Gå til innhold

Spm ang ferie og avspasering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Kanskje noen kan reglene. Jeg har har fri skolens ferier. Jobber sider dag 22.12.15. Denne dagen fikk jeg avspasere. Da jeg skulle gå hjem fra jobb hadde bhg ringt og minste jenta var syk. Hun var syk 21, 22 og 23 desember. Julaften fikk jeg omgangssyken. I går (29.12) fikk eldstemann feber og ligger nå rett ut. Denne jula har vært skikkelig prega av sykdom. Kjenner jeg er veldig sliten. Kan jeg ha rett på å tilbake avspaseringsdagen? Eller ferien ? Har bestilt time hos legen, her fått time 21.01.16

Anonymkode: 6dc25...ed1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du får igjen avspasering pga egen eller barns sykdom. Slik er det i alle fall både på min og min manns jobber (to ulike arbeidssteder og -områder).

Skrevet
3 minutter siden, Frøken Smilla skrev:

Tror ikke du får igjen avspasering pga egen eller barns sykdom. Slik er det i alle fall både på min og min manns jobber (to ulike arbeidssteder og -områder).

Regnet ikke med å få noe igjen :) men da har jeg hørt med noen som kanskje vet

Anonymkode: 6dc25...ed1

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt av innlegget ditt om du har ferie eller om du avspaserer hele jula, men jeg tror dessverre ikke at du får tilbake avspaseringsdager. Du kan ha krav på å få tilbake ferie hvis du har vært så syk at ferie ikke kan avvikles.

Dette er hva arbeidstilsynet sier om ferie og sykdom:

Sitat

For å ha rett til ny ferie er det en forutsetning at du har vært helt (altså 100 %) arbeidsufør/sykemeldt.

Arbeidstaker kan ved arbeidsuførhet som oppstår i ferien kreve alle feriedagene utsatt allerede fra og med første virkedag (lørdag inkludert). Retten til å utsette feriedagene gjelder lovbestemt ferie etter ferieloven § 5, som er henholdsvis 25 virkedager hvert ferieår, og seks ekstra virkedager ferie for arbeidstakerne over 60 år. 

Et slikt krav må dokumenteres med legeerklæring, og fremsettes så raskt som mulig ("uten ugrunnet opphold") etter at arbeidet gjenopptas.

Skrevet

Avspasering regnes som avviklet selv om du eller barn er syke. Ferie kan du få igjen ved egen sykdom, men det krever legeeklæring, og den kan ikke tilbakedateres. 

Skrevet

Du får ikke igjen avspaseringsdagen, ei heller ferien med mindre du leverer 100% sykmelding for disse dagene. 

Anonymkode: 5b71d...c80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...