Gå til innhold

Naboen fyrte av fyrverkeriet på vår gårdsplass..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Akkurat det i seg selv er ikke noen big deal. Vi har en såpass god tone at det synes jeg er greit, selv om jeg ikke helt forstår hvorfor de valgte det når de har MINST like god plass på sin egen gårdsplass... Men er det ikke vanlig folkeskikk å i det minste spørre om det er greit først? Evt si ifra at de har tenkt å gjøre det? De var ute i 20.30 tiden slik at ungene deres skulle få det med seg, så vi var ikke ute samtidig som dem heller (vi har også barn altså,en valgte likevel å vente den fyrverkeriet til midtnatt). Da ville det jo vært mer naturlig. MEN, det som irriterer meg mest med hele greia er at den boksen med fyrverkeri som de fyrte av fortsatt står der ute på gårdsplassen vår. De har ikke tatt seg bryet med å rydde opp etter seg engang? Overdriver jeg, eller er det litt respektløst?

Anonymkode: fd421...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er respektløst, ja. Jeg synes absolutt man bør spørre, det er i min verden vanlig folkeskikk, og det er ihvertfall helt vanlig folkeskikk å rydde opp etter seg.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overreagerer ikke. 

De burde ha spurt, og de skulle selvfølgelig ha ryddet etter seg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smule respektløst ja, både å bruke gårdsplassen uten å spørre, og å droppe å rydde etter seg. Håper dere har en så god tone at det går an å ta opp saken med dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så kjerring at jeg gikk bort til dem i morges og ringte på og ba dem om å rydde opp etter seg. De hadde lagt igjen sneiper, fyrverkeribatterier, pappbiter og stjerneskudd.

Anonymkode: 6e9a1...0c1

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS her!

Takk for svar. Og godt å høre at det ikke bare er jeg som overreagerer. Ja, jeg tenker at jeg eller mannen går bort og snakker med dem i morgen. Jeg er skikkelig konfliktsky, så det frister mer å sende en sms eller bare ta hele fyrverkeriboksen og sette den utafor døra dems og satse på at det sier mer enn nok. Men man får vel prøve å være voksen og "ordentlig". Ene ungen dems var ute og lekte med mine barn tidligere i dag og skrøyt fælt av at det var deres fyrverkeriboks som sto der (jeg var i utgangspunktet litt usikker på om det faktisk var dem som hadde gjort det, for jeg hadde aldri trodd at de var så korttenkte, men fikk det da bekreftet av ungen deres), jeg fikk lyst til å si at h*n kunne ta den med seg hjem og kaste den, men synes liksom det blir helt feil å legge det på en stakkars 5-åring. Så praten får bli med de "voksne";)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her!

Takk for svar. Og godt å høre at det ikke bare er jeg som overreagerer. Ja, jeg tenker at jeg eller mannen går bort og snakker med dem i morgen. Jeg er skikkelig konfliktsky, så det frister mer å sende en sms eller bare ta hele fyrverkeriboksen og sette den utafor døra dems og satse på at det sier mer enn nok. Men man får vel prøve å være voksen og "ordentlig". Ene ungen dems var ute og lekte med mine barn tidligere i dag og skrøyt fælt av at det var deres fyrverkeriboks som sto der (jeg var i utgangspunktet litt usikker på om det faktisk var dem som hadde gjort det, for jeg hadde aldri trodd at de var så korttenkte, men fikk det da bekreftet av ungen deres), jeg fikk lyst til å si at h*n kunne ta den med seg hjem og kaste den, men synes liksom det blir helt feil å legge det på en stakkars 5-åring. Så praten får bli med de "voksne";)

Jeg ville tatt med rotet deres bort og ringt på og sagt i en litt humoristisk tone at du tror de tok feil av gårdsplassene deres i går. Spennende å høre hva de svarer.

Anonymkode: 7547c...0b1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns absolutt de burde spurt, og ikke minst ryddet opp etter seg. Fyrverkeri forsøpler voldtsomt. Vi har mye jord, og folk syns det er helt greit å skyte opp fra jordene våre, uten å rydde opp etter seg. Faren min gikk alltid første nyttårsdag for å rydde etter nattens smell... Men nå de siste årene har det blitt litt bedre, det har kanskje vært mer fokus på det? 

Jeg vet ikke om jeg hadde gått bort for å si i fra i ettertid, men om det gjentar seg neste år hadde jeg gått ut å minnet de på at de må ta med seg søpla si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt med rotet deres bort og ringt på og sagt i en litt humoristisk tone at du tror de tok feil av gårdsplassene deres i går. Spennende å høre hva de svarer.

Anonymkode: 7547c...0b1

Tjaaaa. Vet ikke om jeg klarer å holde maska da... Tror nok det blir den andre voksne delen av familien som tar seg av den praten der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så kjerring at jeg gikk bort til dem i morges og ringte på og ba dem om å rydde opp etter seg. De hadde lagt igjen sneiper, fyrverkeribatterier, pappbiter og stjerneskudd.

