Gå til innhold

Dampe pinnekjøtt til 10 personer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Driver å damper pinnekjøtt til 10 personer i en stor gryte med rist nedi. Har ingen muligheter å se hvor mye vann det er igjen, men vet jeg fylte 1.6l vann opptil risten. Kokte det opp på maks varme (styrke 6 på min ovn), så skiftet til lav varme (styrke 1 på min ovn). Tenkte å fylle på 1l vann i gangen, men lurer på hvor lang tid det tar før vannet damper vekk, hvor lange intervaller mellom hver gang jeg må fylle på. :)  Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt beste råd er å lytte.  Jeg hører det på lyden når det begynner å bli tid for å fylle på.
Jeg sjekker først etter en time, så hvert 30. minutt frem til påfylling.

Vanligvis fyller jeg på en gang i løpet av 3 - 3,5 t når jeg damper så mye kjøtt.

Anonymkode: 43b63...4c4

• Liker 1
Skrevet

Har du ikke en pinne eller lignende? 

Jeg pleier å bruke en spisepinne som jeg peiler vannmengden med. 

Ikke veldig nøye, men jeg vet at det er vann og ikke i ferd med å tørrkoke. 

• Liker 2
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Hvis du klarer å skimte risten så er det bare å fylle på med jevne mellomrom - og passe på at vannet ikke overstiger risten. 

Men i det siste så har jeg hørt flere og flere (også kokker) som faktisk koker pinnekjøttet - og etter sigende så ble det kokte pinnekjøttet helt fantastisk godt. Så tror sannelig at jeg skal koke kjøttet til neste jul. 

Skrevet

Takk for gode svar! Er en stor gryte med 5kg pinnekjøtt, så har ikke mulighet å se noe av risten nei. Prøvde med en spisepinne, men umulig å ikke komme borti pinnekjøttet som er ganske vått pga dampen, men det var en god tanke! Fungerte å riste litt på gryten for å høre om der va vann i bunnen. ;) Nok engang stooor takk! 

Skrevet

Jeg sjekket nå, med liten kjele (5 l) og 1 kg pinnekjøtt. 

Hos meg fordamper ca 3 dl hvert 30. minutt, det kan kanskje være en liten pekepinn?

Anonymkode: 43b63...4c4

Skrevet

Jeg pleier bare å lytte. Har aldri trengt å etterfylle,pleier å dampe i ca 4 timer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...