Gå til innhold

Hvordan fungerer e-bøker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i dag et Samsung nettbrett, men skal bytte til en iPad i løpet begynnelsen av 2016

Om jeg kjøper e-bøker, kan jeg da lese dem etter at jeg har byttet brett? Eller mister jeg dem når jeg har byttet brett?

Og hvordan fungerer dette med e-bøker generellt? Har kun kjøpt fysiske bøker og syns det er skummelt å velge en e-bok :ler:  Må jeg ha en spesifikk app for å lese boken eller lastes det ned som en PDF eller noe slikt?

Anonymkode: b46ac...4ef

Gjest Sunhands
Skrevet

På iPad bruker man en app, ja. 

Hvis du er glad i å lese og leser en del, ville jeg kjøpt en Kindle til lesingen. Det er ikke noe særlig å lese på iPad. Men e-bøker på Kindle fungerer veldig godt, jeg savner ikke bøker i papirform. :)

Skrevet

Så lenge du kjøper e-bøker via Amazon så er det den kontoen på nett som teller, ikke hvilket brett du nedlaster bøkene på. Hvis du åpner Kindle-app via Amazon og din konto der, kan du bare laste ned alle bøkene du har kjøpt til nytt brett. 

Med Kindle app er det lettest å kjøpe og laste ned fra Amazon, men det er veldig få norske bøker der (ingen, egentlig). Man kan sende PDF-dokumenter til en egen e-postadresse man får via Kindle-kontoen også, som man kan åpne via Kindle. Disse PDF-dokumentene kan man åpne via Kindle på nettbrett, men de er ofte ikke så enkle å endre skriftstørrelse på som "ekte" kindle-dokumenter. 

Jeg liker bøker i papirform, men e-bøker er kjempepraktisk når man er ute og reiser/på farta. Man glemmer formatet når man leser. 

For norske e-bøker vet jeg ikke, men tror noen norske bokhandlere bruker et annet format/app.

Skrevet

Altså: man kan enten kjøpe en Kindle som lesebrett, eller man kan laste ned Kindle app for iPad og iPhones, som har samme funksjon som Kindle lesebrett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke råd til å kjøpe både iPad og lesebrett. Nytt nettbrett må jeg ha om ikke så lenge uansett, så det blir prioritert. 

Jeg må også kunne kjøpe bøker på norsk så da utgår vel Amazone og Kindle

Men er det slik at jeg på en måte må da bestemme meg for en nettbutikk, eller kan man kjøpe fra flere nettbutikker og få det samlet et sted? 

Syns alt dette er så ukjent og tungvindt at det frister mer og bare bestille bøker istedenfor :P men så ser det så enkelt og greit ut å bare bruke nettbrettet. 

Skrevet

Jeg kjenner bare til Kindle, men du kan altså helt fint bruke det som en app på iPad og laste ned fra Amazon.

AnonymBruker
Skrevet

Men problemet da er jo bare bøker på engelsk :(

Tror jeg bare bestiller meg noen ekte bøker istedenfor jeg altså :ler:

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke råd til å kjøpe både iPad og lesebrett. Nytt nettbrett må jeg ha om ikke så lenge uansett, så det blir prioritert. 

Jeg må også kunne kjøpe bøker på norsk så da utgår vel Amazone og Kindle

Men er det slik at jeg på en måte må da bestemme meg for en nettbutikk, eller kan man kjøpe fra flere nettbutikker og få det samlet et sted? 

Syns alt dette er så ukjent og tungvindt at det frister mer og bare bestille bøker istedenfor :P men så ser det så enkelt og greit ut å bare bruke nettbrettet. 

Tanum selger e-bøker (norske) som kan sendes til kindle :) regner med de også fungerer på kindle appen. 

Anonymkode: 738eb...ff3

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men problemet da er jo bare bøker på engelsk :(

Tror jeg bare bestiller meg noen ekte bøker istedenfor jeg altså :ler:

Poenget var at du helt fint kan bruke Kindle OG en annen app om nødvendig på samme iPad. Du trenger ikke å velge. :-)

AnonymBruker
Skrevet

Glem amazon og kindle. Norske ebøker er i et format som heter epub. Du trenger en app for å lese epub. Den norske ebokbutikken ebok.no har sin egen app: ebok app til android. Men du kan bruke hvilken som helst app så lenge den støtter epub. Her er en liste med noen anbefalinger: 15 Best eBook reader Android Apps.

Bøkene du kjøper lagres på din konto i bokbutikken, og de lagres også på din konto i bokskya.no. Der kan du laste de ned på nytt om du har skiftet nettbrett eller bare har slettet den fra appen og vil ha tak i den på ny. Du betaler bare en gang selv om du laster de ned flere ganger.

Anonymkode: 30781...9f6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Glem amazon og kindle. Norske ebøker er i et format som heter epub. Du trenger en app for å lese epub. Den norske ebokbutikken ebok.no har sin egen app: ebok app til android. Men du kan bruke hvilken som helst app så lenge den støtter epub. Her er en liste med noen anbefalinger: 15 Best eBook reader Android Apps.

Bøkene du kjøper lagres på din konto i bokbutikken, og de lagres også på din konto i bokskya.no. Der kan du laste de ned på nytt om du har skiftet nettbrett eller bare har slettet den fra appen og vil ha tak i den på ny. Du betaler bare en gang selv om du laster de ned flere ganger.

Aaah, endelig noen som vet hvordan det er med norske bøker også! :blomst:

Vil tro den appen også funker på andre apparater enn android?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk !

Dette skal jeg undersøke nærmere.

Skal som sagt skifte fra android til Apple, mest sannsynlig før sommeren om mitt Samsung nettbrett lever så lenge. Så om jeg forstår det riktig så lagres altså de kjøpte bøkene i skyen, og kan lastes ned igjen gratis i en app til iPad også senere 

Skrevet

Du kan også låne e-bøker fra biblioteket. De har en egen app for det, så den må du laste ned. Du trenger nasjonalt lånekort på biblioteket og en e-bruker der. Alt dette er lett å finne ut av på hjemmesiden til ditt lokale bibliotek. Den eneste ulempen er at det kan være lang ventetid på de nyeste bøkene, ellers er det supert!

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Rosaboble15 skrev:

Du kan også låne e-bøker fra biblioteket. De har en egen app for det, så den må du laste ned. Du trenger nasjonalt lånekort på biblioteket og en e-bruker der. Alt dette er lett å finne ut av på hjemmesiden til ditt lokale bibliotek. Den eneste ulempen er at det kan være lang ventetid på de nyeste bøkene, ellers er det supert!

Hvorfor er det ventetid på e-bøker?

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Sheherasade skrev:

Hvorfor er det ventetid på e-bøker?

Hvert bibliotek kjøper inn x-antall eksemplarer, akkurat som med fysiske bøker. Hvis det er 15 andre før meg som har reservert den e-boken jeg vil ha, så må jeg pent vente til alle de 15 er ferdige. 

• Liker 1
Skrevet

Flere og flere norske e-bøker er kompatible med Kindle nå. Les om hvordan det funker her. Og det er alltids mulig å gjøre om epub bøker til mobi, f.eks. ved å bruke Calibre.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

De fungerer som noe man kan sette en skjev stol eller et skjevt bord på.

Skrevet
3 minutter siden, Rosaboble15 skrev:

Hvert bibliotek kjøper inn x-antall eksemplarer, akkurat som med fysiske bøker. Hvis det er 15 andre før meg som har reservert den e-boken jeg vil ha, så må jeg pent vente til alle de 15 er ferdige. 

Takk for svar! :blomst:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Duckie skrev:

Flere og flere norske e-bøker er kompatible med Kindle nå. Les om hvordan det funker her. Og det er alltids mulig å gjøre om epub bøker til mobi, f.eks. ved å bruke Calibre.

Orket knapt å lese halvparten i den linken

Det er slike ting jeg ønsker å unngå hvor man må gjøre noe og så noe annet, laste ned det ene og det andre, maile hit og dit osv 

Jeg ønsker å trykke på Kjøp på den boken jeg ønsker, og så finne den boken på nettbrettet mitt og lese den. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...