Gå til innhold

Mac eller vanlig pc?!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Den 1/2/2016 at 10.50, Mireille skrev:

Rettelse: i henhold til norsk lov har man 5 års REKLAMASJON på datautstyr. Dette betyr at dersom noe hardware på maskinen fusker eller dør innen disse 5 årene, så har man krav på ny del eller PC om feilen er stor nok. Det gjelder ikke software, slik at om windows/OSX slår seg vrang, så må du betale for reparasjon (evt fikse det selv).

Garantitiden er normalt 1-2 år.

TS: Pro tip: ikke spør selgere om tips når du skal kjøpe datamaskin, spør en som kan datamaskiner og som genuint bryr seg. Selgere er bare ute etter å pushe på deg det butikken forsøker å bli kvitt. Hold deg unna Elkjøp, Lefdal og Siba, de tar ofte inn store partier av modeller som er på vei ut av sortiment (altså "gamle" modeller) eller sære modeller. Finn heller en bra modell og kjøp den på nett (også billigere og du slipper selgere som forsøker å selge deg antivirus og annet tull du ikke trenger - det får du gratis på nett og det er bedre enn Norton).

Videre pirk: Å ha "5 års reklamasjon" (som mange riktignok sier) er meningsløst. "Reklamasjon" er legaldefinert i fkjl. § 27 (1), og er intet annet enn å gi beskjed om at man ønsker å påberope seg en mangel. I forbrukerkjøp, og for mye datamaskinutstyr gjelder en absolutt reklamasjonsfrist på 5 år, jf. § 27 (2). Dette må selvfølgelig skilles fra den relative reklamasjonsfristen, som etter § 27 (1) er på minst to måneder. Det må videre skilles fra reklamasjonsrett, som i tillegg til at man holder seg innen de relative og absolutte reklamasjonsfristene, også fordrer at tingen har en mangel etter § 16. Sistnevnte høres kanskje ut som en selvfølge, men hva som faktisk utgjør en mangel (og hva slags datautstyr som har en absolutt reklamasjonsfrist på 5 år) avhenger av alt fra pris (som sier noe om forventninger man kan ha til varen), og varens beskaffenhet (eksempelvis er batterier etter dagens rettspraksis forventet å bli dårligere allerede innen det første året).

Videre gjelder ovennevnte prinsipielt også software, da eksempelvis operativsystemet like fullt ut er en del av varen man kjøper. Dette er selvsagt ikke synonymt med at krasjing i Windows/OS X nødvendigvis utgjør mangler. Man kan imidlertid tenke seg at operativsystemet eksempelvis kan ha en mangel etter § 16 første ledd bokstav c, herunder at det ikke svarer til "opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk". Kan jeg dokumentere at selgeren av en Mac har opplyst at operativsystemet fint klarer å kjøre program X, og program X kun finnes til Windows (og nå utelater vi emulatorer fra diskusjonen), utgjør dette like mye en mangel, og utløser de samme rettigheter som hardwaremangler.

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den 2. januar 2016 at 10.30, Mireille skrev:

til TS: om du er villig til å betale dobbelt så mye for maskinvaren for å ha et moteprodukt (som det egentlig er), så kjøp Mac.
 Det folk sier om at PC blir treg etter 6mnd er bare tull, det handler bare om at du må finne riktig maskinvare og et merke som ikke har for mye bloatware (evt fjerne det selv). Det er praktisk talt lite forskjell mellom Windows og OSX i dag, så MAC handler kun om designet.

Jeg har jobbet med IT brukerstøtte i mange år, og ser at vanlige brukere har mye mer problemer med MAC enn PC. I tillegg må du sende MAC på reparasjon og krangle med Apple for å få det du har krav på bare for å bytte en død harddisk, mens i en PC kan du bytte den selv (eller få noen du kjenner til å gjøre det).

Derimot, hvis du skal selge maskinen når du er "ferdig" med den, så holder MAC seg mye bedre i pris (du får mer penger igjen for den).

Det er ingen problemer å skifte harddisk selv. Har oppgradert harddisk og RAM på min 6 år gamle mac selv. 

Ts:

det er i grunn veldig smak og behag... Jeg kjøpte mac av nysgjerrighet og må si at jeg ikke kommer til å gå tilbake til PC. Windows er (var for 6år siden) mye tregere etter kort tid. Det siste året har jeg hatt boot camp og må si jeg foretrekker brukervennligheten til OsX fremfor windows.

skulle jeg kjøpt PC ville jeg uten tvil gått for Lenovo.

Anonymkode: d58c4...bf1

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen problemer å skifte harddisk selv. Har oppgradert harddisk og RAM på min 6 år gamle mac selv. 

Ts:

det er i grunn veldig smak og behag... Jeg kjøpte mac av nysgjerrighet og må si at jeg ikke kommer til å gå tilbake til PC. Windows er (var for 6år siden) mye tregere etter kort tid. Det siste året har jeg hatt boot camp og må si jeg foretrekker brukervennligheten til OsX fremfor windows.

skulle jeg kjøpt PC ville jeg uten tvil gått for Lenovo.

Anonymkode: d58c4...bf1

Det er forskjell på Mac-ene som ble solgt for seks år siden og de som selges nå. Det er ikke helt sammenlignbart. Å skifte RAM-brikker på min forrige Mac var en forholdsvis enkel affære. Mac-ene i salg i dag er en helt annen sak.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...