for hårete mål, prøv å lage mål som faktisk er gjennomførbare. Å ha et mål om å spare 80 000 kr hvis man vet at det er urealistisk at det vil bli gjennomført så ville jeg heller ha senket målene mine noe. Så får man heller feire og justere opp målene hvis man klarer dem.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Skrevet
22 minutter siden, Yvonne skrev:

Nei, jeg tror ikke du er "en lost case". :)

Jeg ville satt opp regnskap og budsjett hvis jeg var deg. Dette sverger jeg til selv. Her føres inn alle utgifter, selv når man kjøper en tyggegummi på Narvesen. På denne måten vil du få et mer konkret bilde av hva du faktisk bruker pengene på. Når du har en oversikt over hva du bruker pengene på ville jeg satt meg opp et budsjett med mål for hver måned. 

En måte for meg å holde budsjett er at jeg legger til side penger til utgifter og sparing med en gang jeg får lønn. Sparepenger settes til sparekonto, penger til utgifter settes i egen konto. På denne måten kan jeg overføre hvis jeg trenger pengene til f.eks regninger og mat, men de er da ikke så lett tilgjengelig. På samme tid blir disse pengene også utilgjengelige til fjas og annen moro.

Sett deg en grense for hva som kan brukes til alt annet enn utgifter og mat. Og her må man rett og slett begrense seg, og lære seg at man kanskje må spare til et Acne-skjerf, hvis du ikke har råd til det akkurat den måneden. Selv sparer jeg penger gjennom hele året til nettopp shopping og annet fjas, og da har jeg gjerne en god slump jeg kan bruke til salg, ferier osv. Jeg handler aldri/sjeldent (utover matvarer osv) på annet enn salg. Jeg kan godt kjøpe merker av god kvalitet, men jeg kjøper sjelden eller aldri klærne til fullpris. Jeg tråler nettet for tilbud, og jeg leser meg opp på når man kanskje kan få tak i salgsvarer. Nå skjønner jeg at man kanskje ikke kan få tak i alle varer på salg, men samtidig må man kanskje spørre seg om det er faktisk noe du kan ta deg råd til? 

Jeg har blitt mindre frokostmenneske med årene, med mindre det er varmmat, men jeg spiser en del knekkebrød. Det jeg ofte gjør er derimot å lage litt ekstra når jeg har middager, eller lager andre retter som kan varmes opp, og så spiser jeg dette til frokost. F.eks går det en del i pizzarundsstykker, horn og piroger med ost og skinke (disse kan jo lages grove, med og uten sukker, hvilket som helst fyll osv) som fryses ned, grove vafler, omeletter, eggerøre osv. Du sier du liker juice men ikke smoothies, hva med å lage smoothies av/med en juicesort du liker? 

Ellers ukeshandler vi stort sett alltid. På den måten bruker vi ikke penger på unødige ting, og risikoen for å unngå å bruke ting på ting man egentlig ikke trenger blir mindre. Jeg prøver å begrense handling til et minimum.

Dette med sparekontoer: man finner sparekontoer som ikke har slike uttaksbegrensninger. F.eks Skandiabanken, Bank Norwegian osv. Jeg ville nok vurdert disse til sparingen din. Samtidig, her trenger man også å være litt streng med seg selv og spørre seg selv om det faktisk er nødvendig å ta ut pengene. 

Det er også viktig å være realistisk. Ikke sett for hårete mål, prøv å lage mål som faktisk er gjennomførbare. Å ha et mål om å spare 80 000 kr hvis man vet at det er urealistisk at det vil bli gjennomført så ville jeg heller ha senket målene mine noe. Så får man heller feire og justere opp målene hvis man klarer dem.

Tuusen takk for langt, hjelpsomt og utfyllende svar!:klem: Alt dette skal garantert prøves!! Når jeg sier jeg liker juice så er det typ "Joe and The Juice" juicer. F.eks. er min favoritt en med eple, ingefær, spinat og vann/litt eplejuice i blenderen. Veldig godt og litt annerledes/mye sunnere enn vanlig butikkjuice. Grunnen til at jeg ikke liker smoothies tror jeg er konsistensen for å være ærlig... Men skal prøve piroger, grove vafler osv.:danse:

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, missvivi skrev:

Tuusen takk for langt, hjelpsomt og utfyllende svar!:klem: Alt dette skal garantert prøves!! Når jeg sier jeg liker juice så er det typ "Joe and The Juice" juicer. F.eks. er min favoritt en med eple, ingefær, spinat og vann/litt eplejuice i blenderen. Veldig godt og litt annerledes/mye sunnere enn vanlig butikkjuice. Grunnen til at jeg ikke liker smoothies tror jeg er konsistensen for å være ærlig... Men skal prøve piroger, grove vafler osv.:danse:

Bare hyggelig. :)

Aha, jeg skjønner! :) Jeg er ikke så glad i tykk smoothies selv, som regel tar jeg bare frosne jordbær og et par skjeer med yoghurt naturell, eventuell litt søtning hvis man ønsker det. Det er liksom litt bedre enn å ikke få i seg noe som helst, spesielt i perioder med dårlig matlyst. Den blir relativt tyntflytende, men siden jordbærene er frosne blir det som om man skulle hatt isbiter oppi, så ikke heeeelt tynn heller. Dette har jeg også gjort med bringebær og blåbær. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, missvivi skrev:

Ettersom du ikke liker vanlig frokostmat (som også serveres i kantinen til lunsj), hva spiser du til lunsj? Kantine-mat er jo dessuten dyrt, så det er bra hvis du har med mat hjemmefra.

Er du glad i varm-mat, kunne du evt lage opp noen gode gryteretter og ha i porsjonspakninger i fryseren. Deretter varme de opp på morgenen og ha med til lunsj i en mat-termos.

Anonymkode: a0a0c...340

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du bruker skinke og annet kjøtt til pizzarundstykker, ostesmørbrød, gryteretter m.m.er det lurt om du kjøper kyllingfilet, skinkestek/ annet kjøtt, og steker eller koker dette og bruker det som pålegg (da dette blir billigere pr kg enn ferdigoppskjært pålegg som man får kjøpt).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter min mening er du ikke i en livssituasjon der sparing er veldig aktuelt. Du er en 20 år gammel student der studentlånet og en bitteliten jobb ved siden av er inntekten din. Mesteparten av dette går til husleie og mat (og andre faste utgifter regner jeg med?). Det er kjempeflott om du får spart under studietiden, men ikke sett urealistiske mål. Jeg ville nok primært ha satt av ferier (hovedsakelig sommerferien) til å få inn penger som går direkte til sparing. Ellers er det greit å sette av en liten sum i måneden dersom du har mulighet til det. 

Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver. Etter å ha hatt det rimelig komfortabelt økonomisk sett da jeg bodde hjemme var det en stor omveltning å flytte for meg selv med ansvar for alle utgifter med en temmelig trang økonomi. Man må prøve å legge bort luksusvanene sine.

Det jeg har skrevet nedenfor vet du nok temmelig godt selv, men det er så viktig!

IKKE bruk sparekontoene dine. Jeg har havnet i denne fellen et par ganger tidligere (selv om det uansett var penger fra studielån), men nå har jeg kuttet det helt ut. Sparekontoene skal du ikke bruke. Du skal ikke ense de engang. Dette er kun penger som skal komme inn, ikke tas ut. Dette må du bare lære deg. Dersom du har litt lite matpenger før lånet må du bare finne deg i det. Du skal ikke sulte, men du kan få en god del matvarer for lite penger, og jeg regner med at du også har en del tørrvarer i skapet. 

Ikke kjøp noe du ikke trenger. Det er helt greit å sette opp noe en vil ha og spare til dette, men det skal ikke være en vane og heller ikke et impulskjøp. Dersom man ikke har råd lar man være. Du har ikke råd selv om du har penger på brukskontoen din. Jeg pleier å sette opp slike ønsker på ønskelister til bursdag eller jul. Da får jeg heller ikke dårlig samvittighet. Enkelte ting kjøper jeg selvsagt selv, men jeg prøver å la være. Etter at jeg sluttet å oppsøke nettbutikker og andre arenaer som trigger kjøpesansen har også behovet sunket. 

Ikke kjøp kantinemat. Eksamensperioden er eneste unntak etter min mening da det gjerne kan bli litt lange dager på lesesalen og matlaging er tapt lesetid.

Jeg er heller ikke et frokostmenneske (eller lunsjmenneske), men da lager jeg heller noe annet. Det er da ikke slik at man må spise brødskiver og knekkebrød til frokost. Det kommer veldig an på hva du liker, men Yvonne nevner noen gode forslag. 

Ellers bør du ukeshandle, handle på billige matbutikker og bruke fryseren din godt. En ukesmeny er et godt tips som gjør ukeshandlingen mye lettere og hindrer spontane kjøp. Vær streng med deg selv og hold deg til matbudsjettet. Om du likevel sprekker bør du være ærlig med deg selv og skrive det ned i regnskapet. Mulig du da trenger å heve matbudsjettet, men mest sannsynlig trenger du bare å bli litt flinkere. Det er ikke krise å ta noen litt ufornuftige valg i blant. Jeg gjør det selv, men da merker man jo det andre steder. Et annet tips til ukesmenyen er å bruke mange av de samme matvarene du kjøper sånn at du slipper å kaste mat. Dersom du har kjøpt brokkoli til å lage ovnsbakte grønnsaker en dag kan du for eksempel bruke det i wok en annen dag og i en omelett en morgen/lunsj. Nå holder brokkoli ganske lenge, men du forstår vel poenget. :)

Det er nok flere andre tiltak, men bare dette hjelper en god del. Det viktigste er uansett at man klarer å innse at man faktisk ikke har så mye penger til å leve på den måten man gjør. Det er ikke så lett å gå ned i levestandard, men som student, særlig i starten, er det gjerne helt nødvendig for å få endene til å møtes. 

Anonymkode: 3981f...e70

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har grønnsaker, frukt og litt havregryn i blenderen. Så har jeg i vann til jeg får den konsistensen jeg liker. Tar med det og to knekkebrød. Da blir jeg ordentlig mett. Spiser ikke frokost. 

Anonymkode: 03915...c64

• Liker 3
Skrevet

Når du lever for så lite penger så hadde jeg nok ikke prøvd å spare så mye. Vet ikke hvor høy husleien din er, om den er 4000 eller 7000. Du må jo kunne leve og til en viss grad og unne deg litt en gang i blandt.

Anbefaler å drikke øl på fest fremfor rusbrus. Grei sparemåte :)

Mange av tingene sier seg selv så føler det blir unødvendig å ramse opp. Last ned mattilbud-appen, ikke kjøp dyr snop men heller popcorn og slik! Hold deg oppdatert på hvilket mobilabbonoment du kan få billigst. Farg og klipp hår selv. Ta på deg en varm pysjamas og skru ned temperaturen noen grader, da sparer du strømpenger. Ikke spis så mye fisk og kjøtt - det er dyrt. Tilsett heller ekstra ris/pasta/grønnsaker.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ettersom du ikke liker vanlig frokostmat (som også serveres i kantinen til lunsj), hva spiser du til lunsj? Kantine-mat er jo dessuten dyrt, så det er bra hvis du har med mat hjemmefra.

Er du glad i varm-mat, kunne du evt lage opp noen gode gryteretter og ha i porsjonspakninger i fryseren. Deretter varme de opp på morgenen og ha med til lunsj i en mat-termos.

Kantinen har pizza, calzone, middagsretter som varierer fra dag til dag osv. Skal bli flinkere til å ta med hjemmefra nå!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen:blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...