AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #1 Del Skrevet 1. januar 2016 Du som er ærlig og gjerne snakker rett fra "leveren", merker du om folk synes dette er positivt eller negativt? Det kommer jo gjerne an på situasjon. Men jeg har tenkt å bli mer ærlig, men jeg vet ikke helt om jeg tør. Det er ikke alltid forventet og godtatt at man er ærlig om alt. Anonymkode: f2525...c59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #2 Del Skrevet 1. januar 2016 Det kommer jo helt an på situasjonen. Dersom jeg vet at personen ikke kommer til å ta det særlig bra, og ikke trenger å høre det, så sier jeg ikke noe. Men dersom jeg vet at vedkommende tar det på en greit måte eller det er noe som trengs å bli sagt av en eller annen grunn så sier jeg jo hva jeg mener eller tenker, og er ærlig. Det handle om hvordan du sier det. Du må være ærlig, men likevel høflig og vennlig. Dersom det er snakk om veldig seriøse ting bør man kanskje også ta det litt rolig og ikke komme med alt sammen på en gang heller. Anonymkode: 7bb7c...b8e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #3 Del Skrevet 1. januar 2016 Kjør på! ...ærlighet er bra! Anonymkode: cc86c...ec8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faerunpedia Skrevet 1. januar 2016 #4 Del Skrevet 1. januar 2016 Kommer an på situasjon, tema og person. Man bør være forsiktig med følsomme temaer eller ting som kan såre. Jeg passer alltid på dette og får positive tilbakemeldinger. Man må også si ting på en litt diplomatisk måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annebanane Skrevet 1. januar 2016 #5 Del Skrevet 1. januar 2016 Det går fint an å si ting på en finere måte, selv om en er ærlig. De fleste tar det bra/ok da. Noen ting vil jo såre uansett. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 1. januar 2016 #6 Del Skrevet 1. januar 2016 Folk blir ofte litt mugne...til de får tenkt over og fordøyd hva jeg faktisk mente. Da er det som regel greit. ☺ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #7 Del Skrevet 1. januar 2016 Kommer helt an på. Vurderer hvorfor jeg sier det jeg sier. Hvis jeg sier det av gode grunner for et godt resultat, så er det greit om folk blir midlertidig såret. Noen ganger må ting sies som folk ikke har lyst til å høre eller forholde seg til, men da må det være noe som er mulig for dem å gjøre noe med. Noen som snakker fra levra, eller virker slik er gjennomtenkte, andre ikke. Anonymkode: 2fad7...fd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Franke Ann Skrevet 1. januar 2016 #8 Del Skrevet 1. januar 2016 I det virkelige livet (altså ikke på internet) har det ikke noe for seg å alltid være ærlig, og snakke "rett fra levra". Dette vurderer man fortløpende alt etter hva man tror den enkelte tåler å høre, og hva man selv har å tape på at de evt. ikke tåler å høre ting. Jeg diskuterer f.eks. ikke politikk med kollegene mine, da jeg har mye å tape på ikke å være like venstrevridd som dem. Men så velger man seg ut noen venner da, folk som enten har de samme oppfatningene som en selv, eller folk man vet tåler uenighet og forskjellige synspunkter uten å gjøre det personlig. Sånn er det med de "større" ting. Og når det gjelder de "nære" ting, skal man være enda mer varsom. Kjenner man ikke personen godt nok, er det som oftest best å bare jatte med, si ting som: "stakkars deg" og "huff, så forfærdelig", uansett hva for en idiotisk, selvinnsiktsløs sytepave man har med å gjøre. Men venner er jeg alltid ærlig mot. Det er jo nettopp derfor de er mine venner, fordi man kan være ærlig og seg selv rundt dem, og de kan være det samme rundt meg. Dette er for meg det som skiller "venner" fra "bekjente". Og bekjente kan stort sett få seile sin egen sjø, uten at jeg har så mye interesse av hva som foregår oppi hodene deres, eller noe behov for å forandre hva som skjer oppi der. Akkurat det der får jeg uansett utløp for på internet, men ellers tenker jeg som Ibsen: "Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #9 Del Skrevet 1. januar 2016 Jeg får ofte tilbakemeldinger på at det er positivt. At jeg er tøff og at folk blir inspirert av meg. Det kan være alt fra å konfrontere folk direkte, der andre ville gått rundt grøten, ta opp det jeg tenker og dveler på istedet for å dvele mer rundt det i frykt for å være teit, sårbar eller støte noen, til å poste dønn ærlige uglamorøse statuoppateringer på facebook. Anonymkode: 24a36...b0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #10 Del Skrevet 1. januar 2016 Man må være litt forsiktig med tonebruke hvis man vil snakke fra levra. Mange er veldig hårsåre og tåler ikke høre at en spade er en spade. Man kan miste alle vennene og de fleste i familien. Man ender ihvertfall opp med noen få genuine venner til slutt Anonymkode: 9ee14...e4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #11 Del Skrevet 1. januar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får ofte tilbakemeldinger på at det er positivt. At jeg er tøff og at folk blir inspirert av meg. Det kan være alt fra å konfrontere folk direkte, der andre ville gått rundt grøten, ta opp det jeg tenker og dveler på istedet for å dvele mer rundt det i frykt for å være teit, sårbar eller støte noen, til å poste dønn ærlige uglamorøse statuoppateringer på facebook. Anonymkode: 24a36...b0c Du har populistiske meninger. Godt mulig de er sterke meninger, men noe særlig nyskapende eller nytenkede meninger er det ikke. Prøv slik som meg, da mister du store deler av venner og familie. Det er veldig mange som er redd for å høre sannhet. Anonymkode: 9ee14...e4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #12 Del Skrevet 1. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har populistiske meninger. Godt mulig de er sterke meninger, men noe særlig nyskapende eller nytenkede meninger er det ikke. Prøv slik som meg, da mister du store deler av venner og familie. Det er veldig mange som er redd for å høre sannhet. Anonymkode: 9ee14...e4e Hva snakker du om? Hva vet du om meningene mine? Jeg vet ikke hva du driver med som gjør at du mister store deler av venner og familie, men da kanskje du bare er straight up en drittsekk som påpeker ting bare for å rakke ned på de? Jeg forteller venner, familie og kolleger sannhet selvom den er sårende, sålenge den behøver å bli sagt enten fordi det å tie vil eskalere en problemstiling, eller fordi det går negativt utover meg eller andre. Om en venn er dust, så påpeker jeg det og går i detaljer på hvorfor, hvordan og forteller konsekvensene av det som andre vil føle på grunn av det. Vedkommende blir da sur for at jeg sier h*n er en dust, men forstår at jeg sier det for å hjelpe både h*n og de/vi rundt når jeg går i dybden med å forklare. Sannhet er til for å spres, men man kan oppføre seg respektfull selvom man snakker fra levra eller konfronterer noen som andre ikke ville turt å konfrontere. Anonymkode: 24a36...b0c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #13 Del Skrevet 1. januar 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du som er ærlig og gjerne snakker rett fra "leveren", merker du om folk synes dette er positivt eller negativt? Det kommer jo gjerne an på situasjon. Men jeg har tenkt å bli mer ærlig, men jeg vet ikke helt om jeg tør. Det er ikke alltid forventet og godtatt at man er ærlig om alt. Anonymkode: f2525...c59 Å være ærlig er ikke det samme som å være frekk. Det går fint an å være ærlig, snakke rett fra leveren og samtidig finne ord der man er høflig, vennlig og imøtekommende med respekt for den eller de man taler med eller til. Noen er litt mer reflektert enn andre, vet du. Anonymkode: 4904b...565 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saurus Skrevet 1. januar 2016 #14 Del Skrevet 1. januar 2016 (endret) Begge deler ved første møte/i starten. Og reaksjonene er ganske enten eller når noen først har en respons på det. Skal man være mer ærlig må man klare å stå for det man mener, og være helt ok med at enkelte vil synes du er helt på jordet og tilogmed kanskje bli fornærmet. Jeg kan gjerne bruke litt humor i sosiale lag, og spesielt sarkastiske eller rett ut sterke meninger om verdispørsmål faller ikke alle i like god jord. Jeg kunne sagt noe sånt som at jeg mener Sylvi Listhaugs uttalelser er inhumane og fullstendig etisk forkastelige, og for en Listhaugelsker vil det oppleves som et sterkt utsagn. Men det gir jo jeg blaffen i Det gjør kanskje ikke du når stemningen blir sur? Noe av det kjipeste jeg vet er folk som ikke orker ha en mening om noe som helst- så du har sikkert litt å vinne på å bli litt mer ærlig. Men da må du like å begrunne for å orke diskusjoner uten å bli stressa etterpå, og det kommer jo veldig an på hvaærligheten din handler om. Er du en flyktningehater eller støtter voldtekt må du regne med å møte rimelig hard motstand fra folk flest, handler det om at du er ærlig når venninna di lurer på hva slags bukse hun skal kjøpe er saken en annen. Ærlighet i vennskap kan og få begge veier og er mer vrient enn i diskusjoner, spør du meg. Endret 1. januar 2016 av Saurus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Que Skrevet 1. januar 2016 #15 Del Skrevet 1. januar 2016 Jeg kan være veldig ærlig og rett fram i enkelte situasjoner, men dersom det omhandler folk jeg kjenner eller må forholde meg til å hverdagen er jeg veeeldig forsiktig. Da lar jeg det ofte skure og gå en stund for å se om det er noe jeg virkelig MÅ ta opp eller faktisk kan la være. Når det gjelder køsniking og andre frekkheter i hverdagen blant folk jeg sikkert aldri kommer til å se igjen, er jeg ikke like forsiktig og kan godt la dem vite hva jeg mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 1. januar 2016 #16 Del Skrevet 1. januar 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du som er ærlig og gjerne snakker rett fra "leveren", merker du om folk synes dette er positivt eller negativt? Det kommer jo gjerne an på situasjon. Men jeg har tenkt å bli mer ærlig, men jeg vet ikke helt om jeg tør. Det er ikke alltid forventet og godtatt at man er ærlig om alt. Anonymkode: f2525...c59 Har ikke merket noe spesielt mye negative reaksjoner. Selv om man er ærlig og "snakker fra levra", så kan man fortsatt være hyggelig og si ting på en pen måte. Å alltid være dønn ærlig er ikke alltid "HØ HØ HØ Fy faen du er [fyll inn det du måtte ønske]" og være skikkelig brautende og stygg i munnen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 1. januar 2016 #17 Del Skrevet 1. januar 2016 De som sier de "snakker fra levra" bruker ofte det som en unnskyldning for å være rassehøl. I det diplomatiske spillet som sosial interaksjoner faktisk er så er det i aller høyeste grad nødvendig å benytte seg av løgner, ihvertfall om man ønsker fred, ro og gode vennskap/relasjoner. Om man skal si det man egentlig mener og tenker til alle tider så vil man fort skyve alle mennesker vekk fra en så sitter man der som en forhatt , mislikt og bitter einstøing. Det sies at man kommer lengst med ærlighet men det er ikke sann. Ikke på arbeidsplassen, ikke hos kona/ektemannen eller i vennekretsen, eller andre steder i den virkelige verden. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #18 Del Skrevet 1. januar 2016 Bestevenninnen min fortalte meg en gang at hun hadde bestemt seg for å være mer åpen om meningene sine, og det støttet jeg fullt og helt. Trodde hun mente at hun skulle være mer ærlig om helt generelle ting som politikk og tro og sånt, men det viste seg at hun skulle være flinkere til å konfrontere og kritisere folk. Så jeg ble jo snart kritisert for min måte å oppdra barna på, og for hva jeg gjorde "feil" i forhold til henne. Og skulle vi ut og spise/gå på kino/finne på noe, så var hun så ÆRLIG med hva hun ville og ikke ville, så jeg lot henne få viljen sin hver eneste gang. Jeg klarer ikke være slik tilbake mot henne, verken å konfrontere eller kritisere henne for ditt og datt. I stedet trekker jeg meg bort, og hun holder på å miste sin beste venninne. Det er trist, men sant:-/ Anonymkode: 6e109...483 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Franke Ann Skrevet 1. januar 2016 #19 Del Skrevet 1. januar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bestevenninnen min fortalte meg en gang at hun hadde bestemt seg for å være mer åpen om meningene sine, og det støttet jeg fullt og helt. Trodde hun mente at hun skulle være mer ærlig om helt generelle ting som politikk og tro og sånt, men det viste seg at hun skulle være flinkere til å konfrontere og kritisere folk. Så jeg ble jo snart kritisert for min måte å oppdra barna på, og for hva jeg gjorde "feil" i forhold til henne. Og skulle vi ut og spise/gå på kino/finne på noe, så var hun så ÆRLIG med hva hun ville og ikke ville, så jeg lot henne få viljen sin hver eneste gang. Jeg klarer ikke være slik tilbake mot henne, verken å konfrontere eller kritisere henne for ditt og datt. I stedet trekker jeg meg bort, og hun holder på å miste sin beste venninne. Det er trist, men sant:-/ Anonymkode: 6e109...483 Det er typisk da. Hun er sikkert også en sånn som kan finne på å si at nyttårsforsettet hennes er å "bli flinkere til å tenke mer på seg selv, og slutte å ta så mye hensyn til andre hele tiden". Det slår aldri feil at det er de absolutt siste personene som burde si sånt som faktisk finner på å si sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #20 Del Skrevet 2. januar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du som er ærlig og gjerne snakker rett fra "leveren", merker du om folk synes dette er positivt eller negativt? Det kommer jo gjerne an på situasjon. Men jeg har tenkt å bli mer ærlig, men jeg vet ikke helt om jeg tør. Det er ikke alltid forventet og godtatt at man er ærlig om alt. Anonymkode: f2525...c59 Om man er en sånn person er det essensiellt at man har høy sosial intelligens. Man må kunne klare å lese rommet å vite når det ikke passer seg å si noe. Anonymkode: 28657...7d3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå