Gå til innhold

mus i hus - katt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Får helt fnatt av den musa. Har satt opp musefelle. Så den lille musa istad, på vei opp siden på oppvaskmaskinen (filt) og skulle til å gå på benken da den så meg stå der og glane, da snudde den raskt. Skal kjøpe 10-15 feller å sette opp - har ikke noe valg. Det er trist, men sånn er det bare, det er nødvendig. Kjøkkenet skal desinfiseres i morgen, med klor, og jeg tør ikke ha noe som helst fremme av kjeler o.l. men jeg har småbarn som titt og ofte smuler og søler, vasker så godt jeg kan, men..  fellene skal opp i vaskerommet der jeg mistenker den kom inn (kjelleren) og på kjøkkenet. Jeg har "babyvakt" i natt og sover i stua, ligger og hører på at musa romsterer. Blir litt kvalm, de er søte, men forferdelig uhygieniske og bærere av skumle sykdommer. Venter bare på å høre klikk fra fella :( hadde katt her i 3 år, hadde aldri problemer med mus den gang. Verdt å skaffe katt igjen? Eventuelt 2 stk. Eneste er at jeg har mistet 2 katter på 3 år (utekatter) og føler det er langt ifra trygt å ha utekatt her jeg bor. Langt fra motorveg, men allikevel endel trafikk, er dessuten på landet så er både rev, grevling, gaupe, ulv noen ganger og ofte løse nabohunder. Ene katten min ble tatt av dyr eller bil og den andre ramla ned fra en telefonstolpe stakkars. Så tenker på 2 stk innekatter, da, som stygt nok kan more seg fange mus... Ønsker kun hyggelige svar og ønsker igrunn KUN å debattere: 

Hvor effektive musefangere er katter? Ene katten (huskatt) jeg hadde tok mase mus hver dag. Det føles på en måte bedre at musa blir mat enn at den kastes i søpla. Men fella er nok med skånsom.. men tror katter er lurere og mer utspekulerte enn fella? 

Anonymkode: 05d0f...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mus er koselige dyr, litt som hamstere. Sett frem ost!

Anonymkode: 09997...6bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mus er koselige dyr, litt som hamstere. Sett frem ost!

Anonymkode: 09997...6bf

Hvorfor kan du ikke svare seriøst? Jeg har ikke sovet i natt og orker ikke "morsomheter". Jeg skrev tydelig hva jeg ønsker å debattere! :(

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en annen AB

Jeg har ikke greie på katter, men om du skal bruke musefeller, vet jeg at peanøttsmør er lurt å bruke i musefellene. Snakk gjerne også med et skadedyrfirma for råd

Anonymkode: 06766...d69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en annen AB

Jeg har ikke greie på katter, men om du skal bruke musefeller, vet jeg at peanøttsmør er lurt å bruke i musefellene. Snakk gjerne også med et skadedyrfirma for råd

Takk! 

Foreløbig er det krydderskinke i fella. Har også hvitost, kaviarmix, leverpostei, servelat og salami tilgjengelig. Men ikke noe peanøttsmør enda. Vet ikke hva som er mest effektivt av det jeg har, men google fortalte meg at en ukjent på Internett hadde nytte av brunost så får kjøpe inn brunost og peanøttsmør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror forresten det er husmus, om det har noe å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"

Smådyr kan lukte rovdyr-urin

21.6 2011 00:00

Små byttedyr, som mus og rotter, kan lukte rovdyr-urin.

Et kjemisk stoff kalt 2-fenetylamin finnes i sterk konsentrasjon i urin hos kjøttetere. Samme stoff finnes i inntil 3 000 ganger lavere konsentrasjon hos planteetere.

Forskere tok utgangspunkt i urin fra amerikansk rødgaupe, som selges til hageeiere for å holde gnagere og kaniner unna, melder nature.com.

De fant at 2-fenetylamin finnes i sterk konsentrasjon i urin hos mange rovdyr og er også på sporet av en forklaring på hvorfor mus og rotter reagerer på stoffet.

Da forskerne dryppet et par dråper 2-fenetylamin i et bur holdt gnagerne seg unna denne delen av buret. De reagerte ikke på løveurin der det kjemiske stoffet var fjernet." http://forskning.no/content/smadyr-kan-lukte-rovdyr-urin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! 

Foreløbig er det krydderskinke i fella. Har også hvitost, kaviarmix, leverpostei, servelat og salami tilgjengelig. Men ikke noe peanøttsmør enda. Vet ikke hva som er mest effektivt av det jeg har, men google fortalte meg at en ukjent på Internett hadde nytte av brunost så får kjøpe inn brunost og peanøttsmør.

Takk for tilbakemeldingen!

Her er en artikkel om en svært effektiv musefelle, og om bruk av peanøttsmør i fella http://www.dinside.no/926741/musefella-victor-multikill-er-dodelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den fella så bra ut, men svindyr da. Burde vel fått hjelp til å tette vegger etc, men. For noe dritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacon er også veldig effektivt som åte i musefelle.
Bruk helt vanlige musefeller, men sett dem der du har sett musa, der du tror musa løper i skjul, og der du tror musa kanskje holder hus. Og fellene må stå relativt gjemt, altså ikke i åpent lende, men gjerne bak stolbein, under kommoder, bak kjøleskap eller inni kjøkkenskap.
Et par feller burde holde om det er snakk om EN mus, men siden det ofte er fler enn den ene du tror det er, så er det greit å sette opp en ti-tolv stykker rundt omkring. Plutselig er fellene fulle av mus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste du kan gjøre er å saumfare boligen og tette alle hull større enn 1 cm. Det hjelper ikke å sette opp feller inne hvis det fortsatt er masse innganger for de små krekene. Når det er sagt har vi hatt katt i alle år, men det hjalp ikke det minste før alle småhull var tette 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, peppermyntete skrev:

Det viktigste du kan gjøre er å saumfare boligen og tette alle hull større enn 1 cm. Det hjelper ikke å sette opp feller inne hvis det fortsatt er masse innganger for de små krekene. Når det er sagt har vi hatt katt i alle år, men det hjalp ikke det minste før alle småhull var tette 

De årene jeg har hatt rovdyr som kjæledyr, har jeg ikke hatt mus. I allefall ikke inne sånn sett, kanskke i kjelleren bare

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, peppermyntete skrev:

Smart!

Men før inngangene tettes må musene ut av huset, for ellers blir de evt liggende inni veggene og dø.

Å sette feller utenfor huset, er faktisk lurt ( med tanke på å få de ut av huset)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemeldingen!

Her er en artikkel om en svært effektiv musefelle, og om bruk av peanøttsmør i fella http://www.dinside.no/926741/musefella-victor-multikill-er-dodelig

Slike feller ville jeg holdt meg langt unna, men nå tenker jeg dyrevelferd da, selv om det "bare" er en mus. Hva om ikke musa blir drept ordentlig med en gang av fella? Den blir rullet ned i kammeret der den sakte kveles, særlig også om man reiser avgårde i flere dager uten å sjekke fella som de gjorde i denne testen.

Det er rart... Mange folk påstår å være glad i dyr, men leer ikke på et øyelokk over hvordan inhumane metoder som brukes på rotter og mus. Det er pga det er skadedyr er blant argumentene. Det gir liksom ikke noe mening. Selv skadedyr føler stress, og smerte. Dyre"venner" som skryter uhemmet av katten sin som torturerer mus/rotter i lange tider og kan gjerne sitte i et annet  rom i flere timer og høre på fangsten fordi de er jo såå ekle. :roll:

Er ikke plaget av mus her, men har hatt god effekt tidligere ved å fange dem levende på sommertid og slippe den et stykke unna huset, det koster ikke mange kalorier. Men på vinterstid er det litt verre da de finner veien inn igjen. Har en hund som dreper dem momentant med et bitt over hodet så de vet ikke hva som treffer dem. Så lenge man har en garanti for at de dør raskt og smertefritt så ser jeg ikke problemet, noe som gjelder alle dyr.

http://www.clasohlson.com/no/no/Mj%C3%B6lner-musefelle/34-5202

Denne er veldig effektiv og human på små mus da de må ha begge forbeina på plata før den slår igjen, noe som fører til at den ikke treffer feil (over rygg, poter, hale). Har opplevd det en gang med de vanlige musefellene, måtte på en skikkelig leteakjson etter at en vanlig felle smalt over ryggen på det stakkars dyret for å avlive det skikkelig for en del år siden, aldri mer!

Anonymkode: 62661...9fb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike feller ville jeg holdt meg langt unna, men nå tenker jeg dyrevelferd da, selv om det "bare" er en mus. Hva om ikke musa blir drept ordentlig med en gang av fella? Den blir rullet ned i kammeret der den sakte kveles, særlig også om man reiser avgårde i flere dager uten å sjekke fella som de gjorde i denne testen.

Det er rart... Mange folk påstår å være glad i dyr, men leer ikke på et øyelokk over hvordan inhumane metoder som brukes på rotter og mus. Det er pga det er skadedyr er blant argumentene. Det gir liksom ikke noe mening. Selv skadedyr føler stress, og smerte. Dyre"venner" som skryter uhemmet av katten sin som torturerer mus/rotter i lange tider og kan gjerne sitte i et annet  rom i flere timer og høre på fangsten fordi de er jo såå ekle. :roll:

Er ikke plaget av mus her, men har hatt god effekt tidligere ved å fange dem levende på sommertid og slippe den et stykke unna huset, det koster ikke mange kalorier. Men på vinterstid er det litt verre da de finner veien inn igjen. Har en hund som dreper dem momentant med et bitt over hodet så de vet ikke hva som treffer dem. Så lenge man har en garanti for at de dør raskt og smertefritt så ser jeg ikke problemet, noe som gjelder alle dyr.

http://www.clasohlson.com/no/no/Mj%C3%B6lner-musefelle/34-5202

Denne er veldig effektiv og human på små mus da de må ha begge forbeina på plata før den slår igjen, noe som fører til at den ikke treffer feil (over rygg, poter, hale). Har opplevd det en gang med de vanlige musefellene, måtte på en skikkelig leteakjson etter at en vanlig felle smalt over ryggen på det stakkars dyret for å avlive det skikkelig for en del år siden, aldri mer!

