AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #1 Skrevet 1. januar 2016 http://www.nrk.no/hordaland/alle-puddingar-si-mor-1.2292340 Laget denne i går, men gelatinen ble liggende som snørrklyser (ja, udelikat, men det er den eneste beskrivelsen som er dekkende ) i "puddingen", som egentlig hadde mer konsistens som en mousse. Hva kan ha gått galt? Kan jeg ikke ha smeltet den nok? Eller kan det ha blitt problemer fordi jeg laget eggedosis og resten av kjøleskapskalde ting? Om noen har en bedre sjokoladepuddingoppskrift så tar jeg imot det med takk, den fra Det søte liv ble for stiv igjen, syntes jeg. Anonymkode: 61f47...c75
*Emma* Skrevet 1. januar 2016 #3 Skrevet 1. januar 2016 Høres ut som den enten ikke er løst opp skikkelig eller kanskje at den ikke er blandet inn nok? Jeg laget en mousse i går og i den oppskriften sto det at de første 15min den sto til kjøling måtte man passe på å røre litt jevnlig i den (forsiktig da foe mousse skal jo være luftig) sånn at ikke gelatinen sank til bunn eller noe sånt. Kan det ha vært noe sånt?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #4 Skrevet 4. januar 2016 Takk! Det var gelatinklyser fordelt ganske så jevnt i hele smørja, så det var nok det at jeg ikke løste den opp godt nok. Jaja, bedre lykke neste gang, selv om det nok blir en stund til Anonymkode: 61f47...c75
Kvist Skrevet 4. januar 2016 #5 Skrevet 4. januar 2016 Det der er ikke en puddingoppskrift i det hele tatt, men en fromasj. Sikker veldig god likevel, men ikke forvent deg pudding. Det jeg tror har skjedd så det ble gelatinklyser er at gelatinen ble avkjølt for fort så du ikke fikk blandet den inn. Det oppskriften burde ha sagt var at du skulle ha i gelatinen før kremen og eggehvitene (siden eggedosis/sjokoladeblandinga nok er litt lunken etter smeltinga) Den burde også ha nevnt at det er lurt å ha litt av sjokoladeblandinga oppi gelatinen og røre godt, før du har alt oppi resten av røra. Det er vanlig fremgangsmåte for å ha gelatin i kalde væsker, nettopp for å unngå seige klumper. Så jeg tror ikke du har gjort noe direkte galt, annet enn å følge en halvdårlig forklart oppskrift. Lykke til neste gang! 1
Mis(s)Understood Skrevet 4. januar 2016 #6 Skrevet 4. januar 2016 2 timer siden, Kvist skrev: Det der er ikke en puddingoppskrift i det hele tatt, men en fromasj. Sikker veldig god likevel, men ikke forvent deg pudding. Det jeg tror har skjedd så det ble gelatinklyser er at gelatinen ble avkjølt for fort så du ikke fikk blandet den inn. Det oppskriften burde ha sagt var at du skulle ha i gelatinen før kremen og eggehvitene (siden eggedosis/sjokoladeblandinga nok er litt lunken etter smeltinga) Den burde også ha nevnt at det er lurt å ha litt av sjokoladeblandinga oppi gelatinen og røre godt, før du har alt oppi resten av røra. Det er vanlig fremgangsmåte for å ha gelatin i kalde væsker, nettopp for å unngå seige klumper. Så jeg tror ikke du har gjort noe direkte galt, annet enn å følge en halvdårlig forklart oppskrift. Lykke til neste gang! Enig ! Det ble bråstopp i lesingen min da jeg leste dette: Bland først smelta sjokolade og eggedosis. Deretter tilset du kremen før du forsiktig blandar inn eggekviten. Til slutt har du i smelta gelatin, Det er en garantioppskrift på fromasj med gelatinklumper. Gelatin i sjokoladen, eller sjokolade i gelatinen. Sjokolade og gelatinblandingen i eggedosisen. Kremfløten i eggedosisblandingen med sjokolade og gelatin, og så eggehvitene som vendes inn til slutt. Fromasj? Yepp, og sjokoladefromasj er bare aldeles nydelig Noterer meg at det er 3 menn bak reportasjen, og ingen av dem synes være kokk 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #7 Skrevet 4. januar 2016 4 timer siden, Kvist skrev: Det der er ikke en puddingoppskrift i det hele tatt, men en fromasj. Sikker veldig god likevel, men ikke forvent deg pudding. Det jeg tror har skjedd så det ble gelatinklyser er at gelatinen ble avkjølt for fort så du ikke fikk blandet den inn. Det oppskriften burde ha sagt var at du skulle ha i gelatinen før kremen og eggehvitene (siden eggedosis/sjokoladeblandinga nok er litt lunken etter smeltinga) Den burde også ha nevnt at det er lurt å ha litt av sjokoladeblandinga oppi gelatinen og røre godt, før du har alt oppi resten av røra. Det er vanlig fremgangsmåte for å ha gelatin i kalde væsker, nettopp for å unngå seige klumper. Så jeg tror ikke du har gjort noe direkte galt, annet enn å følge en halvdårlig forklart oppskrift. Lykke til neste gang! 1 time siden, Mis(s)Understood skrev: Enig ! Det ble bråstopp i lesingen min da jeg leste dette: Bland først smelta sjokolade og eggedosis. Deretter tilset du kremen før du forsiktig blandar inn eggekviten. Til slutt har du i smelta gelatin, Det er en garantioppskrift på fromasj med gelatinklumper. Gelatin i sjokoladen, eller sjokolade i gelatinen. Sjokolade og gelatinblandingen i eggedosisen. Kremfløten i eggedosisblandingen med sjokolade og gelatin, og så eggehvitene som vendes inn til slutt. Fromasj? Yepp, og sjokoladefromasj er bare aldeles nydelig Noterer meg at det er 3 menn bak reportasjen, og ingen av dem synes være kokk Åh, det forklarer jo en hel del, takk! Jeg er overrasket over hvor vanskelig det er å finne en helt enkel, god oppskrift på sjokoladepudding altså Kanskje jeg bare må nøye meg men den fra Det Søte Liv? Anonymkode: 61f47...c75
Pinkee Skrevet 4. januar 2016 #8 Skrevet 4. januar 2016 Du kan jo prøve med å redusere gelatinmengden i den puddingen fra Det søte liv. Hvis det bare var konsistensen du ikke likte.
Marimba Skrevet 4. januar 2016 #9 Skrevet 4. januar 2016 Ikke heeelt det du spør etter, men denne oppskriften har fått mye skryt - sånn om du skulle ønske og prøve deg igjen. Har ikke prøvd den selv altså, liker karamellpudding bedre enn sjokoladepudding http://www.matpaabordet.no/2012/01/30/hjemmelagd-sjokoladepudding/
Mis(s)Understood Skrevet 4. januar 2016 #10 Skrevet 4. januar 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh, det forklarer jo en hel del, takk! Jeg er overrasket over hvor vanskelig det er å finne en helt enkel, god oppskrift på sjokoladepudding altså Kanskje jeg bare må nøye meg men den fra Det Søte Liv? Anonymkode: 61f47...c75 Ikke gi opp riktig ennå. la meg grave litt i en gammel kokebok jeg har...... 5 gelatinplater 3 dl melk 2 dl kremfløte 50 gram farin (sukker) 100 gram grovhakket kokesjokolade Legg gelatinplatene i kaldt vann i 5 minutter. Kok opp melk, kremfløte og sukker i en kjele til sukkeret har løst seg opp. Trekk kjelen av platen og rør inn den grovhakkede sjokoladen til den har smeltet helt. Klem vannet ut av gelatinen og smelt den direkte i den varme blandingen. La blandingen stå noen minutter. Hell blandingen i en glassskål eller i kopper (posjonsskåler) og sett i kjøleskap til puddingen er stiv (ca. 2 timer for små posjonsskåler). Oppskriften til Tine likner veldig, men den har litt mer fløte, nesten dobbelt så mye sukker, - og dobbelt så mye sjokolade. Sammen med hjemmelaget vaniljesaus med ekte vaniljestang så er det søndagsdessert
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #11 Skrevet 4. januar 2016 2 timer siden, Pinkee skrev: Du kan jo prøve med å redusere gelatinmengden i den puddingen fra Det søte liv. Hvis det bare var konsistensen du ikke likte. Takk, skal absolutt vurdere det! Jeg er bare typen som er veldig lite komfortabel med å gjøre noe annet enn hva oppskriften sier 2 timer siden, Marimba skrev: Ikke heeelt det du spør etter, men denne oppskriften har fått mye skryt - sånn om du skulle ønske og prøve deg igjen. Har ikke prøvd den selv altså, liker karamellpudding bedre enn sjokoladepudding http://www.matpaabordet.no/2012/01/30/hjemmelagd-sjokoladepudding/ Veldig glad for tips, takk! 2 timer siden, Mis(s)Understood skrev: Ikke gi opp riktig ennå. la meg grave litt i en gammel kokebok jeg har...... 5 gelatinplater 3 dl melk 2 dl kremfløte 50 gram farin (sukker) 100 gram grovhakket kokesjokolade Legg gelatinplatene i kaldt vann i 5 minutter. Kok opp melk, kremfløte og sukker i en kjele til sukkeret har løst seg opp. Trekk kjelen av platen og rør inn den grovhakkede sjokoladen til den har smeltet helt. Klem vannet ut av gelatinen og smelt den direkte i den varme blandingen. La blandingen stå noen minutter. Hell blandingen i en glassskål eller i kopper (posjonsskåler) og sett i kjøleskap til puddingen er stiv (ca. 2 timer for små posjonsskåler). Oppskriften til Tine likner veldig, men den har litt mer fløte, nesten dobbelt så mye sukker, - og dobbelt så mye sjokolade. Sammen med hjemmelaget vaniljesaus med ekte vaniljestang så er det søndagsdessert Åh, tusen takk! Da blir det nytt forsøk på sjokoladepudding til helgen! Kanskje jeg må lage en hver helg, for å virkelig få testet ut oppskriftene? Tusen takk for all god hjelp! Dere har reddet troen min på at det går an å lage en god sjokoladepudding selv, uten at den blir helt stiv! Har spist en helt himmelsk en for mange år siden, på Gjetbergsvollen på Røros. Så jeg vet at det går an! Anonymkode: 61f47...c75 1
Sølvrosen Skrevet 4. januar 2016 #12 Skrevet 4. januar 2016 Mamma bruker maizenna når hun lager sjokoladepudding, det synes jeg blir godt. Den får en veldig myk konsistens, og er veldig lett å lage. Dessverre husker jeg ikke oppskriften, men i grove trekk er det bland sukker, kakao, vaniljesukker og maizenna, rør inn melk, kok opp, hell over i en skål og avkjøl. Oppskriften på vaniljesaus er lignende, men der skal det være mer melk i forhold til maizenna slik at konsistensen blir tynnere. Denne puddingen er også fin når en er syk og mangler matlyst, da er det bare å røre grundig i den og kalle det maisgrøt med kakaosmak
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå