Gå til innhold

Mac eller vanlig pc?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er totalt lost når det kommer til data bare så det er sagt. Spm er: hvilken bærbar data bør jeg gå for? Skal bruke den til litt surfing og til bildelagring. Ellers ikke noe store greier. Jeg synes mac har veldig fint design, men utover det vet jeg ikke om det er verdt pengene? Noen som kan si meg hva som er bra med mac? 

Anonymkode: 86f3b...f56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er absolutt ingen nerd, men jeg går nok aldri tilbake til Windows-basert pc igjen etter at jeg kjøpte Mac.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Kontormus skrev:

Jeg er absolutt ingen nerd, men jeg går nok aldri tilbake til Windows-basert pc igjen etter at jeg kjøpte Mac.

Samme her. Hatt to macer og kommer til å kjøpe mac neste gang også.

Anonymkode: 57ee3...226

Skrevet

Hvis du ikke skal benytte deg av noe av det Mac kan tilby i forhold til pc så kan du vel like godt kjøpe pc og slippe unna med minst halve prisen? For min del er det fullstendig latterlig å kjøpe Mac for å surfe litt og sjekke Facebook og se Netflix.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, peppermyntete skrev:

Hvis du ikke skal benytte deg av noe av det Mac kan tilby i forhold til pc så kan du vel like godt kjøpe pc og slippe unna med minst halve prisen? For min del er det fullstendig latterlig å kjøpe Mac for å surfe litt og sjekke Facebook og se Netflix.

Hva er det mac kan tilby da?

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det mac kan tilby da?

Tenker først og fremst på bilderedigering og denslags. Og ikke på et "her er et skjell jeg fant på stranden på Mallorca i fjor i lett sepia"- måten.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, peppermyntete skrev:

Tenker først og fremst på bilderedigering og denslags. Og ikke på et "her er et skjell jeg fant på stranden på Mallorca i fjor i lett sepia"- måten.

Nå er du på villspor!! Mac er bygd opp for at alle deler som er brukt i maskinvare og programvare, fungere perfekt! Jeg har hatt Mac i over 3 år nå, og kommer aldri til å gå tilbake til Wondows maskiner. Pc'n blir fort treg, det hele er kort og godt for "stort", selv om de har slanket operativsystemet en del på de siste utgavene. Det ligger hele tiden og baller på seg oppdatering på oppdatering! På en Mac er Os bygd opp slik at den er faktisk er like kjapp selv etter flere oppdateringer. Min MacBookAir er ikke det spor tregere nå mot da den var ny :):) 

Mac gjorde et hopp på prisen når NOK begynte å svekkes, men skal en ha en pc som er i samme spesifikasjon, koster den mere. Du kan ikke på hva du bruker pengene på, men HVA du får for det du betaler!! MacBookAir har ikke roterende HDD, den har flash-disk som erstatter den trege roterende disken. På en del pc'er nå så er det visstnok en blanding, Os ligger på en flashdisk, og resten er på en roterende HDD.

Anonymkode: 3b54f...2b5

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du på villspor!! Mac er bygd opp for at alle deler som er brukt i maskinvare og programvare, fungere perfekt! Jeg har hatt Mac i over 3 år nå, og kommer aldri til å gå tilbake til Wondows maskiner. Pc'n blir fort treg, det hele er kort og godt for "stort", selv om de har slanket operativsystemet en del på de siste utgavene. Det ligger hele tiden og baller på seg oppdatering på oppdatering! På en Mac er Os bygd opp slik at den er faktisk er like kjapp selv etter flere oppdateringer. Min MacBookAir er ikke det spor tregere nå mot da den var ny :):) 

Mac gjorde et hopp på prisen når NOK begynte å svekkes, men skal en ha en pc som er i samme spesifikasjon, koster den mere. Du kan ikke på hva du bruker pengene på, men HVA du får for det du betaler!! MacBookAir har ikke roterende HDD, den har flash-disk som erstatter den trege roterende disken. På en del pc'er nå så er det visstnok en blanding, Os ligger på en flashdisk, og resten er på en roterende HDD.

Ja, og kan du da forklare meg hvorfor i alle dager det er nødvendig med noe sånt hvis man ikke skal bruke det? Mac er fullstendig unødvendig hvis man "skal surfe litt og se litt film og sånt"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt min mac i snart 4 år og er veldig fornøyd. Den er like rask i dag som den dagen jeg kjøpte den og gjør ingen tegn til å ta kvelden. Eneste er at jeg må skifte batteri snart. 
Hadde flere pc'er før og de varte i maks 6 mnd før de begynte å bli trege. Er veldig glad i designet til mac og airen er jo veldig lett, batteritiden er også fantastisk. 

Anonymkode: 1c7ac...22b

• Liker 4
Skrevet

Jeg elsker min Mac for at den enda etter 2 år er like kjapp, ikke dukker det opp skitt på den, er liten og lett nok til å ha i en håndveske og den kan brukes en hel dag på bare batteri. 

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle PC`er med SSD blir like raske som en Mac

"Os ligger på en flashdisk, og resten er på en roterende HDD."

Apple bruker den type disk i flere av maskinene sine, de kaller det Fusion

• Liker 1
Skrevet

Hva gjelder maskinvare får man gjerne det man betaler for. Det er ikke slik at maskinvaren i Apples datamaskiner er så mye bedre enn hva som er på markedet ellers. Det man hovedsaklig betaler for ved innkjøp av en Mac er operativsystemet OS X. Den største overgangen fra Windows til Mac vil være skiftet fra Windows Explorer (utforsker) til Finder. Min mening er at det er enklere å navigere i operativsystemet i OS X enn i Windows. Samtidig kan man fint kjøre Windows på en Mac, enten gjennom Boot Camp eller en virtualiseringsmaskin. Men hvis man ikke har noe mål om å bruke datamaskinen til annet enn det helt enkleste, som nettsurfing, lese eposter og lagre bilder, kan jeg ikke helt forstå hvorfor man skulle bruke opptil ti tusen kroner ekstra på en Mac.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mac gjorde et hopp på prisen når NOK begynte å svekkes, men skal en ha en pc som er i samme spesifikasjon, koster den mere. 

Den påstanden må du virkelig underbygge. Før var det i hvert fall stikk motsatt, at man måtte betale en del ekstra for designet og OSX sammenlignet med andre bærbare.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har Packard Bell som jeg elsker, den er 3 år gammel og er fortsatt like kjapp og god som den var da den var ny! Kjæresten min kjøpte en  macbook pro mer eller mindre samtidig som meg, og den er helt rævkjørt nå. Tar evigheter å skru den på, krasjer konstant og er generelt veldig treg. Han har nå kjøpt en fin, hvit HP til under halvparten av pengene for en pro, og han kommer hvertfall ikke til å gå tilbake til apple.

Både jeg og han hadde forøvrig iPhone som vi kjøpte omtrent samtidig for to år siden, han byttet til Sony for ett år siden, og jeg byttet til Huawei for noen dager siden. Går aldri tilbake til det overprisede drittmerket noensinne! Til og med iPoden jeg hadde for 3-4år siden døde umiddelbart etter garantien gikk ut!

Min erfaring er hvertfall at jeg har fått mye mer ut av min Packard Bell som kostet 6000, enn han fikk av sin Macbook Pro som han kjøpte for 12000. 

(Kan også legge til at jeg har drevet en del med bilde -og filmredigering, samt jeg har 20 simsspill installert :fnise::fnise:, og enda er ikke over halvparten av lagringsplassen brukt!!)

Anonymkode: ac07d...803

Skrevet

Jeg skulle aldri i verden ha en mac - og nå vil jeg ikke bytte bort min for alt i verden.

Vet ikke hva jeg kan si som gjør den "bedre enn alt annet" - men med mitt bruk, så har jeg "slitt" en pc i året, før den er blitt supertreg, og skikkelig kjip i bruk - selv med reinstallering av windows. Macen er 4,5 år gammel, og sett bort i fra en tast som løsnet og at jeg har måtte bytte batteri en gang, så er den like god nå som når den var ny. Bruker den for det meste til surfing, men spiller litt sims 4, og andre småspill på den også - i tillegg til at jeg prøver å redigere litt bilder nå og da (kommer aldri ordentlig i gang men :P ). Det er dyrt, sammenlignet med pc, så absolutt. Men samtidig syns jeg det fungerer bedre enn pc. Bruken av osx er selvsagt litt uvant i begynnelsen, men det er noe man fort venner seg til :)

• Liker 2
Skrevet

Mac - uten tvil! Jeg skal aldri ha PC igjen! Min første Mac var like god etter fem år. Da mistet jeg den i gulvet så den måtte skiftes ut, men det var vel strengt tatt ikke macens feil 😂

Jeg har en forholdsvis dyr jobbpc (en del tusenlapper dyrere enn macen) og den er mye tregere og henger stadig. Til dags dato har ikke mine macer hengt en eneste gang. 

Jeg syntes absolutt at en Mac er verdt pengene. Kjøpte en billig "surfepc" til samboeren min som han kunne ta med seg på jobbreiser osv slik at han ikke skulle dra med seg den dyre. Kostet 3000-4000kr. Den ble brukt 3-4 ganger og har siden ligget i skapet og støvet ned. Makan til søppel skal du lete lenge etter!

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min kjøpte en  macbook pro mer eller mindre samtidig som meg, og den er helt rævkjørt nå. Tar evigheter å skru den på, krasjer konstant og er generelt veldig treg. Han har nå kjøpt en fin, hvit HP til under halvparten av pengene for en pro, og han kommer hvertfall ikke til å gå tilbake til apple.

At en tre år gammel MacBook Pro skal være treg og konstant krasje høres merkelig ut.
Har typen din forsøkt å reinstallere operativsystemet eller forhørt seg med butikken om hva som kan gjøres for å fikse den?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Klossmajor skrev:

At en tre år gammel MacBook Pro skal være treg og konstant krasje høres merkelig ut.
Har typen din forsøkt å reinstallere operativsystemet eller forhørt seg med butikken om hva som kan gjøres for å fikse den?

Ja, han har vært innom flere elektrobutikker faktisk. Elkjøp tok den inn for reparasjon, han betalte og fikk den igjen, og få uker etterpå var den like treg som før. Så gikk han til Euronics hvor de snakket om å bytte harddisk, men de var ikke sikre på at det var problemet.

Når han allerede har bytta batteri 2 ganger, en gang fordi det bare ble gåent og døde (etter garantien var ute selvfølgelig), og få uker etterpå på reklamasjon fordi det nye batteriet han fikk var feilproduksjon, og i tillegg har kjøpt ny lader fordi den i velkjent applestil sluttet å fungere uten grunn, fant han ut at han ikke gadd å bruke mer penger på den og slang den i skuffa etter siste Euronicsbesøket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...