Furstina Skrevet 7. oktober 2004 #1 Skrevet 7. oktober 2004 Vi har ett problem... ...hur ska vi göra för att begränsa antalet gåvor? Tänker både på kostnad, slöseri och överflöd i mängd och storlek. Nu ska vi fira första julen med vår son. Jag vill lära honom att uppskatta gåvorna, för de är en omtanke. Jag vill inte hamna i en gåvohysteri med mängder av julklappar som aldrig hinner uppskattas eller märkas och en hets kring mängd, storlek och innehåll. HUR tar man upp detta med släkten utan att såra? Tack vi vill gärna ha men inte så mycket? Ska vi skylla på att vi reser med tåg? Nej det känns inte rätt. Vad ska vi önska i julklapp åt sonen? För vi kan inte - och vill inte - helt avskaffa alla gåvor. Mannens ena syster älskar att shoppa och har överflöd av klappar hemma hos sig, både från släkt och vänner. När vi nämnde detta för henne i somras tyckte hon närmast att vi var "elaka" som ville "förstöra" julen för vår son. Mannen och jag är eniga: det är inte antalet julklappar, eller priset på julklapparna som avgör vem som "vinner" eller hur "lyckad" julen blir. Julen ska handla om att umgås, mysa, njuta, äta och leka tillsammans. Våra barn ska lära sig att bli tacksamma för det de får, en gåva är speciell och man ska vara tacksam för den.
Gjest Emera Skrevet 7. oktober 2004 #2 Skrevet 7. oktober 2004 Jeg synes dere har et fantastisk utgangspunkt for julefeiringen! Dere er enige om hvordan dere vil ha det. Og argumentene dine for det er helt flotte, synes jeg. Hvis dere legger deres ønsker frem sånn som du gjør her nå, så kan det vel ikke gjøres bedre eller mer hensynsfullt? Noen vil sikkert kunne bli fornærmet. Men det er fullt lovlig å si til din mann søster at dere er uenige. Det er jo dere som bestemmer! Dere kan ikke gjøre alle til lags uansett. Noen ganger må man bare skjære igjennom, og gjøre som man selv vil. At din manns søster mener julen er en tid for å fråtse i gaver må hun nesten ta ansvar for selv. Kanskje er det på tide da, at noen etablerer nye vaner i familien. Selv om det kan skape litt strid. Lykke til! Jeg er veldig enig med dere i dette!
Gjest Embla s Skrevet 7. oktober 2004 #3 Skrevet 7. oktober 2004 Når det gjelder seg selv og andre voksne, kan man jo si at man ønsker å begrense julegavebyttingen, kanskje man kan bli enig om å be hverandre på julemiddag el. noe isteden? Men det er vel litt vanskelig å nekte familien å kjøpe gaver til det nye tilskuddet på stammen Det må jo nesten bli opp til de om de har lyst til å gi han noe eller ikke, og hvis jeg hadde blitt bedt om å IKKE gi gaver til små tantebarn, ville jeg blitt ganske frustrert.. Du kan jo ønske praktiske ting, klær etc. som han allikevel trenger? Om gavehaugen blir for overveldende for ham (slik de ofte blir for små barn ) går det an å spare noen av presangene til dagen etter. Skjønner tankene dine, men skjønner samtidig at familien ser det som sin rett å få gi ham gaver til jul!!
Furstina Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter #4 Skrevet 8. oktober 2004 Skjønner tankene dine' date=' men skjønner samtidig at familien ser det som sin rett å få gi ham gaver til jul!![/quote'] Det är ju precis det som är dilemmat. Det vore enklare att säga nej helt och hållet - men det vill vi ju inte... Det ska hur som helst bli spännande med hans första jul. Vi funderade på önskelista i går - för någon vägledning ska vi ju kunna ge släkten. Annars pratade vi om att jag bara vill ha EN julafton. Inga julklappar ska öppnas i förväg, även om mormor (min mamma) gärna vill vara med vid öppnandet. Julklappar gäller på julafton. Efteråt tror jag inte heller - det blir så långt efter. Mannen påpekade också att det kan röra till det eftersom första födelsedagen är i början på januari. Får se om mormor köper vårt resonemang med en julafton...
Gjest Embla s Skrevet 8. oktober 2004 #5 Skrevet 8. oktober 2004 (nå skal det jo ikke glemmes at gaver er en glede å gi, og at andres gaver ikke er noe man kan styre. Du og mannen din kan jo strengt tatt ikke nekte (?) andre familiemedlemmer å gi sønnen din en gave, være seg om det er juleaften, eller når som helst? Hva med å se litt stort på det, og tenke på hvor mye det gleder dem å gi han noe de ønsker å gi, tenk på din mors glede av å se han åpne opp den pakken som inneholder det akkurat HUN har funnet til sitt barnebarn.. Jeg tror ikke han blir hverken blasert i forhold til julen, eller bortskjemt av den grunn..)
Furstina Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter #6 Skrevet 8. oktober 2004 Nej det är sant, jag vet att särskilt min mor är barnsligt förtjust i presenter/gåvor/julklappar. Både att få och att få ge. Det är en av anledningarna till att det är känsligt att ställa önskemål eller krav på vad vi vill att han ska få och inte få... vad kan vi önska oss åt honom, och vad kan vi önska att INTE få. Jag vill bara undvika att få en upphausad hysteri kring mängd och innehåll. Jag tycker tillexempel att det är mer kul att ge till de tantebarn som uppskattar gåvor och de som inte får så många än till de jag vet får så många att de varken hinner öppna alla, eller märka vem gåvorna kommer från. Jag vill också låta julafton vara EN dag, inte flera dagar. Julen är många dagar med förberedelser och en julafton och dagar efter då man ska njuta av alla förberedelerna (i de bästa av världar). Mamma får vara med på födelsedagen, och julafton nästa år...
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #7 Skrevet 8. oktober 2004 Det at juleaften er en dag betyr da vel ikke at man ikke kan opne EN gave en annen dag, vel.. Vil du nekte han å åpne en gave som kommer for sent med posten også?
Furstina Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter #8 Skrevet 8. oktober 2004 Nej det vill jag kanske inte... men jag ser framför mig hur det blir en julafton till - en dryg vecka senare. För tidigare, det vill jag inte släppa på. Jag tänker att det kan bli mycket mas om att öppna paket tidigare ändå...
Gjest Pjusk Skrevet 10. oktober 2004 #9 Skrevet 10. oktober 2004 Du har vel en stund på deg til å finne ut hvordan du vil gjøre dette. Husk at papiret er det som er mest stas frem til barnet er ca. 2 år. Jeg synes det er greit om man av praktisk grunner strekker juleaften over et par - tre dager. Jeg synes det er mye verre med de 364 andre dagene i året. Nå er jo omtrent hver dag en fest.... Det er kake stadig vekk i barnehagen, tegnefilmer hver dag hjemme, bugnende lekerom og garderobeskap, leker som umiddelbart blir erstattet om det blir ødelagt, "forventninger" blir omtrent et fremmedord osv.
Cilla Skrevet 10. oktober 2004 #10 Skrevet 10. oktober 2004 Å begrense antall gaver til barna tror jeg blir vanskelg, da hver og en bestemmer om man vil gi gaver eller ikke, men som mor kan du selvfølgelig la være og ta imot gaven, men synes det blir for dumt. Tror ikke barnet skjemmes bort om det får mange gaver på juleaften, eller en annen dag i julen. Tror det er verre om foreldrene stadig vekk kjøper ting til barnet sitt. Derimot kan du som mor lære barnet at det skal vise stor glede over gaven det får, og takke giveren ordentlig.
Gjest gjesta Skrevet 10. oktober 2004 #11 Skrevet 10. oktober 2004 Vi har opplevd gaver til barna som tydelig er kjøpt bare for å kjøpe noe - det er tydelig at giveren ikke har kjøpt gaven med barnet vårt spesielt i tankene - bare at dette er en leke, ergo grei gave til et barn. Derfor har vi alltid ønsker klare når det nærmer seg jul, og til dem som ikke spør hva vi ønsker oss prøver vi å lure inn et ønske dersom anledningen byr seg. Og vi ønsker oss en masse praktiske ting; en genser, en stilongs, hansker, lue osv. For det som gir meg en bismak på julaften, er når gave etter gave åpnes, og vi voksne lurer på hvor vi skal gjøre av alt sammen, og barnet lurer på hvor neste pakke blir av. Utover dette har vi ikke satt noen begrensninger, annet enn at vi begrenser hvor mange vi kjøper til, noe som naturlig begrenser hvor mye vi får igjen. Og selv om barna får massevis av gaver til jul, og selv om gavene er noe de gleder seg til, så vet jeg at gaver ikke er alt. Barna setter umåtelig stor pris på late julefrokost-morgener, at mor og far har fri fra jobb, at juletreet står pyntet i stuen, at vi lager julepynt sammen, at farmor og onkel kommer på besøk - og alt det andre som forbindes med jul. At man får mer gaver enn man strengt talt trenger (og hva trenger man egentlig) trenger ikke bety overflatiske barn som kun ser lykken i det som kan kjøpes for penger. Selv om man har både pakker og julenisse, kan man formidle det budskap og de holdninger man ønsker å formidle til barna.
Tuddelidu Skrevet 10. oktober 2004 #12 Skrevet 10. oktober 2004 Jeg tror jeg ville sagt at de nærmeste familiemedlemmene fikk gjøre som de selv ville, det er sannsynligvis de som synes det er mest stas med den lille, og som veldig gjerne vil gi ham noe fint. Når det gjelder andre, som venner og mer fjerne slektninger, går det jo fint an å fortelle hva man faktisk trenger, og be om å få slike ting, f.eks. klær og annet utstyr. Dersom dere trenger noe større utstyr som koster litt kan jo kanskje også en vennegjeng gå sammen om å kjøpe denne, så får dere/han noe som virkelig trengs og som blir brukt og verdsatt. En annen ting som går an er jo å begynne å samle på ting som han kan få bruk for når han blir eldre, f.eks. sølvbestikk etc. (eller er dette mest for jenter..?), men i allefall noe som han kan få nytte og glede avogså senere, og noe som ikke bare blir "enda en leke" som aldri blir brukt. En siste ting jeg tenkte på, men som mange kanskje ville synes var kjedelig, er rett og slett å opprette en egen konto i hans navn der dere sparer penger til han blir stor og skal etablere seg. En slik konto har jeg, og selv om jeg ikke brukte å få pengegaver er jeg i dag veldig glad for at jeg har disse pengene, og det hadde ikke gjort meg noe og visst at familien min hadde gitt meg litt penger istedet for leker o.l., ihvertfall ikke da jeg var så liten og ikke engang skjønte hva en pakke var, og langt mindre hvorfor jeg fikk den. Så kunne man jo skrive opp alle pengegavene i en bok slik at han kunne se hvem som hadde gitt ham pengene når han blir eldre. Dette anbefaler jeg forøvrig uansett; det er koselig å bla i slike bøker og mimre litt; tenke på hva besteforeldre gav på 2-årsdagen og hvor glad man var i den bamsen etc. Forøvrig synes jeg det er en veldig fin tanke; gavene "tar over" jula, og om han lærer seg at jula handler om mer enn bare gaver, ja så synes jeg det er kjempeflott. Derfor ville jeg tenkt meg nøye om og prøvd å funnet ut noe som virkelig kunne betydd noe for ham/dere å få, og som kan bringe glede litt lenger enn de første par ukene etter nyttår. Lykke til
Furstina Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter #13 Skrevet 11. oktober 2004 Tack tack - Tuddelidu, Mie, Cilla och Pjusk Det är så många tankar kring detta och det är skönt att läsa om att andra också tänker. Jag hoppas också att julafton blir stas med mycket av "det andra", julgran, julenisse/tomte, pepparkakshus, pynt, förberedelser etc. Det jag vill undvika är en total "pakkemani". Jag har tänkt på en bok med minnen. Min svägerska har en "julbok" för familjens jular, den är trevlig och man kan skriva in förberedelser, besök, firande, gåvor och minnen från år till år. En slags dagbok för Malvin kan också vara trevlig, resor till Norge, semester med mamma och pappa, vardagen tillsammans, bästa leksakerna etc.
Tuddelidu Skrevet 11. oktober 2004 #14 Skrevet 11. oktober 2004 Jag har tänkt på en bok med minnen. Min svägerska har en "julbok" för familjens jular, den är trevlig och man kan skriva in förberedelser, besök, firande, gåvor och minnen från år till år. En slags dagbok för Malvin kan också vara trevlig, resor till Norge, semester med mamma och pappa, vardagen tillsammans, bästa leksakerna etc. Høres ut som en kjempegod ide! Kjempekoselig med masse bilder i også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå