AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #1 Skrevet 1. januar 2016 skulle sende faktura til kunden den 31 des som hun ba om. Hun minte meg på det siste dagen på jobb også at jeg må huske å sende den. Og så glemte jeg det helt :-( Sendte den akkurat nå men med dato som 01/01-16 Hun blir sikkert veldig irritert på meg på mandag. Hva betyr det for hennes regnskapet?? Blir det veldig feil??Takk på forhånd. Anonymkode: b1d2f...518
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #2 Skrevet 1. januar 2016 Dater den tilbake da vel. Null problem. Anonymkode: 986b9...31c
Gjest Blondie65 Skrevet 1. januar 2016 #3 Skrevet 1. januar 2016 Det er helt besvimt å sende regning gjeldende for 2015 datert 2016. Det er lov etter regnskapsloven å fakturere foregående måned frem til midt i gjeldende måned. Så denne må du kreditere og fakturere på nytt med dato 31.12.2015. Hadde jeg vært din kunde hadde jeg krevd at du gjorde det.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #4 Skrevet 1. januar 2016 Ja, jeg vet at jeg kan bare datere tilbake men problemet mitt er at jeg venter på å bli registrert i mva registret og da må jeg uansett sende en kreditnota. Hun/kunden er klar over det... Bruker contafaktura program og staten har jo allerede brukt 3 uker og har ennå ikke behandlet ferdig saken min selvom jeg har sendt etterspurte dokumenter osv... Men nå lurer jeg på om man kan kjøre kreditnota på samme faktura mer enn bare en gang?? Vet noen av dere det?? Anonymkode: b1d2f...518
Gjest Blondie65 Skrevet 1. januar 2016 #5 Skrevet 1. januar 2016 Hvorfor må du kreditere når du er blitt mva registrert? Har du alt passert 50.000 i omsetning? Det er forøvrig den nye fakturaen du skal kreditere, siden den da blir gjeldende.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #6 Skrevet 1. januar 2016 Jeg er ikke blitt regisrert enda.. Venter på svar fra staten. Og har passert 50.000 for lenge siden og har allerede sendt mange faktura uten mva som skal krediteres i ettertid. Det var jo det jeg fikk beskjed om fra staten at inntil jeg får svar så må jeg gjøre det på den måten.. så slitsomt og tungvint. Anonymkode: b1d2f...518
Gjest Blondie65 Skrevet 1. januar 2016 #7 Skrevet 1. januar 2016 Men altså, du krediterer siste utsendte faktura. Det skal egentlig aldri vær nødvendig å kreditere samme faktura to ganger. Det ser ut som du skulle søkt om mva registrering med en gang du startet opp.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #8 Skrevet 1. januar 2016 Ja, det løsnet plutselig for meg med firmaet mitt. Men den siste faktura, da får jeg be kunden å vente med å betale den. Så får jeg håpe at jeg får svar på mva registrering i løpet av kort tid slik at jeg krediterer den kun en gang og da med moms i tillegg.. Etter at jeg er registrert. Takk for svar. Anonymkode: b1d2f...518
Gjest Blondie65 Skrevet 1. januar 2016 #9 Skrevet 1. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det løsnet plutselig for meg med firmaet mitt. Men den siste faktura, da får jeg be kunden å vente med å betale den. Så får jeg håpe at jeg får svar på mva registrering i løpet av kort tid slik at jeg krediterer den kun en gang og da med moms i tillegg.. Etter at jeg er registrert. Takk for svar. Anonymkode: b1d2f...518 Men det trenger du altså ikke. La oss si at du har faktura Nr 115 med feil dato. Du krediterer denne, og kred.nota får Nr 116. Så fakturerer du på nytt. Den får faktura Nr 117. Når du er mva registrert krediterer du faktura Nr 117, kred.nota får Nr 118. Den nye faktura med mva får faktura Nr 119.
smilo Skrevet 1. januar 2016 #10 Skrevet 1. januar 2016 Det Blondie65 sier er helt rett. Man krediterer aldri en faktura 2 ganger. Det skal være umulig å få til med et fakturaprogram. Samme fakturaummer skal ALDRI brukes 2 ganger! Og alt som er levert ut i 2015 skal faktureres ut/ dateres tilbake til 2015
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #11 Skrevet 1. januar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det løsnet plutselig for meg med firmaet mitt. Men den siste faktura, da får jeg be kunden å vente med å betale den. Så får jeg håpe at jeg får svar på mva registrering i løpet av kort tid slik at jeg krediterer den kun en gang og da med moms i tillegg.. Etter at jeg er registrert. Takk for svar. Anonymkode: b1d2f...518 Du kan etterfakturere bilag med kun mva på og vise til tidligere faktura, i stedet for å kreditere hele bilaget. (Jeg antar du allerede har påskrevet bilagene at du er under mva-registrering og at mva blir etterfakturert) Forøvring skal fakturadato tilsvare dato for utstedelse av faktura, mao er det ikke korrekt å tilbakedatere bilag. Anonymkode: 5872f...6a6
Gjest Blondie65 Skrevet 1. januar 2016 #12 Skrevet 1. januar 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan etterfakturere bilag med kun mva på og vise til tidligere faktura, i stedet for å kreditere hele bilaget. (Jeg antar du allerede har påskrevet bilagene at du er under mva-registrering og at mva blir etterfakturert) Forøvring skal fakturadato tilsvare dato for utstedelse av faktura, mao er det ikke korrekt å tilbakedatere bilag. Anonymkode: 5872f...6a6 Dette er veldig dårlige råd. Du vil aldri få til å fakturere kun mva. Og man har lov å fullføre fakturering av foregående periode 15 dager inn i neste (ref bokføringsloven) slik at desember kan dateres med desember dato inntil 15. Januar.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. januar 2016 #13 Skrevet 1. januar 2016 45 minutter siden, smilo skrev: Det Blondie65 sier er helt rett. Man krediterer aldri en faktura 2 ganger. Det skal være umulig å få til med et fakturaprogram. Samme fakturaummer skal ALDRI brukes 2 ganger! Og alt som er levert ut i 2015 skal faktureres ut/ dateres tilbake til 2015 Det finnes fakturaprogram som lar deg kreditere samme faktura uendelig mange ganger. Den får ikke samme fakturanummer likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå