Gå til innhold

Kvinner som sminker seg mye og er veldig forfengelig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på et jobbsøkerkurs hvor vi for det meste sitter foran pcen. Det er litt undervisning. Noen av kvinnene der, bl.a. en del utenlandske kvinner er veldig forfengelig. De er redd for å legge på seg enda de er slanke, en sminker seg ganske heavy med sterke farger, bruker veldig høye hæler og skjørt. Hvorfor gidder de dette når vi bare sitter foran pcen likevel? Trenger de bekreftelse fra menn? 

Anonymkode: 953c3...c47

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en kulturforskjell. Det er slik de er oppvokst og det de er vant med. Det blir like unaturlig for dem å la være å sminke og pynte seg som det blir for deg å plutselig begynne med det i like stor grad som dem.

Anonymkode: 3f9b5...da8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De syntes vel at de er stygge og blir beglodd for styggheten sin, og sminker seg for å føle seg mere normal.
Er derfor jeg sminker meg, ikke for å få bekreftelse fra menn, men for å ikke føle meg som den styggeste på gata. Ja mange kvinner har forvrengt selvbilde, og forstår ikke at jo mer sminke jo mer skiller man seg ut i negativ forstand, men så lenge man selv tror at man ser normal ut så gjør man det.

Anonymkode: eb6e5...0c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på et jobbsøkerkurs hvor vi for det meste sitter foran pcen. Det er litt undervisning. Noen av kvinnene der, bl.a. en del utenlandske kvinner er veldig forfengelig. De er redd for å legge på seg enda de er slanke, en sminker seg ganske heavy med sterke farger, bruker veldig høye hæler og skjørt. Hvorfor gidder de dette når vi bare sitter foran pcen likevel? Trenger de bekreftelse fra menn? 

De sminker seg kanskje av den grunn de fleste kvinner sminker seg? Den kulturelle arven av "se pen ut og bli gift" er ikke spesielt gammel i Norge. I andre land er den veldig, veldig levende. Utseende handler sjelden om bekreftelse, men om levebrød. 

Det er tross alt ikke tilfeldig at vi pynter pikebabyer med klemmer og hårbånd mens vi ikke gidder ta oss bryet med å pynte guttebabyer. Gutter skal få jobb og tjene penger. Jenter skal se pene ut g bli forsørget. Joda - de skal ikke lengre det i 2016 i Norge. Men helt utrolig mye av formuleringer, vaner og skikker er basert på det gamle faktum at utsende, ikke evner, er en jenter viktigste levevei. Vi handler fortsatt stort sett som om jenter MÅ være pene. 

kort svar: det er kulturelt. Det er det også for norske kvinner som tror de må se pene ut. Sannheten er at tjener du godt, er du flink til noe eller generelt sterk eller dyktig så kan du være så stygg du bare vil. Og det er ikke lengre et mannsprivilegie, heldigvis.

Anonymkode: ce393...f72

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sminke blir stort sett ganske stygt uansett...

Anonymkode: 3c414...dce

• Liker 2
Skrevet

Jeg sminker meg fordi jeg synes jeg ser bedre ut med sminke. Jeg kan også gå uten men da føler jeg meg mindre fresh, mildt sagt. Det handler ikke om mannfolk, jeg har samboer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sminker meg ekstra for å føle meg bedre pga kroniske smerter. Rent psykologisk, men det hjelper noe.

Anonymkode: 5b5dd...712

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på hverdagssminke og tung partysminke. Noen foretrekker siste variant også til daglig. Det handler vel om litt dårlig selvbilde, vane og ork til å dille med dette i evigheter før en forlater huset om morgenen. 

For den som nevnte pynting av babygutter, hva i all verden skal de pyntes med hvis det bare er bryderiet som står i veien?

AnonymBruker
Skrevet

De skal jo vise seg for folk på vei til kurset, og etterpå. Kanskje går de på bussen, og kanskje skal de til byen etterpå, gå på café osv. Tror du det eneste de gjør i løpet av dagen er å sitte foran pc'en?

Anonymkode: a8654...037

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

De gjør det for seg selv. 

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Er nok av både menn og kvinner som er forfengelige. Forfengelighet har ikke noe med kjønn å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Er nok av både menn og kvinner som er forfengelige. Forfengelighet har ikke noe med kjønn å gjøre.

:fnise:

Anonymkode: 33248...219

• Liker 2
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

:fnise:

Anonymkode: 33248...219

Så du tror ikke at menn kan være forfengelige ?

Da må du være passe naiv.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo kulturforskjeller som allerede nevnt. Er ikke i alle land det er like naturlig å gå ut døra uten å ordne seg litt på forhånd, ta på feminine klær som skjørt o.l. Her hjemme er det sett på som helt normalt og gå ute uten sminke, med håret i en grorudpalme og allværsjakka, mens i andre land hadde de ikke ville blitt sett død engang i allværsjakka.

Anonymkode: f4fc0...781

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...