AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #1 Skrevet 1. januar 2016 Jeg har nylig mistet jobben min og oppdaget til min store overraskelse jeg kun får drøye 335000 utbetalt brutto i dagpenger. Dette er jo latterlig lite. Kan få problemer om ledigheten drøyer for lenge. Flere i samme situasjon? Anonymkode: b3a37...20e
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #2 Skrevet 1. januar 2016 Jeg tjener mindre enn det i året og klarer meg helt fint. Du har virkelig stelt deg dårlig om det ikke er nok. Sorry mac. Anonymkode: abff9...c53 8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #3 Skrevet 1. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tjener mindre enn det i året og klarer meg helt fint. Du har virkelig stelt deg dårlig om det ikke er nok. Sorry mac. Anonymkode: abff9...c53 Vel. Jeg har høyt lån på huset. Ser ut som jeg må selge huset om jeg må gå lenger ledig enn 6 mnd. Blir for ille når en må selge huset når man blir arbeidsledig. Det er tross alt hjemmet mitt. Er det dette jeg har betalt skatt for i alle år? Å bli avspist med latterlige 28000,- brutto i mnd i dagpenger. Anonymkode: b3a37...20e
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #4 Skrevet 1. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Vel. Jeg har høyt lån på huset. Ser ut som jeg må selge huset om jeg må gå lenger ledig enn 6 mnd. Blir for ille når en må selge huset når man blir arbeidsledig. Det er tross alt hjemmet mitt. Er det dette jeg har betalt skatt for i alle år? Å bli avspist med latterlige 28000,- brutto i mnd i dagpenger. Anonymkode: b3a37...20e Du får 60 % er ikke det nok får du jobbe hardt for å få deg en jobb da. Trodde du virkelig dagpenger skulle gi deg full lønn? Anonymkode: 8b53a...b48 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #5 Skrevet 1. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel. Jeg har høyt lån på huset. Ser ut som jeg må selge huset om jeg må gå lenger ledig enn 6 mnd. Blir for ille når en må selge huset når man blir arbeidsledig. Det er tross alt hjemmet mitt. Er det dette jeg har betalt skatt for i alle år? Å bli avspist med latterlige 28000,- brutto i mnd i dagpenger. Anonymkode: b3a37...20e Det er jo derfor man setter av til buffer hver måned og/eller forsikrer seg mot ledighet. Har du så høyt lån på huset at du ikke klarer å betjene det på dagpenger, så burde du ha sikret deg mot dette i forkant (med buffer, mulighet for avdragsfrihet eller forsikring). Gå i dialog med banken snarest mulig om potensielle løsninger. Ikke bare klag, ta grep! Ps: dersom du ikke får jobb snarlig er det jo uansett smart å flytte på seg til et sted med bedre jobbmuligheter? Anonymkode: 3cd43...e2a 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #6 Skrevet 1. januar 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nylig mistet jobben min og oppdaget til min store overraskelse jeg kun får drøye 335000 utbetalt brutto i dagpenger. Dette er jo latterlig lite. Kan få problemer om ledigheten drøyer for lenge. Flere i samme situasjon? Anonymkode: b3a37...20e Jeg har også blitt ledig, men bor i en liten leilighet med mannen (bor "under evne" som banken sa), nettopp fordi jeg ikke ønsker å påvirke levestandard ved svingninger i økonomi, eller perioder med permisjon/barsel eller karriereskift. Anonymkode: 3cd43...e2a 1
Ruccula Skrevet 1. januar 2016 #7 Skrevet 1. januar 2016 Man får max 60% av 6 g uansett hva man tjener på forhånd. Kom virkelig dette som en overraskelse på deg? Du kunne ha forsikret deg mot dette hadde du vært tidligere ute. Nå kan du ikke gjøre annet enn å lete etter en ny jobb, jeg forstår at det er utrolig frustrerende og kjipt, men sånn er det dessverre
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #8 Skrevet 1. januar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel. Jeg har høyt lån på huset. Ser ut som jeg må selge huset om jeg må gå lenger ledig enn 6 mnd. Blir for ille når en må selge huset når man blir arbeidsledig. Det er tross alt hjemmet mitt. Er det dette jeg har betalt skatt for i alle år? Å bli avspist med latterlige 28000,- brutto i mnd i dagpenger. Anonymkode: b3a37...20e Helt seriøst, om du har så høyt lån at du ikke har mulighet til å betjene det når du får nærmere 30.000 i mnd, da burde du kanskje tenkt deg om 2 ganger før du tok opp det lånet. Jeg tjener som sagt det samme av å jobbe og jeg hadde klart meg fint med 60% av inntekten min, selv med lån. Anonymkode: abff9...c53
Eneri Skrevet 1. januar 2016 #9 Skrevet 1. januar 2016 Jeg trodde ikke at dagpenge-nivået kom som en overraskelse på noen? Det er et fint sikkerhetsnett vi har i Norge, men meningen er jo at det skal være midlertidig hjelp. Du får gjøre ditt ytterste for å skaffe deg jobb, om det så ikke blir fulltidsstilling (men husk at får du over 50% jobb så faller alt av dagpenger bort, så du må beregne hva du har råd til. For eksempel 50% jobb og 50% dagpenger framfor 55% jobb og 0 dagpenger, hvis deltidsjobb er alt du kan få på kort sikt. Samtidig kan det lønne seg å få for eksempel 80% jobb og 0 dagpenger, mot å ha 0 jobb og 100% dagpenger) Bruk alle dine kanaler og hele nettverket for hva det er verdt for å få deg jobb. Så kutter du snarest ned på alt unødvendig i hverdagen, både abonnementer, sjekk forsikringer, be evt om avdragsfrihet på lånet en stund og betal bare renter, evt forleng avdragstiden på lånet så månedlig beløp blir lavere. Slutt å handle klær, legg ferieplaner på is, vær nøye med matbudsjettet osv. Du vet ikke hvor lenge du blir gående ledig, så det er best å skru ned forbruket snarest i stedet for å vente til det blir krise og huset må selges. Vær aktiv i jobbmarkedet og tenkt vidt på hva du kan jobbe med. Ønsker deg lykke til i jakten på ny jobb!
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #10 Skrevet 1. januar 2016 Desseverre er der mange som tror de får vanlig lønn når de må over på dagpenger. Husk at du får mindre skatt. Først på du snakke med banken ang lånet ditt.Du bør få overblikk over faste utgifter og kutte ut alt det man kaller "luksus" inntil du får full oversikt hva du har og leve av. Går selv på stønad pga sykdom. Jeg har jobba i over 30 år da alt tryna for min del. Banken kan hjelpe deg så du muligens kan leve med lånet du har for en periode. Jeg fikk god hjelp der. Anonymkode: 3b1f1...109
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #11 Skrevet 1. januar 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel. Jeg har høyt lån på huset. Ser ut som jeg må selge huset om jeg må gå lenger ledig enn 6 mnd. Blir for ille når en må selge huset når man blir arbeidsledig. Det er tross alt hjemmet mitt. Er det dette jeg har betalt skatt for i alle år? Å bli avspist med latterlige 28000,- brutto i mnd i dagpenger. Anonymkode: b3a37...20e Huff stakkars deg. Tenk på de som får minstesats på Aap, 13000 kr i måneden. Hadde du greid deg på det? Anonymkode: 11f6b...bf9 3
Faria Skrevet 1. januar 2016 #12 Skrevet 1. januar 2016 Om du ikke klarer deg på det i måneden lurer jeg veldig på hva slags utgifter du faktisk har. 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #13 Skrevet 1. januar 2016 Jeg skjønner veldig godt at dette kommer som en overraskelse på deg. De fleste som aldri har vært i kontakt med nav-systemet vet lite om dette. Det sagt så burde du ha hatt en solid buffer.... Anonymkode: 07409...d82 1
Mis(s)Understood Skrevet 1. januar 2016 #14 Skrevet 1. januar 2016 Du har noen grep du bør ta, noen i løpet av helgen og noen på mandag: 1. Sett opp en detaljert oversikt over faste utgifter på månedlig basis. Alt fra lånekostnader, nett, mobil, bensin, årsavgift, avis(er), kommunale avgifter, forsikringer, - hele pakken. 2. Kutt der du kan kutte. Som eksempel: Antall km på bilforsikringen kan sannsynligvis reduseres når du ikke må kjøre til/fra jobb 5 dager i uken. 3. Endre skattekortet ditt for 2016 slik at ny inntekt kommer inn. 4. Du vil få feriepenger fra den jobben du hadde. Sett disse på reservekontoen. Ikke planlegg eller bestill noen ferie. 5. Er du medlem i en organisasjon? Ta kontakt med dem for mange av dem gir deg fri for å betale medlemskontingent mens du er uten jobb eller permittert. 6. Oppdater budsjettet ditt med de ny tallene for utgifter. 7. På mandag ringer du banken din. Du kan spørre om muligheten til å få avdragsfrihet i en periode. Det vil riktignok bare monne dersom du betaler avdrag per dato, men alle hundrelapper teller. 8. Og så, om du ikke alt har gjort det, så diskuterer du med noen som kjenner deg for å få frem hva du er drivende god til. Les stillingsannonser, lag utkast, noter alle spørsmål og ring. Skreddersy søknaden til den stillingen du søker på, bygg på det du er flink til og som den bedriften du vil ha jobb hos trenger.. 9. Husk at når (ikke hvis, men når) du kalles inn til konferanse på et sted som ligger langt unna der du nå bor, så kan du søke om tilskudd fra NAV til å reise på konferanse. Det har en egenandel og du må legge ut selv først (behandlingstiden er ofte litt for lang til at du rekker få pengene inn på konto før du må bestille billetter. Dette er en av grunnene til at du skal sette feriepengene på en sparekonto).
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #15 Skrevet 1. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vel. Jeg har høyt lån på huset. Ser ut som jeg må selge huset om jeg må gå lenger ledig enn 6 mnd. Blir for ille når en må selge huset når man blir arbeidsledig. Det er tross alt hjemmet mitt. Er det dette jeg har betalt skatt for i alle år? Å bli avspist med latterlige 28000,- brutto i mnd i dagpenger. Anonymkode: b3a37...20e Med andre ord så har du vært ekstremt ansvarsløs. Du burde ha forsikret deg mot dette, men selg leiligheten. Det er kun din egen skyld. Dette har det vært så mye om i media de siste årene at en enhver idiot burde klart å få med seg dette. Anonymkode: f9387...cc1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #16 Skrevet 1. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med andre ord så har du vært ekstremt ansvarsløs. Du burde ha forsikret deg mot dette, men selg leiligheten. Det er kun din egen skyld. Dette har det vært så mye om i media de siste årene at en enhver idiot burde klart å få med seg dette. Anonymkode: f9387...cc1 Jeg har ikke leilighet, men hus. Ikke bare å selge. Har lagt sjela mi i huset. Sikkert pusset og renovert for 1 mill. Jeg har forøvrig tatt grep om budsjettet. Bl.a. Har jeg solgt Teslaen min. Så nå kjører jeg rundt i en CO2-forurensende bensinbil. Forstå det den som kan. Miljønasjonen Norge? Å bli arbeidsledig er sannelig en omveltning. Må leve som en fattigfrans. Anonymkode: b3a37...20e
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #17 Skrevet 1. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tjener mindre enn det i året og klarer meg helt fint. Du har virkelig stelt deg dårlig om det ikke er nok. Sorry mac. Anonymkode: abff9...c53 Folk lever og setter standard etter inntekt, så hva du klarer deg på er ikke relevant. Hvis ts er vant til å ha 900 000 i året, har hus, bil og forpliktelser etter det, så er er det egentlig irrelevant st du kan klare deg på en tredjedel til vanlig. Misunnelsen lyser. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du får 60 % er ikke det nok får du jobbe hardt for å få deg en jobb da. Trodde du virkelig dagpenger skulle gi deg full lønn? Anonymkode: 8b53a...b48 Du får ikke 60% uansett inntekt, du får 60% av max 6G. Veldig mange tjener over det, så da har du plutselig i realiteten 30-40-50% av inntekt. Hadde du klart deg på 30% av det du er vant med? 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt seriøst, om du har så høyt lån at du ikke har mulighet til å betjene det når du får nærmere 30.000 i mnd, da burde du kanskje tenkt deg om 2 ganger før du tok opp det lånet. Jeg tjener som sagt det samme av å jobbe og jeg hadde klart meg fint med 60% av inntekten min, selv med lån. Anonymkode: abff9...c53 Da har vel du og ts rimelig ulik størrelse på lånet og er vant til å leve av ganske så forskjellig inntekt. Det er festlig med folk på kg som alltid skal mase om at andre må forstå deres økonomiske situasjon, men selv ikke mestrer dette. Forstår godt at ts sliter jeg, heldigivs jobber jeg i ett yrke der jeg aldri blir arbeidsledig, ellers hadde jeg nok sikkert hatt samme bekymringen. Selv MED høy bufferkonto og forsikring. Anonymkode: 62aa9...01f 1
Gjest Franke Ann Skrevet 1. januar 2016 #18 Skrevet 1. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke leilighet, men hus. Ikke bare å selge. Har lagt sjela mi i huset. Sikkert pusset og renovert for 1 mill. Jeg har forøvrig tatt grep om budsjettet. Bl.a. Har jeg solgt Teslaen min. Så nå kjører jeg rundt i en CO2-forurensende bensinbil. Forstå det den som kan. Miljønasjonen Norge? Å bli arbeidsledig er sannelig en omveltning. Må leve som en fattigfrans. Anonymkode: b3a37...20e Du trenger ikke nødvendigvis selge huset ditt. Du kan leie det ut, og bruke inntektene derfra til å betjene lånet ditt. Så kan du selv finne deg et rimeligere sted å bo i mellomtiden. Kom igjen, 335.000 brutto for å gjøre ingenting, da er det ikke synd i deg.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #19 Skrevet 1. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk lever og setter standard etter inntekt, så hva du klarer deg på er ikke relevant. Hvis ts er vant til å ha 900 000 i året, har hus, bil og forpliktelser etter det, så er er det egentlig irrelevant st du kan klare deg på en tredjedel til vanlig. Misunnelsen lyser. Du får ikke 60% uansett inntekt, du får 60% av max 6G. Veldig mange tjener over det, så da har du plutselig i realiteten 30-40-50% av inntekt. Hadde du klart deg på 30% av det du er vant med? Da har vel du og ts rimelig ulik størrelse på lånet og er vant til å leve av ganske så forskjellig inntekt. Det er festlig med folk på kg som alltid skal mase om at andre må forstå deres økonomiske situasjon, men selv ikke mestrer dette. Forstår godt at ts sliter jeg, heldigivs jobber jeg i ett yrke der jeg aldri blir arbeidsledig, ellers hadde jeg nok sikkert hatt samme bekymringen. Selv MED høy bufferkonto og forsikring. Anonymkode: 62aa9...01f Ja, det ville jeg. Jeg mistet jobben i 2015 selv så vet hvordan det er, men jeg har da leste meg opp. Beklager at jeg ikke spesifiserte det med 6G, men jeg trodde sa vitterlig alle som tjente over 6G var klar over dette. Så og si alle utregningene fra NAV har en cap på 6G, vet du ikke det fortjener du nesten å slite litt. Anonymkode: 8b53a...b48
Mis(s)Understood Skrevet 1. januar 2016 #20 Skrevet 1. januar 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke leilighet, men hus. Ikke bare å selge. Har lagt sjela mi i huset. Sikkert pusset og renovert for 1 mill. Jeg har forøvrig tatt grep om budsjettet. Bl.a. Har jeg solgt Teslaen min. Så nå kjører jeg rundt i en CO2-forurensende bensinbil. Forstå det den som kan. Miljønasjonen Norge? Å bli arbeidsledig er sannelig en omveltning. Må leve som en fattigfrans. Anonymkode: b3a37...20e Nå får du meg til å tro at du sitter der og lager trolletråder på bekostning av dem som faktisk har mistet jobben. Du mister både folks vilje og lyst til å gi deg noen råd når de oppfører deg slik du nå gjør. Du har hus ja, da leier du ut 49% av huset ditt og får inntekter som kan bidra til å betjene gjelden din. Billånet ble du kvitt da du solgte Tesla'en din. Du kunne fortsatt vært miljøvennlig om du hadde kjøpt en annen el-bil. Jeg glemte ett punkt på listen min til deg: Punkt 0. Koble til hodet og innse at gårsdagens inntekt ikke er morgendagens inntekt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå