cilibili Skrevet 1. januar 2016 #1 Skrevet 1. januar 2016 Hei. Min mor har bodd i en leilighet, som hun leier, i 8 år nå, og har lenge slitt økonomisk. Hun jobber 100% i en dagligvarebutikk, og har 3 barn. To av disse bor hjemme (18 og 10 år). Rett før nyttår fikk hun beskjed om at husverten skal øke husleien med 2300 i måneden, og hun ser at dette ikke kommer til å går rundt, noe det heller ikke gjorde før husleien økte. Hun har en høyrentekonto med noen penger på som hun må ta fra hver måned for at det skal gå. Disse pengene hadde hun egentlig tenkt å bruke som egenkapital for å få lån, men hun får ikke lån til å kunne kjøpe seg noe eget fordi hun har barn hun forsørger, er alene og tjener for lite. Hun har søkt om bostøtte, men får ikke ikke dette da de mener hun tjener for mye. Som dere skjønner er dette en veldig fortvilende situasjon, og jeg ser hvor mye det tærer på min mor. Derfor lurer jeg på om det er noen her inne som vet om noe vi kan gjøre, om det er mulig å få hjelp et eller annet sted? Setter pris på alle svar som kan hjelpe min kjære mamma. - Fortvilet datter
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #2 Skrevet 1. januar 2016 Betaler 18åringen husleie? Anonymkode: ce7d3...5ea 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #3 Skrevet 1. januar 2016 Får hun noe barnebidrag mht. den yngste? Anonymkode: fd0a8...186 1
saltyliquorice Skrevet 1. januar 2016 #4 Skrevet 1. januar 2016 Huff, det er en forferdelig situasjon å være i. Ville det vært en mulighet å finne en annen leilighet med lavere leie? Tror ikke moren din vil få rett på kommunal bolig, men..det skader ikke å avtale et møte hos nav hvor hun forklarer situasjonen sin og tar med nødvendige papirer som kan bevise den vanskelige situasjonen. Mulig de har noen råd/løsninger å komme med Jobber søsteren din? 3
cilibili Skrevet 1. januar 2016 Forfatter #5 Skrevet 1. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Betaler 18åringen husleie? Anonymkode: ce7d3...5ea Nei. Hun går 3 videregående, påbygg. Så hun jobber ikke ved siden av. Regner med hun får en jobb med en gang hun er ferdig.
cilibili Skrevet 1. januar 2016 Forfatter #6 Skrevet 1. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Får hun noe barnebidrag mht. den yngste? Anonymkode: fd0a8...186 Nei. Han er annenhver uke hos far.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #7 Skrevet 1. januar 2016 Er det virkelig lov å øke leien så mye på en gang? Anonymkode: 176c7...8fa 15
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #8 Skrevet 1. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig lov å øke leien så mye på en gang? Anonymkode: 176c7...8fa Nei. Anonymkode: 18723...4ea 1
cilibili Skrevet 1. januar 2016 Forfatter #9 Skrevet 1. januar 2016 2 minutter siden, saltyliquorice skrev: Huff, det er en forferdelig situasjon å være i. Ville det vært en mulighet å finne en annen leilighet med lavere leie? Tror ikke moren din vil få rett på kommunal bolig, men..det skader ikke å avtale et møte hos nav hvor hun forklarer situasjonen sin og tar med nødvendige papirer som kan bevise den vanskelige situasjonen. Mulig de har noen råd/løsninger å komme med Jobber søsteren din? Hun er inne å ser på finn hele tiden, men det er egentlig ganske lav leie på denne leiligheten mtp. størrelsen. Hun har 2 soverom, så 10-åringen må ligge på rom med henne, mens 18-åringen har eget rom. Hun kan ikke ha færre soverom enn 2, og da er det vanskelig å finne noe med lav leie. Det kunne hun absolutt gjort, skal nevne det for henne. Nei, hun går 3 videregående, påbygg. Men regner med hun får seg jobb når hun er ferdig på skolen.
cilibili Skrevet 1. januar 2016 Forfatter #10 Skrevet 1. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. Anonymkode: 18723...4ea Er det ikke? :o Det skal sies at han ikke har økt leien på 3 år. 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #11 Skrevet 1. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig lov å øke leien så mye på en gang? Anonymkode: 176c7...8fa Du kan øke leien til "gjengs leie" dersom leieforholdet har vart tre år eller mer. Dersom TS' mor leide en leilighet som til nå har vært underpriset så er det fullt mulig ja. Hun skal selvsagt ha 6 mnd varsel så om hun ikke har fått det, kan hun klage. Anonymkode: fd0a8...186 11
Barenzrotta Skrevet 1. januar 2016 #12 Skrevet 1. januar 2016 Jeg ville leita etter et annet sted å bo. Leiemarkedet raser mange steder i landet nå. Så hun kan være heldig å finne et billigere sted men som er like bra. ;-) hun kan også prøve å søke bostøtte igjen. Er rart hun ikke får det dersom leien stiger så himla mye. Noe jeg også lurer på om er lovlig....
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #13 Skrevet 1. januar 2016 1 minutt siden, cilibili skrev: Er det ikke? :o Det skal sies at han ikke har økt leien på 3 år. For at man skal kunne øke utleieprisene så drastisk, så må visse kriterier oppfylles. Først og fremst må din mor ha en tidsbestemt husleiekontrakt, som er utløpt. I tillegg må prisen for boligen ha vært 2300,- lavere enn det som er standarden i området. Dersom ikke disse kriteriene er oppfylt, burde moren din bestride husleieøkningen. Anonymkode: 8e56b...066 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #14 Skrevet 1. januar 2016 Normalt får man ikke hjelp noe sted så lenge man har midler i bank eller andre steder å ta av. Alternativt får dere søke kommunen om kommunal bolig eller kommunalt lån og tilskudd til kjøp av bolig. Et medlemskap hos noen som sikrer leieboeres rettigheter kan og være vel anvendte penger. 18. Åringen bør og få seg jobb og betale for seg hjemme. Anonymkode: 8747e...174 4
Ragnar89 Skrevet 1. januar 2016 #15 Skrevet 1. januar 2016 Om hun ikke har rett på bostøtte har hun jo nok inntekt til å kunne klare seg. Bare å skalere ned på matforbruket og fornøyelser. 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #16 Skrevet 1. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For at man skal kunne øke utleieprisene så drastisk, så må visse kriterier oppfylles. Først og fremst må din mor ha en tidsbestemt husleiekontrakt, som er utløpt. Anonymkode: 8e56b...066 Gjengs leie kan forhandles for både tidsbestemte og tidsubestemte leieavtaler. Det eneste kravet er, i tillegg til at den nye leien er rimelig, at boforholdet har vart 2,5 år + 6 mnd varsel. Anonymkode: fd0a8...186 2
cilibili Skrevet 1. januar 2016 Forfatter #17 Skrevet 1. januar 2016 3 minutter siden, Barenzrotta skrev: Jeg ville leita etter et annet sted å bo. Leiemarkedet raser mange steder i landet nå. Så hun kan være heldig å finne et billigere sted men som er like bra. ;-) hun kan også prøve å søke bostøtte igjen. Er rart hun ikke får det dersom leien stiger så himla mye. Noe jeg også lurer på om er lovlig.... Hun leter på finn ukentlig. Problemet er at hun ikke kan flytte så langt vekk fra her hun bor for at 10-åringen skal kunne ha gå-avstand til skolen. Han er for stor til å gå på SFO, og kan ikke bytte skole pga. at han er annenhver uke hos sin far. Skal be henne prøve å søke bostøtte en gang til.
cilibili Skrevet 1. januar 2016 Forfatter #18 Skrevet 1. januar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Normalt får man ikke hjelp noe sted så lenge man har midler i bank eller andre steder å ta av. Alternativt får dere søke kommunen om kommunal bolig eller kommunalt lån og tilskudd til kjøp av bolig. Et medlemskap hos noen som sikrer leieboeres rettigheter kan og være vel anvendte penger. 18. Åringen bør og få seg jobb og betale for seg hjemme. Anonymkode: 8747e...174 Det skal jeg be henne om å gjøre. Takk for tips 18-åringen kommer nok ikke til å få seg jobb før påbygg er fullført, noe jeg kan forstå da det er et utrolig krevende skoleår.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. januar 2016 #19 Skrevet 1. januar 2016 Jeg har ikke hørt noe om at leiemarkedet raser, så det hadde vært fint å få dokumentasjon på den påstanden. I Bergen, f.eks, er det ikke et slikt ras. Ikke på salg av boliger heller, fir den slags skyld. Hvis ikke husleieøkningen til gjengs leie er varslet med 6 mnd så er økningen ulovlig. Man kan indeksregulere husleien årlig, men ikke sette opp til gjengs leie. Det er ikke slik at en ikke skal betale bidrag når en har barna 50/50. Man skal betale bidrag til hverandre. Ibprakais betyr dette at den som tjener mest betaler bidrsg til den som tjener minst. Når man tjener mindre enn man bruker kan man gjøre ett av ti tubg: enten øke inntekten eller senke kostnaden. Har din mor sjekket muligheten for annen jobb som er bedre betalt? Detsom det ikke går å øke inntekten må man senke kostnaden. Da må man flytte til et område som er rimeligere å bo i. På et eller annet tidspunkt er høyrentekonto tom. Hva da? Her må man dessverre sette tæring etter næring. Det vil si at man må sette seg ned og tenke nytt når en er varig på underskudd. Det kan ikke fortsette.
Gjest MadameDeRosa Skrevet 1. januar 2016 #20 Skrevet 1. januar 2016 Her syns jeg det er på sin plass at 18-åringen bidrar litt jeg da. 18-åringen får jo stipend. Eller er stipendet på så lite, at det ikke er noe å bidra med?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå