Klepp Skrevet 31. desember 2015 #1 Skrevet 31. desember 2015 Hei! Driver å damper pinnekjøtt til 10 personer i en stor gryte med rist nedi. Har ingen muligheter å se hvor mye vann det er igjen, men vet jeg fylte 1.6l vann opptil risten. Kokte det opp på maks varme (styrke 6 på min ovn), så skiftet til lav varme (styrke 1 på min ovn). Tenkte å fylle på 1l vann i gangen, men lurer på hvor lang tid det tar før vannet damper vekk, hvor lange intervaller mellom hver gang jeg må fylle på. Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2015 #2 Skrevet 31. desember 2015 Mitt beste råd er å lytte. Jeg hører det på lyden når det begynner å bli tid for å fylle på. Jeg sjekker først etter en time, så hvert 30. minutt frem til påfylling. Vanligvis fyller jeg på en gang i løpet av 3 - 3,5 t når jeg damper så mye kjøtt. Anonymkode: 43b63...4c4 1
stan Skrevet 31. desember 2015 #3 Skrevet 31. desember 2015 Har du ikke en pinne eller lignende? Jeg pleier å bruke en spisepinne som jeg peiler vannmengden med. Ikke veldig nøye, men jeg vet at det er vann og ikke i ferd med å tørrkoke. 2
Gjest SykkelJenny Skrevet 31. desember 2015 #4 Skrevet 31. desember 2015 Hvis du klarer å skimte risten så er det bare å fylle på med jevne mellomrom - og passe på at vannet ikke overstiger risten. Men i det siste så har jeg hørt flere og flere (også kokker) som faktisk koker pinnekjøttet - og etter sigende så ble det kokte pinnekjøttet helt fantastisk godt. Så tror sannelig at jeg skal koke kjøttet til neste jul.
Klepp Skrevet 31. desember 2015 Forfatter #5 Skrevet 31. desember 2015 Takk for gode svar! Er en stor gryte med 5kg pinnekjøtt, så har ikke mulighet å se noe av risten nei. Prøvde med en spisepinne, men umulig å ikke komme borti pinnekjøttet som er ganske vått pga dampen, men det var en god tanke! Fungerte å riste litt på gryten for å høre om der va vann i bunnen. Nok engang stooor takk!
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2015 #6 Skrevet 31. desember 2015 Jeg sjekket nå, med liten kjele (5 l) og 1 kg pinnekjøtt. Hos meg fordamper ca 3 dl hvert 30. minutt, det kan kanskje være en liten pekepinn? Anonymkode: 43b63...4c4
Gjest Sisti Skrevet 31. desember 2015 #7 Skrevet 31. desember 2015 Jeg pleier bare å lytte. Har aldri trengt å etterfylle,pleier å dampe i ca 4 timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå