Fjelljenta Skrevet 31. desember 2015 #1 Skrevet 31. desember 2015 (endret) ... Endret 29. april 2016 av Fjelljenta
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #2 Skrevet 1. januar 2016 Jeg har hatt samojed, og vil absolutt ikke anbefale den om du ikke er veldig glad i tur. Det er og blir en brukshund, og den kan fort bli veldig slitsom om den ikke får skikkelig og jevnlig trim. Det er en veldig vennlig hund, utmerket sammen med barn. Den er svært utholdende, og nokså egenrådig. Den er kjent for å være vanskelig å dressere, men tispene er noe enklere enn hannene. Vår samojed trivdes absolutt ikke inne. Den ville helst være ute bestandig. Og den mistrivdes alene. Den har gjerne en sterk tilhørighet til "flokken" sin. Anonymkode: da45f...dfb
Try2 Skrevet 2. januar 2016 #3 Skrevet 2. januar 2016 Regner med en Samojed som de fleste andre kan trenes til å være alene - dette er jo inntrening uansett rase. Den er egenrådig/selvstendig= sterk i hodet, noe som vel er en styrke mht å være alene. Riktig at hannene kan være hakket striere enn hunnene. Dog er alle individer forskjellige. Tur: Du bør uansett variere tiden på turene, slik at pelsen ikke forventer timesvis hver dag. Selv en Samojed dør ikke av å få kun 30 min. tur.. Det er like viktig med mental trening.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #4 Skrevet 2. januar 2016 2 timer siden, Try2 skrev: Regner med en Samojed som de fleste andre kan trenes til å være alene - dette er jo inntrening uansett rase. Den er egenrådig/selvstendig= sterk i hodet, noe som vel er en styrke mht å være alene. Riktig at hannene kan være hakket striere enn hunnene. Dog er alle individer forskjellige. Tur: Du bør uansett variere tiden på turene, slik at pelsen ikke forventer timesvis hver dag. Selv en Samojed dør ikke av å få kun 30 min. tur.. Det er like viktig med mental trening. Selvsagt er det forskjell på individene, og man kan få til mye med trening, men det er da likevel nyttig å få vite hva rasen er kjent for, og hva andres erfaringer også sier? Det er jo n okså essensielt når man først er ute etter en hund, men lurer på egenskaper. På bakgrunn av egen erfaring vil i hvertfall ikke jeg ha samme rase igjen. Anonymkode: da45f...dfb 1
Sapientia Skrevet 3. januar 2016 #5 Skrevet 3. januar 2016 Polarhunder er noe man enten elsker eller ikke trives med er mitt inntrykk. Samojed er en mild polarhund. Ikke altfor stort jaktinstinkt, men det er der. Mer bjeffete enn de andre polare rasene. Noe veldig annet enn en retriever med tanke på førermykhet og orientering mot fører. Stortrives ute på tur, men tåler selvsagt rolige dager. Tror ikke det vil bli noe problem med tanke på kastraten din. Ta kontakt med raseklubben, møt individer av rasen, snakk med oppdrettere. Det er ulike linjer og retninger og det kan være noen passer bedre enn andre for deg, om rasen passer i det hele tatt. Ikke kjøp av en som selger valper uten å være kritisk til deg som kjøper. Lykke til! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå