Gå til innhold

Må alle venner alltid inviteres?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en god del venner. De fleste er i samme ”vennegruppe” på rundt 15stk og det har stort sett vært forventet av vennene at alle skal bli invitert når man har større sammenkomster som fest f.eks. De to siste årene har jeg funnet ut at jeg ønsker å bevare et godt forhold med de vennene jeg faktisk er med utenom kun fester og større sammenkomster. Jeg ser ikke helt vitsen med å alltid invitere alle sammen, kun fordi det er forventet av andre. I tillegg er det noen i ”vennegruppen” jeg så og si aldri er med. Møter dem maks en gang i halvåret. Det er ikke noe i veien med dem og de er greie. Det er selvfølgelig ikke kun deres feil at vi ikke er oftere sammen. Men de har aldri tatt initiativ til å invitere meg tilbake på noe f.eks. Derfor har jeg heller ikke invitert tilbake, av den grunn jeg ønsker å opprettholde forholdet med de vennene jeg faktisk er med. Det er vel slik at man ikke kan ha et like nært venneforhold med 15stk...  Jeg forventer heller ikke å bli invitert av disse vennene tilbake.
I hvertfall så har noen venner fått med seg dette og mener det er helt uhørt at disse vennene ikke blir invitert til meg når jeg har større sammenkomster. Jeg ønsker som sagt å ha dem jeg faktisk er med og ikke mange perifere venner. Men ingen forstår når jeg forklarer og virker rett og slett irritert og sur fordi jeg ønsker å ta dette valget. Selv om vi er en stor gjeng, så kan alle fint finne på småting sammen som å gå ut å spise, ta en tur på byen osv med kun noen få i ”vennegruppen” uten å spørre alle. Så det er ikke slik at alle alltid har vært med hverandre samtidig. Og dermed føler jeg heller ikke at jeg holder noen utenfor. Noen har gjerne vært mer med dem jeg ikke føler er blitt de nærmeste vennene mine, mens jeg har vært med andre igjen. Så det kan jo hende det er derfor de føler som de gjør, for de har bedre forhold til dem enn meg. Men føler fortsatt de burde respektert valget mitt.
Hva tenker dere?

Anonymkode: ff870...564

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har hatt akkurat samme situasjon. Vi var en mindre gjeng jenter på videregående, og gjengen utvidet seg etterhvert. Det handlet rett og slett om at man ville bli kjent i starten på en ny skole og at alle var inkluderende. Men det er 3-4 jenter i gjengen jeg har mye til felles med og snakker godt med og en del jeg rett og slett ikke er like god venn med (til tross for at vi kjenner hverandre godt). Et par av jentene skulle alltid invitere alle hver gang og det var ikke noe rom for at bare noen få av oss kunne treffes. 

Ting har faktisk blitt litt lettere der etterhvert. Ettersom vi begynte å studere har ting naturlig spredt seg, folk har flyttet til ulike byer og land. De jeg er god venn med snakker jeg med jevnlig på chat, resten har kontakten dabbet av med. Ettersom man blir voksen tror jeg også det er mer aksept for at folk danner individuelle vennskap fremfor å være en fastsatt 'vennegjeng'. Jeg tror det i det hele tatt er noe man ser oftere på TV enn lever med i det virkelige liv. 15 personer er jo uansett en litt for stor 'gjeng' der man knapt har sjans til å finne et tidspunkt og en dato som passer alle.

Tommelfingerregelen her er vel at man enten inviterer noen få, eller alle. Dvs. du kan treffe noen få andre venninner, men kan selvsagt ikke invitere 12 av 15 da det blir en veldig åpenbar 'ekskludering'. 

Ellers tror jeg dette vil gå seg til etter hvert (antar at dere er ganske unge). 

Anonymkode: 26e18...24f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du inviterer selvsagt akkurat hvem du vil til deg. Det passer ikke alltid å invitere 15 stykker og andre ganger, når man ønsker å invitere mange, må det være lov å invitere de som er relevante og interessante for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du inviterer alle unntatt 2 stk f.eks når du har større sammenkomster synes jeg det ligner utfrysning. Når man er en stor gjeng og skal ha stor sammenkomst synes jeg alle skal inviteres. Men helt fair at man har mindre sammenkomster der man bare inviterer noen få fra gjengen. Det er ganske sårt å være den eneste som ikke blir invitert. 

