Gå til innhold

Pensjonssparing, kan man si opp avtalen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Si at man starter en privat pensjonssparing og har betalt inn på den måntlig i et års tid. 

Jeg har nå satt meg noe inn i dette med sparing og fond etc, og ser at Gjensidige, der jeg har pensjonssparingen min, har ikke så godt utvalg i fond. Si at jeg ønsker å avslutte min pensjonssparing der, hvilke muligheter har jeg? Kan jeg ta ut pengene mine, eller får man en fripolise?

Anonymkode: 2bb9a...535

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har overført fondene mine fra en bank til en annen. Altså, ikke pensjonsfond, men andre typer fond (langsiktig sparing). Det utgjorde ikke noe problem. Se om du finner andre bedre fond og hør om overføring?

Anonymkode: 39d52...5e3

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på spareformen. Dersom du det er pensjonsparing med skattefradrag kan du ikke ta ut pengene og heller ikke flytte dem til annen bank. Min bank anbefalte meg å avslutte denne formen for sparing da de mente jeg fikk for lite igjen for å binde pengene og hvis jeg døde før fylte 62 ville jeg ikke kunne ta ut pengene heller. De jeg alt hadde spart står låst på en konto.

Vanlig fondssparing kan du selge fondene og kjøpe andre fond i en annen bank.

Anonymkode: 071b4...dda

AnonymBruker
Skrevet

IPS kan flyttes, men det er ikke anbefalt siden det er ganske stor sjanse for at du må betale høyere skatteprosent når du tar ut pengene enn du får i fradrag når du setter dem inn, du må betale en årlig avgift for å ha pengene stående der, og du går glipp av skjermingsfradrag. På den andre siden unngår du formueskatt, men bare hvis du har stor nok formue til å måtte betale det.

Anonymkode: aa6fb...a6a

AnonymBruker
Skrevet

Mener at jeg ikke anbefaler IPS, ikke at du ikke bør flytte.

Anonymkode: aa6fb...a6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...