Gå til innhold

Venninner som alltid blir spandert på av oss andre. Ok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og venninnegjengen møtes ofte, og vi prøver å finne på aktiviteter som ikke koster noe særlig. Men det er ikke alltid så lett da de fleste bor hos sine foreldre og da har vi ikke alltid muligheten til å treffes en større gjeng hos noen. 

Så det blir til at vi går turer, går på kino, kafe/resturant, bowling, har spleise-kvelder hjemme hos hverandre osv. 

Men det er ALLTID de samme som ikke kan betale/ikke har råd. Alle jobber, og de som aldri har råd er de som bruker pengene feil (feks shopper hele tiden, bruker alle pengene på alkohol, sløser de bort på alt mulig rart). Og da blir det til "men jeg har ikke råd". Også sier noen "men resten kan jo spleise på å spante på deg". Noe jeg personlig synes er feil. Disse to personene blir alltid spantet på. De bør heller lære seg å spare/sette av penger. Jeg ville selv vært flau om venninnene mine gang på gang måtte spandert på meg. 

Hva synes dere? Hvordan kan jeg få slutt på det? Har aller mest lyst til å si "jeg er ikke med å spandere, jeg har kun råd til meg selv". Men da tror jeg de andre kommer til å se rart på meg. 

Anonymkode: 821c5...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og venninnegjengen møtes ofte, og vi prøver å finne på aktiviteter som ikke koster noe særlig. Men det er ikke alltid så lett da de fleste bor hos sine foreldre og da har vi ikke alltid muligheten til å treffes en større gjeng hos noen. 

Så det blir til at vi går turer, går på kino, kafe/resturant, bowling, har spleise-kvelder hjemme hos hverandre osv. 

Men det er ALLTID de samme som ikke kan betale/ikke har råd. Alle jobber, og de som aldri har råd er de som bruker pengene feil (feks shopper hele tiden, bruker alle pengene på alkohol, sløser de bort på alt mulig rart). Og da blir det til "men jeg har ikke råd". Også sier noen "men resten kan jo spleise på å spante på deg". Noe jeg personlig synes er feil. Disse to personene blir alltid spantet på. De bør heller lære seg å spare/sette av penger. Jeg ville selv vært flau om venninnene mine gang på gang måtte spandert på meg. 

Hva synes dere? Hvordan kan jeg få slutt på det? Har aller mest lyst til å si "jeg er ikke med å spandere, jeg har kun råd til meg selv". Men da tror jeg de andre kommer til å se rart på meg. 

Jeg tror jeg hadde sagt at "Jeg har dessverre kun råd til å betale for min egen mat/billett/kaffe fordi jeg har det litt trangt denne måneden. " Og dette hadde jeg fortsatt å si til de tok poenget. 

Anonymkode: 11a7f...1f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært mer forsvarlig dersom de var arbeidsledige og søkte flittig etter jobb, men siden de begge jobber så synes jeg de kan ta ansvar for sine fornøyelser. Hadde blitt for dumt å måtte spandere på dem hver eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutt å spandere og å se om beholder vennskapet eller ikke. Klart man kan spandere av og til, men når det er de samme som alltid kommer med unnskyldninger om at de ikke har råd så er det ofte folk som innerst inne er utspekulerte og ikke gidder å prioritere penger til det dere skal gjøre siden de vet at noen kommer til å tilby seg å betale. Jeg var veldig spandabel før, gjorde det for vennskapenes skyld, at hvis jeg betalte fikk vi jo mer tid og moro sammen, men fant ut etter noen år at disse absolutt ikke hadde vært blakke men heller drevet å spart opp til luksusbiler og reiser. Så mens de har fått penger av venner og nå kjører rundt i bil til 600 tusen og har reist jorda rundt mens de har fremstilt seg som offer og stakkarslige ovenfor oss andre, så er det faktisk vi andre som er offeret som heller har spandert ting på venner og spist nudler i to uker etterpå pga det. Når jeg sluttet å spandere tok det ikke lang tid før jeg "vennene" forduftet og fant seg andre å snylte og flyte på!... 

Anonymkode: 000a9...265

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du dessverre kun har råd til å dekke det du skal betale...Men at den som foreslår å spante selvsagt kan gjøre det...Frekt at en som ønsker å spante bare tror at resten av vennene også kan bidra med spanting...Og neste gang når det evt er du som tar initiativ til noe som koster, så kan du jo gi beskjed i god tid og med "så da har alle sjans å holde av penger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en sosial-gratispassasjer som bruker dere tiønsker å få gratis mat/aktiviterer. Det er ALDRI greit at noen spanderer på andre når de sier at de ikke har råd. Man sier:

"Å, det var dumt, men da får det bli en annen gang"

eller om man sitter der:

"Åå, det var dumt, men det er koselig at du ville være med oss likevel". 

Hadde jeg vært den som ble spandert på en gang, hadde jeg betalt ekstra neste gang, for å kompensere. Å snylte synes jeg virkelig er en uting og dårlig gjort mot andre. 

Anonymkode: 7267c...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville rett og slett tatt dette opp i plenum, når alle var samlet. Jeg tror på direkte tale, da går det ikke an å sno seg unna for unnasluntrere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor bøyer dere verbet "å spandere" til har "spantet" og å "spante"? Det heter "å spandere, spanderer, spanderte, har spandert". Dårlige norskkunnskaper på folk for tiden.

Anonymkode: aa386...9e8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke kvi deg på å være den som protesterer. Hun som foreslår å spandere må slutte å snakke på andres vegne. Jeg er sikker på at du ikke er den eneste i gjengen som synes det er surt å spandere aktiviteter på folk som egentlig har penger om de prioriterer riktig. Har de ikke penger til aktiviteter, så får de sitte hjemme og kose på designervesken sin istedet. 

Anonymkode: 40d92...083

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer hun over, tipper det er fler enn deg som syns det er kjipt å måtte betale for de som alltid prioriterer pengene feil. Si at du ikke har råd til å spandere denne gangen. Og så sier du det igjen de kommende gangene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får rett og slett bare spørre om hvor pengene går hen siden de jobber og har omtrent like mye som dere andre. Eller du får begynne likens: "Jeg har ikke råd til å spandere på folk som har brukt opp pengene sine på vas og jeg synes det her har foregått lenge nu". For problemet her er at de her snylterne ser at adferden deres fungerer, fordi dere andre alltid tar regningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...