Gå til innhold

Hva er vitsen med å si "den som ber ut på date betaler"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man vet jo at det 99,99 % sannsynlighet for at jenta ikke blir å be deg ut. 

Jeg som gutt betaler gjerne, men investeringene mine i jenter jeg ber ut på date er ganske lav i begynnelse. Gidder så og si aldri å be en jente ut på så mye mer enn en kaffe får se å se om hun er noe å satse på.

Sier man at den som ber ut på date betaler. Da sier man indirekte at gutten skal betale.

Setter stor pris på de jentene som ønsker å dele på utgiftene, spesielt om begge er studenter. Dette gjelder ikke nødvendigvis når man tar bare en kaffe.

Anonymkode: b594d...d69

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt denne "regelen" før jeg- men så liker jeg ikke at andre bare betaler/at jeg føler at jeg skylder dem noe. Er man kjærester spanderer man på hverandre sånn jevnt, og er man bare date så betaler jeg helst for meg selv.

Hvis noen insisterer på å betale for en kopp kaffe, ja, da tror jeg at jeg skal leve fint med det, da snakker vi jo maks 40 kr hvis det er skikkelig fancy greier- oftest mye mindre. Men middag, kino o.l. det forventer og ønsker jeg ikke at andre skal betale med mindre det er foreldrene mine det er snakk om, de har nok penger å øse utover min restaurantfrie studenttilværelse :fnise::heiajente:

Skrevet

Jeg tenker at det er en god regel å aldri be med noen på noe som er så dyrt at man ikke kan betale for begge selv, fordi oppfatningene av hva som blir riktig her er så varierende at man ikke nødvendigvis på forhånd vet hvordan betalingen fordeles. Det er vel det nærmeste jeg kommer "den som inviterer betaler".

Du har for så vidt et poeng i at det oftest er mannen, men jeg tenker som så at hvis man er veldig interessert så er det verdt det, hvis ikke får man innlede med noe gratis eller billig, som du selv skisserer. Jeg hadde aldri hverken ønsket eller forventet en treretters middag på første date, uavhengig av hvem som betaler. Er jenta veldig interessert så er jeg rimelig sikker på at hun også tar initiativ til slutt, om hun får signaler om at det er mulig å få et ja.

Skrevet

Folk som sier det er ikke nødvendigvis spesielt lure, gjerne litt selvsentrerte samt ofte også litt reaksjonære. Enhver som har noe som helst befaring innen likestillingsarbeid vet at slike holdninger i praksis gjør fremgang umulig.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man vet jo at det 99,99 % sannsynlighet for at jenta ikke blir å be deg ut. 

Jeg som gutt betaler gjerne, men investeringene mine i jenter jeg ber ut på date er ganske lav i begynnelse. Gidder så og si aldri å be en jente ut på så mye mer enn en kaffe får se å se om hun er noe å satse på.

Sier man at den som ber ut på date betaler. Da sier man indirekte at gutten skal betale.

Setter stor pris på de jentene som ønsker å dele på utgiftene, spesielt om begge er studenter. Dette gjelder ikke nødvendigvis når man tar bare en kaffe.

Anonymkode: b594d...d69

Er det damer som har sagt/ skrevet dette ("den som ber ut på date betaler") til deg?

Anonymkode: 9c51d...887

Skrevet

Det er vel dette som gjerne er regelen, men i dagens samfunn er det vel mer normalt å betale hver for seg eller bytte på. Med mindre den jeg er ute med insisterer på å betale foretrekker jeg å betale selv. Det gjør jeg vel egentlig uansett. Jeg forventer ikke så mye, men holdningen din om at investeringene dine i jenter er ganske lav i starten og at du ikke gidder å be på mer enn en kaffe er ikke noe jeg setter noe særlig pris på. Menn med en slik holdning er ikke noe jeg vil bruke tid på. 

Anonymkode: 92528...312

Gjest Helicase
Skrevet

Jeg betaler gjerne for meg selv, men da er det også sånn at det da gjelder ting som er nogenlunde "normalt" priset da jeg er student. Skal du absolutt dra med meg ut og gjøre alt mulig rart som kanskje kan bli litt dyrt så kan man spandere det :) men sånn gjør jeg med venninner og omvendt om vi kan :) 

Skrevet

Det er vel ingen som sier når man blir bedt ut at den som ber en ut får betale? I min krets er det helt vanlig at man betaler hver for seg, og jeg som kvinne sier som regel neitakk om mannen tilbyr seg å betale før vi har vært på en 3-4 dater, slik at jeg kan være trygg på at hvis han betaler denne gangen så betaler jeg neste gang, slik at det går opp i opp.

Allikvel er det noe smålig og stakkarslig med de mennene som har så stort behov for å påpeke at de ikke ønsker å betale alt selv eller at det er "urettferdig", de bør se Romeo og Julie og lære litt av hvordan innsats sjarmerer en kvinne.

Anonymkode: 4b784...ced

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...