Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I skrivende stund ser jeg (fra det mer siviliserte fastlandet) at hele Karmøy nå er lyst opp av nødbluss. Jeg trodde folk med en såpass sterk tilknytning til maritim industri hadde en slags forståelse av at man ikke sender opp nødbluss på nyttårsafta, ettersom folk kan havne i havsnød også på nyttårsafta. Men der tok jeg visst skammelig feil! Så hva er forklaringen på det her? Er det sånn at graden av innavl på Karmøy rett og slett trumfer kunnskapene om etikette i forhold til båt og sjø?

Anonymkode: 08d30...f9b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, sånn er det overalt. Fra tjukkeste Hardanger til Oslo til Sørlandet og til langt der nord. Til og med i Haugesund har jeg sett det. 

Anonymkode: b8ad1...07f

Skrevet

Jeg bor på den mest siviliserte midtdelen av øya og her er det ingen nødbluss, vi har da etikette. Men jeg ser rosa himmel i nord hvor de usiviliserte bor. :)

Spøk til side, er enig at man bør bruke fornuften selv på nyttårsaften.

Skrevet

Man kan helt lovlig bruke opp gamle nødbluss fra halv 12 31.12-15 til halv 1 første januar 2016.

Utenom det, vær forberedt på å betale en eventuell redningsaksjon du/dere måtte forårsake.

• Liker 1
Skrevet

Jøss flere fra Haugalandet her. Godt nyttår folkens 🎉

Anonymkode: 4dfb8...d08

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I skrivende stund ser jeg (fra det mer siviliserte fastlandet) at hele Karmøy nå er lyst opp av nødbluss. Jeg trodde folk med en såpass sterk tilknytning til maritim industri hadde en slags forståelse av at man ikke sender opp nødbluss på nyttårsafta, ettersom folk kan havne i havsnød også på nyttårsafta. Men der tok jeg visst skammelig feil! Så hva er forklaringen på det her? Er det sånn at graden av innavl på Karmøy rett og slett trumfer kunnskapene om etikette i forhold til båt og sjø?

Anonymkode: 08d30...f9b

Haha nå fikk jeg flashback til oppveksten på Karmøy på syttitallet. De gjorde det da og. Tror det er nødbluss som er gått ut på dato de sender opp på nyttårsaften.

Anonymkode: a3ae7...aee

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss flere fra Haugalandet her. Godt nyttår folkens 🎉

Anonymkode: 4dfb8...d08

Godt nyttår frå Tysvær! :Hehe:

Anonymkode: b9c2c...3b8

• Liker 1
Skrevet

Mange fra Haugalandet her! Godt nytt år!

• Liker 1
Skrevet

Bruke opp gamle nødbluss er vanlig på nyttårsaften langs kysten. Men det er verdt å få med seg at det utelukkende er lov kvart på til kvart over midnatt. Alle nødbluss skutt opp før eller etter det, kan risikere å føre til unødvendige redningsaksjoner. Som man må betale av egen lomme.
Og det er bare nødbluss som er så gamle at de ikke bør brukes til noe vettugt som blir skutt opp, husker vi gjorde det EN gang fordi farfar hadde ett nødbluss i båten som var så hauggammalt at det måtte enten kastes eller skytes opp. Så da skjøt vi det opp, to minutter over tolv.

Men heller nødbluss enn de "kinesiske" lanternene som folk her øst har en tendens til å fyre opp. Ikke er de lovlige engang, og de kan risikere å sette fyr på hus når de lander. Nødblussene slukner i det minste før de lander.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...