Nå vet jeg jo ikke hvor mange det gjelder og hva slags sammenkomster da. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Mynona skrev:

Hvis du inviterer alle unntatt 2 stk f.eks når du har større sammenkomster synes jeg det ligner utfrysning. Når man er en stor gjeng og skal ha stor sammenkomst synes jeg alle skal inviteres. Men helt fair at man har mindre sammenkomster der man bare inviterer noen få fra gjengen. Det er ganske sårt å være den eneste som ikke blir invitert. 

Nå vet jeg jo ikke hvor mange det gjelder og hva slags sammenkomster da. 

De det gjelder har egentlig ikke de 3 siste årene ca pleid å bli invitert hit. Og de det gjelder har heller ikke invitert meg på ting, hvor flere andre venner av meg har vært invitert ila den tiden. Så sånn sett føler jeg at det jeg gjør er helt fair :) Føler det egentlig er ganske tydelig at de det gjelder er personer jeg svært sjeldent er med, og som jeg heller ikke er med når vi kun er få som finner på ting sammen. Pleier heller ikke å ha de største sammenkomstene, oftere heller kun 3-4stk, fordi jeg ikke liker å holder store sammenkomster :) 
Men synes det er dumt at noen venner ikke synes dette er riktig gjort. Føler rett og slett noen bærer nag til meg (de som jeg faktisk er med, men som gjerne selv er mer med de jeg ikke er mye med og dermed ikke inviterer).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De det gjelder har egentlig ikke de 3 siste årene ca pleid å bli invitert hit. Og de det gjelder har heller ikke invitert meg på ting, hvor flere andre venner av meg har vært invitert ila den tiden. Så sånn sett føler jeg at det jeg gjør er helt fair :) Føler det egentlig er ganske tydelig at de det gjelder er personer jeg svært sjeldent er med, og som jeg heller ikke er med når vi kun er få som finner på ting sammen. Pleier heller ikke å ha de største sammenkomstene, oftere heller kun 3-4stk, fordi jeg ikke liker å holder store sammenkomster :) 
Men synes det er dumt at noen venner ikke synes dette er riktig gjort. Føler rett og slett noen bærer nag til meg (de som jeg faktisk er med, men som gjerne selv er mer med de jeg ikke er mye med og dermed ikke inviterer).  

Du må gjøre som du føler, men du må huske på at ting går begge veier. Plutselig blir ikke du invitert på alt lenger. :)

Anonymkode: 40fa9...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle må ikke invitere alle alltid. Men tenk over hvilke signal du sender m det er en eller to som aldri blir invitert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mange av disse 15 stk har du valgt å ikke invitere? Prøvde å se igjennom tråden, men kan ikke se at du har skrevet det selv om mange lurer på det, og synes at det er en vesentlig faktor.

Anonymkode: 8f42b...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det virker spesielt å utelate noen. For hvis det f.eks. er et par av de som er invitert som snakker om at de skal på festen din lørdag, og så spør de en tredje om hun også kommer, og hun da må svare at hun kan ikke, hun er ikke invitert - skjønner du ikke at det er veldig lite hyggelig for denne jenta og for disse to vennene?

Anonymkode: c0199...915

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde skjønt deg dersom du ville ha et lite selskap, og dere var 50 stk.

Men ved større sammenkomster, så er da ikke 15 stk særlig mye. Dessuten kan man alltid ta i betraktning at det alltid er noen det ikke passer for, som kommer til å melde avbud/bli syk/skal noe annet - det er særs skjelden at ALLE man ber dukker opp hver gang.

I og med at du også har fått høre at andre synes det er uhørt, så ville jeg prøvd å vært litt mer ydmyk og tenkt over saken, for da er det jo tydelig at noen har blitt såret.

Greit nok at man ikke er bestevenner med 15 stk, men dersom de er greie mennesker, så ville jeg heller bedt de med, enn å risikert at det engang var jeg som ble vendt ryggen. 

Anonymkode: 048d2...70a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dere er så fjerne venner at du ikke tror de kommer, så kan du jo uansett invitere, og så kan de avgjøre selv? Om de ikke kom de forrige årene, så kommer de vel ikke i år heller. Be om beskjed innen rimelig tid, så slipper du å lure på om de kommer eller ikke.

Om dere ikke omgås vanligvis utenom nyttårsfesten og du ikke inviterer dem vanligvis, så er det jo ikke rart at de ikke inviterer deg heller. Ikke alle har plass til å invitere hele vennegjengen inkludert de man "aldri" snakker med lengre. Dere har gjerne blitt en "nyttårsgjeng".

Anonymkode: 8f42b...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...