Gå til innhold

Sparing - pensjonssparing

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan sparer dere til pensjon, er det i fond eller kjøper dere en pensjonssparings-pakke?

Anonymkode: f6acf...3ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ble lurt inn i DNB sin pensjonsparing (høye forvaltningskostnader til et skapindexsfond). Nå bytter jeg gradvis over til Nordnet hvor jeg sparer i KLP AksjeEuropa Index III, KLP AksjeNorden Index og KLP AksjeVerden Index (lave forvaltningskostnader). 

Anonymkode: 298ac...422

AnonymBruker
Skrevet

Sparer 500 i mnd i gjensidige sitt pensjonssparingsfond. Er 32, og kommer nok til å øke sparingen etterhvert.

Anonymkode: bab33...c37

AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på at hvis du bruker IPS hos Gjensidige så må du betale 0,89% i året i forvaltningsavgift. Det betyr at hvis du setter inn 1000 kr i dag så vil beløpet du kan ta ut om 30 år være ca 23,5% lavere enn hvis du hadde spart i fond på vanlig måte, siden så mye har gått bort i avgifter.

Anonymkode: ae9a8...323

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær obs på at hvis du bruker IPS hos Gjensidige så må du betale 0,89% i året i forvaltningsavgift. Det betyr at hvis du setter inn 1000 kr i dag så vil beløpet du kan ta ut om 30 år være ca 23,5% lavere enn hvis du hadde spart i fond på vanlig måte, siden så mye har gått bort i avgifter.

Bruker ikke IPS. Er ikke dette iferd med å fase ut? Bankene anbefaler det vel heller ikke?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ble lurt inn i DNB sin pensjonsparing (høye forvaltningskostnader til et skapindexsfond). Nå bytter jeg gradvis over til Nordnet hvor jeg sparer i KLP AksjeEuropa Index III, KLP AksjeNorden Index og KLP AksjeVerden Index (lave forvaltningskostnader). 

Er pengene du sparte i DNB sin pensjonssparing låst der, og du starter ny sparing hos Nordnet? En får vel ikke ut pengene man sparer i pensjonssparing?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer 600 kr. per måned i et fond med moderat risiko, 60% aksjer og 40 % rente.

Er delvis arbeidsledig nå,så satser på å øke sparebeløpet når jeg får full jobb igjen.

Anonymkode: 77ae3...d45

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er pengene du sparte i DNB sin pensjonssparing låst der, og du starter ny sparing hos Nordnet? En får vel ikke ut pengene man sparer i pensjonssparing?

TS

Vet at med gjensidige sin pensjonssparing (fondskonto link), så er ikke pengene låst. Man kan ta ut deler eller hele beløpet om man ønsker det. Denne kom også ut best i test nylig tror jeg (nettavisen).

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker ikke IPS. Er ikke dette iferd med å fase ut? Bankene anbefaler det vel heller ikke?

Vet ikke, men det Gjensidige kaller pensjonssparing koster uansett 0,89% i året.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke, men det Gjensidige kaller pensjonssparing koster uansett 0,89% i året.

Litt billigere (0.65) dersom man har også har tjenestepensjon i Gjensidige. En kostnad (total) på 0.89 skal uansett være blant de billigste.

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt billigere (0.65) dersom man har også har tjenestepensjon i Gjensidige. En kostnad (total) på 0.89 skal uansett være blant de billigste.

Det er for de fleste mye billigere å spare på egenhånd, selv uten å ta hensyn til at man da får tilgang til flere og billigere fond.

AnonymBruker
Skrevet

Sparer i bank, selv om det er dårlig butikk nå om dagen. Men ønsker å ha kontroll på pengene og null risiko. Setter en del i fastrente siden det ser ut som rentene skal fortsette mot null.

Anonymkode: 59491...180

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS

De er ikke låst, og jeg kan når som helst avslutte sparingen. Har allikevel ikke tatt ut pengene enda, siden jeg har for øyeblikket så lite avkasting. Tar de ut så fort jeg får 5-6%. 

Hold deg unna pensjonpakkene, de er ofte veldig dyre, spesielt om du skal spare i mange år. Indeksfond med lave gebyrer er gull. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er ikke låst, og jeg kan når som helst avslutte sparingen. Har allikevel ikke tatt ut pengene enda, siden jeg har for øyeblikket så lite avkasting. Tar de ut så fort jeg får 5-6%.

Hvis du har rett i at det du bytter til er bedre så vil den avkastningen komme raskere hvis du bytter nå. I tillegg går du glipp av skjermingsfradrag ved å la dem bli stående.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke skjermingsfradrag på pensjonspakkene til bankene, ei heller i Nordnet (Zero). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke skjermingsfradrag på pensjonspakkene til bankene, ei heller i Nordnet (Zero).

Det er bl.a. derfor jeg ikke bruker dem, men Nordnets Zero er så vidt jeg forstå i det minste avgiftsfri.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pga. endringer i skattereglene kan Nordnet Zero og liknende ordninger gi mye lavere skatt framover. Skatt på gevinst med slik konto blir fra i år redusert til 25%, mens om man ikke bruker det blir den 28,75 %. Regjeringen har varslet at den kan komme helt ned i 22% med slik konto, og da vil den bli over 30% uten. Jeg har ikke vært noen stor fan av det før siden man mister skjermingsfradraget, men nå kommer jeg sannsynligvis til å begynne å bruke det.

Skrevet (endret)
Den 1.1.2016 at 15.30, AnonymBruker skrev:

Sparer i bank, selv om det er dårlig butikk nå om dagen. Men ønsker å ha kontroll på pengene og null risiko.

Anonymkode: 59491...180

Det finnes ingen sparing uten risiko. Heller ikke banksparing. Spør bare kundene i kypriotiske banker foret par-tre år siden. Men joda, jeg skal ikke overdrive; banksparing i Norge er sparing med så lav risiko som du kan få det.

Endret av Musicman
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Musicman skrev:

Det finnes ingen sparing uten risiko. Heller ikke banksparing. Spør bare kundene i kypriotiske banker foret par-tre år siden. Men joda, jeg skal ikke overdrive; banksparing i Norge er sparing med så lav som du kan få det.

Det er mange former for risiko. Ikke bare tap fordi aksjepriser faller eller banker går under, men også for at pengene blir spist opp av inflasjon. Hvis man sparer i bank så vil pengene sannsynligvis være mindre verd når man tar dem ut enn da man satte dem inn selv om man inkluderer rente. Hvis man skal spare lenge så er faste innskudd i indeksfond den tryggeste måten å sikre framtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...