Anonymkode: 62661...9fb

:ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De årene jeg har hatt rovdyr som kjæledyr, har jeg ikke hatt mus. I allefall ikke inne sånn sett, kanskke i kjelleren bare

Sannsynligvis har du det hvis du har noen åpninger i huset, men det er ikke alltid man merker det og det er ikke alle steder som har like mye utøy heller. Har man for eksempel en rotete nabo med mye styr i hagen er sjansen større for å få mus i eget hus, med eller uten katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 1/1/2016 at 20.31, AnonymBruker skrev:

Får helt fnatt av den musa. Har satt opp musefelle. Så den lille musa istad, på vei opp siden på oppvaskmaskinen (filt) og skulle til å gå på benken da den så meg stå der og glane, da snudde den raskt. Skal kjøpe 10-15 feller å sette opp - har ikke noe valg. Det er trist, men sånn er det bare, det er nødvendig. Kjøkkenet skal desinfiseres i morgen, med klor, og jeg tør ikke ha noe som helst fremme av kjeler o.l. men jeg har småbarn som titt og ofte smuler og søler, vasker så godt jeg kan, men..  fellene skal opp i vaskerommet der jeg mistenker den kom inn (kjelleren) og på kjøkkenet. Jeg har "babyvakt" i natt og sover i stua, ligger og hører på at musa romsterer. Blir litt kvalm, de er søte, men forferdelig uhygieniske og bærere av skumle sykdommer. Venter bare på å høre klikk fra fella :( hadde katt her i 3 år, hadde aldri problemer med mus den gang. Verdt å skaffe katt igjen? Eventuelt 2 stk. Eneste er at jeg har mistet 2 katter på 3 år (utekatter) og føler det er langt ifra trygt å ha utekatt her jeg bor. Langt fra motorveg, men allikevel endel trafikk, er dessuten på landet så er både rev, grevling, gaupe, ulv noen ganger og ofte løse nabohunder. Ene katten min ble tatt av dyr eller bil og den andre ramla ned fra en telefonstolpe stakkars. Så tenker på 2 stk innekatter, da, som stygt nok kan more seg fange mus... Ønsker kun hyggelige svar og ønsker igrunn KUN å debattere: 

Hvor effektive musefangere er katter? Ene katten (huskatt) jeg hadde tok mase mus hver dag. Det føles på en måte bedre at musa blir mat enn at den kastes i søpla. Men fella er nok med skånsom.. men tror katter er lurere og mer utspekulerte enn fella? 

Fu flate hvor håpløs  katteeier du var som lot kattene du hadde bli torturet til døde i ung alder fordi du sendte de ut! Selvfølgelig må du holde katter inne med slike omgivelser!  Men fraråder deg å ha dyr. Du får klare deg med mus. 

Anonymkode: 8755e...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, peppermyntete skrev:

Sannsynligvis har du det hvis du har noen åpninger i huset, men det er ikke alltid man merker det og det er ikke alle steder som har like mye utøy heller. Har man for eksempel en rotete nabo med mye styr i hagen er sjansen større for å få mus i eget hus, med eller uten katt.

Er det gnagerår? Naboene har jo komposhauger, men det har jo de fleste da. Men når du sier det, liker naboen å mate smådyr, hiver ut brød og alt mulig i hagen, kan sikkert tiltrekke seg slikt :)

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fu flate hvor håpløs  katteeier du var som lot kattene du hadde bli torturet til døde i ung alder fordi du sendte de ut! Selvfølgelig må du holde katter inne med slike omgivelser!  Men fraråder deg å ha dyr. Du får klare deg med mus. 

Torturert til døde? Si meg, er du fullstendig gal? :sjokkbla: mine katter hadde det antakeligvis bedre enn mange andre katter, fikk alltid skryt av veterinæren på helsesjekker og fikk kvalitetsfôr i tillegg til å kunne gå ut og inn akkurat som de ønsket. Husker naboene stadig vekk kommenterte hvor lykkelige kattene så ut til å være, og den ene katten ble faktisk reddet fra å være uteligger. Fikk noen herlige år hos oss. 

--------

Kommer til å skaffe meg ny katt, og i mellomtiden kjøper jeg peanøttsmør og fox. Samboeren min fikk dårlig samvittighet mtp å ta livet av musa, så fant noen humane hjemmelagde feller man kan lage på Internett. Får se om de funker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herrelighet for et svar da menneske! Det finnes da nesten ikke husstander med katt her i landet som ikke har bilvei i nærheten. Skjerp deg!!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...