Gå til innhold

Kjøping av alkohol under 18

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Jeg fyller 16 om noen dager, og jeg og veninna mi har planlagt en stor fest. Vi ble enige om at vi begge skullekjøpe inn littalkohol vær. Dette er ikke noestor fest hvor det kommer mange, men det eren del personer, kanskje 12-15 stk. Veninna mi har en bror som kjøper alkohol til henne, men jeg tørr ikkeå spørre broren min. Foreldrene mine er ikke så keen på at jeg drikker, siden jeg fyller 16.. Men jeg har drukket på mange fester før. Jeg vet ikke hvordan jeg skal skaffe alkoholen, så det er litt kjipt. Må egentlig få det inn til Søndag så har litt dårlig tid.. 

Værsåsnill å hjelp meg, er ganske viktig :/

Anonymkode: 1215c...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helicase

Det er ulovlig. Broren til venninnen din kan få store bøter , eventuelt havne i fengsel. Det er ikke lov, prøv å kos dere uten alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fint at du ikke tør å spørre broren din. Det er 18 års grense for alkohol, så hvorfor i all verden skal du drikke før det. Håper foreldrene dine finner det ut og spolerer festen.

Anonymkode: 75628...433

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå ei grense på 18 år for å kjøpe alkohol, så du vil jo ikke få tak i det selv uansett. Det er heller ikke lov å kjøpe til mindreårige. Så ja..det er dog fullstendig mulig å ha det artig uten alkohol. Eller flytte til et land hvor det er grense på 16 år. 

(Jada, jeg drakk ikke før jeg var 18 år. Klarte meg helt fint, selv om "alle andre gjorde det", kjøp brus eller noe slikt. Det er artig likevel!)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint at du ikke tør å spørre broren din. Det er 18 års grense for alkohol, så hvorfor i all verden skal du drikke før det. Håper foreldrene dine finner det ut og spolerer festen.

Anonymkode: 75628...433

Man har fint lov til å konsumere alkohol når man er under 18, det som er ulovlig er å kjøpe/servere alkohol til mindreårige. Men ja, broren kan havne i trøbbel hvis han blir tatt for dette, så bra hun ikke har spurt ham

Anonymkode: 82070...ce0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vent til du er 18! Det er en grunn til at den grensa er der! Og vil du virkelig at noen skal risikere å havne i trøbbel bare fordi du skal drikke deg full på fest? Det er i så fall jævlig egoistisk! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ulovlig og straffbart å bli tatt for å kjøpe alkohol til mindreårige så det er få som risikerer å gjøre det for fremmede lenger. Men når jeg var ung så stod vi litt bortenfor butikken og "huket inn" de som så ut som kule folk i 18-25 åra og spurte om de vær så snill kunne kjøpe for oss. Noen sa nei, noen sa ja og kom tilbake med drikke og fikk en hundrelapp som takk, noen sa ja og tok pengene og kom aldri tilbake til oss igjen med drikke. Its a risk både for dere og for den som kjøper.

Anonymkode: d4932...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...