Anonymkode: 6e9a1...0c1

Jeg er også egentlig en sånn kjerring. Men når det er snakk om foreldrene til en av mine barns lekekamerater, vil jeg gjerne ikke være for bitchy. Selv om jeg har skikkelig lyst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns du overdriver. Man spør ikke naboer som har kjempetomt om å få låne et lite hjørne, man skyter jo opp der det er tryggest å skyte opp fra og dere har jo en god tone så de tenkte vel dette ville være greit. Oppryddingen burde de tatt , men regner med de tar den ila av kvelden i dag eller senest i morgen. Hvis ikke så kan du jo påpeke det til de at neste gang får de ta med seg søpla si.

Anonymkode: 7e91a...9ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns du overdriver. Man spør ikke naboer som har kjempetomt om å få låne et lite hjørne, man skyter jo opp der det er tryggest å skyte opp fra og dere har jo en god tone så de tenkte vel dette ville være greit. Oppryddingen burde de tatt , men regner med de tar den ila av kvelden i dag eller senest i morgen. Hvis ikke så kan du jo påpeke det til de at neste gang får de ta med seg søpla si.

Så hvis tomta mi er liten, så spør du før du bruker den, mens hvis den er stor så er det bare å ta seg tilrette? 

Så hvis jeg har et lite hus, mens naboen har en stor villa, så trenger jeg kanskje ikke spørre før jeg låner et gjesterom? Huset er jo så stort likevel, man spør da ikke før man låner et lite hjørne... (Ja, jeg vet jeg satt det litt på spissen her, men altså, tomta mi er min eiendom, uavhengig av hvor stor den er...)

Selvfølgelig skyter man opp fra en trygg plass, men hvis man ikke har en trygg plass på egen tomt, er man faktisk nødt til å spørre før man låner av naboen! Selv hadde jeg misslikt det sterkt, jeg synes fyrverkeri er kjekt på avstand, men ønsker ikke ha det rett rundt dørene. Om naboen vil skyte opp fra sin tomt må han selvsagt gjøre det, men så nært innpå som på min egen tomt vil jeg rett og slett ikke ha det. (Jeg hadde strengt tatt helst sett at naboen lot vær å skyte fra sin tomt også, men gir selvfølgelig ikke uttrykk for det, fordi han har like stor rett til å bestemme på sin tomt, som jeg har på min) 

Anonymkode: 35150...cc6

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det var på deres gårdplass synes jeg absolutt at de skulle spurt om det er greit for høffligheten sin skyld, da hadde de sikkert fått ja? (går jeg ut i fra ettersom dere har en god tone). Men det at de ikke har ryddet opp etter seg, det synes jeg ikke noe om. Det er deres ansvar å rydde opp etter seg selv og voksne mennesker burde da virkelig være i stand til å skjønne dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt usikker på hva du legger i gårdsplass, men jeg hadde ikke hatt noe problem med at noen brukte gårdsplassen min, hagen derimot hadde jeg reagert på. Men de burde ha ryddet etter seg innen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leste innlegget ordentlig, så skriver jeg at de har MINST like god plass som oss og det er MINST like sikkert der som hos oss, så det har absolutt ingenting med saken å gjøre. De har 3 ganger så stort hus og sikkert dobbelt så stor tomt som oss. Og begge har naboer på 3 av 4 sider av huset. På den fjerde siden er skogkanten. Så ingen god unnskyldning/grunn der altså til å velge vår gårdsplass framfor sin egen... Jeg skriver også at det i utgangspunktet ikke er noen big deal, men at det manglelen på opprydning som provoserer. Hadde de ryddet opp etter seg hadde jeg sikker bare undret meg litt over valget av oppskytningen og latt det ligge. Det er heller ikke snakk om et lite hjørne av tomta. Men midt på gårdsplassen mellom garasjen og huset. I tillegg er det ikke snakk om en slik plassering av husene at vi på en måte "deler" noe av innkjørsel/gårdsplass. Vi bor begge innerst i hver vår gate og de må derfor ta en liten sti rundt garasjen vår for å komme til oss. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, VinterSnø skrev:

Litt usikker på hva du legger i gårdsplass, men jeg hadde ikke hatt noe problem med at noen brukte gårdsplassen min, hagen derimot hadde jeg reagert på. Men de burde ha ryddet etter seg innen nå.

Med gårdsplass mener jeg grusplassen hvor garasjen står og hvor man parkerer bilen... Hagen vår er på andre siden av huset i forhold til gårdsplassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med gårdsplass mener jeg grusplassen hvor garasjen står og hvor man parkerer bilen... Hagen vår er på andre siden av huset i forhold til gårdsplassen...

Da tror jeg jeg ikke hadde brydd meg. Gitt at det ikke er en av de veldig private variantene av gårdsplass. Men som sagt, de burde ha ryddet opp etter seg. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...