Gå til innhold

Mac eller vanlig pc?!

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 timer siden, Titania skrev:

Jeg skulle aldri i verden ha en mac - og nå vil jeg ikke bytte bort min for alt i verden.

Vet ikke hva jeg kan si som gjør den "bedre enn alt annet" - men med mitt bruk, så har jeg "slitt" en pc i året, før den er blitt supertreg, og skikkelig kjip i bruk - selv med reinstallering av windows. Macen er 4,5 år gammel, og sett bort i fra en tast som løsnet og at jeg har måtte bytte batteri en gang, så er den like god nå som når den var ny. Bruker den for det meste til surfing, men spiller litt sims 4, og andre småspill på den også - i tillegg til at jeg prøver å redigere litt bilder nå og da (kommer aldri ordentlig i gang men :P ). Det er dyrt, sammenlignet med pc, så absolutt. Men samtidig syns jeg det fungerer bedre enn pc. Bruken av osx er selvsagt litt uvant i begynnelsen, men det er noe man fort venner seg til :)

Samme formening hadde jeg også, men nå vil jeg ikke ha noe anna ;) Har også en forhatt iPhone, som spiller på lag med Mac'n, kan sende sms og redigere kontakter fra Macen, og omvent. Og oppdatert info på begge steder :):):) 

8 timer siden, Sirah skrev:

Mac - uten tvil! Jeg skal aldri ha PC igjen! Min første Mac var like god etter fem år. Da mistet jeg den i gulvet så den måtte skiftes ut, men det var vel strengt tatt ikke macens feil 😂

Jeg har en forholdsvis dyr jobbpc (en del tusenlapper dyrere enn macen) og den er mye tregere og henger stadig. Til dags dato har ikke mine macer hengt en eneste gang. 

Jeg syntes absolutt at en Mac er verdt pengene. Kjøpte en billig "surfepc" til samboeren min som han kunne ta med seg på jobbreiser osv slik at han ikke skulle dra med seg den dyre. Kostet 3000-4000kr. Den ble brukt 3-4 ganger og har siden ligget i skapet og støvet ned. Makan til søppel skal du lete lenge etter!

Er helt enig i dette!! Har selv samme erfaring med overgang fra Windows til til OSx, kommer ikke for alltid i verden å gå tilbake til pc'n!! Var ute for en "underlig skrue" på en Elkjøp-forretning for ei tid tilbake, det var på den tida jeg gikk å vurderte og prøvde litt på utstilte Mac maskiner, han var ikke noe for Mac. "idiot" tenkte jeg, og gikk ut igjen. Har kollega som begynte med Mac for nysjerrgiheten, ville prøve noe anna, og der er det nesten bare MacBookAir eller MacBookPro. Men de som slett ikke vil har noe anna enn en treg PC for jo bare sitte der med den, i den formening om at de har kjøpt det som de selv mener er aller best :) "Beste bil'n i væLa er den som je har sjøl" synger Vidar Sandbeck ;) Det er noe det i de innleggene over her :P:) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, hog skrev:

Den påstanden må du virkelig underbygge. Før var det i hvert fall stikk motsatt, at man måtte betale en del ekstra for designet og OSX sammenlignet med andre bærbare.

Jeg tror ikke du følger med på hvordan en pc mot en Mac er oppbygd inni. En MacBookAir har en diskplass på 128BG (minste) Skulle du ha en pc med samme, uten roterende disk, kosta den 4-5 tusen mer. Skjønte du det bedre nå??

Anonymkode: 3b54f...2b5

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke du følger med på hvordan en pc mot en Mac er oppbygd inni. En MacBookAir har en diskplass på 128BG (minste) Skulle du ha en pc med samme, uten roterende disk, kosta den 4-5 tusen mer. Skjønte du det bedre nå??

Anonymkode: 3b54f...2b5

:ler:

Jeg vet utmerket godt forskjellen på en SSD og en HDD, for ordens skyld har jeg flere i bruk samtidig av begge typer :)

Den latterlige påstanden din om at pc'er med ssd koster 4-5000 mer, blir vel debunket av denne linken? 
https://www.komplett.no/product/847262/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/lenovo-ideapad-100-156-hd

(teskje; den pc'en har 128gb ssd og koster 3500)

• Liker 1
Skrevet (endret)

til TS: om du er villig til å betale dobbelt så mye for maskinvaren for å ha et moteprodukt (som det egentlig er), så kjøp Mac.
 Det folk sier om at PC blir treg etter 6mnd er bare tull, det handler bare om at du må finne riktig maskinvare og et merke som ikke har for mye bloatware (evt fjerne det selv). Det er praktisk talt lite forskjell mellom Windows og OSX i dag, så MAC handler kun om designet.

Jeg har jobbet med IT brukerstøtte i mange år, og ser at vanlige brukere har mye mer problemer med MAC enn PC. I tillegg må du sende MAC på reparasjon og krangle med Apple for å få det du har krav på bare for å bytte en død harddisk, mens i en PC kan du bytte den selv (eller få noen du kjenner til å gjøre det).

Derimot, hvis du skal selge maskinen når du er "ferdig" med den, så holder MAC seg mye bedre i pris (du får mer penger igjen for den).

Endret av Mireille
  • Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, han har vært innom flere elektrobutikker faktisk. Elkjøp tok den inn for reparasjon, han betalte og fikk den igjen, og få uker etterpå var den like treg som før. Så gikk han til Euronics hvor de snakket om å bytte harddisk, men de var ikke sikre på at det var problemet.

Når han allerede har bytta batteri 2 ganger, en gang fordi det bare ble gåent og døde (etter garantien var ute selvfølgelig), og få uker etterpå på reklamasjon fordi det nye batteriet han fikk var feilproduksjon, og i tillegg har kjøpt ny lader fordi den i velkjent applestil sluttet å fungere uten grunn, fant han ut at han ikke gadd å bruke mer penger på den og slang den i skuffa etter siste Euronicsbesøket. 

Anonymkode: ac07d...803

Datamaskiner har en garanti på fem år. Hvis det oppstår en feil som ikke er en konsekvens av feil fra brukerens side, skal ikke utsalgsstedet ta betalt for å reparere den. Så lenge garantien gjelder har utsalgsstedet plikt til å reparere feil som ikke brukeren selv har forårsaket. Klarer de ikke det, har du krav på en ny datamaskin av samme type. Butikken med størst kompetanse på produkter fra Apple er for øvrig Eplehuset.

Batteriets garanti er på tre år. Min erfaring er at batteriet som oftest tar kvelden før de tre årene er omme og da har man rett til å få det byttet. Man må regne med at et batteri ryker innen tre år. Det er helt normalt. Man må også være klar over at bugs oppstår i et hvert operativsystem, akkurat som feil på maskinvare også forekommer. Apple er neppe verre enn sine konkurrenter på dette området. Hvis du har innhold på harddisken du ikke vil miste, så sørg alltid for å ha oppdaterte sikkerhetskopier av dette innholdet. Det er best å være føre var.

Skrevet
11 minutter siden, Mireille skrev:

til TS: om du er villig til å betale dobbelt så mye for maskinvaren for å ha et moteprodukt (som det egentlig er), så kjøp Mac.
 Det folk sier om at PC blir treg etter 6mnd er bare tull, det handler bare om at du må finne riktig maskinvare og et merke som ikke har for mye bloatware (evt fjerne det selv). Det er praktisk talt lite forskjell mellom Windows og OSX i dag, så MAC handler kun om designet.

Jeg har jobbet med IT brukerstøtte i mange år, og ser at vanlige brukere har mye mer problemer med MAC enn PC. I tillegg må du sende MAC på reparasjon og krangle med Apple for å få det du har krav på bare for å bytte en død harddisk, mens i en PC kan du bytte den selv (eller få noen du kjenner til å gjøre det).

Derimot, hvis du skal selge maskinen når du er "ferdig" med den, så holder MAC seg mye bedre i pris (du får mer penger igjen for den).

Kan du begrunne din uthevet skrift, "mye mer" problemer med Mac? Jeg har hatt Mac i noen år nå, og ser ikke det på det som mote, som vil ha det til, kjøpte den kun for at det er et produkt som FUNGERER!! :) 

Skrevet
7 minutter siden, Klossmajor skrev:

Datamaskiner har en garanti på fem år. Hvis det oppstår en feil som ikke er en konsekvens av feil fra brukerens side, skal ikke utsalgsstedet ta betalt for å reparere den.

Rettelse: i henhold til norsk lov har man 5 års REKLAMASJON på datautstyr. Dette betyr at dersom noe hardware på maskinen fusker eller dør innen disse 5 årene, så har man krav på ny del eller PC om feilen er stor nok. Det gjelder ikke software, slik at om windows/OSX slår seg vrang, så må du betale for reparasjon (evt fikse det selv).

Garantitiden er normalt 1-2 år.

TS: Pro tip: ikke spør selgere om tips når du skal kjøpe datamaskin, spør en som kan datamaskiner og som genuint bryr seg. Selgere er bare ute etter å pushe på deg det butikken forsøker å bli kvitt. Hold deg unna Elkjøp, Lefdal og Siba, de tar ofte inn store partier av modeller som er på vei ut av sortiment (altså "gamle" modeller) eller sære modeller. Finn heller en bra modell og kjøp den på nett (også billigere og du slipper selgere som forsøker å selge deg antivirus og annet tull du ikke trenger - det får du gratis på nett og det er bedre enn Norton).

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer også på alle de feilene ved mac? Har Macbook fra 2007. Der oppsto det en feil som jeg fikk fikset på garantien. Min iMac fra 2009 har fungert prikkfritt, men jeg har satt inn litt mer RAM. iPad'en har aldri hatt noen problemenr og det samme er tilfelle for de to iPhonene jeg har hatt. Den ene frøs riktignok etter en litt for lang tur i for mange minusgrader, men lot seg vekke fint opp igjen.iPoden jeg hadde fungerte også greit så lenge jeg brukte den, men da jeg konverterte til iPhone 4 flyttet musikken dit. Bedre med en dings enn to...

Det eneste jeg har å utsette på Apple sine produkter er at det liksom skal være så intuitivt. Min intuisjon slet lenge før jeg skjønte konseptet med installering av programmer på mac og jeg synes fremdeles ikke billedlagringen er videre logisk. Men det funker.

Gjest morhjertegod
Skrevet

Eneste negative med Mac er at du aldri vil ha noe annet igjen ;o) Jeg hadde min mac book air i åtte år, den funker enda, men begynte bli treg, så fikk ny til Jul. Ja den koster mer, men aldri hatt noe tull med den og den har vart lenge. Kjøp det du trenger til ditt behov, jeg fikser ikke windows, men er en vanesak.

Skrevet (endret)
23 minutter siden, tdm900 skrev:

Kan du begrunne din uthevet skrift, "mye mer" problemer med Mac? Jeg har hatt Mac i noen år nå, og ser ikke det på det som mote, som vil ha det til, kjøpte den kun for at det er et produkt som FUNGERER!! :) 

Med lang fartstid innen IT brukerstøtte kan jeg på erfaringsbasis si at det er mye mer problemer med MAC (det betyr ikke at hver enkelt MAC vil ha problemer), i tillegg til at ting er mer slitsomt å fikse. Blant annet er det mye problemer med trådløsdriveren, ladeporten ødelegges lett, maskiner som ikke booter, harddisker som plutselig dør, programmer som ikke starter/ikke fungerer riktig, MASSE java-problemer som igjen gir problemer med andre programer. For hver nye versjon av OSX så blir det alltid problemer med bakoverkompabilitet og også kommunikasjon med non-Apple produkter.

Altså, mye av dette er ting som kan skje med alle laptoper, ikke bare MAC, men som sagt: i min 10 års erfaring så ser jeg at det er langt mer problemer med MAC (både bruksmessig og hardware) enn ved PC. Her kan det forøvrig være mange tredjevariabler, for eksempel kan det hende at siden MAC har blitt så populært (spesielt blant de som ikke har så mye ekspertise på datamaskiner) at jeg da opplever at flere MACer kommer inn for fiksing, eller at PCbrukere har lettere tilgang for å fikse problemer selv eller har venner/bekjente som fikser det for dem.

Til syvende og sist er det opp til TS hva hen velger å kjøpe. Jeg gir bare råd ut fra mine erfaringer og ekspertise, men som det har blitt nevnt i tråden: dersom maskinen kun skal brukes til nettsurfing og enkle oppgaver, så er det noe unødvendig å betale så mye for en datamaskin som det en MAC koster.

Når det gjelder poenget mitt om at dette er et moteprodukt, så er det at omtrent 90% av de som kjøper MAC i dag, gjør det fordi den ser pen ut. Den er stilren og har et pent design, og har blitt populær på grunn av det, og ikke grunnet funksjonalitet (som opprinnelig er bunnet i kreativt arbeid som grafisk design, musikk- og videoproduksjon (adobepakken blant annet)).

Når det gjelder påstander om at MAC fungerer bedre enn PC så er jeg uenig (men her kan jeg bare snakke for meg selv og ikke på generelt grunnlag). Jeg har brukt begge i mange år og har hatt like lite problemer med begge typene datamaskiner.

Endret av Mireille
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mireille: Som en som driver med IT-brukerstøtte så burde du kanskje prøve å gi råd i henhold til andres behov, fremfor egne preferanser. Jeg arbeider også og er utdannet innenfor IT, ville aldri i verden valgt mac selv, men dette er fordi jeg trenger den åpenheten og valgmulighetene som en windows/linux-maskin gir meg. Både med tanke på soft, og hardware. Hvis man også f.eks. gamer en del, så er jo svaret gitt. Samme hvis pris er en viktig faktor.

Men til mor/far/søster, hvis behov kun ligger i å surfe på nett, bruk av teksbehandling, enkel bilderedigering, sortere musikken sin etc, så ville jeg absolutt ha anbefalt en mac, gitt at de er villige til å betale det ekstra en mac koster. Rett og slett fordi osx gjerne oppleves som enklere, mer stabilt og mer intuitivt for den jevne bruker.

Dette kan dog være vanskelig for pc-mobben å akseptere/forstå.

Anonymkode: c75a2...996

• Liker 2
Skrevet (endret)

Og jeg har tre på min skole, som bruker adobe, autocad etc. To kjøpte samme MAC på samme dag i samme butikk. Hos den ene funker det utmerked, den andre sliter.

Den tredje kjøpte en eller annen HP etter råd fra selger - den kunne ikke utføre det enkleste. Dugde bare til surfing, facebook, etc.

Men klart prisen for HP var 6000 SEK, og  16 000 SEK for mac....

Så viktigste du skal spørre deg er hvor mye vil du betale for design av utstyret? Gitt det at du skal bare bruke datan til surfing, enkel bilderedigering, etc.

Har man mye penger og synes design er veldig viktig, så kjør for MAC, for dette bruket.

Jeg for min del venter på åpenbaringen, men har litt flere krav spesifikasjoner, så enn så lenge holder jeg på med min gamle Lenovo. Men har tilgang til sterkere data på skolen, både MAC og PC

EDIT:  Hadde jeg hatt ubegrenset med penger hadde jeg gått for en MAC, en riktig dyr en til 25 000-30 000. Da MAC er finest og jeg vil ha en lett som jeg kan ta med meg. Men, så mye penger har jeg ikke. Så venter til jeg får bestemt meg.

Endret av BlendaSensitive
Skrevet
41 minutter siden, Mireille skrev:

Med lang fartstid innen IT brukerstøtte kan jeg på erfaringsbasis si at det er mye mer problemer med MAC (det betyr ikke at hver enkelt MAC vil ha problemer), i tillegg til at ting er mer slitsomt å fikse. Blant annet er det mye problemer med trådløsdriveren, ladeporten ødelegges lett, maskiner som ikke booter, harddisker som plutselig dør, programmer som ikke starter/ikke fungerer riktig, MASSE java-problemer som igjen gir problemer med andre programer. For hver nye versjon av OSX så blir det alltid problemer med bakoverkompabilitet og også kommunikasjon med non-Apple produkter.

Altså, mye av dette er ting som kan skje med alle laptoper, ikke bare MAC, men som sagt: i min 10 års erfaring så ser jeg at det er langt mer problemer med MAC (både bruksmessig og hardware) enn ved PC. Her kan det forøvrig være mange tredjevariabler, for eksempel kan det hende at siden MAC har blitt så populært (spesielt blant de som ikke har så mye ekspertise på datamaskiner) at jeg da opplever at flere MACer kommer inn for fiksing, eller at PCbrukere har lettere tilgang for å fikse problemer selv eller har venner/bekjente som fikser det for dem.

Til syvende og sist er det opp til TS hva hen velger å kjøpe. Jeg gir bare råd ut fra mine erfaringer og ekspertise, men som det har blitt nevnt i tråden: dersom maskinen kun skal brukes til nettsurfing og enkle oppgaver, så er det noe unødvendig å betale så mye for en datamaskin som det en MAC koster.

Når det gjelder poenget mitt om at dette er et moteprodukt, så er det at omtrent 90% av de som kjøper MAC i dag, gjør det fordi den ser pen ut. Den er stilren og har et pent design, og har blitt populær på grunn av det, og ikke grunnet funksjonalitet (som opprinnelig er bunnet i kreativt arbeid som grafisk design, musikk- og videoproduksjon (adobepakken blant annet)).

Når det gjelder påstander om at MAC fungerer bedre enn PC så er jeg uenig (men her kan jeg bare snakke for meg selv og ikke på generelt grunnlag). Jeg har brukt begge i mange år og har hatt like lite problemer med begge typene datamaskiner.

Samme erfaring har jeg etter over 10 år som IT admin! 

Skrevet
53 minutter siden, morhjertegod skrev:

Eneste negative med Mac er at du aldri vil ha noe annet igjen ;o) Jeg hadde min mac book air i åtte år, den funker enda, men begynte bli treg, så fikk ny til Jul. Ja den koster mer, men aldri hatt noe tull med den og den har vart lenge. Kjøp det du trenger til ditt behov, jeg fikser ikke windows, men er en vanesak.

Helt enig :) 

Skrevet
55 minutter siden, Mireille skrev:

Går for Mac når min MacBookAir ikke vil mer jeg :):):) 

Skrevet (endret)

Jeg har aldri opplevd problemer med brukerstøtte på mac! Leverte inn den gamle jeg hadde fordi jeg opplevde at den begynte å bli litt treg på de tyngste programmene (photoshop og lightroom - jobber ofte i begge samtidig) og de fikset det for meg mens jeg ventet. Macen var da over 5 år gammel. De gangene jeg har levert inn PCer så har det tatt MINST to mnd før jeg har fått de i retur. 

iPaden min er nå 5 år gammel, den har aldri fryst eller kranglet på noen som helst måte. Jeg har hatt flere iphoner og aldri noe problem med dem. Samboeren min arvet min gamle fordi jeg fikk ny av jobb, og den fungerer prikkfritt selv etter mange år. Jeg kjøper ikke apple produkter fordi det er mote, men fordi det kort og greit fungerer uten tull! Jeg har "lidd meg igjennom" en hel masse pcer som ikke har holdt hva forhandleren lovet. Når man betaler 12,000kr for en PC man skal bruke til bildebehandling og den ikke klarer å drive photoshop så er det noe riv ruskende galt. Spesielt når den ender opp på reperasjon 8 av 12 mnd i et år.

Endret av Sirah
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvorfor det er så mange i denne tråden med gode erfaringer med mac når alle disse IT brukerstøttene kun har negative erfaringer. 

Anonymkode: 1c7ac...22b

• Liker 1
Gjest Kattifnatten
Skrevet

Min mac er fra 2010, god som ny, jeg har kun skiftet batteri. Like rask som den dagen jeg kjøpte den. Beste innvesteringen jeg har gjort når det gjelder elektronikk. Før det hadde jeg vanlig pc, og da måtte de gjerne skiftes ut annenhvert år fordi de tok kvelden.

Skrevet
12 timer siden, Mireille skrev:

:Nikke:

Min erfaring er at de som sliter mest med MAC er de med lavest erfaring og kunnskapsnivå.

Bruker selv Windows PC og har ingen som helst problemer, men holder meg milevis unna visse merker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...