Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2004 #1 Skrevet 7. oktober 2004 Jeg er vill etter klær og bruker altfor mye på klær. Jeg bare MÅ ha det og føler alltid at jeg har for lite klær. Dette har blitt et problem for meg. Hva skal jeg gjøre for å klare å stå i mot? Føler at dette er blitt litt sykelig :oops: Jeg kan jo selvfølgelig låse meg inne eller gi samboeren bankkortet mitt så jeg ikke får handlet, men tviler på at det er den beste løsningen
Elze Skrevet 7. oktober 2004 #3 Skrevet 7. oktober 2004 Og holde deg unna internett :oops: Jeg er sjelden i byen, men nettshopping er minst like farlig ..
Gjest Ethereal Skrevet 7. oktober 2004 #5 Skrevet 7. oktober 2004 Og holde deg unna internett :oops: Jeg er sjelden i byen, men nettshopping er minst like farlig .. Oh yeah! Og for all del, ikke memorer nummeret til Visakortet
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2004 #6 Skrevet 7. oktober 2004 Jepp, ikke gå inn i butikkene. Det funker delvis Men blir alikevel sittende å tenke: "Huff, jeg har lite klær, "jeg har altfor få sko" osv. Dette er ikke normalt, er det vel?
Aida Skrevet 7. oktober 2004 #7 Skrevet 7. oktober 2004 Det funker delvis Men blir alikevel sittende å tenke: "Huff, jeg har lite klær, "jeg har altfor få sko" osv. Dette er ikke normalt, er det vel? Det er mulig det er normalt da, selv om jeg ikke har det sånn. Jeg er derimot flink på impuls-shopping, derfor funker det å unngå butikker brille-fint for meg.
missfidget Skrevet 7. oktober 2004 #8 Skrevet 7. oktober 2004 Det virker som du føler deg tvunget til å kjøpe ting. Kanskje neste gang du kjenner at du må kjøpe noe, kan du stoppe opp og tenke litt. Hvorfor må du ha dette? Hva skjer hvis du ikke kjøpe det? Selvføgelig er det ubehagelig følelse å la være, men det er god trening hvis du vil overkomme tvang til å kjøpe så mye. Mange ganger prøve vi å gjemme følelsene som vi vil ikke kjenne, men faktisk det med å kjenne på og gi lov for den følelse å leve, kan vi ser at det er overkommelige. Det er kanskje også ofte at vi tenke, litt ubevisst kanskje, at den tingen som vi sikler etter skal være den tingen som endelig gjør oss lykkelig. Det høres ut kanskje litt "for" dypt men jeg tror det faktisk. Det er i hvert fall det som jeg har funnet ut hos meg selv. At jeg er alltid sikkert at hvis jeg ikke kjøpe det da skal alt "rase sammen" Eller noe slik jeg kjenne i hvert fall. Skjønne godt når det kan ble litt mye. For jeg synes at alle, som mennesker, lete etter ting. Ting som gjør at vi føler oss bedre eller lykkeligere....Det er en tomhet i oss alle og hver eneste er i en evig søk for å fylle den opp. Tror det er bare menneskelige...Mange kanskje ble mett på religion, eller trening, you name it..... Vet ikke om du er enige i det jeg sier men det er sånn jeg opplever det. Du har vel tatt en skritt fram i å innrømme at det har blitt et problem for deg. Håper at det går bedre for deg snart!
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2004 #9 Skrevet 7. oktober 2004 Det virker som du føler deg tvunget til å kjøpe ting. Kanskje neste gang du kjenner at du må kjøpe noe, kan du stoppe opp og tenke litt. Hvorfor må du ha dette? Hva skjer hvis du ikke kjøpe det? Selvføgelig er det ubehagelig følelse å la være, men det er god trening hvis du vil overkomme tvang til å kjøpe så mye. Mange ganger prøve vi å gjemme følelsene som vi vil ikke kjenne, men faktisk det med å kjenne på og gi lov for den følelse å leve, kan vi ser at det er overkommelige. Det er kanskje også ofte at vi tenke, litt ubevisst kanskje, at den tingen som vi sikler etter skal være den tingen som endelig gjør oss lykkelig. Det høres ut kanskje litt "for" dypt men jeg tror det faktisk. Det er i hvert fall det som jeg har funnet ut hos meg selv. At jeg er alltid sikkert at hvis jeg ikke kjøpe det da skal alt "rase sammen" Eller noe slik jeg kjenne i hvert fall. Skjønne godt når det kan ble litt mye. For jeg synes at alle, som mennesker, lete etter ting. Ting som gjør at vi føler oss bedre eller lykkeligere....Det er en tomhet i oss alle og hver eneste er i en evig søk for å fylle den opp. Tror det er bare menneskelige...Mange kanskje ble mett på religion, eller trening, you name it..... Vet ikke om du er enige i det jeg sier men det er sånn jeg opplever det. Du har vel tatt en skritt fram i å innrømme at det har blitt et problem for deg. Håper at det går bedre for deg snart! Jeg har jo penger nok til å betale for husleia, strøm o.l, men alikevel så går det mye med til klær. Så jeg inrømmer så absolutt at det er et problem. Ønske jeg var av den typen som dreit i hva jeg gikk i, og var tilfreds med få klær. Men det er nok langt fra min virkelighet. SØREN!
Hu i Svingen Skrevet 7. oktober 2004 #10 Skrevet 7. oktober 2004 Har absolutt ingen tips - er fortapt selv
Elze Skrevet 8. oktober 2004 #11 Skrevet 8. oktober 2004 Hvis du ikke har lest dem allerede, er Sophie Kinsellas Shopaholic-bøker fantastisk morsomme (og treffende, dessverre :oops: ) Finnes også oversatt til norsk. Da har du noe å gjøre i stedet for å shoppe!
Celeste Skrevet 8. oktober 2004 #12 Skrevet 8. oktober 2004 Kan vel ikke bidra med så mye annet enn at jeg vet hvordan du har det !
Suzy Skrevet 8. oktober 2004 #13 Skrevet 8. oktober 2004 Hva med å rydde i klesskapet og få sett hvor mye du virkelig har der og hvor mye/lite av det du egentlig bruker til daglig...?
Gjest Rio Skrevet 8. oktober 2004 #14 Skrevet 8. oktober 2004 Du er nok bare et produkt av det syke materialistiske samfunnet. Manges manglende evne til å bruke penger fornuftig sjokkerer meg. Hverken du eller andre shoppegale trenger alle klærne dere kjøper. Bruk dem på noe fornuftig, f.eks sparing. Den dagen du sitter der og ikke har råd til å opprettholde det forbruket du har, hva gjør du da? Gjør som meg, hold deg unna butikker. Jeg har nemlig ikke valg, for jeg kan rett og slett ikke kjøpe meg ting hele tiden. Jeg har 4 par sko, og må bare nøye meg med det. Jeg er jo gla i klær jeg også, og driter langt i fra hva jeg går i. Jeg har mye klær, jeg kjøper bare ikke noe nytt, pent og dyrt hver eneste uke. (Nei, jeg er ikke misunnelig på at du kan kjøpe alt du vil, jeg syns bare det mange jenter driver med er rett og slett sykt)
ivanka Skrevet 11. oktober 2004 #15 Skrevet 11. oktober 2004 tips: prøv å sette deg inn i hva slags forhold klærne er laget under, hvor mye arbeiderne tjener, hvor lange dager de jobber, hvor mange av dem som har fått lungene ødelagt permanent ('cotton lung'), hvor helseskadelige fargestoffene er for fargerne som jobber uten beskyttelse, hvor miljøskadelig produksjonen av tekstilråvarene er. hvor mye koster plagget å produsere i forhold til hva du betaler? hvem sitter igjen med profitten? kort sagt, hvilke konsekvenser har din klesshopping for andre enn deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå