Gå til innhold

Lønner det seg å ikke bruke BSU-sparing på bolig nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30 år og skal kjøpe leilighet i løpet av året. Jeg har hørt av andre at de ikke brukte bsu-pengene. Men hvordan klarer man da å finansiere egenkapitalen? 

Jeg har 125.000 på bsu, og 70.000 på sparekonto. Bor meget billig frem til sommeren, og sparer ca 20.000 i måneden. I sommer vil jeg da ha ca 170.000 på sparekonto, men dette vil jo ikke være nok til egenkapital. Vil det da være dumt å bruke BSUen? 

Anonymkode: b8cfc...9dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, bsu er til for å bruke på kjøp av bolig, og da er det ikke dumt å bruke disse pengene til det formålet! Hvis man derimot har klart å spare opp så mye penger at man har nok til egenkapital uten å bruke bsu så er jo det selvfølgelig flott.

Da jeg og mannen skulle kjøpe hus for 3 år siden var jeg nødt til å bruke min fulle bsu konto for å betale min halvpart av egenkapitalen, mens mannen hadde spart opp nok, så han har fortsatt sin bsu. Det er selvfølgelig veldig digg med 5000 i skattefradrag hvis man har mulighet  

AnonymBruker
Skrevet

Bankene regner BSU som egenkapital selv om ikke man løser den inn.

Anonymkode: 1ffa1...423

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bankene regner BSU som egenkapital selv om ikke man løser den inn.

Anonymkode: 1ffa1...423

Hæ? Virkelig?

Anonymkode: 2c515...f7a

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Virkelig?

Anonymkode: 2c515...f7a

Selvfølgelig, men noen ganger ber de deg løse ut likevel. Kommer an på div faktorer

Anonymkode: b78ad...4c8

Skrevet

Har du råd til å la BSU'en stå, så gjør det.  Vi har lavere rente på huslånet enn på BSU'en, så vi tjener penger på å la den stå.  BSU er også god å ha som en buffer om noe skulle skje i fremtiden.  Har du ikke fylt opp BSUen enda, vil det nesten aldri lønne seg å bruke den.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 

Utenom bsu har jeg altså 170.000 i egenkapital, som er langtfra nok. Hvordan går man frem hvis man ikke vil bruke bsu? 

Skrevet

Veldig dumt å sprette BSU kontoen, den har flere prosent høyere rente enn boliglånet

Skrevet
1 time siden, Kara W skrev:

Har du råd til å la BSU'en stå, så gjør det.  Vi har lavere rente på huslånet enn på BSU'en, så vi tjener penger på å la den stå.  BSU er også god å ha som en buffer om noe skulle skje i fremtiden.  Har du ikke fylt opp BSUen enda, vil det nesten aldri lønne seg å bruke den.

BSU som buffer? Hvordan får du det til? Trodde den bare kunne brukes til boligformål?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Utenom bsu har jeg altså 170.000 i egenkapital, som er langtfra nok. Hvordan går man frem hvis man ikke vil bruke bsu? 

Rådgiver i bank sa at mine foreldre f eks kunne være kausjonist for et beløp like stort som BSUen. Og at hvis jeg misligholdt lånet kunne vi bare sprette BSUen. Slik at man slipper å bruke den. Tror også de kan gå med på å la den stå hvis det er mest gunstig. 

Ang spm om buffer, så kan man cashe inn BSUen hvis det er nødvendig(betale beløpet inn på boliglån) og deretter få mer lån hos banken. Man kan også bruke denne metoden for å bruke bsu som oppussingspenger. 

Skrevet

Hvis eneste måten å få kjøpt bolig på er å sprette bsu-en, så er det ikke lønnsomt la den stå urørt og utsette boligkjøp med flere år (med mindre du bor billig og boligprisene hos deg faller). Da spretter du bsu med god samvittighet. 

Banken kan regne bsu som EK uten at du spretter den, men om de tillater det kommer an på hva de mener du har råd til. Så du må bare høre med banken. Men til syvende og sist vil det vel føles bedre å eie bolig og ha tom bsu, enn å ha bsu og ingen bolig? :) 

Så, kort fortalt: snakk med banken(e)! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte ikke BSU til første boligkjøp. Hadde litt sparepenger utenom (og banken regnet BSU-beløpet som sikkerhet ved siden av annen EK). I mitt tilfelle tror jeg banken skjønte at det var like greit for de at BSU-en min ble stående (er jo uansett i deres bank) da de også indirekte tjener på å ha kunder med god økonomi. Min betalingsevne på lånet blir jo bedre av at jeg får skattefordelen.

Planlegger å bruke BSU på neste bolig. :) Jeg skal jo kjøpe meg oppover i pris etter hvert, så da kommer de pengene godt med.

Anonymkode: 4802b...9fd

Skrevet
17 timer siden, reiseglad skrev:

BSU som buffer? Hvordan får du det til? Trodde den bare kunne brukes til boligformål?

Det er mulig å sette opp at den månedlige nedbetalingen på lånet går fra BSU-kontoen.  Man kan også bruke pengene til å nedbetale en stor sum, for så å øke boliglånet med tilsvarende beløp.  Det er også mulig å bruke BSU til noe oppussing, men her er det en del regler som gjelder.  Det går derimot ikke an å bruke pengene til en ferietur det året man har litt dårlig råd, f.eks.

Skrevet

Bare snakk med banken. Som flere har nevnt kan banken avhengig av din situasjon skrive den opp som egenkapital og gi deg høyere lån så du slipper å sprette den. Vi klarte å beholde begge Bsu kontoene våres. Kjekt å spare der nå med lav rente på huslånet. 

Mulig vi nå også kan bruke en av kontoene til å betale avdragene siden vi har blitt rammet av "oljesmellen" her i huset. Fin mulighet da det å finne seg ny jobb i dag er krevende enkelte steder.

AnonymBruker
Skrevet

Min bank brukte det som stod på BSU som sikkerhet for lån, så jeg slapp å "sprette den". Veldig glad for det, for jeg fikk nesten 9k i renter utbetalt for den kontoen i år. De har også anbefalt meg å la den stå så lenge som mulig. Den er veldig lønnsom!

Anonymkode: b395b...228

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...