Gå til innhold

Har jeg dårligere kondis enn andre utrente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg skal i gang med kondisjonstrening etter år/måneder uten så blir jeg så sliten at blir både kvalm og svimmel og helst må sette meg etter en liten stund. Mange sier at de har dårlig kondisjon og at de "ikke eier kondisjon" men de ser ikke ut til å bli så nedkjørt som det jeg blir. Så jeg lurer på om jeg kan ha dårligere kondisjon enn andre utrente? Er det vanlig å bli både kvalm og svimmel når man starter med kondisjonstrening etter lang tid uten?

Anonymkode: 60d60...100

Videoannonse
Annonse
Gjest Sunflower-Delight
Skrevet

Hva du spiser kan ha noe å gjøre med det, spiser du mye usunn mat så vil ikke kondisjonen bli bedre. Overvekt kan også få deg til å føle deg slik som du beskriver her... 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Sunflower-Delight skrev:

Hva du spiser kan ha noe å gjøre med det, spiser du mye usunn mat så vil ikke kondisjonen bli bedre. Overvekt kan også få deg til å føle deg slik som du beskriver her... 

Jeg spiser ganske vanlig, hverken spesielt sunt eller usunt. Sist gang jeg trente kondisjon var jeg ca 20 kg overvektig (2 år siden). Nå derimot er jeg 20 kg lettere og normalvektig, men har ikke turt å trene kondisjon etter sist jeg ble så sliten, jeg følte meg så dum :sjenert: 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser ganske vanlig, hverken spesielt sunt eller usunt. Sist gang jeg trente kondisjon var jeg ca 20 kg overvektig (2 år siden). Nå derimot er jeg 20 kg lettere og normalvektig, men har ikke turt å trene kondisjon etter sist jeg ble så sliten, jeg følte meg så dum :sjenert: 

Om du føler deg dum, så har du jo enda større grunn for å trene. Hvorfor ønsker du å være dum?

ja alle kan bli svimle og uvelle når de kommer igang. Men fordelen er at man kan raskt trene seg opp bare man gjør det riktig. Ikke tren så hardt så du blir svimmel og kvalm. Tren kun opp til grensa for dette ubehaget.

Og pass på å spise en times tid før trening. Gjerne karbohydrater og proteiner. Ikke stappmett men tilferds mett. Løper du uten særlig næring innabords, så kan du få raskt blodsukkerfall og bli svimmel/kvalm.

Anonymkode: 1908c...91b

Gjest 2Bhonest
Skrevet

Når du skriver kondisjon, hva mener du da? Utholdenhet, styrke, hurtighet????

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Når du skriver kondisjon, hva mener du da? Utholdenhet, styrke, hurtighet????

Utholdenhet og hurtighet først og fremst, som man trenger i lagidretter som innebandy og håndball. 

Gjest 2Bhonest
Skrevet

Så ikke utholdenhet som i langrenn og sykling...

På generell basis så må man ha en aerob base i bunnen for all aktivitet. Innebandy og håndball er aktiviteter som krever høy anaerob styrke. dvs. evnen til høy ytelse over kort tid. Men det går svær dårlig med å trene bare intervalltrening uten å ha mye areob grunntrening. Mengden aerob trening vs mengden anaerob trening kommer an på sporten du skal utøve.
For sykling og ski så ligger treningtiden på ca 90% aerob trening og resten anaerob trening.
Skal du drive med håndball og innebandy bør du nok ha 50% aerob trening.

De beste øvelsene for å utvikle den aerobe terskelen er lange økter på 50-60% av maks puls. Gjerne tre til fire timer på den intensiteten. Vanlig gåing og slapp sykling er alt som skal til før at pulsen går så høyt. Det vanskeligste er faktisk å holde den nede på det nivået.

Når den kondisen er opparbeidet, kan du gå i gang med intervalltrening for å få opp den anaerobe terskelen.

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/aktuelt/media3803.media

Gjest Sunflower-Delight
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel. Da synes jeg personen med svar under der igjen ga ett fint svar for deg. :) Om å ikke trene altfor hardt med deg sjølv o.s.v... 

AnonymBruker
Skrevet

Du blir kvalm og svimmel fordi du trener hardere enn det kroppen er vant til. Dette blir bedre etterhvert som formen blir bedre. Det er ikke nødvendig å trene til du får blodsmak i munnen for at formen skal bli bedre. Har du pulsklokke er 70-80% av makspuls et godt utgangspunkt.

Anonymkode: 27d41...836

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...