Plonk Skrevet 7. oktober 2004 #1 Skrevet 7. oktober 2004 Jeg har en fem uker gammel baby og har akkurat litt for lite melk, sånn at vi må gi henne tillegg innimellom. Litt styrete med flasker og pulver og greier... Skulle gjerne økt melkeproduksjonen min en ørliten tanke, har noen gode kjerringråd å komme med? Jeg drikker store mengder væske daglig og forsøker å hvile meg og ha det bra, men lurer på om det finnes andre knep... Plonk
Furstina Skrevet 7. oktober 2004 #2 Skrevet 7. oktober 2004 Mycket vätska är bra Ammningste? Har inte provat själv men det kanske fungerar Låta barnet suga från båda brösten vid varje amningstillfälle för att stimulera produktionen. Amma oftare och försök låta bli tillägg om du kan.
Plonk Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter #3 Skrevet 7. oktober 2004 Å unngå tillegg er ikke noe alternativ. Vi gir henne tillegg etter at hun har spist fra puppen, sånn at det blir et tillegg og ikke en erstatning. Men jeg nekter å ha et sultent barn bare fordi ammetyranniet i Norge mener at du skal fullamme. Er hun mer sulten når puppen er tom, skal hun få mat, stakkars liten!! Jeg var på helsestasjonen i dag, og barnelegen sa at det ikke er uvanlig at babyer her i landet får for lite næring fordi den rådende oppfatning er at man ikke skal gi morsmelkerstatning. Men det var et sidespor... Skal sjekke ut amme-te. Flere tips noen? 1
14062003 Skrevet 7. oktober 2004 #4 Skrevet 7. oktober 2004 Legg babyen til puppen ofte, gjerne annenhver time hele dagen. På den måten vil de fleste øke melkeproduksjonen. Om du ikke vil vekke babyen for amming så ofte, så kan du pumpe annenhver time. Det er egentlig det å få tømt puppen som er viktig (for da forteller du kroppen din "hei, her er det for lite melk, produser mer for søren!"). Det er ikke sånn at du har mer melk enkelte tider på døgnet enn andre da? På meg så virker det som om jeg har overflod på morgenen og formiddagen, mens det er for lite på kvelden. Jeg pumper på morgenen (ellers lekker jeg rett og slett) og kan da gi den flaska på kvelden for å få en noenlunde mett baby. Men noen ganger henger han i puppen mer enn halve kvelden for det.
Gjest gjest1 Skrevet 7. oktober 2004 #5 Skrevet 7. oktober 2004 Jeg har en fem uker gammel baby og har akkurat litt for lite melk, sånn at vi må gi henne tillegg innimellom. Litt styrete med flasker og pulver og greier... Skulle gjerne økt melkeproduksjonen min en ørliten tanke, har noen gode kjerringråd å komme med? Jeg drikker store mengder væske daglig og forsøker å hvile meg og ha det bra, men lurer på om det finnes andre knep... Plonk Babyer har noe som kalles økedager. Melkeproduksjonen må økes i takt med barnets vekst. Innemellom resulterer dette i at hun må henge på puppen omtrent kontinuerlig. Jo mer hun suger jo mer melk vil du få. Og gjøre henne mett med tillegg resulterer bare i at det går de sedvanlige tre timene mellom måltidene og puppene dine tror de produserer nok.
Cr@sh Skrevet 7. oktober 2004 #6 Skrevet 7. oktober 2004 Det er ikke sånn at du har mer melk enkelte tider på døgnet enn andre da? På meg så virker det som om jeg har overflod på morgenen og formiddagen, mens det er for lite på kvelden. Jeg pumper på morgenen (ellers lekker jeg rett og slett) og kan da gi den flaska på kvelden for å få en noenlunde mett baby. Men noen ganger henger han i puppen mer enn halve kvelden for det. Som om jeg skulle sagt det selv...
14062003 Skrevet 7. oktober 2004 #7 Skrevet 7. oktober 2004 Angående økedager, så er jeg enig at det ikke er noen løsning å gi MME for å få en mett baby. Da blir man aldri kvitt MME for brystene produserer jo aldri mer! Min baby (7 uker) sov til 10 idag, da måtte jeg ut til en avtale. Så det var pupp kl 11, 12, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21 og nå kl 22. Litt sliten, ja. Litt lei, ja. Håper han sover til minst 3 nå altså! Angående øking, så mener jeg å ha hørt at det gjøres best på natta - og det fra sikre kilder. Så gidder du, så få tømt brystene ofte (hver annen eller hver tredje time) på natterstid.
kitty Skrevet 8. oktober 2004 #8 Skrevet 8. oktober 2004 Heisan jeg har hatt det som deg. En sulten baby hver kveld. Ammet meg nesten i hjel. Prøvde alt. Ammet ofte (faktisk hele kvelden, bare byttet side), ammet fra begge bryst hver gang, drakk ammete, hvilte nok og pumpet meg. Ingenting hjalp og jeg ble etterhvert helt desperat. De på helsestasjonen kunne bare si at jeg skulle fortsette med hvile og amming. Men den var helt umulig på kveldene og nesten umulig å få til å sovne på kvelden. Jeg startet med å pumpe om morgenen (da hadde jeg en del og babyen ble ikke vanskelig fordi om den fikk litt mindre da) og gav dette om kvelden. Jeg fikk et helt forandret liv...herlig. Men så ble det fryktelig å stå opp i 6 tiden hver dag for å pumpeoverskudd og passe på at man "samlet" opp en full pupp til morgenen. Så da gikk vi over til 50-100 ml med morsmelkerstatning om kvelden. Hva skjedde: Jo, babyen klarte å sovne lettere på kvelden, vi kunne kose oss mer med en smilende baby på kvelden og vi fikk innarbeidet et bra sovemønster om natten. Hadde jeg visst det jeg vet nå så hadde jeg begynt mye før.... etter en mnd eller to med tillegg ville han plutselig ikke ha MME. Grunnen til det var at jeg plutselig hadde fått mer melk. Tror det var alt stresset med å slite med for lite melk og lite søvn som gjorde at jeg ikke fikk nok melk. Når babyen koste seg mer om kvelden og sovnet lettere og jeg så at den var mett og god, slappet jeg også av mer. Må si at jeg i tillegg fikk anbefalt fra en jordmor og ta jerntillskudd. Hvis du har mistet mye blod under fødselen så kan du mangle jern og da går det visst treigere med melkeproduksjonen. Vil si til alle de som mener men bare har økedøgn og at MME ikke bør benyttet: de har aldri hatt for lite melk og vet ikke hva det vil si og ha en konstant sulten unge. Så jeg synes du skal fortsette med det du synes er bra. Ungen spiser ikke mer enn den trenger uansett. Hilsen fra lykkelig mor med en flott sønn på 7 mnd. 2
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #9 Skrevet 8. oktober 2004 Finnes ammehjelpen nå mer? Ta og sjekk telefonkatalogen. Ringte ei der en gang jeg, og fikk gode råd og tips.. De kan mer om amming enn de aller fleste helsestasjoner, selv om helsestasjonene ikke vil innrømme dette.. Det er heller ikke alle helsestasjoner som synes noe om ammehjelpen.. Massere og stimulere brystene for å løse opp melkekjertlene, var det en mann som fortalte meg. Kos deg med den lille
Gjest gjest1 Skrevet 8. oktober 2004 #10 Skrevet 8. oktober 2004 Helt på siden av diskusjonen, men..... Må si at jeg i tillegg fikk anbefalt fra en jordmor og ta jerntillskudd Ikke ta jern med mindre du har fått påvist jernmangel! I kroppen skal det være balanse mellom jern og kobber bl.a. Kobbermangel kan gi samme symptomer som jernmangel, man blir trøtt og sliten. Folk iler til og hiver i seg jern, og balansen forskyves ytterligere. Bare sånn.... til info liksom... jern burde være reseptbelagt. Menn må IKKE ta jern uten at det er påvist jernmangel, ei heller ikke-menstruerende kvinner. Er dere klar over at for mye jern kan føre til hjerte- og karsykdommer? Nei, det var det jeg tenkte. Men - tilbake til diskusjonen. Jeg beklager denne lille avsporing
Gjest sjøhest Skrevet 21. oktober 2010 #11 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg har en fem uker gammel baby og har akkurat litt for lite melk, sånn at vi må gi henne tillegg innimellom. Litt styrete med flasker og pulver og greier... Skulle gjerne økt melkeproduksjonen min en ørliten tanke, har noen gode kjerringråd å komme med? Jeg drikker store mengder væske daglig og forsøker å hvile meg og ha det bra, men lurer på om det finnes andre knep... Plonk
TheaH Skrevet 22. oktober 2010 #12 Skrevet 22. oktober 2010 Vil du øke melkeproduksjonen er det effektivt å amme/pumpe seg om natta. I tillegg bør du amme ofte på dagtid, hver time eller hver 2. time. 1
lille katt Skrevet 22. oktober 2010 #13 Skrevet 22. oktober 2010 Signerer Kitty - det er ikke alle som kan øke like lett, og da er det håpløst å ha sulten baby bare fordi man blir anbefalt å kutte tillegget! Et alternativ er å pumpe 1-2 ganger daglig utenom ammingen og tillegget, da får du tømt puppen noen ekstra ganger uten at du trenger å kutte ut tillegget. Se også ammehjelpen.no! Ammehjelpen har gitt meg gode råd flere ganger, så bare send dem en mail.
Kara W Skrevet 22. oktober 2010 #14 Skrevet 22. oktober 2010 Nå er tråden noen uker gammel, så jeg håper TS har fått orden på ammingen. Men til andre som sliter med samme vil jeg bare si at en sulten baby betyr ikke alltid økedøgn. Noen mødrene har rett og slett ikke nok melk, og da skal babyen slippe å gå sultent. Jeg har hatt både "økeuker" og "økemåneder", hvor jeg har fått beskjed om at dersom jeg bare fortsetter å amme ofte så vil det stabilisere seg. Det var ikke vært det! Etter uker hvor jeg slet meg selv ut, og babyen gråt, og jeg gråt, var det en helt annen verden å begynne med tillegg. Det er like sunt for babyen å delamme som å fullamme. Så lenge man ammer noe så vil babyen få i seg de viktige næringsstoffene fra deg. En liten flaske ekstra gjør ingen forskjell. Slapp av og kos deg med babyen! Gi den melken du har, og er det ikke nok så gir du tillegg. Noen dager har man mer enn andre, og noen dager trenger babyen mer enn andre. Det viktigste er at babyen legger på seg og at mor har overskudd til å nyte.
Elsa Skrevet 23. oktober 2010 #16 Skrevet 23. oktober 2010 Om du fortsatt vill ha tips på kjerringråd, fick jag tips från min mormor att dricka mycket öl (alkoholfritt givetvis!) Annars är jag helt enig med de som rekommenderar tillägg när det är behov, det finns gränser för hur mycket man kan/orkar amma och det måste vara viktigare att ha en glad bebis och mor! Är också rimligt trött på ammehysterin som råder för tiden.
svetkkellle Skrevet 10. februar 2022 #18 Skrevet 10. februar 2022 (endret) Fennikel te - https://no.iherb.com/pr/traditional-medicinals-organic-mother-s-milk-original-with-fennel-fenugreek-caffeine-free-16-wrapped-tea-bags-99-oz-28-g/6800 Veldig bra produkt. Endret 30. august 2022 av svetkkellle
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #19 Skrevet 10. februar 2022 svetkkellle skrev (4 timer siden): Gjør melkekompresjoner mens barnet ammer. Dette kan øke mengden melk som barnet får i seg. Jeg tror mor ikke lenger ammer sitt 17 år gamle barn… 🤣🤣🤣🤣 Anonymkode: 967f4...1f6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå