Gjest canacas Skrevet 1. januar 2016 #21 Skrevet 1. januar 2016 Jeg har iPad med kindle app, og kjøper norske E-bøker fra Ark osv. Egne apper til det. Funker fint.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #22 Skrevet 1. januar 2016 27 minutter siden, Rosaboble15 skrev: Hvert bibliotek kjøper inn x-antall eksemplarer, akkurat som med fysiske bøker. Hvis det er 15 andre før meg som har reservert den e-boken jeg vil ha, så må jeg pent vente til alle de 15 er ferdige. Da skjønner jeg ærlig talt ikke vitsen med å "låne" boka på digitalt format. Poenget med ebøker er at det er lett å få tilgang til boka, og at den ikke er knyttet til den fysiske verden som en papirbok er. Når man knytter en ebok til et lokalt bibliotek slik som her, er hele poenget med ebøker borte. Har de mulighet for å "låne" bort ei ebok som et annet bibliotek har inne? Eller må man fysisk reise til dette biblioteket for å få tak i den? Anonymkode: c3043...373
Wenda Skrevet 1. januar 2016 #23 Skrevet 1. januar 2016 10 minutter siden, canacas skrev: Jeg har iPad med kindle app, og kjøper norske E-bøker fra Ark osv. Egne apper til det. Funker fint. Så da går du inn på f.eks Ark, velger bok, trykker kjøp, og enkelt åpner boken i Kindle-appen?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #24 Skrevet 1. januar 2016 Finn biblioteket i din kommune, last ned appen deres på samsungen din og prøv deg frem. Det samme kan du gjøre når du får ipad. Unødvendig å kjøpe noe du kan få gratis. Og husk og på at ebøker kan være lydbøker, da trenger du en annen app, f.eks. lydhør fra nlb.no Anonymkode: 403e0...d44
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #25 Skrevet 1. januar 2016 11 minutter siden, canacas skrev: Jeg har iPad med kindle app, og kjøper norske E-bøker fra Ark osv. Egne apper til det. Funker fint. Så enkelt? Hva mener du med egne apper til det? Anonymkode: b46ac...4ef
Rosaboble15 Skrevet 1. januar 2016 #26 Skrevet 1. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da skjønner jeg ærlig talt ikke vitsen med å "låne" boka på digitalt format. Poenget med ebøker er at det er lett å få tilgang til boka, og at den ikke er knyttet til den fysiske verden som en papirbok er. Når man knytter en ebok til et lokalt bibliotek slik som her, er hele poenget med ebøker borte. Har de mulighet for å "låne" bort ei ebok som et annet bibliotek har inne? Eller må man fysisk reise til dette biblioteket for å få tak i den? Anonymkode: c3043...373 Man kan låne e-bøker fra et hvilket som helst bibliotek, dersom man har nasjonalt lånekort. Man kan også søke i databasen for hele fylket f.eks. Dersom det er noen ledige eksemplarer av boken, så kommer de opp der. For min del synes jeg e-bok er mer praktisk f.eks på reise, så jeg bryr meg ikke noe om hvor lett det er å få tilgang. Kan legge til at jeg leser flere bøker i uka, derfor er biblioteket viktig for meg. Ved å låne der kan jeg lese hva jeg vil, uten å bruke alt for mye penger på det. De bøkene jeg virkelig liker, kjøper jeg en kopi av selv, enten digitalt eller i fysisk form.
Sheherasade Skrevet 1. januar 2016 #27 Skrevet 1. januar 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så enkelt? Hva mener du med egne apper til det? Anonymkode: b46ac...4ef Les deg opp: https://ebok.no/kom-i-gang/
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #28 Skrevet 1. januar 2016 26 minutter siden, Sheherasade skrev: Les deg opp: https://ebok.no/kom-i-gang/ Takk Det var en veldig kort og enkel forklaring på hvordan det fungerer. Mange andre sider er så tungt å lese seg gjennom og forstå essensen i det hele Da blir det nok til at jeg registrerer meg på e-bok Anonymkode: b46ac...4ef 1
Gjest canacas Skrevet 1. januar 2016 #29 Skrevet 1. januar 2016 1 time siden, Wenda skrev: Så da går du inn på f.eks Ark, velger bok, trykker kjøp, og enkelt åpner boken i Kindle-appen? Nei, egen app for Ark :-)
Gjest canacas Skrevet 1. januar 2016 #30 Skrevet 1. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så enkelt? Hva mener du med egne apper til det? Anonymkode: b46ac...4ef Ja, har kjøpt mange bøker hos Ark og leste de på iPad.
Wenda Skrevet 1. januar 2016 #31 Skrevet 1. januar 2016 (endret) 3 minutter siden, canacas skrev: Nei, egen app for Ark :-) Kan ikke så mye om dette jeg heller er det altså en app for hver sted man kjøper bok hvor man også kan lese boken? Altså, kjøper man bok på Amazon så må den leses på Kindle-appen, og kjøper man bok på Ark så leser man boken på appen til Ark osv? *føler seg veldig gammel akkurat nå* Endret 1. januar 2016 av Wenda
Sheherasade Skrevet 1. januar 2016 #32 Skrevet 1. januar 2016 4 minutter siden, Wenda skrev: Kan ikke så mye om dette jeg heller er det altså en app for hver sted man kjøper bok hvor man også kan lese boken? Altså, kjøper man bok på Amazon så må den leses på Kindle-appen, og kjøper man bok på Ark så leser man boken på appen til Ark osv? *føler seg veldig gammel akkurat nå* Ja, tror i utgangspunktet det. Men du får lese litt på linken i postene over, så får du mere svar.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #33 Skrevet 1. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da skjønner jeg ærlig talt ikke vitsen med å "låne" boka på digitalt format. Poenget med ebøker er at det er lett å få tilgang til boka, og at den ikke er knyttet til den fysiske verden som en papirbok er. Når man knytter en ebok til et lokalt bibliotek slik som her, er hele poenget med ebøker borte. Har de mulighet for å "låne" bort ei ebok som et annet bibliotek har inne? Eller må man fysisk reise til dette biblioteket for å få tak i den? Anonymkode: c3043...373 Du må jo tenke på at forlag og forfattere også skal ha penger. Om det skulle vært ubegrenset nedlastning/utlåning av ebøker så trengte jo feks Deichmanske (oslo-bibliotekene) å bare kjøpe EN ebok av forlagene der de vanligvis ville kjøpt kanskje 15+ fysiske bøker til å ha i de forskjellige filialene.. Derfor kjøper de rettigheten til x antall av ebok-filen, men kun 1 person kan åpne 1 fil av gangen. For sluttbruker kan det oppfattes litt ulogisk og dumt siden det bare er en elektronisk fil og man tenker at man bare burde kunne dele ut, men økonomisk og rettighetsmessig gir det mening. Anonymkode: f953c...12b 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #34 Skrevet 1. januar 2016 Jeg kjøper bøker på ebok.no og leser dem i ibooks. Superenkelt og det gikk av seg selv med nedlasting osv. Ikke komplisert i det hele tatt. Anonymkode: ea749...8c8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #35 Skrevet 1. januar 2016 3 timer siden, Sheherasade skrev: 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøper bøker på ebok.no og leser dem i ibooks. Superenkelt og det gikk av seg selv med nedlasting osv. Ikke komplisert i det hele tatt. Anonymkode: ea749...8c8 Sånt liker jeg å høre Og da er på en måte bøkene lagret i en sky eller noe? Så om jeg kjøper en bok på ebok.no og leser den gjennom Ebook på Samsungen, så kan jeg fortsette å lese den på iBooks når jeg bytter til iPad Ellers kan jeg jo bruke iPhonen frem til jeg får byttet nettbrett om det blir vanskelig Anonymkode: b46ac...4ef
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #36 Skrevet 1. januar 2016 Her gikk det skeis med siteringen ser jeg Anonymkode: b46ac...4ef
Sheherasade Skrevet 1. januar 2016 #37 Skrevet 1. januar 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånt liker jeg å høre Og da er på en måte bøkene lagret i en sky eller noe? Så om jeg kjøper en bok på ebok.no og leser den gjennom Ebook på Samsungen, så kan jeg fortsette å lese den på iBooks når jeg bytter til iPad Ellers kan jeg jo bruke iPhonen frem til jeg får byttet nettbrett om det blir vanskelig Anonymkode: b46ac...4ef Å lese bøker på iPhone (i iBooks) er ganske slitsomt. Har prøvd. Det blir for smått.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #38 Skrevet 1. januar 2016 7 minutter siden, Sheherasade skrev: Å lese bøker på iPhone (i iBooks) er ganske slitsomt. Har prøvd. Det blir for smått. Jo, det kan jeg vel egentlig tenke meg Kanskje jeg bare skal vente med hele greia til jeg får en iPad. Iallefall om jeg får byttet ut nettbrettet om ikke så lenge Anonymkode: b46ac...4ef
Duckie Skrevet 1. januar 2016 #39 Skrevet 1. januar 2016 4 timer siden, Wenda skrev: Kan ikke så mye om dette jeg heller er det altså en app for hver sted man kjøper bok hvor man også kan lese boken? Altså, kjøper man bok på Amazon så må den leses på Kindle-appen, og kjøper man bok på Ark så leser man boken på appen til Ark osv? *føler seg veldig gammel akkurat nå* Du må se på hvilket format leverandøren selger e-bøkene sine i. Amazon bruker .mobi format, og dette er beregnet på Kindle. Norsk bokbransje benytter for det meste .epub. På andre sider, f.eks. Gutenberg Project (gratis bøker), ligger som ofte både .mobi og .epub versjon tilgjengelig. Man kan laste ned apper som kan lese begge (og flere) formater, så man er aldri låst til en leser ved å handle ett sted.
Wenda Skrevet 1. januar 2016 #40 Skrevet 1. januar 2016 Syns det var lettere å stå og velge mellom hard perm eller pocket jeg 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå