Gå til innhold

Vasking av kullfilter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest litt rundt på nettet og funnet ut at man kan vaske disse filterne i oppvaskmaskinen, men på bildene ser man jo bare denne ''ramma'' som er rundt filteret. Kan man vaske den filt lignende greia inni ''rammen '' også, eller må denne byttes ut hver gang? :klo: Antar at det er denne ''filten'' som er selve filteret?! Litt knotete forklart kanskje, men håper noen skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: 07fa1...c61

Skrevet

Er det kullfilter i en kjøkkevifte du snakker om her eller? Hadde vært kjekt med en bildelink også siden du snakker om rammen man ser på bildene.

Nå har jeg vanlig avtrekksvifte med rør som trekker osen helt ut av huset, men mitt filter kjører jeg ihvertfall i oppvaskmaskinen med litt ekstra oppvaskpulver.

Skrevet

Hvis det er kullfilter så skal jo det byttes og ikke vaskes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Minya skrev:

Er det kullfilter i en kjøkkevifte du snakker om her eller? Hadde vært kjekt med en bildelink også siden du snakker om rammen man ser på bildene.

Nå har jeg vanlig avtrekksvifte med rør som trekker osen helt ut av huset, men mitt filter kjører jeg ihvertfall i oppvaskmaskinen med litt ekstra oppvaskpulver.

Dette er ''rammen'' jeg mener; filterkombo_539663a-vWGlXdRQkW.jpg?updat

Inni den er det et sånt filter; http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima-og-ventilasjon/EF109/electrolux-oxygen-kullfilter-til-luftrenser-ef109

Fant flere bilder av kullfilter, men de var mye tykkere enn det som er inni min vifte. Det lå flere sånne filtre i skapet da jeg flyttet inn, og huseier sa at jeg måtte kjøpe flere kullfiltre selv. Derfor gikk jeg ut i fra at disse måtte byttes ganske ofte. Denne kjøkkenviften trekker også all osen ut av huset. Har ikke bodd alene før, så har ikke peiling på ulike filtre :)

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, MapleSirup skrev:

På elkjop sin side står det bytte en gang i året omtrent. De kan altså ikke vaskes. Men resten av viften kan vaskes oftere. Putt i oppv.maskinen eller bøtte med salmiakkvann :)

Trykk deg inn på "spørsmål og svar"

http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima-og-ventilasjon/EF109/electrolux-oxygen-kullfilter-til-luftrenser-ef109

Det var det jeg trodde, til jeg leste dette; http://www.bt.no/bolig-old/Visste-du-at-filterne-bor-vaskes-hver-tredje-maned-3081700.html

( Det er ikke sikkert at det er nøyaktig det filteret som ligger i skapet her, men det ligner )

Takk for svar dere to! :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg trodde, til jeg leste dette; http://www.bt.no/bolig-old/Visste-du-at-filterne-bor-vaskes-hver-tredje-maned-3081700.html

( Det er ikke sikkert at det er nøyaktig det filteret som ligger i skapet her, men det ligner )

Takk for svar dere to! :)

Det er forskjell på filter og kullfilter ;) 

Det er visst forskjell på kullfiltere også, leste jeg nå!

Men den typen du har virker jo da som om er engangs.

Endret av MapleSirup
ps
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, MapleSirup skrev:

Det er forskjell på filter og kullfilter ;) 

Det er visst forskjell på kullfiltere også, leste jeg nå!

Men den typen du har virker jo da som om er engangs.

Det var han jeg leier av som sa at det var kullfilter, så da regner jeg med at det er det. Prøvde å google bilder, men ble ikke noe klokere :P Fant bilder av både tynne og tykke kullfiltere. ( Dette er tynt og svart ).
Får gå ut i fra at det engangs :)

• Liker 1
Skrevet

Men hvor er det filteret er montert?

Om det er filteret i avrekksviften over komfyren/koketoppen/kokeplatene så er det minst 1 gang i måneden (dersom du bruker koketoppen til å steke mat flere ganger uken). 

Om det derimot er en luftrenser (som står på gulvet) så pleier byttefrekvensen på filteret å være fra 1 gang i året til hvert kvartal (altså hver 3dje måned).

Skrevet
1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Om det er filteret i avrekksviften over komfyren/koketoppen/kokeplatene så er det minst 1 gang i måneden (dersom du bruker koketoppen til å steke mat flere ganger uken). 

Om det derimot er en luftrenser (som står på gulvet) så pleier byttefrekvensen på filteret å være fra 1 gang i året til hvert kvartal (altså hver 3dje måned).

Man skal ikke bytte kullfilteret 1 gang i mnd. Det er ingenting som tilsier det. En gang pr år ca holder.

Men man skal vaske "rista" (filteret) ofte.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ''rammen'' jeg mener; *bilde*
Inni den er det et sånt filter; *link*
*link*

Ok, da kan du vaske "rammen" i oppvaskmaskinen hvis du får plass til den. Evt i badekaret hvis du har det, eller en stor balje. Pass på å skylle godt og la det tørke skikkelig før du legger i et nytt kullfilter.

Selve kullfilteret trenger ikke byttes hver gang du vasker "ramma" eller vifta i seg selv, det ser du egentlig på kullfilteret. Er det relativt tørt fortsatt så kan det stå i en stund til. Er det skikkelig fettete, klissete og nesten vått, så bør det byttes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Det er avtrekksvifte over komfyren det er snakk om, ja. Den varsler selv når den er full/trenger rens :)

16 timer siden, Rotemor skrev:

Man skal ikke bytte kullfilteret 1 gang i mnd. Det er ingenting som tilsier det. En gang pr år ca holder.

Men man skal vaske "rista" (filteret) ofte.

Da prøver vi det! Takk :)

15 timer siden, Minya skrev:

Ok, da kan du vaske "rammen" i oppvaskmaskinen hvis du får plass til den. Evt i badekaret hvis du har det, eller en stor balje. Pass på å skylle godt og la det tørke skikkelig før du legger i et nytt kullfilter.

Selve kullfilteret trenger ikke byttes hver gang du vasker "ramma" eller vifta i seg selv, det ser du egentlig på kullfilteret. Er det relativt tørt fortsatt så kan det stå i en stund til. Er det skikkelig fettete, klissete og nesten vått, så bør det byttes.

Okei, da var det som jeg først trodde :)

Takk igjen alle sammen!

• Liker 1
Skrevet

Den gangen jeg hadde avtrekksvifte med kullfilter, så vasket jeg kullfilteret, sånn ca en gang i måneden. Jeg bare skylte den først i varmest mulig vann, for så å la den ligge ei stund i en blanding av zalo og litt salmiakk. Skylle godt etterpå, og lot den tørke, før jeg monterte den på plass i rammen.

Etterhvert ble den tynnere, da bytta jeg den ut. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er avtrekksvifte over komfyren det er snakk om, ja. Den varsler selv når den er full/trenger rens :)

Da prøver vi det! Takk :)

Okei, da var det som jeg først trodde :)

Takk igjen alle sammen!

Du har fått en del svar, men jeg sier det likevel: I artikkelen du linket til står det at noen kullfiltre kan vaskes, mens andre skal byttes. Dette kommer an på hvilken type avtrekk og filter det er. Det er derfor ikke mulig for noen av oss å svare deg sikkert på dette når du ikke oppgir merke og modell på avtrekksviften og/eller kullfiltrene som ligger i skapet. 

Det er likevel sannsynlig at utleier har full oversikt over dette, og har helt rett når han sier at kullfilteret må byttes og til og med har lagt igjen flere filter til deg. Er du fremdeles i tvil hadde jeg rett og slett spurt ham om mer info, han er mye nærmere til å svare enn oss. :) 

Anonymkode: bd5c9...7e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Putter du et kullfilter i vann eller i oppvaskmaskinen så ødelegger du ikke bare kullfilteret men også oppvaskmaskinen. 

Inni et kullfilter er det fint kullstøv, med den hensikt å nøytralisere lukt. Etter en tids bruk blir det dårligere effekt derfor byttes kullfilteret ut. Vasker du kullstøv i ulike former så forsvinner kullet ut i vaskevannet og du har enda mindre kull igjen til å nøytralisere lukt. 

Det du kan vaske er metallplater og duker i kjøkkenviften. Er det veldig ekkelt legger du det i bløt i salmiakkvann og skyller det godt før du legger det på høy temperatur i oppvaskmaskinens øverste kurv og vasker det - uten andre ting i maskinen. 

Anonymkode: ebdd2...f17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...