Gå til innhold

Hvordan få tante til å slutte å bruke så mye penger på katten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tante i tidlig 50-årene som har en 10 år gammel katt hun virkelig elsker. Denne katten har hun virkelig skjemt bort etter alle kunstens regler og alltid brukt store mengder tid og penger på den. Hun menneskliggjør den noe veldig og ser på den som "babyen" sin. Dette har vært en litt sær greie i familien, og vi (og spesielt mannen hennes) har alltid vært oppgitt over dette. 

Men nå over til saken: Min tante hadde faktisk ikke forsikring på katten. Jeg aner ikke hvorfor. Det er rart at hun bruker flerfoldig tusen kr i mnd på luksusmat, luksussand og leker, men ikke forsikring. 
For en stund siden ble katten hennes skadet i en ulykke og fikk et komplisert brudd og noe infeksjoner (jeg vet ikke detaljene). Hun er helt fra seg og gjør absolutt alt hun kan for å gjøre den frisk. Hun har til nå brukt ca 100K på operasjoner og medisiner! En del av dette er forbrukslån. Hun har vært i Sverige med den på en eller annen spesialklinikk, og tatt MANGE fridager fra jobb for å pleie katten/reise til veterinær. Det hele begynner bare å bli trist. Det er dyremishandling, og det er en helt syk sum å bruke på en 10 år gammel katt.

Mannen hennes og resten av familien er helt rådville nå, og vi klarer ikke å få henne til å forstå at dette har gått for langt både mtp katten selv, men spesielt økonomisk. De har jo ikke disse pengene, og har tatt opp forbrukslån og den stakkars mannen hennes må se på at pengene blir brukt på dette.

Hva i alle dager kan vi gjøre? 

Anonymkode: 5595e...918

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting

• Liker 10
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Klart det er sykelig. Men hun bør få forsikring på den. Det dere kan gjøre, er å gi henne telefonnummer til Gjensidige, som har gode dyreforsikringer. Ellers er det nok svært lite annet å gjøre. Om katten lider, må hun ikke bruke masse penger på livsforlengende operasjoner, som vil plage katten ytterligere. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, WubWub skrev:

Ingenting

Ja, jeg vet det er vanskelig å få gjort noe med dette. Men vi er virkelig desperate her, da hun bruker så ekstremt mye penger på dette. De har veldig dårlig råd og kommer til å ende opp med gjeld de ikke kan betjene om hun fortsetter med dette. 

12 minutter siden, TalithaG skrev:

Klart det er sykelig. Men hun bør få forsikring på den. Det dere kan gjøre, er å gi henne telefonnummer til Gjensidige, som har gode dyreforsikringer. Ellers er det nok svært lite annet å gjøre. Om katten lider, må hun ikke bruke masse penger på livsforlengende operasjoner, som vil plage katten ytterligere. 

Jeg skal gi nummeret til Gjensidige, tusen takk for råd. 
Det er ganske tydelig at katten ikke har det bra, men hun er virkelig helt blind for det. Hun gråter og bærer seg og nekter å høre på fornuft. Jeg skulle ønske dyrlegene kunne nekte videre behandling. Eller at mannen hennes hadde greid å få kontrollen på økonomine.
Han har ønsket å ha full kontroll tidligere, for hun har alltid sløst bort enorme mengder penger på katten (hun kjøpte et sånn digert klartestativ til 8000kr!). Det er ting til katten som betales først - deretter regninger og mat. ts

Skrevet

At hun behandler katten som en baby og duller med den er ikke noe å ta på vei for. Vi har alle våre interesser og lidenskaper vi bruker mye tid og penger på.

Det dere eventuelt kan gjøre er å ta en prat med henne om dyreforsikring og hvor lite smart det er med forbrukslån. Nå er det vel for sent å få dyreforsikring på katten da alle skader/sykdommer som registreres før forsikringen trer i kraft, blir ansett som unntak fra forsikringen. Hun får dermed ikke dekt noe av den pågående behandlingen. Veterinæren burde absolutt også forklare henne at det har kommet til et punkt der katten bør få slippe flere operasjoner og heller få dø, eventuelt bli avlivet. Dersom det er tilfelle at den ikke kan reddes da og ikke noe du/dere antar. En katt kan godt leve til den er både 15 og 20 år så alderen tilsier ikke nødvendigvis at katten er for gammel til å investere penger i.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Ardwinna skrev:

At hun behandler katten som en baby og duller med den er ikke noe å ta på vei for. Vi har alle våre interesser og lidenskaper vi bruker mye tid og penger på.

Det dere eventuelt kan gjøre er å ta en prat med henne om dyreforsikring og hvor lite smart det er med forbrukslån. Nå er det vel for sent å få dyreforsikring på katten da alle skader/sykdommer som registreres før forsikringen trer i kraft, blir ansett som unntak fra forsikringen. Hun får dermed ikke dekt noe av den pågående behandlingen. Veterinæren burde absolutt også forklare henne at det har kommet til et punkt der katten bør få slippe flere operasjoner og heller få dø, eventuelt bli avlivet. Dersom det er tilfelle at den ikke kan reddes da og ikke noe du/dere antar. En katt kan godt leve til den er både 15 og 20 år så alderen tilsier ikke nødvendigvis at katten er for gammel til å investere penger i.

Jeg vet at noen ser på dyrene sine som "babyer" og duller mye med dem, men dette her er ekstremt.
Hun har flere fotoalbum med bare bilder av katten som hun som regel drar fram for å vise gjester. Hun har den med i kattebur når hun er ute på ærend og hos besøk hos andre. Min søster ba henne slutte å ta med katten fordi hun er allergisk, men da ble tante dødelig fornærmet og har ikke snakket til henne på nesten fire mnd. 
Hun nektet å bli med i begravelsen til sin beste venninne 7 timer unna, fordi hun ikke fant noen hun mente var gode nok til å passe katten mens hun var bortreist og hun kunne ikke ta den med. 
Hele hennes verden svirrer rundt den katta. 

Mannen hennes er veldig imot forbrukslån, men det endte med at hun tok opp lån. Hun er egentlig en fornuftlig og oppegående dame, men når det kommer til katta er det noe som klikker i hodet hennes og hun mister fullstendig gangsyn. Hun hadde aldri tatt opp forbrukslån for noe annet enn katten. Veterinærene sier at den burde avlives, men da drar hun bare til en ny veterinær for å få en "second opinion", for hun nekter å innse at slaget er tapt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe selskap som vil tegne en ny forsikring på en ti år gammel katt. 

Anonymkode: 6d006...b6f

• Liker 6
Gjest MadameDeRosa
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at noen ser på dyrene sine som "babyer" og duller mye med dem, men dette her er ekstremt.
Hun har flere fotoalbum med bare bilder av katten som hun som regel drar fram for å vise gjester. Hun har den med i kattebur når hun er ute på ærend og hos besøk hos andre. Min søster ba henne slutte å ta med katten fordi hun er allergisk, men da ble tante dødelig fornærmet og har ikke snakket til henne på nesten fire mnd. 
Hun nektet å bli med i begravelsen til sin beste venninne 7 timer unna, fordi hun ikke fant noen hun mente var gode nok til å passe katten mens hun var bortreist og hun kunne ikke ta den med. 

Mannen hennes er veldig imot forbrukslån, men det endte med at hun tok opp lån. Hun er egentlig en fornuftlig og oppegående dame, men når det kommer til katta er det noe som klikker i hodet hennes og hun mister fullstendig gangsyn. Hun hadde aldri tatt opp forbrukslån for noe annet enn katten. Veterinærene sier at den burde avlives, men da drar hun bare til en ny veterinær for å få en "second opinion", for hun nekter å innse at slaget er tapt. 

Hvis veterinærene sier at katten bør avlives, er det ikke etisk riktig å fortsette livsforlengende behandling av den. Da lider den. Har dere foreslått at hun snakker med noen? 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe selskap som vil tegne en ny forsikring på en ti år gammel katt. 

Anonymkode: 6d006...b6f

Jo, Agria forsikrer katter i alle aldre men krever veterinærattest på katter over 7 år.

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør hun snakke med psykolog og noen av dere nærmeste burde kontakte Mattilsynet angående katten. Uansett hvor glad man er i en katt lar man den ikke lide når veterinærer sier den bør avlives.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Ardwinna skrev:

Jo, Agria forsikrer katter i alle aldre men krever veterinærattest på katter over 7 år.

Men de gjør det vel bare på friske dyr? Dvs at denne er ikke kvalifisert til forsikring uansett? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Ardwinna skrev:

Dette var det beste innlegget her. Enig.  Absolutt ikke noe galt I å bruke tid og penger på en 11 år gammel katt. Katter blir lett 20 år (skjeldent om folk bare sender de ut), om eier viser god omsorg . Det rare her er at ikke forsikring er tegnet. Men dette kan da mannen lett gjøre!  Er han helt passiv og tafatt ?? Veterinærer er stort sett flinke til å vurdere hvor hensiktsmessig behandling er. Mer enn random folk på KG for å si det slik.

Anonymkode: 0e6b8...520

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, estrella skrev:

Men de gjør det vel bare på friske dyr? Dvs at denne er ikke kvalifisert til forsikring uansett? 

Funker sikkert slik at ting som skjer etter tegnet forsikring teller/ blir betalt. 

Anonymkode: 0e6b8...520

Skrevet

Hadde neppe hjulpet om hun hadde hatt forsikring, hvis veterinær anbefaler avlivning.

Skrevet

Jeg kan garantere dere med 100% sikkerhet at dere ikke finner et forsikringsselskap som vil forsikre den katten.  Det blir som å prøve å forsikre et hus som allerede har brent ned. Det er ikke sånn forsikring fungerer.  

Når det kommer til situasjonen med katten så må folk prøve å forstå at for mange folk, ink meg selv så elsker vi dyrene våre over alt,  de er familien vår,  de er barna våre! Vi hadde ofret høyre armen for dem.  vennligst ikke lattliggjør dette, dette er våre følelser og de følelsene og denne kjærligheten er like ekte som all annen kjærlighet!

Så det dere må gjøre er å vise forståelse!! Vis medfølelse! Det er ikke bare en katt, det er et kjært familiemedlem...tenk om din mor var døds syk, ville ikke du også prøvd alt...selv om det kostet 100 000?? Det er sånn tanten din har det.

Vis forståelse og hjelp henne gjennom den vanskeligste situasjonen. Og hvis alt håp er ute og katten lider så må dere hjelpehenne med å forstå dette på en synpatisk måte 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja men tanten lager økonomiske problemer for seg selv og sin mann.

Hva kan hennes mann evt gjøre for å stoppe denne pengebruken?

Anonymkode: 53070...036

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men tanten lager økonomiske problemer for seg selv og sin mann.

Hva kan hennes mann evt gjøre for å stoppe denne pengebruken?

Det virker ikke som du fikk med deg hva jeg skrev over...

Du omtaler denne katten som et problem som koster mye penger, litt som det skulle vært en gammel bil.

For tanten din er denne katten et barn! Hvis en i din familie lå for døden, hadde ikke du gjort alt du kunne for å redde vedkommende?

Du og din onkel må ha medfølelse og støtte din tante   

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, estrella skrev:

Det kommer an på hva som feiler dyret. Dersom veterinæren anmerker i attesten at katten f.eks. har tegn på nyresvikt, vil man fremdeles få forsikring på katten men dersom katten senere trenger behandling for nyresvikt eller plager som er forårsaket av nyresvikt, dekkes det ikke av forsikringen. Slike unntak i forsikringen kan overprøves 6 mnd senere hvis man sender inn oppdatert veterinærattest på at katten ikke lenger har tegn til sykdommen.
Dersom flere veterinærer anser katten som så syk/skadet at den bør avlives, som i dette tilfellet, så nei da tror jeg nok ikke det er så mye vits i å prøve å forsikre.

40 minutter siden, ViljaH skrev:

Hadde neppe hjulpet om hun hadde hatt forsikring, hvis veterinær anbefaler avlivning.

I utgangspunktet har du nok rett i det, men noen av veterinærene må ha ment at behandling kunne fungere siden de faktisk har behandlet katten for hundretusen kroner. I såfall kunne kanskje noe av behandlingen ha blitt dekket av forsikringen.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Snublefella skrev:

Det virker ikke som du fikk med deg hva jeg skrev over...

Du omtaler denne katten som et problem som koster mye penger, litt som det skulle vært en gammel bil.

For tanten din er denne katten et barn! Hvis en i din familie lå for døden, hadde ikke du gjort alt du kunne for å redde vedkommende?

Du og din onkel må ha medfølelse og støtte din tante   

Jeg forstår.

Jeg er ikke TS, men jeg skrev dette ut i fra det som TS skrev om økonomien som hun bekymret seg for.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en tante i tidlig 50-årene som har en 10 år gammel katt hun virkelig elsker. Denne katten har hun virkelig skjemt bort etter alle kunstens regler og alltid brukt store mengder tid og penger på den. Hun menneskliggjør den noe veldig og ser på den som "babyen" sin. Dette har vært en litt sær greie i familien, og vi (og spesielt mannen hennes) har alltid vært oppgitt over dette. 

Men nå over til saken: Min tante hadde faktisk ikke forsikring på katten. Jeg aner ikke hvorfor. Det er rart at hun bruker flerfoldig tusen kr i mnd på luksusmat, luksussand og leker, men ikke forsikring. 
For en stund siden ble katten hennes skadet i en ulykke og fikk et komplisert brudd og noe infeksjoner (jeg vet ikke detaljene). Hun er helt fra seg og gjør absolutt alt hun kan for å gjøre den frisk. Hun har til nå brukt ca 100K på operasjoner og medisiner! En del av dette er forbrukslån. Hun har vært i Sverige med den på en eller annen spesialklinikk, og tatt MANGE fridager fra jobb for å pleie katten/reise til veterinær. Det hele begynner bare å bli trist. Det er dyremishandling, og det er en helt syk sum å bruke på en 10 år gammel katt.

Mannen hennes og resten av familien er helt rådville nå, og vi klarer ikke å få henne til å forstå at dette har gått for langt både mtp katten selv, men spesielt økonomisk. De har jo ikke disse pengene, og har tatt opp forbrukslån og den stakkars mannen hennes må se på at pengene blir brukt på dette.

Har de tatt opp lån sammen?

"Den stakkars mannen hennes"? Er det synd i han?

Har de barn sammen?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...